Ολοκληρώθηκε ο 1ος Κύκλος από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων με τίτλο “Συνεργασία”. Αλήθεια τι νομίζουν τα παιδιά ότι είναι συνεργασία; Ας δούμε πως αποτύπωσαν την σκέψη τους μέσα από την ζωγραφική.
Για να δούμε πόσο δύσκολο είναι να συνεργάζεσαι με κάποιον, πως μπορεί να ακουστεί και η δική σου φωνή μέσα σε μια ομάδα, αν μπορείς να ακολουθήσεις τις οδηγίες δείχνοντας εμπιστοσύνη στους άλλους, αν μπορείς να σεβαστείς τη γνώμη του άλλου για ένα αποτέλεσμα που θα οφελήσει την ομάδα, παίξαμε πολλά πολλά παιχνίδια που μας έδειξαν τι κάνουμε σωστά και τι όχι σε μια συνεργασία.
Κινητικά παιχνίδια: Στεφάνια στο πάτωμα που σχηματίζουν το σώμα μιας κάμπιας. Τα παιδιά χορεύουν ελεύθερα στο χωρό της μουσικής και μόλις σταματήσει πρέπει όλα να μπουν μέσα στα στεφάνια. Ο τελευταίος πρέπει να σηκώσει το στεφάνι και με τη βοήθεια των άλλων χέρι-χέρι να το μεταφέρει σωστά μπροστά ώστε να βοηθήσουμε σιγά σιγά την κάμπια να “μετακινηθεί”
Άλλο παιχνίδι συνεργασίας ήταν να απλώσουμε χαρτιά και μαρκαδόρους στο πάτωμα για να προσπαθήσουν τα παιδιά, πότε με τον γρήγορο πότε με τον αργό ρυθμό του ταμπουρίνου, να κινηθούν ανάμεσά τους χωρίς να τα πατήσουν και χωρίς να τα ρίξουν κάτω. Δεν ήταν εύκολο το εγχείρημα καθώς περιοριστήκαμε στο χώρο της παρεούλας. Τα κατάφεραν αρκετά καλά
Κάποια από τα παιδιά έγιναν εξωγήινοι που δεν μιλούν την δική μας γλώσσα και συνάντησαν τους γήινους οι οποίοι προσπάθησαν να μεταφράσουν αυτά που έλεγαν. Μια συνεργασία πολύ ιδιαίτερη για τα παιδιά καθώς νόμιζαν ότι πρέπει να πουν κάτι συγκεκριμένο. Μόλις κατάλαβαν ότι μπορούν να πουν ό,τι σκεφτούν με τη βοήθεια της φαντασίας τους, συνεργάστηκαν αρκετά καλά και πραγματικά γελάσαμε πολύ!
Μια άλλη προσπάθεια συνεργασίας μεταξύ των παιδιών ήταν να εμπιστευτούν το ένα το άλλο. Τα παιδιά έγιναν ζευγάρια, κλείσαμε τα μάτια του ενός παιδιού με ένα μαντήλι και ο άλλος προσπαθούσε να του δίνει οδηγίες (πόσα βήματα μπροστά, πίσω, δεξιά κλπ) για να καταφέρει να πιάσει το φίλο μας τον Κουάξ. Σχεδόν όλα τα ζευγάρια κατάφεραν την αποστολή αυτή με μεγάλη επιτυχία!
Ακόμη μια δοκιμασία συνεργασίας μεταξύ των παιδιών έγινε μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων: η αποστολή τους ήταν ανά ζευγάρια, να πάρουν ένα κοινό υλικό (εδώ διαλέξαμε τουβλάκια που σφηνώνεται το ένα μέσα στο άλλο) και να προσπαθήσουν χωρίς να κοιτιούνται, ν’ ακολουθήσουν τις οδηγίες που θα δίνει ο ένας μόνο αλλά θα εκτελούν και οι δυο ταυτόχρονα. Για να σιγουρευτούμε ότι κανείς δεν θα κοιτά, βάλαμε στη μέση ένα πανί σαν διαχωριστικό. Η δραστηριότητα αυτή απέδειξε πόσο καλά μπορώ να δώσω οδηγίες σε κάποιον αλλά και πόσα καλά μπορώ να τις ακολουθήσω. Τα αποτελέσματα σε μερικά ζευγάρια ήταν ότι έδειξαν άψογη συνεργασία ενώ άλλα δεν τα κατάφεραν τόσο καλά. Σημασία έχει ότι προσπάθησαν!
Συνεργασία -Αποτέλεσμα
Ακόμη μια δοκιμασία για τα παιδιά ήταν να συζητήσουν ακούγοντας τις απόψεις του άλλου, να προτείνουν, να δοκιμάσουν, να εντοπίσουν λάθη και να καταφέρουν μέσα από την συνεργασία μεταξύ τους, να ενώσουν κομμένα κατά μήκος ρολλά χαριού, ώστε να δημιουργήσουν ένα αυλάκι ή μια τσουλήθρα ή ένα τούνελ, ώστε να μπορέσει ένα μπαλάκι του πινγκ πόνγκ να κυλήσει χωρίς να σταθεί ή να κολλήσει μέσα σε αυτά. Για κάποιες ομάδες ήταν πολύ εύκολο να βρουν λύση όμως άλλες δυσκολεύτηκαν αρκετά. Καλλιέργεια πολλαπλών δεξιοτήτων (κριτική σκέψη, υπόθεση, επίλυση προβλήματος, δοκιμή και πλάνη, μηχανική)
Μεγάλη αξία ήταν να βλέπουμε την συνεργασία των παιδιών όχι μόνο στις προγραμματισμένες αυτές δραστηριότητες, αλλά όταν αυθόρμητα, στο ελεύθερο παιχνίδι επέλεγαν να κατασκευάσουν, να ζωγραφίσουν ή να συναρμολογήσουν μαζί!
Αυτό ήταν ένα μικρό δείγμα από τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν για τον 1ο κύκλο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.
Οι προσπάθειες για συνεργασία στο νηπιαγωγείο είναι καθημερινές και διαρκείς, μέσα από την ανάληψη καθηκόντων κάθε ομάδας, μέσα από τα οργανωμένα παιχνίδια αλλά και τα αυθόρμητα στις γωνιές, μέσα από τις γιορτές μας αλλά και τις φανταστικές ιστορίες που φτιάχνουμε όλοι μαζί βάζοντας ο καθένας την δική του ιδέα. Αυτός ο κύκλος Εργαστηρίων μπορεί να έκλεισε αλλά για εμάς η συνεργασία συνεχίζεται, αφού αποτελεί βασική δεξιότητα που καλλιεργείται με κάθε τρόπο, καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς.