6η ομάδα (1): Η τραγωδία “Ἰφιγένεια ἐν Ταύροις” αρχίζει με ένα μονόλογο της Ιφιγένειας. Να εντοπίσετε τις ομοιότητες που παρουσιάζουν οι δύο πρόλογοι και τη διαφορά τους ως προς το θέμα της αντιμετώπισης από τον ποιητή των δραματικών καταστάσεων που δημιουργούνται στον καθένα.

5 Νοέμβριος 2012

Στους προλόγους των τραγωδιών Ιφιγένεια εν Ταύροις και Ελένη οι ηρωίδες μονολογούν και ο μονόλογός τους ακολουθείται από διάλογο.  Αυτοί οι λόγοι τους παρουσιάζουν αρκετές ομοιότητες.  Αρχικά καμία από τις δύο δεν συστήνεται στο κοινό, αλλά αναφέρουν την καταγωγή τους.  Ο ποιητής επιλέγει να συστηθούν αμέσως μετά για να αυξήσει την αγωνία των θεατών (δραματική μέθοδος). Έπειτα, μιλούν για τις περιπέτειες και τα βάσανα τους τονίζοντας, μάλιστα, πως για όλα αυτά ευθύνεται η εξαιρετική ομορφιά τους.  Ακόμα, δηλώνουν πως βρίσκονται σε μια μακρινή χώρα την οποία κυβερνά ένας δόλιος βασιλιάς.  Στις χώρες τις οποίες βρίσκονται οι Έλληνες πρέπει να θανατώνονται.  Επίσης, οι δύο ηρωίδες έχουν Ελληνίδες που τις ακολουθούν και τις υπηρετούν.  Οι μονόλογοι των ηρωίδων βέβαια έχουν και κάποιες διαφορές. Πρώτον, η Ιφιγένεια δηλώνει ότι την ξεγέλασαν  λέγοντας της πως θα παντρευτεί τον Αχιλλέα για να πάει στην Αυλίδα οπού τελικά της αποκάλυψαν τον πραγματικό λόγο που την ήθελαν εκεί, δηλαδή να θυσιαστεί ενώ την Ελένη δεν την ξεγέλασαν ποτέ.   Επιπρόσθετα, η Ιφιγένεια έγινε ιέρεια όταν μετακινήθηκε στην μακρινή χώρα ενώ η Ελένη απλώς κατοικούσε στο βασιλικό παλάτι.  Επιπλέον,  στην χώρα των Ταύρων οι θυσίες των Ελλήνων είναι νόμος τον οποίον καλείται να εκτελέσει η Ιφιγένεια, αντίθετα στην Αίγυπτο η θανάτωση των Ελλήνων είναι απόφαση του βασιλιά και δεν εμπλέκεται σε αυτήν η Ελένη.

Στην συνέχεια ακολουθεί διάλογος.  Στην Ιφιγένεια οι συνομιλούντες είναι ο αδελφός της Ορέστης και ο Πυλάδης οι οποίοι δεν μιλούν καθόλου με την πρωταγωνίστρια που έχει ήδη αποχωρίσει από την σκηνή.  Αντιθέτως, στην Ελένη διάλογο κάνουν η ίδια μαζί με τον Τεύκρο.  Ο ποιητής, λοιπόν, για να εξυπηρετήσει την δραματική οικονομία βάζει τις ηρωίδες να αποχωρούν με διαφορετικούς τρόπους: η Ελένη παραμένει στην σκηνή και κατά την πάροδο του χορού και αποχωρεί μαζί με τον χορό πριν το πρώτο επεισόδιο με την δικαιολογία ότι πάει να συμβουλευτεί την μάντισσα Θεονόη για όσα της αποκαλύφθηκαν κατά τον διάλογο της με τον Τεύκρο.  Η Ιφιγένεια αποχωρεί αμέσως μετά τον μονόλογο της για να πάει στον ναό έτσι ώστε να μην συναντηθεί με τον Ορέστη και τον Πυλάδη.  Το γεγονός αυτό κάνει τους διαλόγους γενικότερα διαφορετικούς. Μία ομοιότητα η οποία θα μπορούσαμε να παρατηρήσουμε είναι ότι ο Ορέστης όπως και ο Τεύκρος έχουν εγκαταλείψει την πατρίδα τους λόγω οικογενειακών προβλημάτων καθώς, φυσικά, και η στιχομυθία.

Συμπερασματικά, παρατηρούμε ότι οι τραγικές ηρωίδες Ελένη και Ιφιγένεια παρουσιάζουν πολλές ομοιότητες. Είναι δύο βασανισμένες γυναίκες που, χωρίς να έχουν προκαλέσει με τις πράξεις τους συναντούν πολλά προβλήματα. Εύχονται και ελπίζουν στην επιστροφή της πρώτης τους ζωής και της αποκατάστασης του ονόματος τους που έχει παρεξηγηθεί από όλους τους συμπατριώτες τους.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση