«Ανακαλύπτοντας…»

«Ανακαλύπτοντας τον εαυτό μου, σχεδιάζω το μέλλον μου»

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Μία ακόμα σχολική χρονιά, ένα ακόμη Πρόγραμμα Αγωγής Σταδιοδρομίας !

Αν και φέτος ήταν η πρώτη μου χρονιά στο 2ο Γυμνάσιο Νικαίας, μέσα από το μάθημα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού είχα την ευκαιρία να γνωριστώ με τα παιδιά σε μικρό χρονικό διάστημα. Σύντομα αρχίσαμε όλοι μαζί να συζητάμε για το πρόγραμμα και την σημασία του. Τους μίλησα αναλυτικά για τον σκοπό και την διαδικασία. Ευτυχώς, όλο το τμήμα θέλησε να συμμετέχει !

Είχαμε την τύχη να επικοινωνούμε και κατά την διάρκεια της ημέρας στα διαλείμματα και στο μάθημα του Σ.Ε.Π. καθώς και στην εβδομαδιαία μας συνάντηση. Έτσι, δουλέψαμε πολύ, εστιάζοντας κυρίως στις ασκήσεις αυτογνωσίας και στην διαδικασία λήψης απόφασης. Επιμείναμε δε στις ενημερώσεις για τα Γενικά και τα Επαγγελματικά Λύκεια και για τις Επαγγελματικές Σχολές. Ώστε, στο τέλος της χρονιάς, όλοι οι μαθητές να μπορούν να επιλέξουν συνειδητά το λύκειο όπου θα συνεχίσουν τις σπουδές τους. Και, όσον ήταν δυνατόν, να έχουν σκεφτεί το επάγγελμα που θα ήθελαν να ακολουθήσουν και τις εναλλακτικές λύσεις. Γνωρίζοντας ότι οι σημερινές σκέψεις δεν είναι επ’ ουδενί οι οριστικές τους αποφάσεις ! Ασχοληθήκαμε ιδιαίτερα με τους τρόπους και την διαδικασία λήψης απόφασης, για να μπορούν στο μέλλον να έχουν στα χέρια τους ένα «εργαλείο», που θα είναι χρήσιμο και εύχρηστο. Διότι είναι βέβαιο, ότι στη θέση που βρίσκονται σήμερα θα βρεθούν πολλές φορές στη ζωή τους….

Ξεκινήσαμε, οι μαθητές του Γ3 και εγώ, το περασμένο φθινόπωρο. Ολοκληρώσαμε πριν το Πάσχα.

Μαστορίδου Αργυρώ

Ζωγράφος

.

ΟΙ ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Μέσα από το Πρόγραμμα Αγωγής Σταδιοδρομίας αισθάνθηκα να πλησιάζω τον εαυτό μου. Συνειδητοποίησα ποιο επάγγελμα μου ταιριάζει και έτσι επέλεξα να συνεχίσω τις σπουδές μου στο Επαγγελματικό Λύκειο. Θέλω να γίνω μάγειρας και το ΕΠΑ.Λ. μου δίνει την δυνατότητα να ακολουθήσω την κατεύθυνση της «τεχνολογίας τροφίμων», που άπτεται των ενδιαφερόντων μου.

Δημήτρης

Με βοήθησε να καταλάβω καλύτερα κάποιες πλευρές του εαυτού μου.  Επίσης, να ξεκαθαρίσω το λύκειο στο οποίο θα συνεχίσω τις σπουδές μου. Θέλω να γίνω γυμναστής και προπονητής ομάδας, θεωρώ λοιπόν ότι η επιλογή του Γενικού Λυκείου είναι για μένα η κατάλληλη.

Στέλιος

Κατ’ αρχήν, με έμαθε να παίρνω αποφάσεις με σωστά κριτήρια : με βάση τα προσωπικά μου «θέλω» και τις δικές μου ανάγκες. Έτσι κατέληξα στην επιλογή ΓΕ.Λ. και στη συνέχιση των σπουδών μου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Αθηνά

Επ’ ευκαιρία των διακοπών των Χριστουγέννων, βρήκα τον χρόνο να σκεφτώ για το μέλλον μου και συγκεκριμένα ποια επαγγέλματα θα με ενδιέφερε να ακολουθήσω. Έτσι κατέληξα στα εξής τρία :  α) εγκληματολόγος, διότι απαιτεί εγρήγορση και καθαρή σκέψη,  β) αστυνομικός, διότι ενθουσιάζομαι στην ιδέα,   γ) αεροσυνοδός, διότι χρειάζεται να είσαι ευγενική και να μιλάς πολύ καλά ξένες γλώσσες  και δ) νοσηλεύτρια, διότι μου αρέσει να προσφέρω και δεν φοβάμαι στη θέα του αίματος.

Ιωάννα

Κατόπιν παρότρυνσης της καθηγήτριάς μου, έψαξα να βρω έναν επαγγελματία, που θα ήθελα να συζητήσω μαζί του για την δουλειά του και να καταγράψω μια μικρή συνέντευξη. Η επαγγελματίας είναι η φίλη μου Μέλα :

«Ονομάζομαι Μέλα, είμαι 32 ετών και είμαι ανύπαντρη. Αποφάσισα να γίνω κομμώτρια, διότι μου άρεσε περισσότερο από άλλα επαγγέλματα. Τελειώνοντας το σχολείο,  συζήτησα με τους γονείς μου την απόφασή μου και δεν έφεραν καμμιά αντίρρηση. Σπούδασα σε μια ιδιωτική σχολή και ξεκίνησα ως βοηθός,  όπως όλοι. Όταν αισθάνθηκα ότι είμαι έτοιμη,  άρχισα να δουλεύω μόνη μου. Δεν έχω κομμωτήριο, προτιμώ να πηγαίνω στα σπίτια των πελατών μου. Είναι δύσκολο επάγγελμα και κουραστικό, αλλά μου αρέσει πολύ !! Βγάζω αρκετά χρήματα, αλλά παράλληλα έχω πολλά έξοδα, διότι τα υλικά που χρησιμοποιούμε είναι ποικίλα και ακριβά».

Κλέα

Ακολουθώντας το Π.Α.Σ. μπόρεσα με ασφάλεια να αποφασίσω το λύκειο που θα πάω. Η επιλογή μου είναι το ΓΕ.Λ., διότι νομίζω ότι εκεί αποκτάς πλατύτερη μόρφωση. Τελειώνοντας το λύκειο, θέλω να σπουδάσω Μαθηματικά. Μου αρέσουν και τα καταφέρνω καλά. Εναλλακτικά σκέφτομαι να ασχοληθώ με τον αθλητισμό και συγκεκριμένα με το μπάσκετ που μου αρέσει πολύ.

Πάρις

Το επάγγελμα που επιλέγουμε να ακολουθήσουμε, ή ακολουθούμε τελικά στην ζωή μας, αντικατοπτρίζει πτυχές του χαρακτήρα και της προσωπικότητάς μας καθώς και τις φιλοδοξίες μας. Σαν άνθρωπος είμαι ευγενικός και σταθερός στις επιλογές μου, τελειομανής και συγκεντρωμένος σε αυτό που κάνω. Μου αρέσει η δράση και η συνεχής πρόοδος. Θέλω πάντα να ολοκληρώνω ό,τι αρχίζω. Δεν μου αρέσουν ο αθλητισμός και οι συνηθισμένες ασχολίες. Μου αρέσει να βοηθώ όσο μπορώ το κοινωνικό σύνολο και θέλω πάνω από όλα να είμαι έντιμος. Με βάση όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά μου, πιστεύω ότι μου ταιριάζει το επάγγελμα του αστυνομικού. Θα είναι μια ευκαιρία για μένα να βρίσκομαι διαρκώς σε δράση και να αποκτήσω πολλές εμπειρίες. Πιστεύω ότι με προσπάθεια και επιμονή θα καταφέρω να εξασκήσω τελικά το επάγγελμα που με ενδιαφέρει !!

Δημήτρης

Μέσα από τις ασκήσεις αυτογνωσίας και την στροφή στην αναζήτηση των πραγματικών επιθυμιών μας, καθώς και την πληροφόρηση όσον αφορά τους δρόμους μετά το γυμνάσιο, κατέληξα να αποφασίσω ότι η επιλογή του ΕΠΑ.Λ. είναι για μένα η καλύτερη. Το επάγγελμα που θέλω να ακολουθήσω είναι εκείνο του προγραμματιστή Η/Υ.  Όμως, μέσα από το Π.Α.Σ., συνειδητοποίησα ότι έχω εναλλακτικές, όπως γραφίστας ή web developer.  Στο ΕΠΑ.Λ. υπάρχει η κατεύθυνση των γραφικών τεχνών.  Γι’ αυτό επέλεξα να συνεχίσω εκεί τις σπουδές μου τελικά.

