Το εν λόγω εργαστήριο αποτελεί μια διδακτική πρόταση, μέσα από τα στάδια της οποίας οι συμμετέχοντες μαθητές έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε διερευνητικές και ανακαλυπτικές, ομαδικές δραστηριότητες και δραστηριότητες επίλυσης προβλημάτων. Ολοκληρώνοντας το σενάριο οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση:
Ως προς τους γνωστικούς στόχους:
- Να χαράσσουν διαδρομές
- Να εμπεδώσουν τις χωρικές σχέσεις
- Να κάνουν ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις
Ως προς τους στόχους δεξιοτήτων:
- Να χρησιμοποιούν υλικά
- Να προγραμματίζουν το Bee-bot
Ως προς τις στάσεις/συμπεριφορές:
- Να εργάζονται σε ομάδες
- Να αιτιολογούν τις παρατηρήσεις τους
Ξεκινήσαμε με δραστηριότητες ενδυνάμωσης των ομάδων και καλλιέργειας της συνεργασίας και της εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών των ομάδων. Τραβώντας ο καθένας μία άκρη από ένα πλήθος χρωματιστών κλωστών δημιουργήσαμε με δίκαιο τρόπο τα ζευγαράκια μας-ομάδες. Για το δέσιμο της ομάδας με ένα «μαγικό» ραβδί «κολλήσαμε» διάφορα μέρη του σώματος μεταξύ τους και κινούμασταν στο χώρο κολλημένοι.
Προσπαθήσαμε να μεταφέρουμε μία μπάλα από ένα σημείο στο άλλο χωρίς να πέσει κάτω.
Στη συνέχεια του εργαστηρίου τα παιδιά προβληματίστηκαν βλέποντας κάποιες εικόνες με σκουπίδια τα οποία αποτελούσαν ένα πρόβλημα για το περιβάλλον. Τις σχολιάσαμε και διαπιστώσαμε ότι σε αρκετά σημεία στη γειτονιά του σχολείου και όχι μόνο, συναντούμε πεταμένα σκουπίδια κάτω. Επιπλέον αναγνωρίσαμε το σήμα της ανακύκλωσης και η συζήτηση κατέληξε ότι επειδή κάποιοι άνθρωποι δεν προσέχουν το περιβάλλον και δεν ρίχνουν τα απορρίμματά τους στους κάδους, μπορούμε να φτιάξουμε ένα ρομπότ που να εντοπίζει τα ανακυκλώσιμα υλικά και να τα μεταφέρει στους κάδους ανακύκλωσης.
Έτσι λοιπόν ειδοποιήσαμε τους γονείς να μας βοηθήσουν. Ζητήσαμε να μας φέρουν τα παιδιά ανακυκλώσιμα υλικά από το σπίτι τους. Την άλλη μέρα ό,τι χρειαζόμασταν το είχαμε.
Η κάθε ομάδα μέτρησε τα υλικά που έφερε και τα χώρισε σε κατηγορίες (πλαστικά, γυάλινα, χάρτινα και μεταλλικά).
Κάναμε συγκρίσεις μεταξύ των υλικών (περισσότερα-λιγότερα), μεταξύ των κατηγοριών των υλικών (περισσότερα πλαστικά-λιγότερα μεταλλικά κλπ.). Αποφασίσαμε να φτιάξουμε έναν πίνακα διπλής εισόδου όπου θα φαινόταν καλύτερα οι ποσότητες.
Παρακολουθήσαμε ένα εκπαιδευτικό βίντεο για την ανακύκλωση, το οποίο μας έλυσε πολλές απορίες.
Σκεφτήκαμε ότι έχουμε στο σχολείο μας ένα ρομπότ, το οποίο μπορεί να μας βοηθήσει να ανακαλύψουμε τους κάδους ανακύκλωσης. Είναι το γνωστό μας beebot, η έξυπνη μελισσούλα μας. Ασχοληθήκαμε στην αρχή με τις εντολές του beebot για να μάθουμε τον προγραμματισμό της. Γράψαμε τις εντολές προσπαθώντας να αναγνωρίσουμε γράμματα και να τις συλλαβίσουμε.
Μετά τοποθετήσαμε στην πίστα τις εικόνες που αφορούσαν στο γνωστό μας πια πρόβλημα των σκουπιδιών και προγραμματίζαμε το beebot να πηγαίνει στους αντίστοιχους κάδους τα σκουπίδια.
Αναρωτηθήκαμε μετά από αυτό τι είναι τα ρομπότ, πως είναι φτιαγμένα, ποιος τα κατασκευάζει, σε τι χρησιμεύουν κ.α. Αναζητήσαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο και είδαμε κάποια.
Ακούσαμε το ρομπότ Σοφία να απαντάει στις ερωτήσεις μιας συνέντευξης.
