Τα χαρακτηριστικά του, παρουσιάστηκαν στην Κω από τον Πρέσβη της Φινλανδίας στην Ελλάδα
Μ. Κυπραίου, έπαρχος Κω: «Βρίσκονται, τουλάχιστον 50 χρόνια μπροστά από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα»
Το Φινλανδικό Εκπαιδευτικό Σύστημα παρουσίασε στην Κω ο πρέσβης της χώρας στην Ελλάδα κ. Erkki Huittinen, το οποίο θεωρείται διεθνώς ένα από τα καλύτερα αν όχι το καλύτερο σύστημα. Μπροστά σε καθηγητές και φορείς από όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης του νησιού, εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και πολλούς απλούς πολίτες, ο κος Πρέσβης παρουσίασε μία κατάσταση τουλάχιστον 50 χρόνια μπροστά από την αντίστοιχη ελληνική, όπως παρατήρησε και η Έπαρχος Κω-Νισύρου κα Μαίρη Κυπραίου.
“Το κάθε εκπαιδευτικό σύστημα είναι αποτέλεσμα της αντίστοιχης κοινωνίας»
Με αυτήν την έκφραση άρχισε την παρουσίασή του ο κος Πρέσβης, θέλοντας να ξεκαθαρίσει πως δεν γίνεται η Ελλάδα να αντιγράψει πιστά το Φινλανδικό σύστημα και να έχει αποτελέσματα, αφού είναι δύο αρκετά διαφορετικές κοινωνίες.
Όπως είπε ο ίδιος στη συνέχεια, η αποτελεσματικότητα του Φινλανδικού συστήματος βασίζετε πάνω σε πολλούς παράγοντες και προήλθε από την πολιτική σταθερότητα που γνωρίζει η χώρα τα τελευταία 40 χρόνια.
Τρείς κύριοι παράγοντες επιτυχίας
Κοιτώντας κάποιος το Φινλανδικό σύστημα, μπορεί να καταλήξει σε τρείς κύριους παράγοντες που εξηγούν την επιτυχία της χώρας στον τομέα της εκπαίδευσης. Καταρχήν, υπάρχουν διδάσκοντες υψηλού επιπέδου όπου το μεγαλύτερο ποσοστό τους έχει και μεταπτυχιακές σπουδές. Επίσης, υπάρχει αντιπροσωπεία λήψης αποφάσεων σε κάθε σχολείο ανάμεσα στους διδάσκοντες και τρίτον, όλα τα σχολεία της χώρας βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο παρέχοντας πλήρη δωρεάν εκπαίδευση σε όλους, ανεξαρτήτως γλώσσας, φυλής κτλ.
Σημαντικές αρχές βασικής εκπαίδευσης
Μεγάλο βάρος δίνεται στην Φινλανδία στην βασική-υποχρεωτική εκπαίδευση, η οποία και διέπεται από συγκεκριμένες αρχές:
1. Ατομική στήριξη για την εκμάθηση και ευημερία των μαθητών – προσπάθεια ελαχιστοποίησης χαμηλών επιδόσεων. Οι μαθητές δεν χωρίζονται ανά «ικανότητα» άλλα διαλέγουν μόνοι τους το επίπεδο κάθε μαθήματος που θα παρακολουθήσουν ξεχωριστά.
2. Αναπτυξιακή αξιολόγηση και εκτίμηση των μαθητών – όχι εθνικές εξετάσεις, όχι λίστες κατάταξης, όχι επιθεωρήσεις.
3. Κρατική υποστήριξη σε σχολεία των λιγότερο ανεπτυγμένων περιοχών
4. Άρτια καταρτισμένοι ειδικοί – όλοι οι εκπαιδευτικοί έχουν masters
5. Κοινωνικό εποικοδομητική μορφωτική αντίληψη – η ενεργή συμμετοχή του μαθητή είναι σημαντική
6. Τακτική ανανέωση της ύλης
7. Υποστηρικτική και ελαστική διοίκηση – τοπική εφαρμογή από τους δήμους
8. Διαδραστικότητα – συνεργασία σε όλα τα επίπεδα
Αποκέντρωση των λειτουργιών της Εκπαίδευσης
Μία από τις σημαντικότερες διαφορές με την Ελλάδα, είναι η αποκέντρωση των λειτουργιών της εκπαίδευσης από την κεντρική εξουσία στις τοπικές αυτοδιοικήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Υπουργείο Παιδείας ασχολείται μόνο με τον γενικό καθορισμό της στρατηγικής και με την έρευνα στα επιστημονικά πεδία. Το Φινλανδικό Εθνικό Συμβούλιο για την Παιδεία είναι αυτό που καθορίζει την ύλη, που συντονίζει την επαγγελματική ανάπτυξη των ειδικών και την εκπαιδευτική υποστήριξη. Ο κάθε δήμος έχει επιτροπή παιδεία με ουσιαστικές δυνατότητές και έχει την ευθύνη των εκπαιδευτικών υπηρεσιών ενώ για την διδασκαλία (μέθοδοι, ιδιαιτερότητες) είναι υπεύθυνα τα ίδια τα σχολεία.
Τα 5 «Σ» της φινλανδικής κοινωνίας που ευθύνονται για το Εκπαιδευτικό Σύστημα
Όπως αναφέραμε παραπάνω, το κάθε εκπαιδευτικό σύστημα είναι αποτέλεσμα της κοινωνίας κάθε χώρας και στην Φινλανδία ο χαρακτήρας της κοινωνίας συνοψίζεται σε 5 χαρακτηριστικά:
1. Σιγουριά για τους Κρατικούς θεσμούς
2. Συνασπισμός κυβερνήσεων που εξασφαλίζει την συνέχεια στην πολιτική
3. Συναίνεση στους Εθνικούς στόχους
4. Συμβιβασμός που επιδιώκεται και επιτυγχάνεται ανάμεσα στους κοινωνικούς εταίρους
5. Συνεργασία μεταξύ των μερών σε όλους τους τομείς
(Πηγή: Εφημερίδα Σταθμός)
Αφήστε μια απάντηση