Επιστροφή σε ΙΣΤΟΡΙΑ

ΘΕΩΡΙΑ

ΠΕΤΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

pedim@sch.gr

ΑΝΟΙΚΤΕΣ* ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ
2019-2020

ΕΠΙΛΟΓΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΚΑΙ

ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ

eclass.sch.gr/courses/G1956216

 

 

ΙΣΤΟΡΙΑ Γ1 eclass.sch.gr/courses/G1956221

 

ΙΣΤΟΡΙΑ Γ3 eclass.sch.gr/courses/G1956222

 

ΙΣΤΟΡΙΑ Γ4 eclass.sch.gr/courses/G1956223

 

 

*Δεν απαιτείται εγγραφή με κωδικούς.

 

Πρώτο σημείο στην πλοήγηση σε κάθε «Ηλεκτρονική Τάξη» είναι το «Βιβλίο Ύλης», από όπου γίνονται παραπομπές σε:

«Έγγραφα», «Ανακοινώσεις», «Συνδέσεις Διαδικτύου».

 

ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

 


 

ΤΟΥΜΑΣΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 18

1.Τι προέβλεπε η συνθήκη του Λονδίνου του 1832;

Οι Μ. Δυνάμεις και η Βαυαρία υπέγραψαν τη συνθήκη του Λονδίνου (Μάιος 1832), με την οποία:

  1. Ο Όθων αναγορευόταν Βασιλιάς της Ελλάδας.
  2. Ως πολίτευμα του νέου κράτους ορίστηκε η απόλυτη μοναρχία.
  3. Χορηγήθηκαν στο ελληνικό κράτος 20 εκ. φράγκα ως πρώτη δόση ενός δανείου 60 εκ. φράγκων.

2.Τι ήταν η Αντιβασιλεία και ποια τα κυριότερα μέλη της;

Ήταν μια επιτροπή αποτελούμενη από Βαυαρούς αξιωματούχους διορισμένους από τον πατέρα του Όθωνα, η οποία θα ασκούσε την εξουσία μέχρι την ενηλικίωσή του.

Τα κυριότερα μέλη της ήταν:

  1. Ο Άρμανσμπεργκ, πρωθυπουργός και υπουργός των εξωτερικών.
  2. Ο Μάουρερ, αρμόδιος για την εκπαίδευση, τη δικαιοσύνη και την εκκλησία.
  3. Ο Χάιντεκ, υπεύθυνος για τις ένοπλες δυνάμεις.

3.Ποιοι ήταν οι στόχοι της Αντιβασιλείας:

  1. εθνική ανεξαρτησία,
  2. βασιλική απολυταρχία,
  3. συγκεντρωτικό σύστημα διακυβέρνησης.

4.Ποια ήταν η πολιτική της Αντιβασιλείας απέναντι

Α) στη Διοίκηση

  1. Η διοίκηση του κράτους ήταν συγκεντρωτική.
  2. Η χώρα διαιρέθηκε σε 10 νομούς.
  3. Η πρωτεύουσα μεταφέρθηκε από το Ναύπλιο στην Αθήνα.

    Β) στο Στρατό

  1. Ο στρατός βασίστηκε σε 3.500 περίπου Βαυαρούς στρατιωτικούς.
  2. Οι Έλληνες αγωνιστές δεν έγιναν δεκτοί στις ένοπλες δυνάμεις.

Γ) στη Δικαιοσύνη

  1. Ιδρύθηκαν δικαστήρια.
  2. Συντάχθηκαν νέοι νόμοι.

Δ) στην Εκπαίδευση

1.Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση παρεχόταν στα Δημοτικά σχολεία που είχαν επτά χρόνια διάρκεια και ήταν αλληλοδιδακτικά.

2.Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση προσφερόταν:

– από τα Ελληνικά σχολεία που ήταν τριτάξια και βρίσκονταν στις πρωτεύουσες των επαρχιών,

– από τα Γυμνάσια που ήταν τετρατάξια και βρίσκονταν στις πρωτεύουσες των νομών.

3.Η τριτοβάθμια εκπαίδευση παρεχόταν από το πρώτο ελληνικό Πανεπιστήμιο, που ιδρύθηκε στην Αθήνα το 1837, ενώ την ίδια χρονιά ιδρύθηκε και το Πολυτεχνικό Σχολείο, πρόδρομος του σημερινού Πολυτεχνείου.

