Άνθρακας και φθινοπωρινά φύλλα

Αναδημοσίευση από ΘΑΛΗΣ+ΦΙΛΟΙ

Συγγραφέας: Γιώργος Καρουζάκης

Τα πολύχρωμα φύλλα που συσσωρεύονται στον κήπο ή στην πίσω αυλή του σπιτιού σας αυτή την εποχή, δεν αποτελούν μόνο το φυσικό ντεκόρ της φθινοπωρινής μελαγχολίας, αλλά όπως λένε, λιγότερα ποιητικά, οι επιστήμονες και τις φυσικές αποθήκες του άνθρακα. Την άνοιξη, τα φύλλα απορροφούν διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα μετατρέποντας το φυσικό αέριο σε οργανικές ενώσεις του άνθρακα.

Κάθε φθινόπωρο, τα δέντρα ρίχνουν τα φύλλα τους, τα οποία αποσυντίθενται στο έδαφος αφημένα στο έλεος των μικροβίων. Καθώς περνά ο καιρός, τα σάπια φύλλα απελευθερώνουν στην ατμόσφαιρα τον άνθρακα που έχουν απορροφήσει με τη μορφή του διοξειδίου του άνθρακα.

Στην πραγματικότητα, η φυσική φθορά του οργανικού άνθρακα συμβάλλει με ποσοστό μεγαλύτερο του 90 % στην ετήσια απελευθέρωση διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα και στους ωκεανούς της Γης. Κατανοώντας την ταχύτητα με την οποία τα φύλλα αποσυντίθενται οι επιστήμονες μπορούν να προβλέψουν την παγκόσμια ροή του διοξειδίου του άνθρακα, και να αναπτύξουν καλύτερα μοντέλα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.

Εδώ όμως το θέμα γίνεται λιγάκι σύνθετο : ένα μόνο φύλλο μπορεί να αρχίσει να αποσυντίθεται με διαφορετικό ρυθμό, αναλόγως του τοπικού κλίματος, του εδάφους, των μικροβίων και της σύνθεσής του. Η διαφοροποίηση των συντελεστών φθοράς μεταξύ των διαφόρων ειδών φύλλων, κυρίως μέσα στα δάση, είναι ένα μνημειώδες έργο.

Οι ερευνητές του ΜΙΤ ανέλυσαν δεδομένα από μια ποικιλία δασών και οικοσυστημάτων σε ολόκληρη τη Βόρεια Αμερική, και ανακάλυψαν κάποιες γενικές τάσεις στον τρόπο αποσύνθεσης όλων των φύλλων.

Επινόησαν μια μαθηματική διαδικασία για να μετατρέψουν τις παρατηρήσεις της φθοράς των φύλλων σε συντελεστές κατανομής. Βρήκαν, για παράδειγμα, ότι το σχήμα της προκύπτουσας καμπύλης είναι ανεξάρτητο του κλίματος, της τοποθεσίας και της σύνθεσης των φύλλων. Ωστόσο, οι λεπτομέρειες του εν λόγω σχήματος – το εύρος των τιμών που καλύπτει και το μέσο ποσοστό του- ποικίλλουν ανάλογα με τις κλιματικές συνθήκες και τη σύνθεση των φυτών.

Σε γενικές γραμμές, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η σύνθεση των φυτών καθορίζει το εύρος των τιμών της φθοράς τους, και ότι καθώς οι θερμοκρασίες αυξάνονται, όλη η ύλη του φυτού διασπάται γρηγορότερα.

Πηγή : Science Daily

Κατηγορίες: ΑΡΘΡΑ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *