Happy New Year

Οι διακοπές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς έφθασαν στο τέλος τους. Ξεστολίσαμε την τάξη μας και επιστρέψαμε στην καθημερινή μας ρουτίνα. Συζητήσαμε με τα παιδιά πως περάσαμε στις γιορτές, που πήγαμε, ποιους επισκεφθήκαμε και ποιοι μας επισκέφθηκαν, τι φάγαμε, τι δώρο μας έφερε ο Άγιος Βασίλης και τι μας εντυπωσίασε περισσότερο. Η αλλαγή της χρονιάς έγινε με πολύ θόρυβο και φως από τα πυροτεχνήματα στον ουρανό, οπότε παρακολουθήσαμε πως άλλαξε η χρονιά και σε άλλες χώρες όπως στην Αγγλία, την Αυστραλία και την Κορέα. Δημιουργήσαμε μέσα σε ένα βαζάκι κι εμείς πυροτεχνήματα χρησιμοποιώντας απλά υλικά όπως νερό, λάδι και χρώματα ζαχαροπλαστικής. Σε ένα μαύρο χαρτόνι αποτυπώσαμε τα πυροτεχνήματα γιορτάζοντας το 2023.

.jpg

2023

2023 χιονανθρωπος

Μιας και άλλαξε ο χρόνος ζητήσαμε από τα παιδιά να σκεφτούν τι θα ήθελαν να συμβεί την νέα χρονιά. Κλείσαμε λοιπόν τα μάτια μας, σταυρώσαμε τα δάχτυλα μας και φωνάξαμε ο καθένας την ευχή του τόσο δυνατά, που πραγματικά είναι αδύνατο να μη πραγματοποιηθεί. Ακούγοντας το τραγούδι “Πάει ο παλιός ο χρόνος” αντιγράψαμε την ευχή μας σε μια “γυάλινη μπάλα”, καθώς την ζωγραφίσαμε κιόλας δίπλα στο δώρο που μας έφερε ο Άη- Βασίλης.

DSCN3815

jpg

Φτιάξαμε την βασιλόπιτα μας. Συγκεντρώσαμε όλα τα υλικά που χρειαζόμασταν. Τα ονομάσαμε, τα μετρήσαμε, υποθέσαμε τι γεύση έχει το καθένα και στη συνέχεια το κάθε παιδί φορώντας  το καπέλο του σεφ χτυπούσε το μείγμα με το μίξερ. Την βάλαμε στο ταψί, βάλαμε και το φλουρί και περιμέναμε με ανυπομονησία να ψηθεί. Όταν βρήκε από το φούρνο, περιμέναμε λίγο να κρυώσει και έπειτα την στολίσαμε. Ακολούθησε η κοπή της πίτας όπου ο τυχερός θα έπαιρνε δώρο ένα βιβλίο!

1

.jpg

Ήρθε η στιγμή να μάθουμε για τον πρώτο μήνα της χρονιάς. Διαβάσαμε την ιστορία της Λότη Πέτροβιτς “Οι σκανταλιές του Γενάρη”. Χρωματίσαμε τους 12 μήνες του χρόνου και τους βάλαμε στη σωστή σειρά και κυκλικά γύρω από το παππού χρόνο.

DSCN3819

Ακούμε την αφήγηση του παραδοσιακού παραμυθιού  “Η κυρά Καλή και οι 12 μήνες” . Σχολιάζουμε το μήνυμα του παραμυθιού μέσα από την αντίθεση των φράσεων της κυρά Καλής και της κυρά Κακής. Με αφορμή του τραγούδι “Οι 12 μήνες του χρόνου” μεταμορφωνόμαστε στην κάθε εποχή με τα 3 της παιδιά και παίζουμε ένα μουσικοκινητικό παιχνίδι όπου με το σταμάτημα της μουσικής ο κάθε μήνας έπρεπε να βρει την εποχή στην οποία ανήκει.

.jpg

Βλέποντας το βίντεο “Μαθαίνω τις εποχές” σχολιάζουμε ποια εποχή είναι η δική μας αγαπημένη και γιατί. Παρατηρούμε τα γράμματα που συνθέτουν τις λέξεις των εποχών μας και βρίσκουμε κι άλλες λέξεις που ξεκινούν από τα αρχικά τους. Αναπαριστούμε τις αλλαγές που παρατηρούνται στη φύση λόγω της αλλαγής της εποχής μέσω ενός δέντρου. Δημιουργούμε μια μακέτα με 4 δέντρα που το καθένα αντιστοιχεί σε μια εποχή, καθώς απεικονίζουμε και τις αλλαγές που υφίσταται το δέντρο μας σε μια κόλλα χαρτί χωρισμένα σε 4 τμήματα.

DSCN3834  DSCN3829

Ορίζουμε ένα σύμβολο για κάθε εποχή: ήλιος = καλοκαίρι, λουλούδι = άνοιξη, σύννεφο με βροχή = φθινόπωρο, χιόνι = χειμώνας. Τα αναπαριστούμε σε κομματάκια χαρτί και τα βάζουμε στη σειρά τηρώντας την ακολουθία των εποχών. Καθώς λατρεύουμε τα μουσικοκινητικά παιχνίδια δεν μπορούσε να λείψει από το πρόγραμμα μας ακόμη ένα. Κολλάμε τα σύμβολα πάνω μας, κινούμαστε σύμφωνα με τη μουσική και με το σταμάτημα της το κάθε παιδί βρίσκει το ζευγάρι του.

DSCN3837

Συστήσαμε στα παιδιά ένα παιχνίδι που παίζαμε κι εμείς. Είναι το κλασσικό παιχνίδι του μάντη που χρειάζεται απλά ένα φύλλο χαρτί για να δημιουργηθεί. Απλά εμείς κάναμε μια παραλλαγή του παιχνιδιού. Δεν ανακαλύπταμε το μέλλον αλλά μας έθετε μια αποστολή, την οποία έπρεπε να την κάνουμε με παντομίμα. Τις αποστολές τις όρισαν τα παιδιά και ήταν επηρεασμένες από τις εποχές όπως κάνε πως βρέχει και κρατάς ομπρέλα/ κάνε βουτιά στα ξερά φύλλα/ κάνε ότι τρως παγωτό/ βάλε μπρατσάκια και πήγαινε για κολύμπι/ ζωγράφισε έναν κήπο με λουλούδια/ μύρισε ένα λουλούδι και κάνω αψού/ κάνε αγγελάκια στο χιόνι/ παίξε χιονοπόλεμο.

fortune teller

Χριστουγεννιάτικες δημιουργικές σκανταλιές

Πλησιάζουν τα Χριστούγεννα. Η πιο όμορφη περίοδος του χρόνου! Μια περίοδος γεμάτη χρώματα, χρυσόσκονη, λαμπιόνια, μουσική.

DSCN3768

Εμείς ήπιαμε λίγη ζεστή σοκολάτα γιατί έπιασε αρκετό κρύο. Η μυρωδιά της κατέκλυσε όλο το σχολείο και η ζεστασιά της μαλάκωσε πέρα από το λαιμό και τις καρδιές μας

DSCN3733 DSCN3734

Στολίσαμε το δέντρο μας

δεντρο

Διαβάσαμε διάφορα βιβλία- για την γέννηση του Χριστού, το χριστουγεννιάτικο δέντρο αλλά και για τον Αη – Βασίλη

books

Μας επισκέφθηκε και η κινητή δανειστική βιβλιοθήκη όπου είχαμε την ευκαιρία να διαλέξουμε το βιβλίο που θα θέλαμε να διαβάσουμε

DSCN3776 DSCN3777

Είδαμε βιντεάκια. Κάποια μας έμαθαν πολλά και άλλα μας πρόσφεραν τρομερό γέλιο

Χριστουγεννιάτικα τραγούδια και κάλαντα αντηχούσαν καθημερινά μέσα στην τάξη μας!

Παίξαμε διάφορα παιχνίδια

DSCN3795 DSCN3798

Κάναμε γυμναστική με τα ξωτικά

Επηρεαστήκαμε λίγο από ξωτικά και θέλαμε να βοηθήσουμε στην παραγωγή γλυκών αλλά ξαφνικά μετατραπήκαμε σε καλικαντζαράκια έτοιμα για σκανταλιές. Πλάσαμε την πλαστελίνη σε μορφή κουραμπιέ, ρίξαμε και λίγη άχνη από πάνω και προσπαθήσαμε να ξεγελάσουμε την κυρία με ένα ιδιαίτερο κέρασμα

DSCN3801 DSCN3802

Ζωγραφίσαμε, δημιουργήσαμε και κατασκευάσαμε

.jpg

IMG 20221221 234434

DSCN3772DSCN3781

IMG 20221213 153823 IMG 20221214 135244

IMG 20221219 142001 IMG 20221221 234906 IMG 20221221 234804

IMG 20221221 235228 IMG 20221223 090539

Στείλαμε τις ευχές μας στα παιδιά του MAKE A WISH

IMG 20221214 145646 IMG 20221214 151625



Λήψη αρχείου

Κατασκευάσαμε χριστουγεννιάτικες κάρτες

DSCN3793

Φτιάξαμε το ημερολόγιο μας

IMG 20221221 235212

Κεραστήκαμε ζαχαρωτά

IMG 20221221 155733

Φτιάξαμε την πρόσκληση για την γιορτή μας

DSCN3778

Πήραμε τα ποιήματα μας

DSCN3639

Στήσαμε το σκηνικό μας

IMG 20221216 135923

Και είμαστε έτοιμοι για την γιορτή μας!!

ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ, ΑΓΑΠΗ, ΧΑΜΟΓΕΛΑ

Καλώς ήρθες Χειμώνα!

Καλωσορίζουμε τον χειμώνα και το μήνα Δεκέμβριο. Πως αλλιώς τον ονομάζουμε; Δεκέμβρης ο Γιορτάρης, ο Χιονιάς, ο Άσπρος, ο Νικολιάτης, ο Χριστουγεννιάτης. Διαβάζουμε την ιστορία “Τα δώρα του Δεκέμβρη” της Λότη Πέτροβιτς – Ανδρουτσοπούλου και στην συνέχεια τα παιδιά την αναδιηγούνται με δικά τους λόγια. Στολίζουμε την πόρτα της τάξης μας χειμωνιάτικη υπό το άκουσμα του τραγουδιού του Διονύση Σαββόπουλου, “Το τραγούδι του Χειμώνα“. Σε ένα συννεφάκι με τη λέξη Χειμώνας, τα παιδιά αντέγραψαν λέξεις που θυμίζουν τον χειμώνα.

