ΜΕΡΟΣ από τη Γιορτή του σχολείου μας, για την 28η Οκτωβρίου όπου αναφέρεται ο Διάλογος ΜΕΤΑΞΑ – ΓΚΡΑΤΣΙ και τα επίκαιρα Μηνύματα του ΟΧΙ
(Κυριακοπούλου Α3)
Άκουσον, άκουσον !!!!
Στις 3η ώρα τα μεσάνυχτα στις 28 Οκτωβρίου του – 40, η τότε Ιταλική Κυβέρνηση στέλνει στην Ελλάδα τελεσίγραφο, μέσω του Ιταλού Πρέσβη στην Αθήνα Εμμανουέλε Γκράτσι, ο οποίος και το δίνει, χέρι με χέρι στον Ιωάννη Μεταξά, στο σπίτι του, κάπου στην Κηφισιά. ….. Μέσα σε τρείς ώρες δηλ. στις 6 τα ξημερώματα απαιτεί ο Μουσολίνι από τον Μεταξά, να δώσει θετική απάντηση και να πει ΝΑΙ, στην επιθυμία του να περάσει ο Ιταλικός Στρατός ανεμπόδιστος, στην Ελληνική Επικράτεια, και να καταλάβει με την άνεση του, όσα λιμάνια και αεροδρόμια της Ελλάδας γουστάρει! Δεν θεωρεί εμπόδιο τον Ελληνικό στρατό, αλλά έχει την ψευδαίσθηση, πως μοναδική του δυσκολία θα ήταν οι λασπωμένοι δρόμοι της Ελλάδας.!
Απαιτεί δηλαδή – μ΄ άλλα λόγια ! – ο Μουσολίνι, να γίνει η Ελλάδα ξέφραγο αμπέλι και να υποταχθεί ο Μεταξάς στις ορέξεις του, στην τρέλα του και στο τσαμπουκά του!
Μαργαριτίδης Α3
Ο σύντομος διάλογος τώρα του Ιταλού Πρέσβη Εμμανουέλε Γκράτσι και του Έλληνα Πρωθυπουργού Ιωάννη Μεταξά, ο οποίος πρέπει να ξέρετε έγινε στα Γαλλικά, που ήταν η επίσημη Διπλωματική γλώσσα.

ΜΕΤΑΞΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ(πρωθυπουργός Ελλάδας): Μαριέτης Α3

ΕΜΜΑΝΟΥΕΛΕ ΓΚΡΑΤΣΙ(Ιταλός Πρέσβης): Τόγιας Α5

Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ
ΓΚΡΑΤΣΙ:Έχω εντολή κ. πρωθυπουργέ να σας κάνω μία ανακοίνωση. (δίνει το έγγραφο)

ΜΕΤΑΞΑΣ: Διαβάζει το χαρτί και μετά από λίγο λέει με αποφασιστικότητα – Αυτό σημαίνει πόλεμο. Πολύ καλά λοιπόν, έχουμε πόλεμο! (Alors, c’ est la guerre*).

ΓΚΡΑΤΣΙ: Όχι απαραίτητα Εξοχότατε. Αυτό θα μπορούσε να αποφευχθεί. Η Ιταλική κυβέρνηση ελπίζει ότι θα υποχωρήσετε στις απαιτήσεις μας και θ’ αφήστε το στρατό της Ιταλίας να μπει στην Ελλάδα και να καταλάβει τα στρατηγικά σημεία της χώρας σας.
ΜΕΤΑΞΑΣ: ΟΧΙ. Αυτό αποκλείεται! Και…….για να έχουμε καλό ερώτημα, ποια είναι τα στρατηγικά αυτά σημεία, για τα οποία μιλά το τελεσίγραφο σας;
ΓΚΡΑΤΣΙ: Δεν είμαι σε θέση να σας πω, Εξοχότατε. Η Κυβέρνηση μου δεν με ενημέρωσε… Γνωρίζω μόνον ότι το τελεσίγραφο λήγει σε τρεις ώρες, δηλαδή στις 6 το πρωί !.
-ΜΕΤΑΞΑΣ: -Τότε σ΄ αυτή την περίπτωση, το τελεσίγραφο αυτό, αποτελεί κήρυξη πολέμου της Ιταλίας εναντίον της Ελλάδος.!

