Έμφυλες ανισότητες στα μαθητικά βιβλία

Αναδημοσίευση από ΘΑΛΗΣ+ΦΙΛΟΙ

Συγγραφέας: Γιώργος Καρουζάκης

Πώς ένα μάθημα όπως τα μαθηματικά, με αντικείμενο τους υπολογισμούς και τις εξισώσεις, μπορεί να συνδέεται με τις διακρίσεις των φύλων ; Η απάντηση στο ερώτημα βρίσκεται στη μελέτη που δημοσιεύει αυτόν τον μήνα το παρισινό Κέντρο Hubertine Auclert. Αναφέρεται στις έμφυλες διακρίσεις που εντοπίζονται στα σχολικά βιβλία των μαθηματικών.

Από τη μελέτη προκύπτει ότι κάτω από την φαινομενική ουδετερότητα των μαθηματικών κρύβεται στην πραγματικότητα, μια πληθώρα από στερεοτυπικές εικόνες, εμφανείς στα εκπαιδευτικά βιβλία και τα εγχειρίδια, που δίνουν στις γυναίκες το ρόλο του … φτωχού συγγενή των ανδρών.

Στην μελέτη εξετάστηκαν 29 βιβλία, εννέα διαφορετικών εκδοτικών οίκων, τα οποία δημοσιεύτηκαν μεταξύ του 2010 και του 2012. Η πρώτη γενική διαπίστωση αποκαλύπτει την αριθμητική κυριαρχία των αρσενικών χαρακτήρων στα μαθητικά βιβλία. Για παράδειγμα, στο σύνολο των 3348 χαρακτήρων που υπάρχουν στα βιβλία, οι 2.676 χαρακτήρες αφορούν άνδρες και οι 672 γυναίκες, με την αναλογία να δείχνει ότι 5 άνδρες αντιστοιχούν σε 1 γυναίκα.

Η ανισότητα είναι εμφανής και στις αναφορές που γίνονται σε ιστορικές προσωπικότητες. Κι εδώ, ανάμεσα στις 1057 προσωπικότητες μόνο οι 35 είναι γυναίκες, ποσοστό της τάξης του 3,2 %. Κι αν αυτό το αριθμητικό χάσμα μπορεί να δικαιολογηθεί από το χαμηλό αριθμό γυναικών επιστημόνων στο παρελθόν, οι συγγραφείς των σχολικών βιβλίων δεν δείχνουν να θέλουν να αλλάξουν τις ισορροπίες, αφού και από τους φανταστικούς χαρακτήρες που επιλέγουν μόνο το 28 % από τους 2255 είναι γυναίκες.

Επιπλέον, χαρακτηριστικός του πνεύματος ανισότητας που κυριαρχεί στα βιβλία, είναι και ο τρόπος παρουσίασης των γυναικών που έχουν διακριθεί στις επιστήμες. Προσωπικότητες όπως η Μαρία Κιουρί και η Τατιάνα Έρενφεστ παραμένουν στενά συνδεδεμένες με το έργο των συζύγων τους.

Τακτική, που σύμφωνα με τη μελέτη του Κέντρου Hubertine Auclert, πρέπει να αλλάξει ώστε να σταματήσει να θεωρείται εμπόδιο στην εξέλιξη της ταυτότητας  και του κοινωνικού ρόλου των έφηβων κοριτσιών, η έλλειψη προβολής και προώθησης των γυναικών στην επιστήμη.

Πηγή : Le Monde

Δημοσιεύθηκε στην ΑΡΘΡΑ, Χωρίς κατηγορία. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.

Αφήστε μια απάντηση