IMG 20221202 152620

IMG 20221212 2331201

Μιλάμε για το γράμμα Δ του Δεκέμβρη. Παρακολουθούμε την ιστορία ενός Δακρυσμένου Δράκου, από το ένα γράμμα μια ιστορία. Μαντέψαμε λέξεις που ξεκινάνε από το γράμμα Δ μέσα από τις περιγραφές της νηπιαγωγού.

Σχηματίσαμε το γράμμα Δ με τα χέρια και τα σώματα μας.

Δ

Το μεταμορφώσαμε

γράμμα Δ

Παίζουμε με τα γράμματα της λέξης χειμώνας. Τα αναγνωρίζουμε, τα ονομάζουμε, κρύβουμε ένα και προσπαθούμε να βρούμε ποιο λείπει. Μετατρεπόμαστε σε εξερευνητές. Τα γράμματα του χειμώνα κρύβονται μέσα στην τάξη, τα παιδιά τα ανακαλύπτουν και σχηματίζουν την λέξη.

DSCN3645

IMG 20221212 2332001

Ξεφυλλίζουμε το βιβλιαράκι της Ευγενίας Φακίνου Χειμώνας και σχολιάζουμε. Παίζουμε ένα παιχνίδι με ζεστές και κρύες λέξεις. Στο άκουσμα μιας ζεστής λέξης (σούπα, πίτσα, καφές) σκουπίζουμε τον ιδρώτα από τα μέτωπα μας ενώ στο άκουσμα μια κρύας λέξης (παγάκι, παγωτό, γρανίτα) κάνουμε ότι κρυώνουμε μπρρρ

Ο χειμώνας είναι η εποχή που κάνει κρύο πολύ. Τι φοράμε για να ζεσταθούμε; Κάλτσες, σκουφιά, γάντια, κασκόλ, μπουφάν, παλτό, πουλόβερ. Ακούμε και τραγουδάμε το τραγούδι “Τα ρούχα του χειμώνα“, από την παιδική χορωδία του Σπύρου Λάμπρου. Σε καρτέλες που απεικονίζουν τα ρούχα του χειμώνα κάνουμε ταύτιση με το αρχικό τους αλλά και με την ίδια τη λέξη.

IMG 20221207 131342

Κατασκευάζουμε ένα σκουφάκι για να προστατέψουμε το κεφάλι και τα αυτιά μας. Προσπαθήσαμε να κάνουμε μόνοι μας ακόμη και το πον πον που υπάρχει στην κορυφή του σκούφου

πον

IMG 20221207 132411

Για να συμπληρώσουμε το χειμερινό μας σύνολο κατασκευάσαμε και τα δικά μας γάντια.

.jpg

Παρακολουθήσαμε το ουκρανικό παραμύθι “Το γάντι“. Παίξαμε λίγα παιχνίδια μαθηματικών μέσα από τα γάντια. Βάλαμε τους αριθμούς απο το 1 – 10 στη σειρά και βάλαμε πάνω τόσα κυβάκια όσα έγραφε ο αριθμός

IMG 20221209 143620 IMG 20221209 142245

 

 

2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων “Νεροεξερευνητές”

Στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων ασχοληθήκαμε με την θεματική ενότητα “Φροντίζω το περιβάλλον” και την αξία του νερού. Το εργαστήριο με τίτλο “Νεροεξερευνητές” μας έφερε σε επαφή με την χρησιμότητα του νερού, τους παράγοντες που συμβάλλουν στην μόλυνση τους καθώς και τρόπους για την εξοικονόμηση του.

Παρατηρώντας την υδρόγειο σφαίρα και το μπλε χρώμα που συμβολίζει το νερό των θαλασσών και ωκεανών, αναρωτηθήκαμε τι νερό είναι αυτό.

IMG 20221201 2315341

Μπορούμε να το πιούμε;

  • σε μερικές λίμνες πίνετε (τεχνητές λίμνες, του Μαραθώνα)

Που αλλού υπάρχει νερό;

  • ποτάμια/ λίμνες

Αν το δοκιμάζαμε αυτό το νερό τι γεύση πιστεύουμε πως θα είχε;

  • γλυκό στις λίμνες, αλμυρό στη θάλασσα

Εντοπίσαμε στον γεωφυσικό χάρτη της Ελλάδας που υπάρχουν ποτάμια, λίμνες αλλά και καταρράκτες και κολλήσαμε ετικέτες με τα ονόματα τους. Εννοείτε φυσικά ότι αναφερθήκαμε και στον δικό μας ποταμό, τον Στρυμόνα, που είναι τόσο ωφέλιμος για τον κάμπο μας και προσπαθήσαμε κι εμείς να δημιουργήσουμε στην αμμοδόχο μας έναν παραπόταμό του.

