Με αφορμή την εκμάθηση των εποχών αναρωτηθήκαμε πως γίνεται να συμβαίνει αυτό το φαινόμενο. Η εναλλαγή των εποχών οφείλεται στην κίνηση που πραγματοποιεί η γη μας γύρω από τον ήλιο. Για ποιο άλλο φαινόμενο ευθύνεται η κίνηση της γης μας γύρω από τον εαυτό της και γύρω από τον ήλιο; Για την εναλλαγή ημέρας και νύχτας. Ο picou picou για ακόμα μια φορά μας εξήγησε τι ακριβώς συμβαίνει. Αναφερόμαστε στο γεγονός ότι η μέρα διαδέχεται την νύχτα και η νύχτα την ημέρα από πάντα καθώς ο χρόνος κυλάει και δεν σταματάει. Δείχνουμε στα παιδιά με τη βοήθεια ενός φακού και της υδρόγειους σφαίρας που λειτουργεί η εναλλαγή μέρας και νύχτας. Τι θα γινόταν αν είχαμε μόνο μέρα ή μόνο νύχτα; Τι κάνουμε την ημέρα; Τι κάνουμε την νύχτα; Πως μπορούμε να δείξουμε τον φωτισμό της γης στο χαρτί μας;
Πόσο περίεργο θα ήταν κάναμε ό,τι κάνουμε την ημέρα την νύχτα και τη μέρα απλά κοιμόμασταν; Διαβάσαμε το βιβλίο “Φεγγαροπαιχνιδίσματα” όπου οι ήρωες του βιβλίου ζούσαν σε μια χώρα που λειτουργούσε αντίστροφα από τις άλλες. Να φανταστείτε το κουδούνι για να πάνε σχολείο τα παιδιά χτυπούσε στις 12 τα μεσάνυχτα.
Διαβάζουμε την ιστορία “Ο ήλιος και το φεγγάρι”, η οποία αναφέρεται στις φάσεις της σελήνης. Τοποθετούμε το φεγγάρι και τις φάσεις του σε διαδοχική σειρά μέχρι να γίνει πανσέληνος.
Το βράδυ όταν κοιμόμαστε συνήθως βλέπουμε όνειρα. Ποια είναι τα όνειρα μας; Συζητήσαμε με τα παιδιά τα όνειρα που βλέπουν στον ύπνο τους αλλά και τα όνειρα που έχουν στην ζωή. Διαβάσαμε το βιβλίο “Εκεί όπου ζουν τα όνειρα” και ζωγραφίσαμε ή τι ονειρευτήκαμε το βράδυ ή αυτό που ονειρευόμαστε να πραγματοποιηθεί.
Παρακολουθούμε το εκπαιδευτικό βίντεο “Ταξίδι στο φεγγάρι” και μαθαίνουμε πληροφορίες για το φεγγάρι και την διαστημική απόσταση ΑΠΟΛΛΩΝ 11. Κατασκευάζουμε την γη με τον δορυφόρο της. Διαβάσαμε την ιστορία “Παρακαλώ μπαμπά φέρε μου το φεγγάρι” του Eric Carle και φτιάξαμε μια τρομερά μεγάλη σκάλα, ώστε να καταφέρει ο μπαμπάς να φτάσει στο φεγγάρι. Μετρήσαμε με μέτρο τα σώματά μας πόσο ψηλή μπορεί να είναι αυτή η σκάλα και αναρωτηθήκαμε αν μπορούμε τελικά εμείς να φτάσουμε το φεγγάρι.
Γνωρίσαμε το φεγγάρι και μέσα από την τέχνη. Παρατηρήσαμε τον πίνακα του Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Είδαμε τα χρώματα, την τεχνική και σχολιάσαμε τι συναισθήματα μας δημιουργεί. Μάθαμε την ιστορία του συγκεκριμένου πίνακα. Ο γνωστός καλλιτέχνης ζωγράφιζε σε ένα δωμάτιο του ιδρύματος στο οποίο βρισκόταν, το οποίο δεν είχε παράθυρα, την θέα από το παράθυρο του. Αποφασίσαμε λοιπόν να ζωγραφίσουμε με την τεχνική των διακεκομμένων γραμμών, το τι βλέπουμε από το δικό μας παράθυρο κατά τη διάρκεια της μέρας και της νύχτας.
