Το 2ο Γενικό Λύκειο Χολαργού ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία τη συνεργασία με το Λύκειο IES Adaja της πόλης Αρέβαλο (Arévalo) στην Ισπανία, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ (Σχέδιο 2024-1-EL01-KA122-SCH-000227535 – Ένα σχολείο για όλους – Ένας κόσμος για όλους). Στο Αρέβαλο ταξίδεψαν -από 16 έως 22 Μαρτίου 2025- 10 μαθητές/τριες και 2 εκπαιδευτικοί (Βλαχογιάννη Ε., Μαργαρίτη Κ.) του σχολείου μας, οι οποίοι βίωσαν μια πλούσια εμπειρία μάθησης και πολιτισμικής ανταλλαγής. Το σχολείο μας ανταπέδωσε τη φιλοξενία υποδεχόμενο 10 μαθητές/τριες και 2 εκπαιδευτικούς του Λυκείου IES Adaja του Αρέβαλο από τις 31 Μαρτίου έως και τις 5 Απριλίου, γεγονός που ενίσχυσε περαιτέρω τους δεσμούς συνεργασίας και φιλίας των δύο σχολείων.
Στη γη της Καστίλλης: Μια εβδομάδα διαπολιτισμικής μαθητείας
Η πρώτη φάση του προγράμματος συνεργασίας υλοποιήθηκε στο Αρέβαλο της περιοχής Καστίλλης και Λεόν. Οι μαθητές/τριές μας είχαν την ευκαιρία να ενταχθούν ενεργά στο ισπανικό εκπαιδευτικό σύστημα, παρακολουθώντας μαθήματα κλασικού πολιτισμού και ευρωπαϊκής ιστορίας, με έντονο το στοιχείο της διαπολιτισμικής διάστασης.
Σε συνεργασία με τους/τις συμμαθητές/τριές τους από την Ισπανία, συμμετείχαν σε βιωματικά εργαστήρια περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και εκπόνησαν ομαδικό project με κεντρικό άξονα τη βιωσιμότητα και εστίαση στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των τροφίμων, το οποίο και παρουσίασαν σε συμμαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς.
Παράλληλα, σχεδίασαν και ηχογράφησαν podcasts, καταγράφοντας τις ταξιδιωτικές τους εμπειρίες μέσα από συνεντεύξεις με Ισπανούς συμμαθητές/τριες, ενισχύοντας έτσι τις επικοινωνιακές και τεχνολογικές τους δεξιότητες.
Η επίσκεψη στο θεματικό πάρκο Puy du Fou στο Τολέδο αποτέλεσε μοναδική πολιτισμική εμπειρία. Μέσα από καθηλωτικές ιστορικές αναπαραστάσεις με χρήση σύγχρονων τεχνολογικών μέσων, οι μαθητές/τριες ήρθαν σε άμεση επαφή με γεγονότα που σημάδεψαν την ιστορία και τον πολιτισμό της Ισπανίας. Επιπλέον, μια πρωτότυπη δράση εθνογραφικού χαρακτήρα -ένα «κυνήγι θησαυρού» με ιστορικά στοιχεία -τους οδήγησε στη διερεύνηση της πολιτιστικής ταυτότητας του Αρέβαλο, μέσα από την επίλυση γρίφων που ανέδειξαν πτυχές του τοπικού παρελθόντος και της πολιτισμικής ταυτότητας της περιοχής.
Στον Χολαργό: Μια εβδομάδα ελληνικού πολιτισμού και σύγχρονης εκπαίδευσης
Κατά τη δεύτερη φάση της ανταλλαγής, το σχολείο μας είχε την ιδιαίτερη χαρά να φιλοξενήσει τους Ισπανούς μαθητές/τριες, οργανώνοντας ένα πολυσχιδές πρόγραμμα δραστηριοτήτων εκπαιδευτικού, πολιτιστικού και περιβαλλοντικού χαρακτήρα. Η επίσκεψη στην Ακρόπολη και στο Μουσείο της αποτέλεσε όχι μόνο επαφή με την κλασική κληρονομιά αλλά και ευκαιρία για βιωματική μάθηση: οι μαθητές συμμετείχαν σε παιχνίδι εξερεύνησης με ιστορικούς γρίφους, που τους καθοδήγησαν στην ανακάλυψη και ερμηνεία των αρχιτεκτονικών και καλλιτεχνικών θαυμάτων της κλασικής εποχής.
Στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, εστιάσαμε στη σύγχρονη πρόκληση της αειφορίας. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και εποικοδομητικές συζητήσεις, οι μαθητές επεξεργάστηκαν ζητήματα βιωσιμότητας και περιβαλλοντικής ευθύνης. Παράλληλα, η επίσκεψη στο Δημαρχείο Χολαργού, η συνάντηση με θεσμικούς εκπροσώπους και η συζήτηση με την Αντιδήμαρχο Καθαριότητας για ζητήματα διαχείρισης αστικών απορριμμάτων, ανακύκλωσης και περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης, ανέδειξαν τον ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην υλοποίηση και προώθηση πολιτικών περιβαλλοντικής προστασίας σε τοπικό επίπεδο.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη δημιουργικότητα: οι μαθητές/τριες σχεδίασαν και παρουσίασαν αφίσες προώθησης μεσογειακών προϊόντων, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο ελαιόλαδο ως αναπόσπαστο στοιχείο της διατροφικής παράδοσης και της πολιτιστικής κληρονομιάς των μεσογειακών λαών. Παράλληλα, η εμπλοκή τους σε πρακτικές καλλιέργειας αρωματικών φυτών, υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, συνέβαλε στην ενίσχυση της οικολογικής τους συνείδησης.
Μια ιδιαίτερα ουσιαστική και συγκινητική εμπειρία αποτέλεσε η επίσκεψη στο 2ο Αειφόρο Νηπιαγωγείο του Χολαργού, όπου οι μαθητές/τριες μας έτυχαν θερμής υποδοχής και παρακολούθησαν δια ζώσης τις καινοτόμες περιβαλλοντικές πρακτικές που εφαρμόζονται στο πλαίσιο μιας ολιστικής, αειφόρου εκπαιδευτικής προσέγγισης. Η επίσκεψη αυτή ανέδειξε τη σημασία της αλληλοεκπαίδευσης μεταξύ διαφορετικών ηλικιακών ομάδων και της καλλιέργειας περιβαλλοντικής συνείδησης από τις πρώτες κιόλας σχολικές βαθμίδες.
Στο πλαίσιο των πολιτιστικών δράσεων, οι φιλοξενούμενοι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να λάβουν μέρος σε εργαστήρια παραδοσιακών χορών, ερχόμενοι/ες σε επαφή με μια αυθεντική όψη της λαϊκής κληρονομιάς και βιώνοντας το πνεύμα της συλλογικότητας και τη δημιουργικής έκφρασης. Καθοριστική υπήρξε η δυναμική συμμετοχή πλήθους μαθητών/τριών του σχολείου μας, οι οποίοι με τον ενθουσιασμό και τη δημιουργικότητά τους ενίσχυσαν το πνεύμα της φιλοξενίας, της συνεργασίας και της πολιτισμικής ανταλλαγής, συμβάλλοντας στην επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος.
Τέλος, οι μαθητές/τριες του σχολείου μας που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ανέλαβαν με ενθουσιασμό να παρουσιάσουν στους συμμαθητές/τριες τους τις δράσεις περιβαλλοντικού χαρακτήρα στις οποίες έλαβαν μέρος, συμβάλλοντας στη διάχυση της εμπειρίας και στην ευαισθητοποίηση ολόκληρης της σχολικής κοινότητας σε θέματα βιωσιμότητας και ενεργού συμμετοχής.
Μια εμπειρία που άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα
Η επιτυχής ολοκλήρωση των ανωτέρω δράσεων άφησε έντονο αποτύπωμα σε όλους τους συμμετέχοντες. Οι μαθητές/τριες καλλιέργησαν πολύτιμες γλωσσικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, διεύρυναν την κριτική τους σκέψη και ενίσχυσαν τη δημιουργικότητά τους, ενώ συγχρόνως ανέπτυξαν βαθύτερο σεβασμό για την πολιτισμική ετερότητα και τις αξίες της ευρωπαϊκής ταυτότητας.
Το 2ο ΓΕΛ Χολαργού εκφράζει τις θερμότερες ευχαριστίες του προς όλους όσοι συνέβαλαν στην επιτυχία αυτής της αξιόλογης εκπαιδευτικής εμπειρίας. Ιδιαίτερη μνεία οφείλεται στις οικογένειες που άνοιξαν τα σπίτια και τις καρδιές τους για να φιλοξενήσουν τους μαθητές/τριες του προγράμματος ανταλλαγής, στους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς και των δύο σχολείων, και φυσικά στους συνεργαζόμενους φορείς για την πολύτιμη συνεισφορά τους.
Η συμμετοχή σε συναφείς δράσεις αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της στρατηγικής του σχολείου μας για μια εκπαίδευση που κοιτά προς το μέλλον, προάγοντας συνεργασία, τη βιωματική μάθηση και την ενδυνάμωση της ευρωπαϊκής συνείδησης. Το σχολείο αναμένει με μεγάλη προσμονή τις επόμενες δράσεις Erasmus+, συνεχίζοντας να χτίζει γέφυρες συνεργασίας και ανταλλαγής σε ευρωπαϊκό επίπεδο.