ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων είναι προγράμματα Πολιτιστικών Θεμάτων, Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Ο Σύλλογος Διδασκόντων συνεδριάζει, αποφασίζει τις θεματικές ενότητες με τις οποίες θα ασχοληθεί κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, οργανώνει και σχεδιάζει με πολλαπλές συναντήσεις και καταθέτει προς έγκριση τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.

Μεθοδολογία Υλοποίησης Προγραμμάτων:

  • Διαθεματική προσέγγιση σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα, έμφαση στην έρευνα  και τις προσωπικές εμπειρίες των παιδιών
  • ομαδοσυνεργατική μέθοδος όπου τα παιδιά εργάζονται σε ομάδες
  • μέθοδος project (σχέδια εργασίας)
  • συνεργασία με άλλους τοπικούς φορείς και με το Σύλλογο Γονέων.

 

 

Διαθεματική προσέγγιση σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών:

Γλώσσα: το βασικότερο εργαλείο σκέψης και έκφρασης, γραφή, ανάγνωση, λογοτεχνία.

Μαθηματικά: μετρήσεις, ταξινομήσεις, ομαδοποιήσεις κ.λ.π..

Αισθητική αγωγή -Δημιουργία και έκφραση: εικαστικά, γνωριμία με τις Τέχνες, μουσική, μουσικοκινητική, κουκλοθέατρο, δραματοποίηση, θεατρικό παιχνίδι.

Φυσική Αγωγή: γυμναστική, κινητικά παιχνίδια ( και με όργανα γυμναστικής) , μέσα στο σχολείο και στην αυλή.

Παιδί και περιβάλλον: (φυσικό και ανθρωπογενές) -περιβαλλοντική αγωγή, επισκέψεις, εκθέσεις, συζήτηση με ειδικούς, συμμετοχή σε κοινωνικές δράσεις κ.λ.π

Πληροφορική: γνωριμία με τις νέες τεχνολογίες, μέσω παιχνιδιών.

 

 

-ΜΗΤΡΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ:

Στο χώρο του Νηπιαγωγείου τα παιδιά ενθαρρύνονται να:

  • διηγούνται / αφηγούνται
  • περιγράφουν
  • εξηγούν – ερμηνεύουν
  • συμμετέχουν σε συζητήσεις και να επιχειρηματολογούν
  • βελτιώνουν και εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο.

Στο χώρο του Νηπιαγωγείου τα παιδιά έρχονται σε επαφή με διαφορετικές εκδοχές γραπτού λόγου (βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, επιγραφές κ.λ.π.) ώστε να τους δίνεται η ευκαιρία να:

  • τις αναγνωρίζουν με βάση εξωτερικά-τυπογραφικά χαρακτηριστικά
  • συνειδητοποιούν διαφορετικές εκδοχές γραπτού λόγου
  • μεταφέρουν μηνύματα με διαφορετικό τρόπο
  • υιοθετούν βασικές συμβάσεις ανάγνωσης του αλφαβητικού συστήματος γραφής (π.χ. διαβάζουμε από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω, τα βιβλία διαβάζονται από την αρχή μέχρι το τέλος κ.λ.π.)
  • ακούν και να κατανοούν μια διήγηση, ένα κανόνα παιχνιδιού ή άλλα αντικείμενα που κάποιος τους διαβάζει φωναχτά
  • απομνημονεύουν μικρά κείμενα
  • αναγνωρίζουν οικείες λέξεις στον περιβαλλοντικό έντυπο λόγο και μέσα σε κείμενα, να προβληματίζονται γι αυτές, να παροτρύνονται να τις παρατηρούν και να τις κρίνουν
  • συλλέγουν πληροφορίες από διάφορες πηγές, στις οποίες εμπλέκονται γραπτός λόγος και εικόνα (αφίσες, ταινίες, σήματα, έργα τέχνης)
  • χρησιμοποιούν τη βιβλιοθήκη της τάξης και να επιλέγουν βιβλία
  • εντοπίζουν τον τίτλο, το συγγραφέα κι άλλα στοιχεία του βιβλίου
  • συνειδητοποιήσουν ότι ο γραπτός λόγος είναι αναπαράσταση της γλώσσας και η εικόνα αναπαράσταση του κόσμου
  • συνειδητοποιήσουν τη σχέση προφορικού – γραπτού λόγου και να οδηγηθούν στην κατανόηση ότι οι λέξεις μπορούν να κατατμηθούν σε επιμέρους γλωσσικές μονάδες
  • ασκούνται μέσα από γλωσσικά παιχνίδια στον εντοπισμό των φθόγγων στην αρχή ή στο τέλος μιας λέξης
  • αναγνωρίζουν ή συγκρίνουν διαφορετικές μορφές γραπτού λόγου, όπως τα χειρόγραφα από το έντυπο κείμενο, την ελληνική και ξένη γραφή κ.λ.π.

