Εργαστήρια Δεξιοτήτων
2ος θεματικός κύκλος: “Φροντίζω το περιβάλλον”
“Φύλαξε το μην πετάς, ανακύκλωσε με μας!”
Το παρόν πρόγραμμα ανήκει στη θεματική «Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την
Αειφόρο Ανάπτυξη» (ΙΕΠ, 2014). Αφορμή για το σχεδιασμό του προγράμματος
αποτέλεσε η ανάγκη διαμόρφωσης κατάλληλων στάσεων και δεξιοτήτων στα παιδιά
μικρής ηλικίας, σχετικά με σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα. Οι σύγχρονες
κοινωνίες, των οποίων κύρια πρακτική αποτελεί η υπερκατανάλωση αγαθών
καταφεύγουν αναπόφευκτα σε κατασπατάληση φυσικών πόρων και ενέργειας,
καθώς και στην παραγωγή τεράστιου όγκου απορριμμάτων (Ηλιοπούλου, 2016).
Οι κούκλες-μασκότ ο Πέρης και η Άννα μας βοηθούν να αναπτύξουμε το θέμα.
Ιστόγραμμα με τις πρώιμες γνώσεις των παιδιών γύρω από το θέμα.
Τα παιδιά ζωγραφίζουν τις απόψεις τους
Γίνεται συζήτηση για τα σκουπίδια και τη διαχείρισή τους.
Βλέπουν σχετικά βίντεο και καλούνται να παρατηρήσουν, να συγκρίνουν και να διαχειριστούν
κριτικά αυτές τις πληροφορίες.
Μικρός περίπατος όπου τα παιδιά παρατηρούν τον τόπο γύρω τους, αν υπάρχουν κάδοι, αν υπάρχουν προβλήματα σχετικά με τα απορρίμματα…
Πώς θα ήταν ο τόπος μας χωρίς κάδους ανακύκλωσης και σκουπιδιών?
Τα παιδια ζωγραφίζουν όπως φαντάζονατι το περιβαλλον χωρις κάδους απορριμμάτων και ανακύκλωσης.
Δημιουργία κάδου ανακύκλωσης στην τάξη μας
Δημιουργούμε τον δικό μας κάδο ανακύκλωσης στην τάξη μας, όπου πετάμε τα ανακυκλώσιμα υλικά, που προκύπτουν από τα καθημερινά μας σκουπίδια. Γίνεται συζήτηση για το πως μπαίνουν τα υλικά μέσα στον κάδο. Πρέπει πρώτα να πλυθούν και να στεγνωθούν.
Κάδος ανακύλωσης ομαδική εργασία
Τα παιδιά αφού σχηματισαν τη λεξη ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ έκοψαν φωτογραφίες προιόντων από φυλλάδια και τα ταξινομήσανε σε χαρτί, αλουμίνιο, πλαστικό και γυαλί.
Ποιο είναι το σήμα της ανακύκλωσης;
τα παιδιά κολλούν μικρά χαρτάκια μέσα στο σχήμα της ανακύκλωσης, προσπαθώντας να το γεμίσουν και βάζουν στη σειρά τα γράμματα ώστε να σχηματίσουν τη λέξη “ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ”
Διαχωρισμός των ανακυκλώσιμων υλικών παίζοντας.
Καυτή συσκευασία (Παραλλαγή καυτής πατάτας)
Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και μία συσκευασία περνά από χέρι σε χέρι, όσο ακούγεται η μουσική. Μόλις σταματήσει η μουσική, πρέπει να βάλουν γρήγορα τη συσκευασία στη σωστή ομάδα. (πλαστικό-γυαλί-αλουμίνιο-χαρτί). Μία δραστηριότητα ομαδοποίησης, που απαιτεί συγκέντρωση και συντονισμό κινήσεων.
Διαχωρισμός υλικών που ανακυκλώνονται σε φύλλο εργασίας
Στάδια που περνά ένα ανακυκλώσιμο υλικο.
Γινεται συζήτηση για την πορεία των υλικών από τη στιγμή που τα πετάμε μέσα στον κάδο. Εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας μέσα από σχετικά βίντεο και βιβλία.
Έπειτα τα παιδια ζωγραφίζουν με τον δικό τους τρόπο, την πορεία ενός ανακυκλώσιμου υλικού, από τη στιγμή που θα το πετάξουμε στον κάδο μέχρι το εργοστάσιο ανακύκλωσης.
Στη συνέχεια τα παιδιά μεταμορφώνονται σε ανακυκλώσιμες συσκευασίες και ακολουθούν την πορεία που χρειάζεται για να επαναχρησιμοποιηθούν. Μπάνουν στον κάδο, το φορτηγό τους πάει στο εργοαστάσιο ανακύκλωσης, όπου γίνεται ο διαχωρισμός σύμφωνα με το υλικό που είναι φτιαγμένα και κατόπιν ειδικής επεξεργασίας καταλήγουν ξανα σε μία νέα συσκευασία. Χρησιμοποιούμε στεφάνια, δοκούς και σκοινιά για να αποτυπώσουμε τη διαδρομή.
Aνακύκλωση με το ρομποτάκι bee-bot
Η αγαπημένη μας μελισσούλα συγκεντρώνει όλες τις συσκευασίες που μπορούν να μπουν στον μπλε κάδο. Τα παιδιά δίνουν τις σωστές οδηγίες.
Κατασκευες από ανακυκλώσιμα υλικά
Συζητώντας για την επαναχρησιμοποίηση των υλικών και το πως μπορούν να ξαναγίνουν χρήσιμα, αποφασίσαμε να τα χρησιμοποιήσουμε στις πσχαλινές, στις ανοιξιάτικες και στις καλοκαιρινές μας κατασκευές και να στολίσουμε την τάξη μας.
Η Άννα, η Ανακύκλωση
Τα παιδιά δημιουργούν την αγαπημένη τους μασκότ-κούκλα από σακούλα.
Ανοιξιάτικες και Πασχαλινές κατασκεύες
Λουλούδια από καπάκια
Στεφάνι με λουλούδια από ρολά
Ανοιξιάτικο κολάζ με λουλούδια από αβγοθήκες και πεταλούδες από χαρτάκια καραμέλας
Κουνελάκι από συσκευασία λευκοσίδηρου
Καλοκαιρινές κατασκευές
επαναχρησιμοποιούμε παλιά γυάλινα βαζάκια και τα μετατρέπουμε σε ψαράκια. Μέσα τοποθετούμε ετικέτες με δραστηριότητες κατά της βαρεμάρας για τις καλοκαιρινές μας διακοπές.
Επαναχρησιμοποιήση παλιών ροδών
Βάψαμε και επαναχρησιμοποιήσαμε παλιές ρόδες. Τις μετατρέψαμε σε γλάστρες για την αυλή μας, κάνοντας διάφορες συνθέσεις.
Στο τέλος τα παιδιά αποτύπωσαν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο, όσα έμαθαν για την ανακύκλωση.