Στέφανος

Συνειδητοποίησα πολλά πράγματα για μένα. Κατάλαβα τι είδους αποφάσεις παίρνω, πόσος χρόνος χρειάζεται για να αποφασίσω και πόσο σωστά είναι αυτά που σκέφτομαι. Αντιλήφθηκα τους λόγους για τους οποίους είχα ήδη επιλέξει το ΓΕ.Λ. Μέσα από τις συζητήσεις μας ξεκαθάρισα το φαινόμενο της ανεργίας και την σημασία του για την ζωή μας. Γι’ αυτό αποφάσισα ότι είναι καλύτερο για μένα να συνεχίσω τις σπουδές μου στο Πανεπιστήμιο, παρ’ όλο που δεν έχω ακόμα καταλήξει στο επάγγελμα που θα ήθελα να ασκήσω. Η συμμετοχή μου στο Π.Α.Σ. μου δημιούργησε πολλούς προβληματισμούς, που εκτιμώ ότι θα με βοηθήσουν στο μέλλον στην αναζήτηση πιο προσωπικών δρόμων, πιο «ψαγμένων» επιλογών.

Γιάννης

Κατέληξα ότι θα πάω στο ΕΠΑ.Λ., διότι τόσες είναι οι δυνάμεις μου όσον αφορά τα μαθήματα και διότι εκεί υπάρχει η ειδικότητα που με ενδιαφέρει : θέλω να γίνω μηχανικός αυτοκινήτων.

Σέρτζο

Είμαι ένα άτομο δραστήριο και κοινωνικό. Μου αρέσει να παίρνω πρωτοβουλίες και να ενεργώ ελεύθερα. Είμαι περιποιημένη και προσέχω πολύ τις λεπτομέρειες στην εμφάνισή μου. Ξέρω σε τι τα καταφέρνω καλά και εκεί εστιάζω. Αξίες μου είναι η ειλικρίνεια, η εντιμότητα, η δημιουργικότητα.  Γι’ αυτό επέλεξα ως επάγγελμα την κομμωτική. Θα συνεχίσω λοιπόν τις σπουδές μου στο ΕΠΑ.Λ. και όταν τελειώσω θα πάω στην ΕΠΑ.Σ. ή σε ιδιωτική σχολή.

Μιχαέλλα

Το πιο έντονο χαρακτηριστικό μου είναι ότι λέω ελεύθερα την γνώμη μου. Είμαι πολύ φιλική και δοτική. Μέσα από τις ασκήσεις αυτογνωσίας, κατέληξα ότι τρία είναι τα επαγγέλματα που με ελκύουν περισσότερο :  α) νηπιαγωγός,  διότι αγαπώ τα παιδιά και περνάω όμορφα μαζί τους,  β) γυμνάστρια, διότι λατρεύω την γυμναστική  και  γ) φυσιοθεραπεύτρια, διότι θέλω να βοηθάω τους ανθρώπους. Ξέρω ότι πρέπει να διαβάσω πολύ για να μπω σε κάποια από αυτές τις σχολές , όμως ελπίζω ότι θα τα καταφέρω !

Δωροθέα

Το επάγγελμα που θα ήθελα να ασκήσω είναι μηχανικός αυτοκινήτων, επειδή μου αρέσει πολύ και δεν απαιτεί υψηλή μόρφωση. Φυσικά, θα συνεχίσω τις σπουδές μου στο ΕΠΑ.Λ. Μετά το λύκειο, δεν θα συνεχίσω να σπουδάζω. Θέλω να εργαστώ, ένα υπάρχει η δυνατότητα. Εάν δεν τα καταφέρω ως μηχανικός , θα δουλέψω με τον πατέρα μου ως ελαιοχρωματιστής.

Ρονάλντο

Όλη η διαδικασία με οδήγησε στην βαθύτερη γνωριμία με τον εαυτό μου. Αυτό με βοήθησε να με καταλάβω καλύτερα και να πάρω με βεβαιότητα την απόφαση να εγγραφώ στο ΓΕ.Λ. Νομίζω ότι εκεί θα αποκτήσω περισσότερες γνώσεις, που θα με οδηγήσουν πιο σίγουρα στον στόχο μου. Μετά το λύκειο, θέλω να περάσω στο Πανεπιστήμιο για να γίνω βιολόγος. Αν δεν τα καταφέρω, υπάρχει η δυνατότητα εναλλακτικής λύσης, όμως νομίζω ότι θα επιμείνω σε αυτό που θέλω πραγματικά !!

Ελένη

.

.

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

.

Δύο  λόγια για το Πρόγραμμα  Αγωγής Σταδιοδρομίας, με τίτλο :

«ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ, ΣΧΕΔΙΑΖΩ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΟΥ»

Με αφορμή το βιβλίο του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού της Γ’ τάξης του γυμνασίου και τις δραστηριότητες που μας προτείνει σε κάθε ενότητα, αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε  κάποιες απλές ασκήσεις αυτογνωσίας.

