«Ζωγραφίζοντας τα έθιμά μας»
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Το φθινόπωρο που μας πέρασε πήρα οργανική θέση ως καθηγήτρια καλλιτεχνικών στο 2ο Γυμνάσιο Νικαίας. Ένα σχολείο παλιό, γι’ αυτό μεγάλο, ηλιόλουστο, απλωμένο, φιλόξενο. Φιλόξενοι και οι άνθρωποι του –από την φύλακα ως την Διευθύντρια- φιλόξενοι και δημιουργικοί !
Μέσα σε αυτό το κλίμα, συζητήσαμε με τους μαθητές της Α’ τάξης κυρίως και με κάποιους της Γ’ και αποφασίσαμε να συμμετέχουμε στο Πολιτιστικό Πρόγραμμα με θέμα τα έθιμά μας. Δηλαδή, να προσεγγίσουμε εικαστικά τις μεγάλες γιορτές του χρόνου : Χριστούγεννα, Απόκριες, Πάσχα και Μάης.
Επιλέξαμε τον δρόμο των κατασκευών και όχι της ζωγραφικής : χριστουγεννιάτικα στολίδια, ημερολόγια, συσκευασίες δώρων, μάσκες, λαμπάδες, μαγιάτικα στεφάνια.
.
ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Ο κυριότερος στόχος μας ήταν : «πώς το σκουπίδι μπορεί να γίνει στολίδι».
Και επετεύχθη !
Χρησιμοποιώντας μεταχειρισμένα υλικά (παλιά cds, σακκούλες δώρων, μπουκάλια νερού, κουρέλια, μαλλί πλεξίματος, πλαστικά ποτηράκια) ή ευτελή υλικά (σπάγκος, κουμπιά, πιατάκια χάρτινα, φτεράκια, μικρά στολιδάκια, κορδέλλες συσκευασίας, χαρτοπετσέτες, σύρμα, χρώματα τοίχου) μάθαμε να δημιουργούμε έργα. Δηλαδή, μάθαμε να εκφραζόμαστε όμορφα, οικολογικά και ανέξοδα ! Όχι μόνο στα τωρινά χρόνια των ισχνών αγελάδων, αλλά γενικά στη ζωή.. Αποτελεί άσκηση φαντασίας και ευφυΐας. Άσκηση στην διαφορετική ματιά, άσκηση στην ανατρεπτική ματιά !!!……
Και οι άλλοι στόχοι επετεύχθησαν επίσης : αλληλεγγύη, δημιουργικότητα, ομαδικότητα, άμιλλα, ανάπτυξη πρωτοβουλιών, προσωπική σχέση, υπευθυνότητα, συνέπεια, ευγένεια, αποδοχή της διαφορετικότητας, συνεργατικότητα, αναγνώριση και συνειδητοποίηση της σημασίας του όλου έναντι του μέρους.
.
ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Καλημέρα σας ! είμαι ο Βασίλης Παναγιωτίδης, μαθητής της Α’ τάξης. Την φετινή σχολική χρονιά, συμμετείχα για πρώτη φορά σε Πολιτιστικό Πρόγραμμα.
Τον περασμένο Νοέμβριο, η κυρία Μαστορίδου μας πρότεινε να δημιουργήσουμε μια Καλλιτεχνική Ομάδα, για να κάνουμε εικαστικά μετά το τέλος των μαθημάτων. Πολλοί από εμάς το επέλεξαν, όμως δεν το παρακολούθησαν όλοι, διότι συμμετείχαμε και σε άλλες δραστηριότητες, που γίνονταν καθημερινά στο σχολείο. Τελικά, μαζευτήκαμε μια ομάδα από παιδιά από όλες τις τάξεις και ορίσαμε μία μέρα την εβδομάδα, μετά το 7ωρο, να μένουμε ως τις 3.00 μ.μ., στην αίθουσα των Καλλιτεχνικών. Το θέμα του προγράμματος που αποφασίσαμε να δουλέψουμε ήταν : «ζωγραφίζοντας τα έθιμα μας». Επιλέξαμε τις 4 μεγάλες γιορτές : των Χριστουγέννων, της Αποκριάς, του Πάσχα και του Μάη. Τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε ήταν κυρίως χρωματιστά χαρτόνια, παλιά cds, κορδέλλες, σακκούλες συσκευασίας, χαρτοπετσέτες, κουρέλια, χρώματα, κόλλες, χρησιμοποιημένα μπουκάλια νερού, χρυσόσκονες και άλλα. Με πολλή φαντασία και κέφι, ασχοληθήκαμε κυρίως με κατασκευές.
Καλημέρα και από εμένα ! είμαι ο Τζούλιο Μπεζάνι, επίσης μαθητής της Α’ τάξης. Μου αρέσουν πολύ τα εικαστικά και όπως μου λένε τα καταφέρνω. Οπότε η Καλλιτεχνική Ομάδα ήταν για μένα ευκαιρία δημιουργίας και έκφρασης. Αν και ήμασταν κουρασμένοι από τα καθημερινά 7ωρα, με χαρά περιμέναμε την ημέρα του προγράμματος. Εκείνο που περισσότερο προσωπικά με εντυπωσίασε ήταν η χρήση κάποιων «περίεργων» υλικών, όπως τα cds, για να φτιάξουμε χριστουγεννιάτικα στολίδια ή τα κουρέλια, οι χαρτοπετσέτες και τα χρησιμοποιημένα μπουκάλια για το μαγιάτικο στεφάνι !! Η συμμετοχή μου στο πολιτιστικό πρόγραμμα μού έδωσε την ευκαιρία να συνειδητοποιήσω, ότι δεν είναι τα υλικά που κάνουν το έργο τέχνης, αλλά η δημιουργικότητα και το μεράκι μας. Δεν είχα φανταστεί ποτέ ότι ένα κουρέλι μπορεί να μεταμορφωθεί σε κόσμημα, αρκεί να το δούμε με «άλλο μάτι» και να τολμήσουμε να το χρησιμοποιήσουμε διαφορετικά. Αυτό ήταν το μήνυμα που μας πέρασε το Πολιτιστικό Πρόγραμμα που φέτος παρακολουθήσαμε. Ότι : το σκουπίδι μπορεί να γίνει στολίδι !!!!!
.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
Mεταβείτε στον επόμενο σύνδεσμο, για να δείτε όλες τις φωτογραφίες μας:
.
..
ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Η επίτευξη των στόχων είναι ο πιο θετικός απολογισμός !
Επίσης, η απόλαυση των όμορφων δημιουργημάτων μας ήταν για όλους η δικαίωση των πολύμηνων κόπων μας !
Ακόμα, η ζεστασιά που νοιώσαμε δουλεύοντας παρέα. Οι συζητήσεις, οι διαφωνίες, η αμηχανία, οι εντάσεις, η συμπάθεια, η συντροφιά. Με δυο λόγια : η ζωή που μοιραστήκαμε !
.
.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
Κλείνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς τους μαθητές και τις μαθήτριες, που μετείχαν στo πρόγραμμα και να τους συγχαρώ για το κέφι και την δημιουργικότητά τους !
Επίσης, θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά όλους τους συναδέλφους μου για την κατανόηση και το αγκάλιασμά τους, καθώς και την Διευθύντρια του σχολείου μας για την υποστήριξή της.
Μαστορίδου Αργυρώ
ζωγράφος