Σχέδιο δράσης ισότητα φύλων: υλοποίηση

Υλοποίηση δράσης

Οι εκπαιδευτικοί της συγκεκριμένης δράσης συνομίλησαν μεταξύ τους και με τις/τους άλλες/λους εκπαιδευτικούς για το θέμα ώστε να τις/τους ενημερώσουν, ευαισθητοποιήσουν και να τις/τους ωθήσουν να συμμετέχουν με τον τρόπο που θα ταίριαζε στην/στον καθένα και μετά από δική της/του επιλογή.

Οι συζητήσεις, οι προτάσεις και οι αποφάσεις για τον τρόπο δράσης συνεχίστηκαν και στις σχετικές παιδαγωγικές συνεδριάσεις του συλλόγου διδασκουσών/όντων. Η ανταπόκριση ήταν γενικά θετική από τις/τους εκπαιδευτικούς και πολύ υποστηρικτική από τη διεύθυνση του σχολείου.

Η δράση κινήθηκε στους παρακάτω άξονες:

Α) διοικητικά θέματα και λειτουργία σχολικής μονάδας:

Έγινε χρήση και των δύο τύπων στα έγγραφα, πρακτικά, βιβλίο σχολικής ζωής, ανακοινώσεις, ενημερώσεις, δελτία τύπου και κάθε επικοινωνία μέσω γραπτού λόγου. Ο θηλυκός τύπος προηγείται και ο αρσενικό να ακολουθεί με μία διαχωριστική πλάγια γραμμή μεταξύ τους ή σε πλήρη γραφή ώστε να εξυπηρετηθεί η έκφραση και το συντακτικό. Ο συγκεκριμένος τρόπος χρήσης και των δύο τύπων πέρασε και στην εκφορά του προφορικού λόγου σε περιπτώσεις που ήταν απαραίτητο.

Άλλαξε η κατανομή των εργασιών και εργασίες που τα προηγούμενα χρόνια κατανέμονταν στερεοτυπικά στο τρέχον έτος κατανεμήθηκαν με βάση το ενδιαφέρον που εκδήλωσαν οι ίδιες/ιοι οι εκπαιδευτικοί, αξιοποιώντας καλύτερα τις γνώσεις και δεξιότητες.

Β) εκπαιδευτικοί και μαθητές:

Έγινε χρήση και των δύο τύπων (πρώτος ο θηλυκός) κατά την αλληλεπίδρασή τους με τις/τους μαθήτριες/τές και κατά την διεξαγωγή των μαθημάτων όπως Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Εργαστήρια Δραστηριοτήτων και Πληροφορική. Επίσης οργανώθηκαν δράσεις με στόχο την άρση των ανισοτήτων λόγω φύλου και την κατάρριψη των στερεοτύπων, που επιτυγχάνεται με την εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των μαθητριών/των οι οποίες/οι συμμετέχουν ενεργά και βιωματικά. Αυτές οι δράσεις ήταν:

Τηλεδιάσκεψη με συνεργαζόμενο σχολείο, εορτασμός της Διεθνούς ημέρας για τις γυναίκες και τα κορίτσια στις επιστήμες. Οι γυναίκες επιστήμονες έχουν υποστεί διακρίσεις λόγω του φύλου τους, υπήρξαν περιπτώσεις που δεν έγιναν δεκτές σε πανεπιστήμια ή δεν έλαβαν βραβείο για ανακαλύψεις τους, για τις οποίες βραβεύτηκαν άνδρες συνεργάτες τους. Ακόμη και σήμερα μόλις μία είναι γυναίκα σε κάθε τρεις ερευνητές ενώ στην ανώτατη εκπαίδευση οι γυναίκες που ασχολούνται με το STEM είναι περίπου το 35% (πρόσφατη έκθεση Unesco). Οι μαθήτριες/τές μας έκαναν έρευνα για γυναίκες που διακρίθηκαν στο επιστημονικό τους πεδίο. Επιλέξαμε να ασχοληθούμε με τις γυναίκες στις θετικές επιστήμες. Δημιουργήθηκε λεύκωμα αφισών στο οποίο παρουσιάζεται η ζωή και το έργο 10 σημαντικών γυναικών επιστημόνων και η δράση κατέληξε στο μήνυμα: οι μαθήτριες και οι μαθητές μας «να πιστεύουν στον εαυτό τους και να δουλέψουν για να καταφέρουν ό,τι ονειρεύονται, ό,τι σχεδιάζουν, αγνοώντας οποιονδήποτε τις/τους αμφισβητεί» (character.ai Μαρί Κιουρί).

Προετοιμασία μαθητριών/τών για την ισότητα των φύλων σύμφωνα με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα Μάϊος 2023, παρακολούθηση διάλεξης Εαρινού εξαμήνου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με θέμα: Το φύλο.

Οι μαθήτριες και οι μαθητές της Γ’ τάξης στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων και ειδικότερα του επαγγελματικού προσανατολισμού και της μελέτης του φύλου,  προσέγγισαν το συγκεκριμένο θέμα στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και επιστημονικά. Εκδήλωσαν την επιθυμία να παρακολουθήσουν σχετική θεματικά εισήγηση σε ένα Πανεπιστημιακό Ίδρυμα, επιθυμία που ευοδώθηκε με την επίσκεψη τους στο Πάντειο Πανεπιστήμιο stiw 18 Μαίου όπου και σε ρόλο φοιτητών παρακολούθησαν το πρώτο μέρος μιας πανεπιστημιακής παράδοσης σχετικής με ”το Φύλο”.  Η καθηγήτρια του Παντείου της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας κ. Αθανασίου Αθηνά έθεσε το θέμα ως εξής: ” προχωράμε τις σκέψεις μας πέρα από τις προκαταλήψεις και τις εύκολες βεβαιότητες … Πώς πάμε όμως πέρα από τις προκαταλήψεις για τη διαφορετικότητα: … Και η Ανθρωπολογία του Φύλου είναι στην καρδιά αυτής της συζήτησης, αυτού του ερωτήματος. Η Ανθρωπολογία του Φύλου ειδικότερα είναι ένα επιστημονικό πεδίο το οποίο είναι δεσμευμένο  για να ασκεί κριτική απέναντι σε όλες τις  κοινωνικές προκαταλήψεις, είτε αυτές αφορούν το φύλο, είτε αφορούν τη σωματική κατάσταση, την αρτιμέλεια, την οικονομική κατάστααη την κοινωνική τάξη κλπ. Όλες λοιπόν οι προκαταλήψεις είνα ακριβώς αυτό το πεδίο που επάνω σε αυτό ασκεί κριτική και ανοίγει κριτικά ερωτήματα η Κοινωνική Ανθρωπολογία”. Οι μαθήτριες και οι μαθητές έθεσαν ερωτήματα και κατανόησαν μέσα από την ιστορική πορεία του γυναικείου φύλου και τις αλλαγές που προέκυψαν μέσα από αγώνες.  Στο εύστοχο ερώτημα μαθητή μας: “Μα, δεν έχουμε προχωρήσει σε αυτά:” Η απάντηση της καθηγήτριας ήταν «Ναι, αλλά έχουμε πολύ δρόμο ακόμα.». Έτσι μαζί με τις εργασίες τους σχετικά με τον καταμερισμό των εργασιών και τρόπους λήψης των αποφάσεων στο οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον αναστοχάστηκαν και θεωρητικά τα θέματα, τα οποία και μετέφεραν ως νέα γνώση στις οικογένιες και το φιλικό περιβάλλον τους. Από την ανώνυμη εθνογραφική τους επιτόπια έρευνα οι μαθήτριες και οι μαθητές παρατήρησαν και κατέγραψαν τα εξής: Η πλειονότητα των οικογενειών λειτουργεί καταμερίζοντας τις εργασίες ανάλογα με το φύλο με ελάχιστες εξαιρέσεις που εντοπίζονται στις περιπτώσεις διαζυγίων ή απουσία γονέα σε άλλο τόπο λόγω εργασίας. Ως προς τον τρόπο λήψης αποφάσεων η πλειονότητα συναποφασίζει με μοναδικές εξαιρέσεις δύο οικογένειες όπου αποφασίζει στη μία ο πατέρας και στην άλλη η μητέρα. Άρα υπάρχει βελτίωση στην ισότητα των φύλων, παρόλα αυτά παραμένουν κάποια στερεότυπα.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση