ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 1. Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

1. Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

θΕΜΑ: Θάλα-SoS-α χωρίς πλαστικά

Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να αποκτήσουν θετική στάση σχετικά με τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, αναγνωρίζοντας τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που έχουν ειδικότερα στη θαλάσσια ζωή, να αναστοχαστούν ως προς την προσωπική τους ευθύνη και να υιοθετήσουν συγκεκριμένες συμπεριφορές που συμβάλλουν θετικά στη μείωση των πλαστικών
απορριμμάτων στην καθημερινή ζωή.

Δημιουργούμε την ομάδα μας – Μοιραζόμαστε τη γνώση μας

Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο, ρίχνουν ο ένας το μπαλάκι στον άλλο και λένε λέξεις που σχετίζονται με τη ΘΑΛΑΣΣΑ….π.χ. κάποιο θαλάσσιο ζώο, κάτι που κάνουν στη θάλασσα…

‘Οταν τελειώσει το παιχνίδι φτιάχνουν μία ιστορία με αυτές της λέξεις. Ξεκινάει ένα παιδί και συνεχίζει το επόμενο.

0 02 05 3587896b1db1170094f15f8ef8e26b00ab99a4d0d3ff0c6d47375369ba5e6c40 f5eda33d28054683

Η ιστορία που έφτιαξαν τα παιδιά είναι:

Μία Ιστορία που εμπνευστήκαν τα παιδιά με λέξεις, που σκέφτηκαν τα ίδια ακούγοντας τη λέξη “θάλασσα”(κρουαζιερόπλοιο, ψάρεμα, χελώνα, κύμα, αχινός, χταπόδι, υποβρύχιο, καράβι, καρχαρίας, πελαργός)

Μία φορά κι ένα καιρό ήταν ένα κρουαζιερόπλοιο και έκανε έναν μεγάλο ταξίδι. Μετά ήρθε ένα καράβι και ψάρευε για να φάνε ψάρια οι άνθρωποι που ήταν στο πλοίο. Ψάρεψαν έναν αχινό. Μετά ήρθε μία χελώνα που βρήκε ένα σκουπίδι, που το πέρασε για σουπιά και το έφαγε.

Ένα μεγάλο κύμα παρέσυρε το καράβι, τον αχινό και τη χελώνα και τους πήγε σε μία ακτή. Ένα μεγάλο χταπόδι, βοήθησε τον αχινό να πάει στη θάλασσα και τη χελώνα να ξανά μπει στο νερό. Έπειτα ήρθε το υποβρύχιο και βοήθησε το καράβι, να μπει κι αυτό στη θάλασσα.

Ένας καρχαρίας έκανε γύρους γύρω από το κρουαζιερόπλοιο και τον είδαν οι άνθρωποι. Ένας πελαργός έκατσε σ’ ένα βράχο και τους κοιτούσε όλους και λέει: “Απαπαπα τι συμφορά”! “Ένας καρχαρίας γύρω από το κρουαζιερόπλοιο ….!!!!”

Και έζησαν αυτοί καλά και μεις καλύτερα…..

IMG 20240411 143118Στη συνέχεια η εκπαιδευτικός, μαζί με τη μασκότ του προγράμματος, τη Λέτα, τη χελώνα καρέτα καρέτα αναφέρει ότι έλαβε ένα μήνυμα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του σχολείου που τους ζητούν να παρατηρήσουν και να περιγράψουν τις φωτογραφίες που τους στέλνουν.

 

 

 

 

Τα παιδιά περιγράφουν τις φωτογραφίες, στις οποίες απεικονίζονται πλαστικά απορρίμματα στη θάλασσα και σε ακτές.

IMG 20240314 221900

Η/ο εκπαιδευτικός, στην ολομέλεια, εξηγεί στα παιδιά ότι η μικρή χελώνα, τους ζητάει να τη βοηθήσουν για να μάθει για τη θάλασσα, δηλαδή να πουν τη γνώμη τους, αν θεωρούν καλό ή κακό που η θάλασσα και οι ακτές να έχουν πλαστικά απορρίμματα και γιατί.

 

Κάποιες από τις απαντήσεις των παιδιών

  • -Μπορεί να τα φάνε τα ζώα και να πεθάνουν
  • Μπορεί να μυρίζουν άσχημα
  • Μπορεί να τα φάνε γιατί νομίζουν ότι είναι φύκια
  • μπορεί μία σακούλα να τη φάει μία χελώνα γιατί θα την περάσει για σουπιά
  • Μπορεί να φάνε καπάκια και να ψοφήσουν
  • Τα ψαράκια κινδυνεύουν

 

 

Ανησυχία στον βυθό… Ερευνούμε, καταγράφουμε, βγάζουμε συμπεράσματα

Τα παιδιά χωρίζονται σε 3 ομάδες. Η μια ομάδα ανοίγει έναν υπερσύνδεσμο, που της αντιστοιχεί και βλέπει ένα βίντεο σχετικό με τη ρύπανση της θάλασσας. Κατά τη διάρκεια του βίντεο με την εντολή “print screen” μπορούν να αποθηκεύουν, όσα θεωρούν  από το βίντεο. Τα στιγμιότυπα οθόνης  τα αποθηκευουν.

Οι άλλες 2 ομάδες την ώρα αυτή επεξεργάζονται σχετικό έντυπο υλικό και κρατούν σημειώσεις με όποιο τρόπο μπορούν, τους δίνονται χαρτιά και μαρκαδόροι.

