ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧ.ΧΡ. 2023-2024



Λήψη αρχείου

 

1η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ, ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ 

(ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ)

 

ΤΙΤΛΟΣ: : «Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ, ΑΝ ΚΑΙ ΛΙΓΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ»

 

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΠΤΥΧΘΗΚΑΝ

Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα – 4Cs (συνεργασία, κριτική σκέψη, επικοινωνία, δημιουργικότητα)

Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής   (κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, σεβασμός στην διαφορετικότητα)

 

Εργαστήριο:1 «Η μονα-δική μου οικογένεια»

Με αφορμή τον πίνακα ζωγραφικής του Victor Ivanov με θέμα την
οικογένεια συζητήσαμε με τα παιδιά «Τι είναι Οικογένεια» με στόχο την ανίχνευση των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών.

πινακας οικογενεια victor ivanov

Ξεκινήσαμε τον καταιγισμού ιδεών (brainstorming) και έγινε μία προσπάθεια πρώτης οργάνωσής τους σε κατηγορίες (συναισθήματα, αντιλήψεις κ.ά.).

Ενδεικτικές ερωτήσεις:

o Που ζει μια οικογένεια;
o Τι είναι οικογένεια;
o Τι καταλαβαίνετε όταν λέμε μέλη μια οικογένειας;
o Ποια είναι τα μέλη μιας οικογένειας;
o Είναι όλες οι οικογένειες ίδιες; Αν όχι ποιες οι διαφορές;
o Υπάρχουν σ όλα τα μέρη της γης οικογένειες;
o Τι κάνουμε με την οικογένεια μας;

368093670 302036469448343 4042533622130200337 n367987766 1406664856727351 5835020806690540889 n371540036 816800690201016 5351720123386473024 n 1

Στη συνέχεια ζητήσαμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν τη δική τους οικογένεια, τον εαυτό τους και τον αριθμό των μελών της οικογένειας τους.

368093671 320642937359500 5293944643678593906 n

Αναρτήσαμε σε διάφορα σημεία της τάξης καρτελάκια με αριθμούς που αφορούν στο πλήθος των μελών μιας οικογένειας  Κάθε μαθητής με τη ζωγραφιά της οικογένειάς του στα χέρια, ανάλογα με το πλήθος των μελών που εικονίζονται σε αυτήν, κατευθύνθηκε στον χώρο με το αντίστοιχο καρτελάκι. Αυτόματα δημιουργήθηκαν μικρότερες ή μεγαλύτερες ομάδες, ανάλογα με το πλήθος των μελών της οικογένειάς τους. Τους ζητήθηκε να παρουσιάσουν την οικογένειά τους στην ομάδα τους με τη βοήθεια της
ζωγραφιάς τους.

384553139 983245522777347 1845498678987718928 n371454023 1008815406841701 7622426332985621122 n

 

 

 

 

Στη συνέχεια αφού σχολιάσαμε τις ομοιότητες και τις διαφορές που παρατηρούν στις οικογένειες των συμμαθητών τους, προβάλλαμε στην τάξη το δια δραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη (άδεια Creative Commons). Συζητήσαμε για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι.
http://play.byethost8.com/elfi/?i=1

368034821 1287991741875094 1200686678844267745 n368397653 1385789912150113 5341248340676879899 n386826537 1029447698341036 8483169935510697930 n

 

Εργαστήριο:2 «Πες μας, Πιγκουίνε!» – Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια

Με αφορμή το παραμύθι που διαβάστηκε στο 1Εργαστήριο, υποδεχτήκαμε τους μαθητές με το εύρημα ότι ένας από τους ήρωες του παραμυθιού, ο πιγκουίνος, τους στέλνει χαιρετισμούς με μια αναμνηστική κάρτα στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» ο ίδιος και η οικογένειά του!386873000 611174104369580 8251126504897719537 n 

καρτα προβληματος(1)

Προβάλαμε απόσπασμα από το βίντεο για την οικογένεια των πιγκουΐνων
και ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδήγησε στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας.

386428865 299618046297982 6061231293946485532 n

 

 

 

 

368230383 347123731304014 2128703729814695509 n

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε τετραμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία πυρηνική οικογένεια με δύο γονείς και δύο παιδιά. Μοιράστηκε σε κάθε «τετραμελή οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Παράλληλα συμπλήρωσαν το φύλλο εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί. Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις δικές της λύσεις. Στη συνέχεια, έγινε συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που μπορεί
να συναντήσει μια πυρηνική οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της.