-ΓΚΡΑΤΣΙ: Όχι, Εξοχότατε. Μα σας είπα: Είναι τελεσίγραφο!
-ΜΕΤΑΞΑΣ: Και ισοδυναμεί απλούστατα με κήρυξη πολέμου.
-ΓΚΡΑΤΣΙ: Ασφαλώς όχι, γιατί όπως σας είπα, πιστεύω πως θα ικανοποιήστε τις απαιτήσεις μας και θα παράσχετε τις διευκολύνσεις, τις οποίες ζητά η κυβέρνηση μου.
-ΜΕΤΑΞΑΣ: Είπα ΟΧΙ! Ούτε λόγος να γίνεται για ελεύθερη διέλευση . Ακόμη όμως και αν υποθέταμε ότι θα έδινα μια τέτοια διαταγή (την οποία δεν είμαι διατεθειμένος να δώσω και δεν έχω το δικαίωμα να δώσω!), η ώρα τώρα, είναι τρεις το πρωί. Πρέπει να ετοιμασθώ, να κατέβω στην Αθήνα, να ξυπνήσω τον Βασιλιά, να καλέσω τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας και τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Στρατού, να θέσω σε κίνηση όλες τις στρατιωτικές τηλεγραφικές υπηρεσίες, έτσι που μια τέτοια απόφαση να γίνει γνωστή σε όλους τους Έλληνες από την μια άκρη της Ελλάδας μέχρι την άλλη!. Όλα αυτά είναι πρακτικώς αδύνατα. Η Ιταλία, η οποία δεν μας δίνει καν τη δυνατότητα να διαλέξουμε μεταξύ πολέμου και ειρήνης, κηρύσσει ουσιαστικά τον πόλεμο κατά της Ελλάδας.!

ΓΚΡΑΤΣΙ………Αν…….εξοχότατε……….. ο στρατηγός Παπάγος !…………

ΜΕΤΑΞΑΣ:ΟΧΙ! Είπα, ΟΧΙ! ……………. – Μετά από λίγα δευτερόλεπτα σκύβει στο κεφάλι του Γκράτσι και συνοδεύοντας τον προς την εξώπορτα, του λεει στο αυτί – :«Vous êtes le plus forts = είστε πιο ισχυροί από εμάς».

ΓΚΡΑΤΣΙ: Σιωπηλά ΥΠΟΚΛΙΝΕΤΑΙ και φεύγει !!!!!

Από το προσωπικό Ημερολόγιο του Γκράτσι……..(Κωτσιάκου Α3)
Με την σειρά μου δεν ήξερα τι να απαντήσω στα λόγια αυτά και στην βαθιά λύπη που τα δονούσε. Νομίζω πως δεν υπάρχει άνθρωπος στον κόσμο, ο οποίος μια τουλάχιστο φορά στην ζωή του, να μην αισθάνθηκε αηδία για το επάγγελμά του, εξομολογείται, στο προσωπικό του Ημερολόγιο, ο Γκράτσι . Αν στη μακρά σταδιοδρομία μου, στην υπηρεσία του Ιταλικού κράτους υπήρξε ποτέ μια στιγμή κατά την οποία μίσησα το δικό μου, το επάγγελμα μου, μια στιγμή κατά την οποίαν το καθήκον του αξιώματος, μου φάνηκε σταυρός και όχι μόνο θλιβερός, αλλά και εξευτελιστικός, η στιγμή αυτή ήταν, όταν είδα τα βουρκωμένα μάτια του Μεταξά και άκουσα εκείνα τα αποκαρδιωμένα λόγια που πρόφερε ο γέροντας εκείνος πρωθυπουργός, που κατανάλωσε ολόκληρη τη ζωή του αγωνιζόμενος και υποφέροντας για την χώρα του και που, κατά την υπέρτατη εκείνη στιγμή, προτιμούσε να διαλέξει για την πατρίδα του το δρόμο της θυσίας και όχι το δρόμο της ατίμωσης και του ξεπουλήματος. Υποκλίθηκα μπροστά του με τον βαθύτερο σεβασμό και βγήκα από το σπίτι του.