IMG 20240314 221821

Στη συνέχεια κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις πληροφορίες και τα συμπεράσματά της.

Η πρώτη ομάδα δείχνει τα  στιγμιότυπα οθόνης, που αποθήκευσε, σε προβολικό μηχάνημα.

IMG 20240314 221253

Οι επόμενες ομάδες παρουσίασαν, όλα όσα είχαν κρατήσει στις σημειώσεις τους από τη μελέτη του υλικού.

 

Η ομάδα του έντυπου υλικού-Φυλλαδίων

IMG 20240313 125403 IMG 20240314 220312 IMG 20240314 220538 IMG 20240314 220638

 

Η ομάδα που μελέτησε τα βιβλία

IMG 20240314 221623

 

Για ένα πλαστικό καλαμάκι – Αναζητούμε και προτείνουμε λύσεις

Τα παιδιά ενημερώνονται από την /τον εκπαιδευτικό ότι η χελώνα Λέτα, τους έχουν στείλει κάποια φυλλάδια για να δουν και έναν σύνδεσμο μιας ιστοσελίδας, που έχει κάποιες ιδέες για την αντικατάσταση των πλαστικών μιας χρήσης. Τα παιδιά κάνουν υποθέσεις τι θα μπορούσαν να γράφουν τα φυλλάδια ή ποιο είναι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας.

 

IMG 20240416 143454

 

Επαναχρησιμοποίω το πλαστικό καλαμάκι και κάνω κατασκευή….ένα ψαροκόκαλο.

0 02 05 7f3ef794284c1493570ee9417e6a76b2c542c0863aaddccf984f5eb361df1d47 6473e40b1b2df0d9

 

Πως θα ήθελα να είναι η θάλασσα χωρίς πλαστικά

 0 02 05 e6279ac2b3c5fcb9b0fa9ce22dcc832a707ea046f89daf9e69072eabb3b089c6 39b318bd1f69657f 0 02 05 c0a31c2d197187ae15889f41944d1facbd7ee5c11f28f1f64c3738ef6123ca51 1af48a8013ac762c

 

Εγώ μπορώ – Δημιουργούμε περιβαλλοντικά μηνύματα

Η χελώνα Λέτα με μήνυμά της ζητά από τα παιδιά να δημιουργήσουν μια έντυπη αφίσα, για να μάθουν όλοι οι άνθρωποι τις επιπτώσεις που προκαλούν στη θαλάσσια ζωή τα πλαστικά απορρίμματα και τι μπορούμε να κάνουμε για να μη συμβαίνει αυτό. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και αποφασίσουν με ποιο μέρος της αφίσας θα ασχοληθούν.

 

Μία ομάδα ζωγραφίζει τα ζώα της θάλασσας, η άλλη ζωγραφίζει με νερομπογιά τη θάλασσα και η τελευταία κάνει τον ουρανό με κολλάζ.

0 02 05 e9125514f7e95d759bc5723145524a2a3f489ad106b589fe8d77b92d63509e31 8c00a7c415e56aee

 

Όλοι μαζί βάζουν το μήνυμα “ΟΧΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ, ΟΧΙ ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΣΕ ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΚΑΙ ΑΚΤΕΣ”

 

0 02 05 68b36ad9b5f56a8637fd7e12018a16c0f7ee12d87e809704b0d276a5116311a9 4aa8c77d26b10d2f

 

Στο τέλος τα παιδιά συμπληρώνουν ένα φύλλο αυτοαξιολόγησης. Οι κατάλληλες ερωτήσεις, βοηθουν το παιδί να εκφράσει τόσο τις νέες γνώσεις που επεξεργάστηκε όσο και να αναστοχαστεί αναφορικά με τη μαθησιακή του πορεία (ΙΕΠ, 2017).

ΦΥΛΛΟ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΑΘΗΤΗ/ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ

ΟΝΟΜΑ:
1 Έμαθα καινούρια πράγματα.
2 Κατάλαβα όλα όσα κάναμε.
3 Δυσκολεύτηκα σε κάποιες εργασίες.
4 Ρωτούσα όταν δεν καταλάβαινα κάτι.
5 Μου άρεσαν όλες οι δραστηριότητες που κάναμε.
6 Κάποιες εργασίες που έκανα δεν μου άρεσαν.
7 Είπα τις ιδέες μου και τη γνώμη μου στην ομάδα.
8 Άκουγα προσεκτικά τις ιδέες και τη γνώμη των συμμαθητών και των
συμμαθητριών μου.
9 Δυσκολευόμουν όταν οι συμμαθητές και οι συμμαθήτριές μου ήθελαν να
κάνουμε κάτι άλλο από αυτό που ήθελα ή έκανα εγώ.
10 Όταν δεν ήξερα πώς να κάνω κάτι απογοητευόμουν.
11 Σεβόμουν τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές μου και ακολουθούσα τους
κανόνες στην τάξη και στις ομάδες εργασίας.
12 Μου άρεσε όταν συνεργαζόμουν με τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές μου
στις ομάδες.
13 Μπορούσα και στο σπίτι μου να κάνω κάτι που έμαθα από το μάθημα.
14 Θα ήθελα να μάθω περισσότερα για το θέμα που διερευνήσαμε.