Καταγράψαμε τα ενδιαφέροντά μας, τις ικανότητές μας, τις δεξιότητές μας, τις αξίες μας. Προχωρήσαμε στην επιλογή λυκείου, στην επιλογή επαγγέλματος και σπουδών, που ίσως χρειάζεται να προηγηθούν και τέλος στις εναλλακτικές λύσεις που πρέπει να έχουμε κατά νου. Έχοντας την επίγνωση, ότι όλα αυτά τα σχέδια αφορούν μόνο το άμεσο μέλλον. Σε 6 μήνες, πιθανόν όλα να ανατραπούν. Ίσως να ανακαλύψουμε ότι δεν μας ενδιαφέρει πια το επάγγελμα που τώρα επιλέγουμε, ότι δεν θέλουμε να σπουδάσουμε, ότι προτιμούμε να βγούμε άμεσα στην αγορά εργασίας, ότι οι εναλλακτικές λύσεις μας δεν είναι οι καλύτερες. Στην ηλικία μας, είναι φυσικό να αλλάζουμε γνώμη και να ξανασχεδιάζουμε τις πορείες που έχουμε χαράξει.

Στόχος δεν ήταν να δεσμευτούμε σε μακροπρόθεσμα σχέδια. Αντίθετα, μάθαμε με ποιους τρόπους μπορούμε να παίρνουμε αποφάσεις και κυρίως αντιληφθήκαμε ότι όλα είναι σχετικά. Συνειδητοποιήσαμε ότι  λίγες αποφάσεις είναι αμετάκλητες και ότι η οπτική γωνία που επιλέγουμε να βλέπουμε τα πράγματα είναι προσωπική μας υπόθεση.

Έγινε σαφές ότι ίσως χρειαστεί να κάνουμε ανατροπές, ότι ίσως η εντελώς αντίθετη κατεύθυνση είναι καλύτερη. Κατανοήσαμε ότι έχουμε ανάγκη από έγκυρη πληροφόρηση και σφαιρική οπτική.

Η γνώμη, των σημαντικών άλλων, μετράει για μας ιδιαίτερα. Διότι μας δείχνει έναν ακόμη δρόμο.

Επίσης , διαχωρίσαμε τον συναισθηματικό και παρορμητικό τρόπο λήψης απόφασης, από τον λογικό και ρεαλιστικό.

Τέλος, συνειδητοποιήσαμε πόσο δέσμιοι είμαστε των στερεοτύπων που δυναστεύουν τις απόψεις μας, ως πρόσωπα, ως σχολείο, ως κοινωνία.

Το πιο σημαντικό όμως που κατανοήσαμε είναι η μοναδικότητά μας. Κάθε τι που μας χαρακτηρίζει, «φωτεινό» ή «σκοτεινό», αποτελεί εκείνη την μοναδική απόχρωση, που μαζί με τόσες άλλες, συνθέτει την συγκεκριμένη προσωπογραφία, το πορτραίτο του εαυτού μας. Μια συνύπαρξη αντιθέσεων, άλλοτε αρμονική και άλλοτε όχι. Ο μικρόκοσμος του «εγώ», που τελικά μας δίνει το μέτρο για την προσέγγιση των άλλων. Με αυτό το βλέμμα γινόμαστε πιο ρεαλιστές, πιο επιεικείς, πιο ευφυείς…

.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ Η ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ POWER POINT ΜΕ ΘΕΜΑ :

 «το ραγισμένο δοχείο»

.

.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

ΟΝΕΙΡΙΚΑ

 

Η μέρα ξύπνησε.

Ανασηκώθηκε στις μύτες των ποδιών της

και είδε τον κόσμο

ακόμη πλαγιασμένο με όνειρα

και μαγγανείες της νύχτας.

Ανέβηκε τα βουνά,

στους λόφους γλίστρησε,

και χάθηκε στην πολιτεία

βιαστική.

Των δρόμων τα φανάρια έσβησε,

σκιές κρυμμένες στις αυλές και στις γωνίες

έπνιξε,

κι αφού μοίρασε στους ανθρώπους

αγωνίες και προβλήματα

εις πέρας να τη φέρουν τους ανέθεσε.

Ύστερα την απουσία μου αντιλήφθηκε

(μιαν ευτυχία διαπραγματευόμουν

ακόμα, μέσα στ’όνειρο),

το κλειστό μου άνοιξε παράθυρο

και μ’όλο της το βάρος πάνω μου έπεσε

τη διαπραγμάτευση έτσι διακόπτοντας.

Κική Δημουλά

«ΠΟΙΗΜΑΤΑ»

Εκδόσεις ΙΚΑΡΟΣ

Αφήστε μια απάντηση