   Ε) στην Εκκλησία

  1. Η ελληνική εκκλησία ορίστηκε αυτοκέφαλη, δηλαδή χωρίστηκε διοικητικά από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.
  2. Έκλεισαν μοναστήρια που είχαν μικρό αριθμό μοναχών.

5.Ποιες ήταν οι αιτίες της επανάστασης της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, ποιοι οι πρωτεργάτες και ποια τα αποτελέσματά της;

Αίτια: 1.Η άρνηση του Όθωνα για μεταρρυθμίσεις.

2.Τα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα της χώρας.

3.Οι περικοπές σε βάρος των στρατιωτικών.

Η γενική αναταραχή οδήγησε σε πολιτική κινητοποίηση με πρωτεργάτες τους Μαυροκορδάτο, Κωλέττη,  Μεταξά και Λόντο και αίτημα την παραχώρηση συντάγματος από τον βασιλιά, πράγμα που

1.θα απάλλασσε τη χώρα από τους Βαυαρούς,

2.θα την ανακούφιζε από την οικονομική και κοινωνική κρίση.

    Αποτελέσματα:

1.Ο Όθωνας αναγκάστηκε να προκηρύξει εκλογές για Εθνοσυνέλευση που θα ψήφιζε σύνταγμα.

  1. Τελείωσε η περίοδος της απόλυτης μοναρχίας.

 

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 19

Από την 3η Σεπτεμβρίου 1843 έως την έξωση του Όθωνα (1862)

1.Πώς λειτουργούσε το πολίτευμα της συνταγματικής μοναρχίας

Σύμφωνα με το σύνταγμα που ψήφισε η Εθνοσυνέλευση το 1844 και με το οποίο θεσπίστηκε η συνταγματική μοναρχία:

  • Τη νομοθετική εξουσία ασκούσαν από κοινού ο βασιλιάς, η Γερουσία και η βουλή. Τα μέλη της Γερουσίας διορίζονταν από το βασιλιά και ήταν ισόβια.
  • Η εκτελεστική εξουσία ασκούταν από το βασιλιά μέσω υπουργών που ο ίδιος διόριζε και έπαυε χωρίς την έγκριση της Βουλής.
  • Οι δικαστές διορίζονταν και παύονταν από το βασιλιά .

2.Ποιους ονομάζουμε αυτόχθονες και ποιους ετερόχθονες;

  • Αυτόχθονες = Έλληνες γεννημένοι σε περιοχές που εντάχθηκαν στο ελληνικό κράτος.
  • Ετερόχθονες = Έλληνες γεννημένοι σε περιοχές που βρίσκονταν έξω από τα σύνορα του ελληνικού κράτους.

3.Ποια ήταν η διαμάχη τους και ποιες αποφάσεις έλαβε σχετικά η Εθνοσυνέλευση;

Οι αυτόχθονες διαμαρτύρονταν επειδή οι ετερόχθονες είχαν πάρει πολλές θέσεις στη δημόσια διοίκηση. Και επειδή είχαν την πλειοψηφία στην Εθνοσυνέλευση πίεσαν  ώστε:

  • Οι ετερόχθονες να μην επιτρέπεται να διοριστούν σε θέσεις της διοίκησης. Ωστόσο, οι ετερόχθονες δεν αποκλείονταν από την εκπαίδευση και το στρατό και δεν έχαναν το δικαίωμα του Έλληνα πολίτη.
  • Οι ετερόχθονες να μπορούν να εκλεγούν βουλευτές μόνο σε οικισμούς ετεροχθόνων.

4.Ποια είναι α) το θετικό και β) τα αρνητικά στοιχεία στη λειτουργία του πολιτεύματος;

Το θετικό στοιχείο:

Η καθιέρωση των κοινοβουλευτικών θεσμών.

Τα αρνητικά στοιχεία:

  • Οι υπερεξουσίες που είχε ο βασιλιάς.
  • Τα κόμματα δεν αναγνωρίστηκαν θεσμικά.
  • Στις εκλογές χρησιμοποιήθηκαν αθέμιτα μέσα για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι.

5.Τι χαρακτηρίζει τη πρωθυπουργία του Ι. Κωλέττη;

  • Συνεργάστηκε με τον Όθωνα.
  • Παραβίασε το σύνταγμα.
  • Αγνόησε τη Βουλή.
  • Δαπάνησε κρατικούς πόρους για την εξυπηρέτηση των ψηφοφόρων του.