DSCN3559ΣΚΑΨΙΜΟΣΤΡΥΜΟΝΑΣ

Eκείνη τη στιγμή εμφανίστηκε μια επισκέπτρια στην τάξη μας, η Μαρίγια. Η Μαρίγια μας είπε πως έρχεται από την Νερούπολη και πως το όνομα της σημαίνει “φωτεινή θάλασσα”. Προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε την χώρα της στο χάρτη αλλά δεν τα καταφέραμε. Είναι ένα μέρος μυστικό ή μαγικό. Ίσως ποτέ δεν μάθουμε. Η Μαρίγια κατέφθασε από αυτό το μυστήριο μέρος για να μας μιλήσει για την την αξία του νερού αλλά και να λύσει τυχόν μας απορίες. Μοιράστηκε μαζί μας πολύ σημαντικές πληροφορίες. Το ξέρατε ότι το μεγαλύτερο μέρος του σώματος μας αποτελείται από νερό; Όπως και το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη μας. Στο νερό ζουν πουλιά, ψάρια. Με αυτό ξεδιψούν οι άνθρωποι και τα ζώα αλλά και ποτίζονται τα φυτά. Σβήνει τη φωτιά.  Πέφτει από τον ουρανό. Με το νερό πλένουμε σώμα/ χέρια/ πρόσωπο/ ρούχα/ αυτοκίνητα.

Ξαφνικά εμφανίστηκε μια θάλασσα μέσα στην τάξη μας και μεταμορφωθήκαμε σε ψαράδες. Με το καλάμι μας ψαρέψαμε εικόνες που “ζούσαν” στη θάλασσα και με το που ερχόντουσαν στα χέρια μας λέγαμε τι απεικονίζουν και ποια η σχέση τους με το νερό.

DSCN3605

IMG 20221201 23244111681925789076

Ανακαλύψαμε μέσω πειράματος μια βασική ιδιότητα του νερού. Την διαλυτότητα. Χρησιμοποιήσαμε ζάχαρη, αλάτι, λάδι, πέτρες, άμμο, καφέ. Στην αρχή κάναμε τις υποθέσεις μας και στην πορεία ερχόταν η επαλήθευση.

DSCN3608

Αν βάλουμε κ λίγο νεράκι στις νερομπογιές μπορούμε πέρα από εξερευνητές να γίνουμε και τρανοί καλλιτέχνες.

DSCN3607

Το νερό κάνει και μαγικά! Ζωγραφίσαμε ένα λουλούδι με πέταλα σαν μαργαρίτα, του κλείσαμε τα πέταλα σα μπουμπούκι και με το που ήρθε σε επαφή με το νερό άνοιξαν τα πέταλα του λες και άνθισε.

λεκανη

Χορέψαμε το παραδοσιακό τραγούδι “Ένα νερό κυρα- Βαγγελιώ” και ακούσαμε και το τραγούδι για το νερό.

Διαβάσαμε το βιβλίο ” Το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα” και παρακολουθήσαμε ένα βίντεο για τον κύκλο του νερού  καθώς και το παραμύθι “Οι σταγόνες“. Γίναμε κι εμείς με την σειρά μας σταγονούλες που ενώ είμασταν στη θάλασσα, ο ήλιος μας ζέσταινε και ανεβαίναμε σιγά σιγά στον ουρανό σχηματίζοντας τα σύννεφα, τα οποία με τη σειρά τους μας έστελναν με τη μορφή βροχής στη γη και επιστρέφαμε πάλι σε λίμνες, θάλασσες, ποτάμια και ωκεανούς. Μάθαμε το ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου “Από που είσαι ποταμάκι”

DSCN3574

DSCN3602

Για να κατανοήσουμε καλύτερα τον κύκλο του νερού πραγματοποιήσαμε ένα πείραμα. Σε μια κατσαρόλα βράσαμε νερό. Το μάτι της κουζίνας ήταν ο ήλιος, το νερό μέσα στην κατσαρόλα η θάλασσα και το καπάκι της κατσαρόλας ο ουρανός. Παρακολουθήσαμε λοιπόν πως το εξατμισμένο νερό με τη μορφή υδρατμών έφτανε στον “ουρανό” και όταν ο ουρανός γέμιζε το νερό έσταζε πίσω την “θάλασσα”.

DSCN3585

Χρωματίσαμε σχετικές εικόνες με τον κύκλο του νερού και δημιουργήσαμε ένα μίνι βιβλίο σε σχήμα σταγόνας. Επίσης, τον αποτυπώσαμε σε μια σακούλα.

DSCN3577

ΚΥΚΛΟΣΝΕΡΟ

Πώς φτάνει το νερό στη βρύση μας; Τα παιδιά κάνουν τι υποθέσεις τους

  • με το λάστιχο
  • με τους σωλήνες κάτω από το χώμα
  • επειδή κυλάει

Παρακολουθήσαμε τον σταγονούλη της ΕΥΔΑΠ που μας περιέγραψε ακριβώς το μεγάλο ταξίδι του από τη λίμνη στο σπίτι μας. Μας εξηγεί με απλά λόγια τα στάδια επεξεργασίας του νερού, τα οποία και αναπαράστησαν τα παιδιά μέσω της ζωγραφικής.