Τα παιδιά στο Νηπιαγωγείο, μέσω της εργασίας με τον γραπτό λόγο, πρέπει να έχουν ευκαιρίες να:

  • ευαισθητοποιηθούν σε θέματα που συνδέονται με το “γιατί” και το “πως” γράφουμε (κοινωνική διάσταση του γραπτού λόγου)
  • γνωρίσουν την αξία της γραφής ως μέσο επικοινωνίας, ανάπτυξης ιδεών, μεταφοράς πληροφοριών, έκφρασης συναισθημάτων αλλά και πηγή ευχαρίστησης και απόλαυσης
  • συνειδητοποιήσουν ότι τα κείμενα απευθύνονται σε συγκεκριμένους αναγνώστες κάθε φορά και μαθαίνουν να τα βελτιώνουν ακούγοντας το αποτέλεσμα της υπαγόρευσης, κάνοντας επιλογές λεξιλογίου και διατύπωσης
  • υποστηριχθούν στην προσπάθειά τους να κρατούν ένα μολύβι, στυλό, μαρκαδόρο, αποτελεσματικά παίρνοντας σωστή σωματική στάση
  • γράφουν το όνομά τους στις εργασίες τους με κεφαλαία ή και με πεζά γράμματα
  • παροτρύνονται να παράγουν κείμενα προκειμένου να εκφράσουν ένα συγκεκριμένο μήνυμα
  • γράφουν πράγματα που έχουν νόημα και σημασία γι αυτούς και συνδέονται με τις δραστηριότητες του Νηπιαγωγείου

-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Στα νήπια θα πρέπει να δίνονται ποικίλες ευκαιρίες μέσα από δραστηριότητες που έχουν το στοιχείο του παιχνιδιού και με κατάλληλες διδακτικές επεμβάσεις να εφαρμόζουν τα μαθηματικά στην καθημερινή πρακτική ώστε να:

  • πειραματίζονται και να ερευνούν ανοιχτές καταστάσεις προβληματισμού
  • εφαρμόζουν τις ήδη αποκτημένες γνώσεις
  • κάνουν δοκιμές κι επαληθεύσεις
  • συγκρίνουν
  • ταξινομούν
  • διατάσσουν υλικά κι αντικείμενα
  • παρουσιάζουν δεδομένα
  • μετρούν, χρησιμοποιώντας αυθαίρετες ή συμβατικές μονάδες μέτρησης
  • αναπτύσσουν τη μαθηματική  γλώσσα επικοινωνίας
  • αξιοποιούν την τεχνολογία
  • χρησιμοποιούν, οργανώνουν και να επεκτείνουν τις γνώσεις τους σχετικά με τους αριθμούς
  • εκτελούν απλές μαθηματικές πράξεις
  • κατανοούν απλές χωροχρονικές έννοιες και σχέσεις και να αναπαράγουν σχήματα
  • αναγνωρίζουν και να ονομάζουν απλά στερεά και ευθύγραμμα σχήματα
  • αναγνωρίζουν συμμετρικά σχήματα ως προς τον άξονα

-ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

Σε μια “εμπλουτισμένη επιστημονικά” τάξη και με κατάλληλες διδακτικές παρεμβάσεις τα παιδιά ενθαρρύνονται να:

  • βιώνουν και να εξερευνούν τον φυσικό και τεχνικό κόσμο
  • προσεγγίζουν έννοιες των φυσικών επιστημών
  • παρατηρούν
  • συγκρίνουν
  • ταξινομούν
  • προβλέπουν
  • κάνουν υποθέσεις
  • συλλέγουν στοιχεία
  • δοκιμάζουν
  • επαληθεύουν
  • εφαρμόζουν
  • κατανοούν τη σημασία της παρατήρησης και των πειραμάτων για τη μελέτη υλικών και φαινομένων
  • αναπτύσσουν επιστημονική γλώσσα και επικοινωνία
  • αξιοποιούν την τεχνολογία
  • αναγνωρίζουν τη χρησιμότητα ορισμένων εργαλείων και οργάνων για τη συλλογή πληροφοριών
  • αναγνωρίζουν τη σχέση της επιστήμης με την καθημερινή ζωή
  • ακολουθούν κανόνες ασφαλείας και να χρησιμοποιούν ασφαλή υλικά και μέσα
  • κατανοούν τη σημασία της ομαδικής εργασίας και της από κοινού ανακάλυψης
  • κατανοούν βασικά χαρακτηριστικά γύρω από τη δομή και τις ιδιότητες των υλικών
  • γνωρίσουν απλές μηχανές και επινοήσεις, να πειραματίζονται και να αναγνωρίζουν τη χρησιμότητά τους στη ζωή μας
  • κατανοούν ορισμένες πηγές ενέργειας και τις μετατροπές τους
  • κατανοούν την κίνηση και τις αρχές που την εξηγούν
  • γνωρίσουν τους μαγνήτες

-ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Στο Νηπιαγωγείο η εικαστική αγωγή έχει ως γενικό στόχο το παιδί να:

  • έρθει σε επαφή με τα έργα Τέχνης και την καλλιτεχνική δημιουργία
  • εκφράσει τις ιδέες του με διαφορετικά μέσα και τρόπους
  • αναπτύσσει τη φαντασία και τη δημιουργικότητά του
  • αρχίζει να διακρίνει το ωραίο στη φύση, στο περιβάλλον και στα έργα τέχνης
  • καλλιεργηθεί η οπτική του αντίληψη
  • παρατηρεί, πειραματίζεται, ερευνά και να χρησιμοποιεί τις εμπειρίες του στο σχολείο ως στοιχείο καλλιτεχνικής δημιουργίας και έκφρασης
  • εξασκείται στη χρήση υλικών και διαφόρων τεχνικών
  • αποκτά επιδεξιότητα
  • ενθαρρύνεται στην παραγωγή έργων
  • κατανοεί την τέχνη ως μέσο έκφρασης κι επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων
  • υιοθετεί θετικές στάσεις απέναντι στα έργα τέχνης
  • καλλιεργεί την καλαισθησία του με την επαφή έργων τέχνης ποικίλων μορφών και διαφορετικών πολιτισμών
  • εκφράζει ιδέες, εμπειρίες και συναισθήματα μέσα από τα έργα του
  • χρησιμοποιεί την τέχνη για να συμπληρώνει άλλα μαθήματα
  • αναγνωρίζει βασικά εικαστικά επαγγέλματα

-ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ( ΦΥΣΙΚΟ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ)

Τα παιδιά από μικρή ηλικία έρχονται σε επαφή με το άμεσο περιβάλλον και ενδιαφέρονται να γνωρίσουν τον εαυτό τους, τα ζώα και τα φυτά.

Αρχικά χρησιμοποιούν τις αισθήσεις τους, κάνουν υποθέσεις, προσπαθούν να ανακαλύψουν το μεγαλείο της ζωής.

Παρατηρούν ζωϊκούς και φυτικούς οργανισμούς και παρακολουθούν την εξέλιξή τους.

Διακρίνουν ομοιότητες και διαφορές, αντιλαμβάνονται σχέσεις αλληλεξάρτησης, προσπαθούν να ερμηνεύσουν φυσικά φαινόμενα και αλλαγές που συμβαίνουν γύρω τους.

Στο Νηπιαγωγείο θα πρέπει να δίνονται οι ευκαιρίες να βιώσουν εμπειρίες ώστε να:

  • αποσαφηνίζουν έννοιες και να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τον ανθρώπινο οργανισμό
  • αποσαφηνίζουν έννοιες και να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τους ζωϊκούς οργανισμούς
  • αποσαφηνίζουν έννοιες και να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τους φυτικούς οργανισμούς
  • διευρύνουν την γνώση τους για το περιβάλλον
  • να μάθουν βασικούς κανόνες υγιεινής
  • αποκτήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές
  • αναπτύσσουν τη γλώσσα και την επικοινωνία και να αξιοποιούν την τεχνολογία
  • εξοικειώνονται με την έρευνα