6.Να ορίσετε τους όρους Μεγάλη Ιδέα, αλύτρωτοι, αλυτρωτισμός;

1)Μεγάλη Ιδέα: η ιδέα ότι για την ανάπτυξη της Ελλάδας και το ξεπέρασμα των προβλημάτων της ήταν αναγκαία η ενσωμάτωση όσο το δυνατόν περισσότερων εδαφών από την οθωμανική αυτοκρατορία, στα οποία ζούσαν ελληνικοί πληθυσμοί. Εισηγητής της υπήρξε ο Ι. Κωλέττης.

2)Αλύτρωτοι: Οι Έλληνες που ζούσαν στην οθωμανική αυτοκρατορία.

3)Αλυτρωτισμός: η πολιτική που στόχευε στην ελευθέρωση των αλύτρωτων Ελλήνων από τον οθωμανικό ζυγό.

7.Τι συνέβη κατά τη διάρκεια του κριμαϊκού πολέμου (1854-1856);

  • Το 1854 ξέσπασε Ρωσοτουρκικός πόλεμος.
  • Η Αγγλία και η Γαλλία τάχθηκαν στο πλευρό του σουλτάνου και ο πόλεμος μεταφέρθηκε στη χερσόνησο της Κριμαίας.
  • Ο Όθωνας και πολλοί Έλληνες πίστευαν ότι ήταν ευκαιρία η Ελλάδα να διευρύνει τα σύνορά της.
  • Αγγλικά και γαλλικά στρατεύματα κατέλαβαν τον Πειραιά, απαιτώντας από τον Όθωνα αυστηρή ουδετερότητα.

8.Ποια είναι τα αποτελέσματα του Κριμαϊκού πολέμου:

  • Ήττα της Ρωσίας.
  • Χάτι Χουμαγιούν: μεταρρύθμιση, με στόχο τη διασφάλιση της ισότητας όλων των κατοίκων της οθωμανικής αυτοκρατορίας ανεξάρτητα από φυλή ή θρήσκευμα.
  • Τα τρία παλαιά ελληνικά κόμματα έπαψαν να υπάρχουν.

9.Πώς έγινε η  έξωση του Όθωνα:

Εμφάνιση μιας νέας γενιάς πολιτικών, κατά τη δεκαετία του ’50 à Επανάσταση με αίτημα την απομάκρυνση του Όθωνα à Εγκατάλειψη της χώρας από τον Όθωνα το 1862.

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 20

1.Ποιος αναγορεύτηκε βασιλιάς μετά τον Όθωνα και πώς ενσωματώθηκαν  τα Επτάνησα στην Ελλάδα;

  1. Μετά την έξωση του Όθωνα οι Δυνάμεις αναγόρευσαν βασιλιά των Ελλήνων το Δανό πρίγκιπα Γεώργιο Α΄.
  2. H Αγγλία παραχώρησε το 1863 τα νησιά του Ιονίου στο ελληνικό κράτος. Η επίσημη ενσωμάτωσή τους έγινε το 1864.

2.Τι προέβλεπε το σύνταγμα του 1864

1.Θέσπιζε το πολίτευμα της βασιλευομένης δημοκρατίας.

2.Θεμελιωνόταν στη δημοκρατική αρχή.

3.Αναγνώριζε το λαό ως κυρίαρχο παράγοντα του πολιτεύματος.

4.Όριζε τον βασιλιά ως τον ανώτατο άρχοντα της πολιτείας.

5.Κατοχύρωνε τη διάκριση των εξουσιών:

  • Νομοθετική εξουσία: βασιλιάς, Γερουσία, Βουλή.
  • Εκτελεστική εξουσία:βασιλιάς, διορισμένοι από τον ίδιο υπουργοί.
  • Δικαστική εξουσία: κηρύχτηκε ανεξάρτητη.

6.Καταργούσε τη Γερουσία ως έναν αντιδημοκρατικό θεσμό.

7.Έδινε καθολικό δικαίωμα ψήφου στους άνδρες από 21 ετών και άνω.

3.Σε ποιες ενέργειες προχώρησε ο Κουμουνδούρος          ;

  1. Προχώρησε στη διανομή των εθνικών κτημάτων.
  2. Επιδίωξε την ενσωμάτωση εδαφών από το Οθωμανό κράτος.
  3. Αποφάσισε την εμπλοκή της Ελλάδας στην Κρητική επανάσταση.