DSCN3617

Δυστυχώς όμως το νερό μας κινδυνεύει. Αναφερθήκαμε στη λειψυδρία και τα αίτια που την προκαλούν, όπως επίσης έγινε λόγος για την ρύπανση των θαλασσών, των ποταμών και των λιμνών. Είδαμε ένα βίντεο και ένα παραμύθι που μας έφεραν αντιμέτωπους με τις συνέπειες ης μόλυνσης του καθαρού νερού. Παρατηρήσαμε εικόνες από τα βιβλία “Αποφεύγω να σπαταλώ νερό” και “Σώσε το νερό”. Παρακολουθήσαμε αντίστοιχο βίντεο για την εξοικονόμηση  του νερού.

IMG 20221127 032001

Αποφασίσαμε λοιπόν να δημιουργήσουμε μια αφίσα για τη μεγάλη σημασία του νερού στη ζωή και τον πλανήτη μας, καθώς και για τις επιπτώσεις της σπατάλης, συμβουλεύοντας τι πρέπει να κάνουμε!

IMG 20221130 1336321

Βροχή και σήμερα, βροχή και αύριο, ατέλειωτη βροχή

Η βροχούλα δυστυχώς μας χάλασε τα σχέδια για το διάλλειμα οπότε αποφασίσαμε να μάθουμε κάποια πράγματα για αυτό το φαινόμενο. Τι είναι η βροχή; Πως δημιουργείται; Σε τι βοηθάει; Τι προβλήματα προξενεί;

Αναφέραμε όσα ήδη γνωρίζαμε. Η βροχή λοιπόν πέφτει από τα σύννεφα και είναι νερό. Ποτίζει τα λουλούδια και τη γη. Μπορεί να είναι σιγανή σα ψιχάλα ή δυνατή σα καταιγίδα. Για να προστατευτούμε από την βροχή κρατάμε την ομπρέλα μας.

Διαβάσαμε το βιβλίο “Κίπερ, μια μέρα με βροχή”. Ο Κίπερ λατρεύει την βροχή. Σε εμάς αρέσει;

  • Μου αρέσει γιατί ποτίζει τα λουλούδια και βγαίνει το ουράνιο τόξο (Ν)
  • Μου αρέσει γιατί ποτίζει τα λουλούδια και έχει λάσπη παντού. Μου αρέσει που στάζει στο πρόσωπο μου (Σ)
  • Μου αρέσει γιατί κάθομαι σπίτι και παίζω αστυνομικό τμήμα (Β)
  • Δεν μου αρέσει γιατί μπουμπουνάει (Χ)

Αφού η βροχή πέφτει από τα σύννεφα, δημιουργήσαμε τα δικά μας συννεφάκια με βαμβάκι και τόσες σταγόνες όσες τα γράμματα του ονόματος μας

.jpg

Για να μην πέσουν οι σταγόνες πάνω μας και μουσκευτούμε έπρεπε να ανοίξουμε τις ομπρέλες μας. Παρακολουθήσαμε το βίντεο “The blue umbrella” και το συζητήσαμε. Γιατί η ομπρέλα του βίντεο είχε διαφορετικό χρώμα; Σε πολλά σημεία της προβολής γινόταν διακοπή του βίντεο και τα παιδιά εξέφραζαν τι πίστευαν πως θα συνέβαινε στη συνέχεια.

.jpg2

Πως δημιουργείται όμως η βροχή; Διαβάσαμε το βιβλίο “Ο ρυθμός της βροχής”, που μέσα από την φανταστική του εικονογράφηση μας ταξίδεψε στον κύκλο του νερού. Ένα ταξίδι που ξεκινάει από την θάλασσα, σχηματίζει σύννεφα στον ουρανό, τα οποία βαραίνουν και καθώς δεν μπορούν να σηκώσουν άλλο αυτό το βάρος, στέλνουν τις σταγόνες πίσω στη γη. Εκεί γίνονται ένα με θάλασσες και ωκεανούς σε πολύ μακρινά μέρη από αυτά που ξεκίνησε. Αποτυπώσαμε αυτήν την διαδρομή (εξάτμιση, συμπύκνωση, βροχόπτωση, συγκέντρωση) σε μια σταγόνα.

IMG 20221123 145555 .jpg

Με τα δάχτυλα μας δημιουργήσαμε κι εμείς τον ήχο της βροχής. Μετά από μια τέτοια καταιγίδα εμφανίζεται το ουράνιο τόξο. Παρακολουθήσαμε ένα επεισόδιο της Πέππα, το γουρουνάκι, όπου είχε και κάποιες πληροφορίες για το ουράνιο τόξο. Στο τέλος του ουράνιου τόξου, η Πέππα και η οικογένεια της βρήκαν έναν θησαυρό! Εμείς τι θησαυρό θα θέλαμε να συναντήσουμε στο τέλος του ουράνιου τόξου;

  • τους BTS (Ν)
  • έναν σκύλο (Γ)
  • έναν νερόλακκο (Β)
  • ένα κουκλάκι ουράνιο τόξο (Χ)
  • μια γάτα (Α)

Κατασκευάσαμε ένα ουράνιο τόξο με πηλό και σύρματα πίπας.