ΜΑΘΗΤΕΣ – Δαμουλή Ε. Α1

Αναρωτιόμαστε:
Αφού η Ελληνική μας Ιστορία έχει να παρουσιάσει πάμπολλα παραδείγματα ανδρείας και άρνησης να υποταχθούμε στα συμφέροντα, στο βόλεμα και την καλοπέραση, στους εκβιασμούς και στις απειλές των ισχυρών του κόσμου, από το ΟΧΙ του Λεωνίδα με το «Μολών Λαβέ», το ΟΧΙ του –21 με το «Ελευθερία ή Θάνατος» μέχρι το ΟΧΙ του Μεταξά του 1940, γιατί λοιπόν και σήμερα να μην έχουμε τη δύναμη και το θάρρος να επαναλάβουμε παρόμοιες συμπεριφορές; Γιατί αποχαυνώθηκε ο Ελληνικός λαός και δεν μπορεί πλέον να αντιδράσει σε απειλές και εκβιασμούς;

ΜΑΘΗΤΗΣ-Γιαννίλα Β1
Γιατί λοιπόν να μην μπορούμε να πούμε ΟΧΙ στους φασίστες, τους Ιμπεριαλιστές και τους ισχυρούς του Πλανήτη, που τρομοκρατούν και επιβάλλονται σε αδύναμους λαούς;
ΜΑΘΗΤΗΣ –Μπάκουλης Ν. Α3
Γιατί να μην μπορούμε να πούμε ΟΧΙ στους στημένους και βρώμικους πολέμους, με τα χιλιάδες θύματα και τα εκατομμύρια των προσφύγων;

ΜΑΘΗΤΗΣ-Μπάκουλης Κ.Α3
Γιατί να μην μπορούμε να πούμε ΟΧΙ στο σύγχρονο δουλεμπόριο με τους χιλιάδες πνιγμένους και τα αθώα παιδιά, στα θαλάσσια νεκροταφεία της Μεσογείου;

ΜΑΘΗΤΗΣ – Κακογιάννη Γ2
Γιατί να μην μπορούν τα κράτη και οι Κυβερνήσεις τους, να πουν ΟΧΙ στη διπροσωπία και την υποκρισία του ΟΗΕ, που ανάλογα με τα συμφέροντα των ισχυρών, άλλοτε στήνει άδικους πολέμους και άλλοτε σιωπά κραυγαλέα μπροστά στο αίμα των αθώων;
ΜΑΘΗΤΗΣ – ΑναστασόπουλοςΓ1
Γιατί να μην μπορούμε να πούμε ΟΧΙ στους Τούρκους που παραβιάζουν εδώ και δεκαετίες τον εναέριο χώρο και τη θάλασσα μας, με τα πολεμικά τους πλοία να φτάνουν ανενόχλητα μέχρι το Σούνιο και τον Πειραιά και τα οπλισμένα τουρκικά αεροπλάνα, να πετούν πάνω από τα κεφάλια μας;

ΜΑΘΗΤΗΣ –Καζαντζής Γ2
Γιατί να μην μπορούμε να πούμε ΟΧΙ σε ένα άθλιο εκπαιδευτικό σύστημα, που μας στέλνει όλους στα φροντιστήρια και ρουφά το αίμα των γονιών μας, ξεζουμίζοντας τα πορτοφόλια τους, για να σπουδάσουμε τάχατες στη Δημόσια και Δωρεάν Εκπαίδευση της πατρίδας μας;

ΜΑΘΗΤΗΣ – ΔάφνηςΒ1
Γιατί να μην μπορούμε να πούμε ΟΧΙ σ΄ ένα αλλοπρόσαλλο εκπαιδευτικό σύστημα, που ταλαιπωρεί κάθε τόσο δασκάλους και μαθητές και που όλοι ομολογούν πως έχει σοβαρότατες ελλείψεις ή απλούστατα είναι αποτυχημένο εδώ και δεκαετίες;

ΜΑΘΗΤΗΣ – Γλυκοφρύδης Β1
Γιατί να μην μπορούμε να πούμε ΟΧΙ στους καιροσκόπους και στους τυχοδιώκτες, στις μετριότητες και στους ανίκανους, που τολμούν να διεκδικούν θέσεις & αξιώματα στην κοινωνία, ή να διαχειρίζονται τις τύχες των λαών;
ΜΑΘΗΤΗΣ -Γεώργαρη Ζ.Γ1
Γιατί δεχόμαστε παθητικά την πλύση εγκεφάλου των Μέσων Μαζικής Αποβλάκωσης και αποδεχόμαστε αδιαμαρτύρητα, την προπαγάνδα και την κατευθυνόμενη ενημέρωση;
ΜΑΘΗΤΗΣ –Κανελλόπουλος Γ2