Έτσι μέσα στην τάξη, κι εφόσον μάθαμε τις εντολές του beebot, τα ζευγαράκια έγιναν ρομπότ. Συγκεκριμένα ο ένας ήταν ρομπότ και ο άλλος ο εντολέας , ο οποίος προγραμμάτιζε το ρομπότ.
Σχεδιάσαμε την πίστα του beebot στον μεταλλικό πίνακα συζητώντας πως μπορεί να γίνει αυτό. Μετρήσαμε τα τετράγωνα της πίστας και αντιγράψαμε. Βάλαμε ένα μαγνητάκι για beebot και ζωγραφίσαμε τρία φρούτα σε διαφορετικές θέσεις στην πίστα. Τα ζευγάρια κλήθηκαν να επιλέξουν, μετά από συζήτηση μεταξύ τους, σε πιο φρούτο ήθελαν να φτάσει το μαγνητάκι και να αποτυπώσουν την διαδρομή όχι στο beebot αυτή τη φορά αλλά στο χαρτί, εφόσον γνώριζαν τις εντολές από προηγούμενο μάθημα. Στη συνέχεια μας την παρουσίασαν στην ολομέλεια της τάξης. Ομολογώ ότι μας ΕΞΕΠΛΗΞΑΝ!!!
Στη συνέχεια περάσαμε στην εικαστική πλευρά της ανακύκλωσης. Με ρολά από χαρτί υγείας φτιάξαμε σπιτάκια. Φτιάξαμε και ιδιαίτερα τρισδιάστατα κτίρια με πλαστελίνη και ανακυκλώσιμα πλαστικά καλαμάκια.
Τα τοποθετήσαμε στην πίστα μας και προγραμματίζαμε το beebot να πηγαίνει στους κάδους ανακύκλωσης περνώντας δίπλα από τα σπίτια για να μην τα καταστρέψει. Ωστόσο επίτηδες αφήσαμε το beebot να πέσει πάνω σε ένα σπίτι κι εκεί ήταν που γελάσαμε με το γκρέμισμά του.
Τα παιδιά του ολοημέρου έφτιαξαν την μακέτα ενός χωριού με τους δρόμους του, τα σπίτια του, τους κατοίκους του και φυσικά τους κάδους ανακύκλωσής του. Σχεδίασαν και έκοψαν σε μικρά χαρτάκια εικόνες σκουπιδιών και τα έριχναν στους αντίστοιχους κάδους.
Με την ίδια λογική έπαιξαν και το παχνίδι της ανακύκλωσης.
Φτιάξαμε επίσης από ανακυκλώσιμα τενεκεδάκια αναψυκτικών μαράκες.
Ζωγραφίσαμε ελεύθερα το ρομπότ της φαντασίας μας…
…και είπαμε γιατί όχι, μπορούμε να φτιάξουμε ρομπότ και με άλλα υλικά της τάξης. Ήρθε η ώρα να δουλέψουν πάλι οι ομάδες. Ιδού οι προτάσεις μας.
Ιδέα και επιθυμία των παιδιών ήταν να μετατρέψουμε ένα απλό ανακυκλώσιμο βάζο σε βάζο γεμάτο με χρωματιστό νερό και γκλίτερ και στη βάση του κολλημένο ένα παιχνιδάκι που θα διαλέξουν αυτά. Κουνάς το βάζο και σου θυμίζει «χιονόμπαλα».
Κι εφόσον συμβαίνουν αυτά μέσα στην τάξη, αποφασίσαμε να φτιάξουμε μία πίστα και έξω στην αυλή. Την σχεδιάσαμε με κόκκινη κηρομπογιά στο τσιμέντο και είναι έτοιμη να δεχτεί τα ρομπότ, που δεν είναι άλλα από τα γνωστά μας ζευγαράκια σε ρόλο ρομπότ και εντολέα.
Τα παιδιά του ολοημέρου έφτιαξαν επίσης και την παρακάτω αφίσα με την οποία δήλωσαν τις κατηγορίες των τροφών που είναι πρέπον να ανακυκλώνουμε.
Στο τέλος του εργαστηρίου επαναλάβαμε ό,τι είχαμε κάνει, είχαμε ανακαλύψει, είχαμε ακούσει, είχαμε βιώσει και αξιολογήσαμε το πρόγραμμα με το παρακάτω φύλλο εργασίας για να δούμε σε ποιους άρεσε και σε ποιους όχι. Άρεσε σε όλους!!
Και για να κλείσουμε το πρόγραμμα σαν καλοί, συνειδητοί και υπεύθυνοι πολίτες , αναζητήσαμε κάδο ανακύκλωσης στην γειτονιά του σχολείου και ρίξαμε μέσα όλες τις ανακυκλώσιμες συσκευασίες που είχαν φέρει τα παιδιά στην αρχή του εργαστηρίου. Έτσι τα παιδιά φώναξαν δυνατά το μήνυμα που προέκυψε από το εργαστήριο: “ΚΑΝΕ ΚΙ ΕΣΥ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ. ΜΠΟΡΕΙΣ!!”