IMG 20221124 153206

Το ουράνιο τόξο δεν μπορούμε να το πιάσουμε. Μπορούμε όμως να το δημιουργήσουμε; Αξίζει να προσπαθήσουμε. Γεμίσαμε 7 μπολάκια με νερό, πήραμε χρώματα ζαχαροπλαστικής, χαρτί και το πείραμα μας ήταν έτοιμο να ξεκινήσει. Ευτυχώς έγινε με μεγάλη επιτυχία

 τοξο 1

Μέσα από τα χρώματα του ουράνιου τόξου, μιλήσαμε για τα βασικά χρώματα και πως οι μίξεις αυτών δημιουργούν τα συμπληρωματικά χρώματα

IMG 20221130 140923

Ένα ζωάκι που λατρεύει τη βροχή είναι το σαλιγκάρι. Καταγράψαμε όσα γνωρίζαμε για το σαλιγκάρι και όσα θέλαμε να μάθουμε. Ψάξαμε στο διαδίκτυο και μάθαμε τις πληροφορίες που ζητούσαμε. Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο από τον  κόσμο των ζώων.

IMG 20221128 151845

Με αφορμή το σαλιγκάρι μάθαμε για ένα διάσημο Γάλλο ζωγράφο, τον Henri Matisse. Το έργο του οποίου με τον τίτλο “Το σαλιγκάρι” φιλοξενείται στη συλλογή Tate Modern στο Λονδίνο και είναι φτιαγμένο με την τεχνική κολάζ. Διαβάσαμε την ιστορία της ζωής του, είδαμε πίνακες του και διαβάσαμε το βιβλίο “ΜΑΤΙΣ, Η ΜΑΓΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ”, που είναι επηρεασμένο από τη ζωή του Γάλλου ζωγράφου. Συγκρίναμε το σαλιγκάρι του Ανρί Ματίς και το σαλιγκάρι Ματις σου βιβλίου. Κατασκευάσαμε με τη σειρά μας τα σαλιγκάρια μας, με την τεχνική του Ανρί Ματίς.

IMG 20221129 153342

The Snail. Henri Matisse

.jpg

Αποχαιρετίσαμε το φθινόπωρο με χορό, τραγούδι και ζωγραφική. Μας άρεσε πολύ το τραγούδι “Το σαλιγκάρι“, αν και εντοπίσαμε ένα μικρό λαθάκι στις πληροφορίες που μας έδιναν οι στίχοι του. Χορέψαμε με τις ομπρέλες μας το τραγούδι του Frank Sinatra “Singing in the rain”  και το “Τραγούδι του Φθινοπώρου” του Τζίμη Πανούση

 

Εδώ Πολυτεχνείο!!

17 Νοέμβρη. Επέτειος Πολυτεχνείου. Τι ακριβώς τιμούμε αυτή τη μέρα; Είναι ένα δύσκολο γεγονός για να το κατανοήσουν τα μικρά μας ανθρωπάκια. Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο που μας εξηγεί με απλό τρόπο τα συμβάντα εκείνης της ημέρας και περιόδου. Είδαμε φωτογραφίες που απεικόνιζαν την πραγματικότητα των γεγονότων. Μιλήσαμε για τους λόγους που ώθησαν τους ανθρώπους να αντιδράσουν. Αναφερθήκαμε στην σημασία των λέξεων “ΨΩΜΙ – ΠΑΙΔΕΙΑ – ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ”.  Μιλήσαμε για το τι νομίζουν ότι σημαίνει Δημοκρατία και τι ισχύει πραγματικά. Αν και είναι δύσκολες έννοιες για να τις συλλάβει ένας παιδικός νους, το βιβλίο “Ντενεκεδούπολη” μας βοήθησε στο να επιτύχουμε να τις εξηγήσουμε με απλό τρόπο. Μας άρεσε τόσο πολύ το βιβλίο που το παρακολουθήσαμε και ως κουκλοθέατρο.

Απεικονίσαμε στο χαρτί το πολυτεχνείο (φ.ε. από την συνάδελφο Ελένη Μαμανού), διαδηλώσαμε κρατώντας στα χέρια μας το περιστέρι της Ειρήνης και φωνάζοντας το σύνθημα “ΨΩΜΙ – ΠΑΙΔΕΙΑ – ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ”, δημιουργήσαμε τις δικές μας κούκλες κουκλοθεάτρου από τους ήρωες της Ντενεκεδούπολης.

.jpg

.jpg

DSCN3553

1

Ελιά μου, ελίτσα μου

Όσο το φθινόπωρο τελειώνει και οδεύουμε στο χειμώνα, ο καιρός αλλάζει, το κρύο γίνεται λίγο πιο τσουχτερό και οι ιωσούλες καραδοκούν. Οπότε η διατροφή μας πρέπει να είναι ενισχυμένη με τρόφιμα που τονώνουν το ανοσοποιητικό μας και η θρεπτική τους αξία να είναι μεγάλη. Πέρα από τα φρούτα στα οποία αναφερθήκαμε το προηγούμενο διάστημα, ένα σημαντικό προϊόν που δεν πρέπει να λείπει από την καθημερινότητα μας είναι το αγνό μας το λαδάκι, που προέρχεται από την ελιά. Η αξία της ελιάς και του λαδιού είναι τεράστια από αρχαιοτάτων χρόνων. Η χρήση τους δεν περιορίζεται μόνο στο κομμάτι της μαγειρικής αλλά και της ιατρικής.

