Καθηγητής: ένα από τα επαγγέλματα που είχαν γνωρίσει άνθηση τις προηγούμενες δεκαετίες. Επάγγελμα υποσχόμενο ένα καλύτερο μέλλον,υπήρξε στόχος πολλών μαθητών τις δεκαετίες του ’90 και πρωτύτερα. Όμως,τα τελευταία χρόνια έχει γνωρίσει την παρακμή αφού έχει μειωθεί δραματικά το ποσοστό των νέων που επιλέγει το επάγγελμα του καθηγητή να ακολουθήσει στο μέλλον. Πλέον οι προσλήψεις στα σχολεία είναι ελάχιστες και ακόμη οι αμοιβές για τους εκπαιδευτικούς είναι πολύ μικρές με αποτέλεσμα οι νέοι να έχουν στραφεί σε άλλα επαγγέλματα που τους υπόσχονται ένα καλύτερο και αισιόδοξο μέλλον.
Με αφορμή το επάγγελμα αυτό ο διευθυντής του σχολείου μας, κ.Στραβοπόδης, μας παραχώρησε σχετική συνέντευξη.
– Πιστεύετε πως είναι επαρκής οι γνώσεις που προσφέρουν τα ελληνικά πανεπιστήμια σχετικά με το επάγγελμα;
Τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν έχουν εξειδικευμένες σχολές καθηγητών ,μόνο δασκάλων, κάποιος τελειώνει το χημικό τμήμα χωρίς να ξέρει εκπαιδευτικά. Για μηχανικούς, τεχνίτες και άλλα, υπάρχει το ΑΣΠΑΙΤΕ (διάρκειας 2 εξαμήνων) παρέχει την απαραίτητη εκπαίδευση, ενώ για μαθηματικούς, φυσικούς, φιλολόγους υπάρχει υποτυπώδης παιδαγωγική επιμόρφωση που λέγεται Εισαγωγική Επιμόρφωση ΠΕΚ (διάρκειας 35 ωρών), που προφανώς δεν προσφέρει την απαραίτητη γνώση που χρειάζεται κανείς ώστε να διδάξει και γίνεται αφού διοριστούν.Έχει προταθεί να υπάρχει μια κατεύθυνση στο πανεπιστήμιο κατά το τέταρτο έτος σπουδών ή ως εναλλακτική μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών (διάρκεια ενός έτους) ως εκπαιδευτικός.
– Παραθέστε μας μερικά πλεονεκτήματα και τυχόν μειονεκτήματα του επαγγελματό σας.
Πλεονεκτήματα
1. Συνεχής ανανέωση ενδιαφέροντος λόγω του το μάθημα κάθε χρόνο γίνεται με διαφορετικά άτομα – είναι διαδραστικό μάθημα – επίσης είναι μια πρόκληση.
2. Αίσθηση λειτουργήματος (που συνήθως αναγνωρίζεται μετά την αποφοίτηση).
3. Προσωπική ικανοποίηση – αίσθηση μετάδοσης της γνώσης σε άλλους ανθρώπους.
4. Δυνατότητα (προ λίγων ετών )για ενδιαφέρουσες επιμορφωτικές σπουδές (εντός ή εκτός Ελλάδος) καθώς και επαφή με καθηγητές άλλων χωρών και συστημάτων.
Μειονεκτήματα
1. Έλλειψη παιδαγωγικής υποστήριξης , από την πλευρά της πολιτείας. Επίσης,δεν υπάρχει έλεγχος στους υποστηρικτές.
2. Υπερβολική υποβάθμιση επιπέδου μαθητών χρόνο με το χρόνο. Κατά τη γνώμη μου, οφείλεται στο “χαλαρό” τρόπο μεταγωγής στο γυμνάσιο.
3. Καλλιέργεια πεποίθησης πως κάποια μαθήματα στο σχολείο δεν τους χρειάζονται και πως ο,τι τους χρειάζεται θα το καλύψουν με τα φροντιστήρια.
4. Χαμηλοί μισθοί οι οποίοι έχουν υποβιβαστεί ακόμη περισσότερο.
– Έχοντας εμπειρία και ως διευθυντής της δευτεροβάθμιας και τώρα ως λυκιάρχης,μπορείτε να μας μιλήσετε για τις αλλαγές που θα επιθυμούσατε να συμβούν στο εκπαιδευτικό σύστημα που τείνει να παραμελείται όλο και περισσότερο από την πολιτεία;
Χρειάζεται συνολική αλλαγή νοοτροπίας, γενικότερα εκπαιδευτική αναθεώρηση. Κρίνοντας, αποτελεσματικότερα εκπαιδευτικά συστήματα είναι το φιλανδικό, ιαπωνικό, κορεάτικο, σουηδικό, γερμανικό. Το πρόβλημα είναι πως δεν υπάρχει αυτοτέλεια λυκείου, είναι ο προθάλαμος του πανεπιστημίου, ενώ θα έπρεπε να είναι μια ανεξάρτητη βαθμίδα που να παρέχει πιστοποιημένο απολυτήριο. Επίσης, θα έπρεπε να προσφέρει καλύτερη κοινωνική προετοιμασία
– Παρατηρείται αύξηση της μετανάστευσης τον τελευταίο καιρό και ιδιαίτερα φεύγουν από την Ελλάδα άτομα νεώτερων ηλικιών. Κρίνετε σωστή την απόφαση να εγκαταλείπουν την Ελλάδα σε αυτή την κρίσημη χρονική στιγμή;
Η μετανάστευση των νέων είναι μια μεγάλη απώλεια για τη χώρα αφού μας αποτρέπει από την προσδοκώμενη ανάπτυξη. Βέβαια,ο καθένας αναζητώντας προσωπική λύση αναγκάζεται να διαφύγει στο εξωτερικό,πράγμα που αποτελεί μια έμμεση αναγνώριση των ικανοτήτων των ατόμων αυτών έξω από τα σύνορα της χώρας.
– Θα προτείνατε στους μαθητές σας να ασχοληθούν με το επάγγελμα του καθηγητή;
Το επάγγελμα του καθηγητή θα το πρότεινα κυρίως επειδή η ενασχόληση με νέους σου μεταδίδει ενθουσιασμό και αρκετά πράγματα της νιότης. Δε θα το πρότεινα σε κάποιον που επιθυμεί μεγάλες χρονικές απολαβές.
Επιμέλεια άρθρου: Άννα Μαρίνου, Αλεξάνδρα Κακολύρη
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.