ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
1. Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά
θΕΜΑ: Θάλα-SoS-α χωρίς πλαστικά
Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να αποκτήσουν θετική στάση σχετικά με τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, αναγνωρίζοντας τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που έχουν ειδικότερα στη θαλάσσια ζωή, να αναστοχαστούν ως προς την προσωπική τους ευθύνη και να υιοθετήσουν συγκεκριμένες συμπεριφορές που συμβάλλουν θετικά στη μείωση των πλαστικών
απορριμμάτων στην καθημερινή ζωή.
Δημιουργούμε την ομάδα μας – Μοιραζόμαστε τη γνώση μας
Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο, ρίχνουν ο ένας το μπαλάκι στον άλλο και λένε λέξεις που σχετίζονται με τη ΘΑΛΑΣΣΑ….π.χ. κάποιο θαλάσσιο ζώο, κάτι που κάνουν στη θάλασσα…
‘Οταν τελειώσει το παιχνίδι φτιάχνουν μία ιστορία με αυτές της λέξεις. Ξεκινάει ένα παιδί και συνεχίζει το επόμενο.
Η ιστορία που έφτιαξαν τα παιδιά είναι:
Μία Ιστορία που εμπνευστήκαν τα παιδιά με λέξεις, που σκέφτηκαν τα ίδια ακούγοντας τη λέξη “θάλασσα”(κρουαζιερόπλοιο, ψάρεμα, χελώνα, κύμα, αχινός, χταπόδι, υποβρύχιο, καράβι, καρχαρίας, πελαργός)
Μία φορά κι ένα καιρό ήταν ένα κρουαζιερόπλοιο και έκανε έναν μεγάλο ταξίδι. Μετά ήρθε ένα καράβι και ψάρευε για να φάνε ψάρια οι άνθρωποι που ήταν στο πλοίο. Ψάρεψαν έναν αχινό. Μετά ήρθε μία χελώνα που βρήκε ένα σκουπίδι, που το πέρασε για σουπιά και το έφαγε.
Ένα μεγάλο κύμα παρέσυρε το καράβι, τον αχινό και τη χελώνα και τους πήγε σε μία ακτή. Ένα μεγάλο χταπόδι, βοήθησε τον αχινό να πάει στη θάλασσα και τη χελώνα να ξανά μπει στο νερό. Έπειτα ήρθε το υποβρύχιο και βοήθησε το καράβι, να μπει κι αυτό στη θάλασσα.
Ένας καρχαρίας έκανε γύρους γύρω από το κρουαζιερόπλοιο και τον είδαν οι άνθρωποι. Ένας πελαργός έκατσε σ’ ένα βράχο και τους κοιτούσε όλους και λέει: “Απαπαπα τι συμφορά”! “Ένας καρχαρίας γύρω από το κρουαζιερόπλοιο ….!!!!”
Και έζησαν αυτοί καλά και μεις καλύτερα…..
Στη συνέχεια η εκπαιδευτικός, μαζί με τη μασκότ του προγράμματος, τη Λέτα, τη χελώνα καρέτα καρέτα αναφέρει ότι έλαβε ένα μήνυμα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του σχολείου που τους ζητούν να παρατηρήσουν και να περιγράψουν τις φωτογραφίες που τους στέλνουν.
Τα παιδιά περιγράφουν τις φωτογραφίες, στις οποίες απεικονίζονται πλαστικά απορρίμματα στη θάλασσα και σε ακτές.
Η/ο εκπαιδευτικός, στην ολομέλεια, εξηγεί στα παιδιά ότι η μικρή χελώνα, τους ζητάει να τη βοηθήσουν για να μάθει για τη θάλασσα, δηλαδή να πουν τη γνώμη τους, αν θεωρούν καλό ή κακό που η θάλασσα και οι ακτές να έχουν πλαστικά απορρίμματα και γιατί.
Κάποιες από τις απαντήσεις των παιδιών
- -Μπορεί να τα φάνε τα ζώα και να πεθάνουν
- Μπορεί να μυρίζουν άσχημα
- Μπορεί να τα φάνε γιατί νομίζουν ότι είναι φύκια
- μπορεί μία σακούλα να τη φάει μία χελώνα γιατί θα την περάσει για σουπιά
- Μπορεί να φάνε καπάκια και να ψοφήσουν
- Τα ψαράκια κινδυνεύουν
Ανησυχία στον βυθό… Ερευνούμε, καταγράφουμε, βγάζουμε συμπεράσματα
Τα παιδιά χωρίζονται σε 3 ομάδες. Η μια ομάδα ανοίγει έναν υπερσύνδεσμο, που της αντιστοιχεί και βλέπει ένα βίντεο σχετικό με τη ρύπανση της θάλασσας. Κατά τη διάρκεια του βίντεο με την εντολή “print screen” μπορούν να αποθηκεύουν, όσα θεωρούν από το βίντεο. Τα στιγμιότυπα οθόνης τα αποθηκευουν.