Το φθινόπωρο και συγκεκριμένα από τον τελευταίο μήνα του, τον Νοέμβριο ξεκινάει το λιομάζωμα. Παρακολουθήσαμε “Το λιομάζωμα και την παραγωγή λαδιού“. Σχολιάσαμε τα στάδιο που περνάει η ελιά για να γίνει λάδι. Αναφερόμαστε στα προϊόντα της ελιάς και του λαδιού και επιφυλάσσαμε μια έκπληξη στα παιδιά. Σε συνεργασία με τους γονείς κανονίσαμε να μην βάλουν δεκατιανό στα ταπεράκια των παιδιών τους. Τα παιδιά με το που άνοιξαν τα άδεια τάπερ τους απόρησαν και δεν ήξεραν τι συμβαίνει και πως γίνεται η μαμά να είναι τόσο ξεχασιάρα. Τους προσφέραμε λοιπόν ψωμί με λαδορίγανη και ελιές.

DSCN3528

Στη συνέχεια κάναμε έναν περίπατο στο τετράγωνο του σχολείου και εντοπίσαμε ελαιόδεντρα αλλά και άλλα φθινοπωρινά λουλούδια και δέντρα.

IMG 20221118 103524

Γίναμε “ελαιοπαραγωγοί” και αποτυπώσαμε στο χαρτί την διαδικασία του μαζέματος της ελιάς. Το συγκεντρώσαμε σε ένα μπουκάλι με την ετικέτα μας από έξω αλλά το αποθηκεύσαμε και σε ένα δοχείο, που χρησιμοποιούσαν παλιά, σε έναν αμφορέα που τον στολίσαμε με την εικόνα του λιομαζώματος.

1 .jpg

DSCN3531

.jpg 1

Κάναμε και αναφορά στον μύθο για την διαμάχη του θεού Ποσειδώνα και της θεάς Αθηνάς.

Η σπορά

Όταν αναφερθήκαμε στις φθινοπωρινές υγιεινές λιχουδιές, τα παιδιά θέλησαν να κρατήσουμε τα κουκουτσάκια από τα φρούτα και να τα φυτέψουμε. Πήραμε ως αφορμή λοιπόν αυτή τους την ιδέα ώστε να τους μιλήσουμε για την σπορά. Συζητήσαμε και είδαμε παράλληλα φωτογραφίες από το πως γινόταν η σπορά τα παλαιότερα χρόνια (με άλογα, αγελάδες, με το χέρι) και με ποιον τρόπο πραγματοποιείται σήμερα (με τρακτέρ, άροτρο, σπαρτική μηχανή).  Είδαμε και αντίστοιχα βίντεο για την σπορά και το όργωμα όπως γινόταν παλιά και το όργωμα σήμερα.

Φτιάξαμε μια ομαδική εργασία η οποία ήταν χωρισμένη στα δύο. Η μια μεριά ήταν το χθες και η άλλη το σήμερα.

IMG 20221109 234919

Μάθαμε παράλληλα το τραγούδι “Ο γεωργός πάει στον αγρό

Τι χρειάζεται όμως ένα φυτό για να μεγαλώσει; Διαβάσαμε ένα βιβλίο το όποιο μας παρουσίαζε τα στάδια ανάπτυξης ενός φυτού. Τα αποτυπώσαμε στο χαρτί μας και είμασταν πλέον έτοιμοι για να γίνουμε κηπουροί – γεωργοί και να σπείρουμε στην αυλή μας τα κουκουτσάκια των φρούτων που κρατήσαμε

IMG 20221111 153748

1

IMG 20221115 192208 IMG 20221109 160258

Ανακαλύψαμε πως δεν φυτεύουμε μόνο σπόρους για να πάρουμε καρπούς αλλά και σελίδες για να πάρουμε παραμύθια! Διαβάσαμε τον “Κηπουρό των παραμυθιών” και αποτυπώσαμε στο χαρτί τι ήταν αυτό που μας άρεσε περισσότερο.

IMG 20221111 153716

 

Ένα τσαμπί σταφύλι

Μιας και είναι η εποχή των σταφυλιών και του τρύγου, ρωτήσαμε τα παιδιά τι γνωρίζουν. Παρακολουθήσαμε τον “Τρύγο και το σταφύλι” και σχολιάσαμε με τα παιδιά την διαδικασία. Αναπαραστήσαμε την διαδικασία του τρύγου. Τα παιδιά μεταμφιέστηκαν σε τρυγητές – εργάτες γης. Φόρεσαν παλιά πουκάμισα, μπλούζες, φορέματα, ποδιές, τσεμπέρια και ήταν έτοιμοι για να τρυγήσουν. Με μουσική υπόκρουση το παραδοσιακό τραγούδι “Μπαίνω στ’ αμπέλι“, ξεκίνησαν να τρυγούν κόβοντας μία μία τις ρώγες από τα σταφύλια και τα μάζευαν σε ένα μπολ. Στη συνέχεια, τα πατήσαμε με τα χέρια μας και τα ζουλήξαμε ώστε να πάρουμε τον μούστο. Στραγγίσαμε τον σταφυλοχυμό, γεμίσαμε τα ποτήρια μας με μούστο, τσουγκρίσαμε τα ποτήρια μας πίνοντας στην υγειά μας, ευχόμενοι και του χρόνου. Η μουσική υπόκρουση άλλαξε στο τραγούδι “Τσιριτρό” και ο πολύς ο μούστος μας “μέθυσε” και παραπατούσαμε στο χορό μας. Το γλέντι ξεκίνησε.