4.Ποια ήταν τα προβλήματα του κοινοβουλευτισμού:

  1. Πολίτες πίεζαν τους βουλευτές για να εξασφαλίσουν μια θέση στο δημόσιο.
  2. Οι βουλευτές στήριζαν στη Βουλή εκείνον τον πολιτικό αρχηγό που τους εξασφάλιζε διορισμούς των οπαδών τους.
  3. Δεν υπήρχαν συγκροτημένα κόμματα
  4. Ο βασιλιάς δε δίσταζε να ανατρέπει κυβερνήσεις.

5.Ποιος υποστήριξε και τι ήταν η  αρχή της δεδηλωμένης:

Ο Χαρίλαος Τρικούπης, για να αντιμετωπιστούν οι αυθαιρεσίες του βασιλιά, πρότεινε την ψήφιση της αρχής της δεδηλωμένης, ο βασιλιάς θα έπρεπε να διορίζει πρωθυπουργό μόνο εκείνον που είχε τη «δεδηλωμένη» εμπιστοσύνη της Βουλής, δηλαδή την υποστήριξη της πλειοψηφίας των βουλευτών. Η αρχή αυτή αναγνωρίστηκε από τον βασιλιά το 1875.

6.Να εξηγήσετε την έννοια του δικομματισμού.

Δικομματισμός: κυριαρχία, κατά τη δεκαετία 1885-1895, στην πολιτική ζωή της Ελλάδας δύο κομμάτων με επικεφαλής τον Τρικούπη και τον Δηλιγιάννη.

  1. Πού στόχευε ο Τρικούπης;
  2. δημιουργία ενός κράτους σύγχρονου και οικονομικά αναπτυγμένου,
  3. κατασκευή μεγάλων έργων υποδομής,
  4. ανασυγκρότηση των ενόπλων δυνάμεων,
  5. εξυγίανση της δημόσιας διοίκησης,
  6. ειρηνική συμβίωση με την Οθωμανική αυτοκρατορία.

8.Με ποιους τρόπους εφάρμοζε την πολιτική του ο Τρικούπης;

  1. βαριά φορολογία,
  2. σύναψη μεγάλων δανείων με τράπεζες του εξωτερικού,
  3. προσφορά στους Έλληνες του εξωτερικού προνομιακών όρων για επενδύσεις.

9.Ποιες ήταν οι θέσεις του Δηλιγιάννη;

  1. Υποστήριζε ότι η φορολόγηση θα έπρεπε να είναι η μικρότερη δυνατή.
  2. Επισήμαινε τις συνέπειες των μέτρων του Τρικούπη για τα μεσαία και κατωτέρα κοινωνικά στρώματα.
  3. Στιγμάτιζε την πολιτική εύνοιας του Τρικούπη προς την πλουτοκρατία.
  4. Θεωρούσε θεμιτή την εναλλαγή των οπαδών της εκάστοτε κυβέρνησης στις κρατικές θέσεις.

10.Ποια ήταν η  πορεία προς την οικονομική και εθνική κρίση;

1893: ο Τρικούπης κήρυξε πτώχευση.  1897: ο Δηλιγιάννης αποφάσισε να στείλει στρατό στην Κρήτη .

10.Τι συνέβη το 1897 και ποιες ήταν οι πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα έως το 1908;

  1. 1897: αποτυχημένος ελληνοτουρκικός πόλεμος 2. καταβολή πολεμικής αποζημίωσης της Ελλάδας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία 3. Η Ελλάδα αναγκάστηκε να πάρει νέο δάνειο 4. επιβολή Διεθνούς Οικονομικού Ελέγχου (ΔΟΕ).

 

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 21

1.Ποιοι ήταν οι κυρίαρχοι στην Κρήτη μέχρι την ενσωμάτωσή της στην Ελλάδα;

1821-1840: Η Κρήτη υπό τον έλεγχο του Μωχάμετ Άλι της Αιγύπτου.

1840-1913: Η Κρήτη υπό οθωμανική κυριαρχία.

 

2.Τι ήταν το κρητικό ζήτημα;

Οι προσπάθειες των Ελλήνων της Κρήτης, των ελεύθερων Ελλήνων και του ελληνικού κράτους για ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα, καθώς και η εμπλοκή της Οθωμανικής αυτοκρατορίας και των Δυνάμεων σ’ αυτές ονομάστηκαν κρητικό ζήτημα.

 

3.Ποιο είναι το σημαντικό γεγονός της  Κρητικής επανάστασης κατά τα έτη 1866-1869;

1866-1869: ξέσπασε η Μεγάλη Κρητική Επανάσταση, η οποία καταπνίγηκε. Μία ομάδα επαναστατών στη μονή Αρκαδίου ανατινάχτηκε και το γεγονός αυτό προκάλεσε συγκίνηση σε Ελλάδα και Ευρώπη.

 

4.Τι προέβλεπε ο Οργανικός Νόμος (1868);

Παραχώρηση του Οργανικού Νόμου από τον σουλτάνο, που προέβλεπε:

  1. την πρόσληψη και χριστιανών υπαλλήλων στη διοίκηση,
  2. τη συμμετοχή χριστιανών αντιπροσώπων στη Γενική Διοίκηση,
  3. την ισοτιμία τουρκικής και ελληνικής γλώσσας,
  4. μεικτά δικαστήρια (χριστιανών και μουσουλμάνων).

 

5.Τι προέβλεπε η Σύμβαση της Χαλέπας (1878);

Παραχώρηση από τον σουλτάνο της σύμβασης της Χαλέπας, σύμφωνα με την οποία:

  1. ο Γενικός Διοικητής θα μπορούσε να είναι και χριστιανός,
  2. στη Γενική Διοίκηση θα πλειοψηφούσαν οι χριστιανοί.
  3. Στην Κρήτη θεσπίστηκε ένα καθεστώς ημιαυτονομίας.

 

6.Τι συνέβη μετά την  επανάσταση του 1896-1897;

Δημιουργία αυτόνομης Κρητικής Πολιτείας με ύπατο αρμοστή τον πρίγκιπα Γεώργιο και Υπουργό Δικαιοσύνης τον νέο πολιτικό Ελευθέριο Βενιζέλο.

 

7.Τι συνέβη μετά την  επανάσταση του 1905;

  1. Οι επαναστάτες κήρυξαν την ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα.

2.Όμως η  ανάμιξη των Δυνάμεων, που ήθελαν να διατηρηθεί η ισορροπία στην περιοχή, απέτρεψε την ένωση.

 

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 22

  1. Πότε και πώς έγινε η ενσωμάτωση της Θεσσαλίας και της Άρτας;

Το 1881, μετά από διαπραγματεύσεις με την τουρκική πλευρά.

 

2.Τι ήταν το Μακεδονικό Ζήτημα;

Μακεδονικό ζήτημα: η διεκδίκηση της Μακεδονίας από Έλληνες, Βούλγαρους και Σέρβους στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα που οδήγησε σε σύγκρουση, η οποία εκδηλώθηκε αρχικά ως αγώνας για τον έλεγχο της εκπαίδευσης και της θρησκευτικής συνείδησης των Μακεδόνων και σύντομα πήρε ένοπλη μορφή.

 

  1. Πώς εκδηλώθηκε ο Μακεδονικός αγώνας;

Βούλγαροι της Μακεδονίας είχαν σκοπό την ένωση των πληθυσμών της Μακεδονίας και της Θράκης, ανεξαρτήτως εθνικότητας, για την αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού και την αυτονόμηση της Μακεδονίας, που θα ενωνόταν με τη Βουλγαρία. Οργανώθηκαν στη Μακεδονία ένοπλες ομάδες Βουλγάρων, που έμειναν γνωστοί ως «κομιτατζήδες». Άρχισαν να φτάνουν στη Μακεδονία και Έλληνες αξιωματικοί, ενώ στις συγκρούσεις εμπλέκονταν πλέον και τουρκικά στρατεύματα. Από τους Έλληνες που πήραν μέρος στον μακεδονικό αγώνα, ξεχωριστή μορφή υπήρξε ο Παύλος Μελάς, που άφησε την τελευταία του πνοή στη Μακεδονία.

4. Τι ήταν το κίνημα των Νεοτούρκων (1908);

Νεότουρκοι: Τούρκοι αξιωματικοί και διανοούμενοι που ίδρυσαν την οργάνωση Ένωση και Πρόοδος, προτάσσοντας την εθνική αντί για τη θρησκευτική τους ταυτότητα, και εκδήλωσαν το 1908 κίνημα με φιλελεύθερες ιδέες στη Θεσσαλονίκη, υποχρεώνοντας το Σουλτάνο:

1.να παραχωρήσει σύνταγμα.

2.να δώσει αμνηστία στους ένοπλους Έλληνες και Βούλγαρους και έτσι έλαβε τέλος ο μακεδονικός αγώνας.

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση