Το πρώτο κοινωνικοποιητικό πέρασμα από το σπίτι στο σχολείο (1η φοίτηση) είτε από το ένα σχολείο σε ένα νέο της επόμενης βαθμίδας (από τον παιδικό σταθμό στο νηπιαγωγείο) αποτελεί μια διαδικασία πρωτόγνωρων συνθηκών και αλλαγών, όχι πάντα εύκολη.
Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια διαδικασία αλλαγής αποχωρισμού και αποχαιρετισμού, υποδοχής και αποδοχής και βεβαίως προσαρμογής σε ένα νέο άγνωστο πλαίσιο με διαφορετικές απαιτήσεις. Τόσο οι αντιδράσεις όσο και οι επιπτώσεις ποικίλουν κατά περίπτωση και είναι λιγότερο ή περισσότερο έντονες, έκδηλες ή μη, και σχετίζονται με ένα πλέγμα παραγόντων, όπως η ετοιμότητα της οικογένειας, του σχολείου από το οποίο φεύγει το παιδί (παιδικού σταθμού) και του σχολείου στο οποίο εισέρχεται. Εξαρτάται τέλος, σε σημαντικότατο βαθμό από το επίπεδο ανάπτυξης των ατομικών δεξιοτήτων του παιδιού που θεωρούνται απαραίτητες για τη φοίτησή του στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα (νηπιαγωγείο). Κύριες προκλήσεις που καλείται να διαχειριστεί το παιδί κατά τη μετάβασή του στο νέο σχολικό πλαίσιο είναι:
- Η απομάκρυνση από το στενό οικογενειακό περιβάλλον
- Η ανατροπή της καθημερινότητας και των συνηθειών του
- Η αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος (χωροταξία, λειτουργικές δομές)
- Του προγράμματος και του πλαισίου διδασκαλίας
- Οι γνωστικές και κοινωνικές προκλήσεις
Οι αποτελεσματική αντιμετώπιση των προκλήσεων αυτών, επιδρά θετικά στην εξέλιξη και την πρόοδό του με βασικά “υλικά” τις ικανότητες, τις ανάγκες, τις επιθυμίες και τα όνειρα για το μέλλον αλλά και την αναγκαία επιστράτευση της φαντασίας, εμείς οι νηπιαγωγοί ευελπιστούμε από τις πρώτες μέρες του σχολικού έτους να ενισχύσουμε τους μαθητές μας ώστε να αντέχουν και να διαχειρίζονται τις αλλαγές της ζωής και μέσα από αυτές να εξελίσσονται και να προοδεύουν.
Καλή και δημιουργική σχολική χρονιά!