.jpg

Αναφερθήκαμε και στα υποπροϊόντα του σταφυλιού όπως το κρασί, το ξύδι, τις σταφίδες. Τα μυρίσαμε, τα γευτήκαμε (εκτός από το κρασί φυσικά!!) και μοιραστήκαμε την εμπειρία μας. Το ξύδι κρίθηκε ως το λιγότερα αγαπητό από όλα τα παιδιά!

.jpg

Δημιουργήσαμε ένα μεγάλο, ομαδικό τσαμπί σταφύλι αλλά και ατομικά, τα οποία τα συνδυάσαμε με λίγα μαθηματικά.

DSCN3455

.jpg

Ποιος δεν έχει ακούσει την παροιμία “όσα δεν φτάνει η αλεπού, τα κάνει κρεμαστάρια”. Παρακολουθήσαμε τον μύθο “Η αλεπού και τα σταφύλια“. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και γέλασαν πολύ οπότε αποφασίσαμε να τον αναπαραστήσουμε. Συμπληρώσαμε και ένα αντίστοιχο φύλλο εργασίας

IMG 20221115 192306

DSCN3488

 

Χρησιμοποιήσαμε τα σταφύλια με έναν διαφορετικό τρόπο. Μας βοήθησαν οι ρώγες του σταφυλιού να δημιουργήσουμε ζώα, σχήματα, τρισδιάστατες κατασκευές. Στη συνέχεια, δημιουργήσαμε το μουσείο σταφυλιού, που φιλοξένησε τις δημιουργίες μας  όπως λουλούδι, άλογο, καμηλοπάρδαλη, αστερία, σπίτι, τρίγωνο κομμάτι τούρτας, σκουλήκι κλπ

.jpg

IMG 20221108 154133

 

Ένα μήλο την ημέρα…

Αφού μιλήσαμε για τα φρούτα του φθινοπώρου είπαμε ποιο είναι το αγαπημένο μας. Παμψηφεί βγήκε πρώτο το μήλο!

IMG 20221104 1838251

Μιλήσαμε για τον κύκλο ζωής του μήλου και παίξαμε με τις καρτέλες που αναπαριστούν κάθε στάδιο τοποθετώντας τες σε κύκλο

DSCN3447

Στη συνέχεια, ακούσαμε ένα θεσσαλικό παραμύθι με τίτλο “Ο δράκος και η χρυσή μηλιά” σε αφήγηση της Βιργινίας Κοκκίνου, μέλος της ομάδας αφήγησης ΠΑΡΑΜΥΘΟΚΑΜΩΜΑΤΑ που δημιουργήθηκε το 2016 και αποτυπώσαμε στο χαρτί ό,τι μας έκανε εντύπωση

DSCN3448

Μιας και τα αγγλικά μας έχουν βελτιωθεί, τα συμπεριλάβαμε και στο γενικό πλαίσιο. Ακούσαμε σε μορφή τραγουδιού το βιβλίο “Ten apples up on top“. Παράλληλα, τα παιδιά εξέφραζαν τις εικασίες τους για το τι συμβαίνει στην ιστορία και γινόταν και η μετάφραση από την νηπιαγωγό. Οι ήρωες και πρωταγωνιστές της ιστορίας μας κατάφεραν να ισορροπήσουν στο κεφάλι τους 10 μήλα. Εμείς θα καταφέρναμε να ισορροπήσουμε έστω ένα; Τα καταφέραμε αλλά είχαμε και λίγες πτώσεις στο πάτωμα και παραλίγο να γίνουμε φρουτοσαλάτα. Προσπαθήσαμε και με άλλους τρόπους να ισορροπήσουμε ένα μήλο καθώς περπατάμε, καθώς προσπαθήσαμε να περπατήσουμε και με ένα βιβλίο στο κεφάλι.

.jpg

Ένα μήλο είναι αρκετό για να κρατήσει μακριά το γιατρό! Χρωματίσαμε ένα λίγο διαφορετικό μήλο με έντονα χρώματα

.jpg

Το μήλο είναι αγαπημένο φρούτο και των σκουληκιών. Δεν είναι λίγες φορές που εκεί που τρώγαμε ένα μήλο συναντήσαμε ένα σκουληκάκι. Μάθαμε το ποίημα ” Μέσα σε ένα μηλαράκι” και το τραγουδήσαμε με διάφορους ρυθμούς από γνωστά παιδικά τραγούδια.

IMG 20221104 1914321