Λόγω της τεχνολογίας και του ψηφιακού κόσμου καταφέραμε να ταξιδέψουμε μέσα στον πίνακα του Βαν Γκογκ και σε ένα άλλο βίντεο είδαμε την “Έναστρη Νύχτα” να κινείται. Παρακολουθήσαμε μια τεχνική ζωγραφικής στο νερό και προσπαθήσαμε να την εφαρμόσουμε. Εμείς όμως χρησιμοποιήσαμε γάλα, χρώματα ζαχαροπλαστικής και σαπούνι. Το αποτέλεσμα μας δικαίωσε.
“Όλοι σας με αγαπάτε, μα κατάματα δε με κοιτάτε. Τι είναι;” Αναφερθήκαμε στα χαρακτηριστικά του ήλιου – ζεστός, φωτεινός, θερμός, καυτός και τον παρατηρήσαμε στα βιβλία και σε εικόνες στο διαδίκτυο. Αντιληφθήκαμε πως ο πραγματικός ήλιος διαφέρει αρκετά από τον τρόπο που τον αποδίδουμε στις ζωγραφιές μας. Ακούσαμε τον μύθο “Ο Φαέθων και το άρμα του ήλιου“, ζωγραφίζοντας στη συνέχεια τι μας άρεσε περισσότερο. Ακούσαμε το τραγούδι του Γιάννη Κότσιρα “Ένας ήλιος, μια γη και ένα φεγγάρι“. Παίξαμε με τα γράμματα της λέξης ήλιος προσπαθώντας να την συναρμολογήσουμε.
Που βρίσκεται όμως η ήλιος, η γη και το φεγγάρι; Στο διάστημα. Τι γνωρίζουμε πάνω σε αυτό το θέμα; Καταγράφουμε τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις των παιδιών και αρχίζουμε να ανακαλύπτουμε τον φανταστικό κόσμο του διαστήματος. Παρακολουθούμε το βίντεο “Ηλιακό σύστημα/Διάστημα“. Μέσα από το βίντεο ερχόμαστε σε επαφή με τους 9 πλανήτες. Μαθαίνουμε τα ονόματα τους και στοιχεία για τον κάθε έναν από αυτούς. Στη συνέχεια, παίξαμε διάφορα παιχνίδια με τους πλανήτες: όπως παιχνίδι μνήμης με κάρτες, κρύβουμε τις κάρτες και τις κάνουμε ζευγάρια. Ακούσαμε και μάθαμε το “Τραγούδι των πλανητών“.
Για να θυμηθούμε και να μάθουμε καλά τα ονόματα και τα χαρακτηριστικά των πλανητών, μας βοήθησε ο picou picou μέσα από το βίντεο “Μαθαίνω το ηλιακό σύστημα“. Αριθμούμε τους πλανήτες και μαθαίνουμε τη σειρά με την οποία βρίσκονται γύρω από τον ήλιο, από τον πιο κοντινό στον ήλιο ως τον πιο μακρινό. Γινόμαστε πλανήτες και ήλιος και δραματοποιούμε την τροχιά των πλανητών γύρω από τον ήλιο.
Μέσα από διάφορα βιβλία μάθαμε πολλές λεπτομέρειες για το διάστημα και τους πλανήτες. Καταφέραμε ακόμα να ακουμπήσουμε και έναν. Τι, δεν μας πιστεύετε; Έχουμε ντοκουμέντα, οι φωτογραφίες θα σας πείσουν! Χρησιμοποιήσαμε 2 εφαρμογές: SolarSysterm 3D και iSolarSystemAr (η οποία συνδεόταν με το βιβλίο που είχαμε και ήταν αυτή που “ζωντάνευε” τους πλανήτες μπροστά μας) και ήταν σαν να βρισκόμασταν στο διάστημα.Παίξαμε και διάφορα παιχνίδια στο Η/Υ.
Πως όμως θα μπορούσαμε να ταξιδέψουμε στο διάστημα; πόσο εύκολο είναι; Διαβάσαμε το βιβλίο “Μια βόλτα στο φεγγάρι” και ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε περισσότερο. Μάθαμε για τους αστροναύτες. Τι τρώνε; Τι φοράνε; Ποιος πάτησε πρώτος πάνω στο φεγγάρι; Γίναμε αστροναύτες και μπήκαμε στο προσωπικό διαστημόπλοιο μας για να κάνουμε κ εμείς μια βόλτα ανάμεσα στα άστρα και τους πλανήτες με τους δορυφόρους τους. Φυσήξαμε τόσο δυνατά τους πυραύλους μας ώστε να φτάσουν και στον πιο μακρινό πλανήτη. Επισκεφθήκαμε με το σκάφος μας αυτόν που επιθυμούσαμε περισσότερο να εξερευνήσουμε.