Τα σταφύλια τα γλυκά…

Μέσα από τους μύθους του Αισώπου και συγκεκριμένα την ¨Αλεπού με τα σταφύλια¨, ξεκινήσαμε να μελετάμε τους γλυκούς αυτούς καρπούς του φθινοπώρου.

Τους παρατηρήσαμε,  τους μυρίσαμε, τους γευτήκαμε, όπως και  τα προϊόντα που παράγονται από αυτούς (σταφίδες , γλυκίσματα από μούστο, γλυκό σταφύλι, μουστοκούλουρα). Αρκετά μάλιστα παιδιά έφεραν σταφύλια από το σπίτι τους ή εμπλούτισαν το δεκατιανό τους με αυτά.

Οι γνώσεις όμως των παιδιών γύρω από τη διαδικασία του τρύγου τόσο με τον σημερινό σύγχρονο τρόπο όσο και με αυτόν του παρελθόντος αποδείχτηκαν λιγοστές, έτσι αποφασίσαμε να ψάξουμε και να μάθουμε περισσότερα για το θέμα αυτό. Αναζητήσαμε πληροφορίες στο διαδύκτιο και είδαμε πολλές εικόνες από είδη σταφυλιών, αμπέλια και ανθρώπους να εργάζονται σε αυτά.

Γνωρίσαμε έργα σπουδαίων ζωγράφων που απεικονίζουν σκηνές από τον τρύγο ή που είχαν σαν βασικό τους θέμα το σταφύλι.

Τους παρατηρήσαμε και επικεντρωθήκαμε σε δύο έργα: του Καραβάτζο με τίτλο «Αγόρι και καλάθι με φρούτα» και του Θεόφιλου με τίτλο «Βάκχος ο θεός του οίνου».

Χωριστήκαμε σε ομάδες και

δημιουργήσαμε τους δικούς μας πίνακες, πειραματιζόμενοι με πινέλα και μπογιές.

Φτιάξαμε έναν εννοιολογικό χάρτη, ώστε να σημειώνουμε μαζί με τα παιδιά ( λέξεις και ζωγραφιές) τα όσα μάθαμε, αλλά και όσα θέλαμε ακόμη να αναζητήσουμε.

Μέσα από το αυτοσχεδιασμό, τη μίμηση και το θεατρικό παιχνίδι τα παιδιά αναπαράστησαν εικόνες από τους πίνακες και σκηνές από τρύγο, το πατητήρι και το γλέντι με την ολοκλήρωση της κοπιαστικής αλλά ευχάριστης εργασίας.

Επιπλέον, έφτιαξαν τα δικά τους σταφύλια, τυπώνοντας με τέμπερα και φελλούς, αλλά και με ρολά υγείας και χαρτόνια.

Μάθαμε το τραγούδι της αλεπούς με τα σταφύλια. Χωριστήκαμε σε 3 ομάδες, όσες και οι στροφές του τραγουδιού.

 

Κάθε ομάδα ζωγράφισε τη στροφή που έχει αναλάβει

και έπειτα την παρουσίασε στην ολομέλεια.

 

Τα παιδιά εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους με λέξεις όπως: αγουρίδες, σταφίδα, πετιμέζι, ρόγα, γλυκό του κουταλιού, οινοποιείο, έλυσαν αινίγματα για το σταφύλι:

Φτιάξαμε τα δικά μας μουστοκούλουρα. Διαβάσαμε τη συνταγή, ζυμώσαμε, πλάσαμε και …έτοιμα τα κουλουράκια μας!!!

Παίξαμε παιχνίδια όσφρησης με κλειστά μάτια και ξεχωρίσαμε το κρασί από το ξύδι,

αλλά και παιχνίδια με καρτέλες, όπου μετρήσαμε ρόγες και τις αντιστοιχήσαμε με αριθμούς.

Το θέμα μας ολοκληρώθηκε με τον φίλο μας τον Σουβλή και την παρέα του που μέσα από το κουκλοθέατρο μας μίλησαν για το σταφύλι και τραγούδησαν μαζί μας το γνωστό και αγαπημένο μας τραγούδι ¨σε ρόγα από σταφύλι¨!!!