Οι άλλες 2 ομάδες την ώρα αυτή επεξεργάζονται σχετικό έντυπο υλικό και κρατούν σημειώσεις με όποιο τρόπο μπορούν, τους δίνονται χαρτιά και μαρκαδόροι.
Στη συνέχεια κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις πληροφορίες και τα συμπεράσματά της.
Η πρώτη ομάδα δείχνει τα στιγμιότυπα οθόνης, που αποθήκευσε, σε προβολικό μηχάνημα.
Οι επόμενες ομάδες παρουσίασαν, όλα όσα είχαν κρατήσει στις σημειώσεις τους από τη μελέτη του υλικού.
Η ομάδα του έντυπου υλικού-Φυλλαδίων
Η ομάδα που μελέτησε τα βιβλία
Για ένα πλαστικό καλαμάκι – Αναζητούμε και προτείνουμε λύσεις
Τα παιδιά ενημερώνονται από την /τον εκπαιδευτικό ότι η χελώνα Λέτα, τους έχουν στείλει κάποια φυλλάδια για να δουν και έναν σύνδεσμο μιας ιστοσελίδας, που έχει κάποιες ιδέες για την αντικατάσταση των πλαστικών μιας χρήσης. Τα παιδιά κάνουν υποθέσεις τι θα μπορούσαν να γράφουν τα φυλλάδια ή ποιο είναι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας.
Επαναχρησιμοποίω το πλαστικό καλαμάκι και κάνω κατασκευή….ένα ψαροκόκαλο.
Πως θα ήθελα να είναι η θάλασσα χωρίς πλαστικά
Εγώ μπορώ – Δημιουργούμε περιβαλλοντικά μηνύματα
Η χελώνα Λέτα με μήνυμά της ζητά από τα παιδιά να δημιουργήσουν μια έντυπη αφίσα, για να μάθουν όλοι οι άνθρωποι τις επιπτώσεις που προκαλούν στη θαλάσσια ζωή τα πλαστικά απορρίμματα και τι μπορούμε να κάνουμε για να μη συμβαίνει αυτό. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και αποφασίσουν με ποιο μέρος της αφίσας θα ασχοληθούν.
Μία ομάδα ζωγραφίζει τα ζώα της θάλασσας, η άλλη ζωγραφίζει με νερομπογιά τη θάλασσα και η τελευταία κάνει τον ουρανό με κολλάζ.
Όλοι μαζί βάζουν το μήνυμα “ΟΧΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ, ΟΧΙ ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΣΕ ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΚΑΙ ΑΚΤΕΣ”
Στο τέλος τα παιδιά συμπληρώνουν ένα φύλλο αυτοαξιολόγησης. Οι κατάλληλες ερωτήσεις, βοηθουν το παιδί να εκφράσει τόσο τις νέες γνώσεις που επεξεργάστηκε όσο και να αναστοχαστεί αναφορικά με τη μαθησιακή του πορεία (ΙΕΠ, 2017).
ΦΥΛΛΟ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΑΘΗΤΗ/ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ
ΟΝΟΜΑ:
1 Έμαθα καινούρια πράγματα.
2 Κατάλαβα όλα όσα κάναμε.
3 Δυσκολεύτηκα σε κάποιες εργασίες.
4 Ρωτούσα όταν δεν καταλάβαινα κάτι.
5 Μου άρεσαν όλες οι δραστηριότητες που κάναμε.
6 Κάποιες εργασίες που έκανα δεν μου άρεσαν.
7 Είπα τις ιδέες μου και τη γνώμη μου στην ομάδα.
8 Άκουγα προσεκτικά τις ιδέες και τη γνώμη των συμμαθητών και των
συμμαθητριών μου.
9 Δυσκολευόμουν όταν οι συμμαθητές και οι συμμαθήτριές μου ήθελαν να
κάνουμε κάτι άλλο από αυτό που ήθελα ή έκανα εγώ.
10 Όταν δεν ήξερα πώς να κάνω κάτι απογοητευόμουν.
11 Σεβόμουν τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές μου και ακολουθούσα τους
κανόνες στην τάξη και στις ομάδες εργασίας.
12 Μου άρεσε όταν συνεργαζόμουν με τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές μου
στις ομάδες.
13 Μπορούσα και στο σπίτι μου να κάνω κάτι που έμαθα από το μάθημα.
14 Θα ήθελα να μάθω περισσότερα για το θέμα που διερευνήσαμε.