20231215 1148141            20231215 124025

Εργαστήριο 3: “εκτεταμένη οικογένεια”

Ένα έργο τέχνης μπορεί να γίνει η αφετηρία για να κάνουμε συγκρίσεις που αφορούν άλλους λαούς, άλλα μέρη, άλλες εποχές. Με τη βοήθεια του Ντετέκτιβ της τέχνης στοχεύουμε να:

α) Να βελτιώσει την ικανότητα παρατήρησής τους

β) Να είναι η αρχή μιας ιστορίας

γ) Να προκαλέσει διαφορετικά συναισθήματα

δ) Να αποτελέσει την αφετηρία για να δημιουργήσουν ένα δικό τους έργο τέχνης

20231215 130001 20231215 125930

Στην ολομέλεια έγινε συζήτηση που βασίστηκε στις παρακάτω ερωτήσεις:

  • Πού μένει ο παππούς ή η γιαγιά σας; Μένουν κοντά ή μακριά σας;
  • Τι σας αρέσει να κάνετε μαζί τους; Ποια παιχνίδια παίζετε μαζί;
  • Πώς περνούν τον χρόνο τους; Με τι ασχολούνται;
  • Πώς αλλιώς φωνάζετε τον παππού και τη γιαγιά σας; (όνομα ή υποκοριστικά, παππούλης, γιαγιάκα κ.τ.λ.)
  • Εργάζονται; Γιατί πιστεύετε ότι κάποιοι εργάζονται και κάποιοι έχουν σταματήσει να δουλεύουν; (συζήτηση για τις αντοχές που μειώνονται καθώς οι άνθρωποι μεγαλώνουν σε ηλικία και διαφορές που υπάρχουν μεταξύ των νέων και γηραιότερων ανθρώπων)
  • Με ποιον τρόπο τους δείχνετε ότι τους αγαπάτε; (συζήτηση για τον σεβασμό απέναντι στα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας)
  • Τι σας λένε μόλις σας βλέπουν;
  • Θυμάστε κάποια ιστορία που σας διηγήθηκαν από τότε που ήταν πιο νέοι; (συζήτηση για το παρελθόν και το παρόν)
  • Με ποιον τρόπο σας δείχνουν την αγάπη τους

Στη συνέχεια τα παιδιά συμπλήρωσαν το  γενεαλογικό δέντρο της οικογένειας τους.

 

20231215 124705

Εργαστήριο 4: ”Θετή Οικογένεια”

Η εισαγωγή για το τέταρτο εργαστήριο έγινε με αφορμή το παραμύθι “Κάποιος να μ αγαπάει”. Τα παιδιά συζήτησαν για τους ήρωες και τις καταστάσεις που έλαβαν χώρα στην ιστορία. Στη συνέχεια ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση απο το παραμύθι.

θετη    θετη6

Στη συνέχεια καταγράψαμε τα χαρακτηριστικά της θετής οικογένειας, πως νιώθει ένα υιοθετημένο παιδί και ακολούθησε δραματοποίηση ρόλων.

θετη3   θετη0403910205 315389051354645 5832134677827613725 n         θετη1

Εργαστήριο 5: “Μονογονεϊκή Οικογένεια”

Με αφορμή το βιβλίο ” Θα σ ‘αγαπώ για πάντα” έγινε η έναρξη στην μονογονεϊκή οικογένεια. Τα παιδιά αφού αφουγκράστηκαν τα συναισθήματα των ηρώων κατέγραψαν τα θετικά και τα αρνητικά χαρακτηριστικά της.

μονογο      Στιγμιότυπο οθόνης 1025

Στο τέλος έλαβε χώρα η αξιολόγηση της θεματικής ενότητας με σκοπό την κατανόηση και την αποδοχή όλων των τύπων οικογένειας.

404270219 3893110967642030 2615714708737930437 n404501154 783446996872720 1170588821603725346 n404029023 1378754539683252 5219890969814835489 n 20231215 134132

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ-ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2ο : Σεισμός

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

1η δραστηριότητα Φυσικοί κίνδυνοι :

  • Πρώτη επαφή με το θέμα-Φυσικοί κίνδυνοι
    Συζήτηση για τα φυσικά φαινόμενα
    (ποια είναι και πώς δημιουργούνται)
  • Επεξήγηση ότι ο σεισμός ανήκει στην
    κατηγορία φυσικών φαινομένων.
  • Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη για το τι ξέρω για το σεισμό και για το τι θέλω να μάθω.

405432779 405572708634602 4760196252661432525 n 2405048688 871684128029923 682836664319340076 n

Δραστηριότητα 2η: Τι είναι ο σεισμός;

  • Να γνωρίσουν το εσωτερικό της γης
  • Να γνωρίσουν τα αίτια του σεισμού.
  • Να μπορούν να αναπαραστήσουν τη σεισμική διεργασία των πλακών μέσα από πείραμα και παιχνίδι.

20240425 092341421385168 1348379082659855 4265011293985324549 n 1421674797 391300070212090 349661411266234970 n

Δραστηριότητα 3η: Μαθαίνω για τον Εγκέλαδο

  • Να μάθουν το μύθο για το σεισμό
  • Δραματοποίηση του μύθου μέσα από παιχνίδι ρόλων.
  • Να ζωγραφίσουν πώς φαντάζονται τον Εγκέλαδο.

423221507 238261059349816 1764023021095248820 n20240425 092402 1423036437 784773030185313 2367813740714899958 n 1421639478 1076281603696402 4760799591646403329 n 1

Δραστηριότητα 4η: Τι πρέπει να κάνω πριν το σεισμό;

Να είναι σε θέση να προετοιμαστούν κατάλληλα για ένα σεισμό μαθαίνοντας:

  • Τους αριθμούς έκτακτης ανάγκης.
  • Τι πρέπει να έχει μέσα βαλιτσάκι του σεισμού– τα απαραίτητα εφόδια.
  • Τις πιθανόν αλλαγές που θα χρειαστεί να κάνουν σπίτι με τους γονείς τους, για να είναι πιο ασφαλείς σε περίπτωση σεισμού.

420243715 2312567398942180 7502703062234515516 n421368260 913999720733501 8206896194512536660 n421415480 826040385957736 9139514427023249083 n 120240425 092350

20240425 092333405075597 939510863866528 7612091786019245692 n422452711 261713726947551 468691837541443021 n

Στη συνέχεια παίξαμε το ψηφιακό παιχνίδι: Βοήθησε την Πύρρα να μαζέψει τα απαραίτητα αντικείμενα που θα χρειαστεί και προσπέρασε τα επικίνδυνα και περιττά.

παιχνιδι420490368 1573829579896581 2801988423790285674 n

Δραστηριότητα 5η:Τι κάνω κατά την διάρκεια του σεισμού;

  • Να γνωρίσουν τον σεισμό βιωματικά.
  • Να αναλογιστούν τις συνέπειες ενός σεισμού μέσα στην τάξη.
  • Συμμετέχουν σε προσομοίωση άσκησης σεισμού.
  • Να αποκτήσουν δεξιότητες προστασίας κατά τη διάρκεια του σεισμού και να τις εφαρμόζουν σωστά.

405107255 235049749680541 3211526289543223920 n420799109 3778279249074685 7634500372547989703 n20240425 092431

422238882 892545636214380 2554923369180347074 n417513298 411333108242804 8279866273042902557 n

Δραστηριότητα 6η:Γίνομαι σεισμολόγος!!!

  • Να γνωρίσουν τι είναι το μέγεθος του σεισμού και πώς το μετράμε (Κλίμακα Ρίχτερ).
  • Να κατανοήσουν τι σημαίνει η λέξη «επίκεντρο» του σεισμού.
  • Να μάθουν μέσα από αυτοσχέδια κατασκευή , τι είναι ο σεισμογράφος και πως λειτουργεί.

20240425 092501  421376518 918439043341918 3239785176881159679 n 421344842 371984645597886 2377578687327372276 n 421501541 343701391986835 200785009372031054 n   426721528 702599018706029 8310889048996484076 n

Στο τέλος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες δημιούργησαν κατασκευές σπίτια που δονούνται.

405229975 1063239631631911 7757317621225734856 n423036681 3833176233620105 1924569116553464939 n423221221 3552479231733608 7479839695435854841 n

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΕΥ-ΖΗΝ

Εργαστήριο:1ο Γνωριμία με τη διατροφή

Με αφορμή το βιβλίο ¨Μια πολύ πεινασμένη κάμπια¨ τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τις τροφές τι είναι υγιεινό και τι δεν είναι καλό να τρώμε συχνά και σε μεγάλες ποσότητες. Αφού διαβάσαμε, αναλύσαμε το παραμύθι τα παιδιά το δραματοποίησαν.

GridArt 20240513 113545790

Στη συνέχεια, με υλικό από το μανάβικο της τάξης κατηγοριοποιήσαμε τις τροφές σε φρούτα, λαχανικά, όσπρια, γαλακτοκομικά, ψάρια πουλερικά και γλυκά. Έπειτα, τα παιδιά δημιούργησαν το δικό τους υγιεινό πιάτο.

GridArt 20240513 113219594

Το σχολείο συμμετείχε στο διαγωνισμό της action aid ¨Η δύναμη στο πιάτο σου¨ για την διατροφική δικαιοσύνη.

GridArt 20240513 11220127220240618 105033    438060571 1905675219873705 5162111090008122836 n

Εργαστήριο 2ο: Η Πυραμίδα της Διατροφής παρέα με τη bee bot

Τα παιδιά κατηγοριοποίησαν τις τροφές και δημιούργησαν τη δική τους διατροφική πυραμίδα. Στη συνέχεια με τη bee boot έφτιαξαν διαδρομές.

GridArt 20240513 113104268GridArt 20240513 113931017

Τέλος, το σχολείο μας επισκέφθηκε η διατροφολόγος κ.Έφη Τσούρα, η οποία παρουσίασε στα παιδιά τις κατηγορίες των τροφών, τη διατροφική πυραμίδα και έδωσε σημαντικές πληροφορίες για τη σωστή διατροφή που μας χαρίζει γερό δυνατό σώμα και νού.

GridArt 20240513 113519870

Εργαστήριο 3ο: Εισαγωγή στα δόντια

Με αφορμή το παραμύθι ¨Σοκολάκης και Ζαχαρούλα τρυποδόντη΄ έγινε η εισαγωγή στην ενότητα των δοντιών. Αναλύσαμε ποιες τροφές κάνουν καλό στα δόντι και πόσο το καθημερινό βούρτσισμα των δοντιών είναι απαραίτητο για τη στοματική υγιεινή!

αρχείο λήψης

Στη συνέχεια οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου κατασκεύασαν οδοντόβουρτσα και οδοντόκρεμα, χαλασμένα και υγιή δόντια και αναπαράστησαν πως τα βουρτσίζουμε σωστά.

GridArt 20240513 111212818 1GridArt 20240513 110504108

Εργαστήριο 4ο:Δόντια γερά με τη bee bot !

Τα παιδιά σε πίνακες αναφοράς μετά το δεκατιανό τους σημείωναν εάν το φαγητό τους χαρίζει γερά δόντια. Στο τέλος του μήνα υπολογίσαμε ότι σχεδόν όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες επιλέγουν υγιεινές τροφές που βοηθούν το σώμα και τα δόντια να είναι γερά.

GridArt 20240513 111255609

Στη συνέχεια, με τη βοήθεια της bee bot τα δόντια σχημάτισαν διαδρομές που οδηγούσαν σε υγιεινές τροφές.

GridArt 20240513 111953836

Εργαστήριο 5ο: Επίσκεψη από τον Οδοντίατρο!

Το σχολείο μας επισκέφθηκε ο οδοντίατρος κ. Σβώλος Γεώργιος ο οποίος εξήγησε στα παιδιά την ανατομία του στόματος, το σωστό τρόπο βουρτσίσματος των δοντιών, καθώς και πότε πρέπει να επισκεπτόμαστε τον οδοντίατρο.

GridArt 20240513 110942199

Το εργαστήριο ολοκληρώθηκε με κατασκευές των παιδιών.

GridArt 20240513 110113087 1

Η φετινή καλοκαιρινή γιορτή ήταν εμπνευσμένη από το εργαστήριο δεξιοτήτων της υγιεινής διατροφής και τα παιδιά παρέλασαν σαν φρούτα και λαχανικά, χόρεψαν και τραγούδησαν και παρουσίασαν την διατροφική πυραμίδα. Στη συνέχεια θέλοντας να συνδυάσουμε το εν λόγω εργαστήριο δεξιοτήτων και με το σχέδιο δράσης που ήταν η φιλαναγνωσία, ακολούθησε το θεατρικό δρώμενο ” Ο πρίγκιπας Λεμόνης και η όμορφη Κρεμμύδω”.