Γιατί να μην μπορούμε να αντιτάξουμε ένα δυνατό ΟΧΙ, στο ΟΧΙ της σημερινής Γερμανίας, που αρνείται να αποζημιώσει την Πατρίδα μας για τα εγκλήματα πολέμου και τους χιλιάδες θανάτους που προκάλεσε η μανία του αιμοσταγούς προγόνου των σημερινών Γερμανών, Χίτλερ;

ΜΑΘΗΤΗΣ – Τζέσικα Γ2
Γιατί εμείς να συνεχίζουμε να στηρίζουμε την Γερμανική οικονομία αγοράζοντας τα δήθεν φτηνά γερμανικά προϊόντα, τη στιγμή που οι ίδιοι οι Γερμανοί αναγνωρίζουν ότι μας χρωστούν πολλά λεφτά, και με το «έτσι θέλω» δεν μας τα επιστρέφουν; Μήπως λειτουργώντας έτσι δείχνουμε ασέβεια στη Μνήμη των εκτελεσθέντων
προγόνων μας, από τους Γερμανούς;;;
ΜΑΘΗΤΗΣ – Γκέλλη Α1
Γιατί να μην μπορούμε να πούμε ένα τεράστιο ΟΧΙ στην υποταγή και στη υποδούλωση, το διασυρμό και τον εξευτελισμό της πατρίδας μας, από τους δήθεν εταίρους μας στην Ευρώπη, φτάνοντας ακόμη και στο σημείο, όπου Έλληνες Υπουργοί παραδέχονται και ομολογούν ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε μια ιδιότυπη οικονομική κατοχή;
ΜΑΘΗΤΗΣ – Γεώργαρη Α1
Γιατί να μην μπορεί ο Ελληνικός Λαός να πει ΟΧΙ σε κάποιους ψεύτες πολιτικούς, που για να πάρουν την ψήφο μας προεκλογικά, αλλάζουν τα λόγια τους, ενώ μετά τις Εκλογές μας «αλλάζουνε τα φώτα»;

ΜΑΘΗΤΗΣ – Βαϊδάκης Α1
Τέλος γιατί να μην μπορούμε να επαναλάβουμε και μείς σήμερα, την τόσο απλή και γεμάτη παλληκαριά, απάντηση του Μεταξά στον Γκράτσι και στο Μουσολίνι: «ΟΧΙ, έστω και αν είσαστε πιο δυνατοί από μας».

ΑΦΗΓΗΤΗΣ – Μαυραγάνης Α3
Αγαπητοί συμμαθητές και συμμαθήτριες, αλλά και πολυσέβαστοι καθηγητές μας, ακούστε εδώ με πολλή προσοχή!!!
Αν οι μεγάλοι στην ηλικία, δηλαδή οι γονείς μας, οι πολιτικοί μας, και οι δάσκαλοι μας, δεν έμαθαν να λένε ΟΧΙ, ή δεν ξέρουν την αξία του ΟΧΙ, ή ακόμα χειρότερα!!! Δεν δίδαξαν σε μας, τους μαθητές τους, να λέμε ΟΧΙ, τότε μας δίνεται σήμερα η ευκαιρία, να τους το μάθουμε ΕΜΕΙΣ!

Όλοι λοιπόν μαζί ένα δυνατό ΟΧΙ:
Ο Χ Ι

Τέλος

Συμμετείχαν και οι ΜΑΘΗΤΕΣ:
Δελής Γ. / Στάρο Μ. / Αναστασόπουλος Δ. / Υζεράι Τ. / Χωρίκη Μ. / Παπαφίλη Μ. / Στεφανάκου Π. Παπαπαναγιώτου Α./ Καζαντζής Κ. και οι μαθητές της χορωδίας.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ

Κωνσταντέλλου Φ. (Φιλόλογος)

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ & ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ

Γιαννούλη Θ.- Φυσικός / Ρουμελιώτης Χ.- Θεολόγος

Αναγνωστοπούλου Χ.- Καλλιτεχνικών / Παντελέων Γ. – Μουσικός