A TRIP TO THE PAST (2017-2018)

Τα παιδιά της Γ΄τάξης του σχολείου μας μέσα στα πλαίσια του προγράμματος  «A trip to the past»(«Ταξίδι στο παρελθόν»)πραγματοποίησαν επίσκεψη στον Πολιτιστικό Σύλλογο Σκάλας Ωρωπού.Εκεί τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τις παραδοσιακές στολές του τόπου τους, Στερεάς Ελλάδας, αλλά και του Πόντου, της Κρήτης, της Μακεδονίας.Ενημερώθηκαν αναλυτικά για τα μέρη των στολών και τις ονομασίες τους. Αφού φόρεσαν και τα ίδια τα παιδιά τις φορεσιές, βρέθηκαν μπροστά σε πολλά παραδοσιακά αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν παλιά για τις δουλειές τους οι άνθρωποι, όπως ζυγαριά, σίδερο ρούχων, αργαλειό κ.α. Τέλος, ενημερώθηκαν για παραδοσιακά έθιμα όπως το γαϊτανάκι, την πλεξούδα κ.α. Τα παιδιά μέσω  της κοινότητας eTwinning στην οποία συμμετέχουν, θα ενημερώσουν τα παιδιά από τα άλλα σχολεία και από τις άλλες χώρες για ό,τι είδαν και έζησαν στον Πολιτιστικό Σύλλογο  και το ίδιο θα γίνει και από την πλευρά των άλλων σχολείων για τις στολές και τα έθιμα του δικού τους τόπου.

IMG_20171109_104934 IMG_20171109_103249 IMG_20171109_103307 IMG_20171109_103818 IMG_20171109_103907 IMG_20171109_111316 IMG_20171109_110033 IMG_20171109_111358

Τα παιδιά ψηφίζουν λογότυπο προγράμματος

IMG_20171026_084824 IMG_20171026_085349 IMG_20171026_090119 IMG_20171026_095148 IMG_20171026_095154

Παίξαμε μαζί με άλλα σχολεία διαδικτυακά παιχνίδια με σημαίες ευρωπαϊκών χωρών, παιχνίδια με τις φωτογραφίες των παραδοσιακών φορεσιών που «ανεβάσαμε» ,διαδικτυακά παζλ με τις παραδοσιακές φορεσιές του τόπου μας και των άλλων χωρών,

Ακούσαμε τα παραδοσιακά μωραΐτικα  κάλαντα από το τρίτο δημοτικό σχολείο του Πύργου μέσω skype και ανταποδώσαμε και εμείς με τα κάλαντα Χριστουγέννων των Αθηνών

ΚΑΛΩΣΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ

Από τα λίγα έθιμα που διατηρούνται αυτούσια ως τις μέρες μας, το γαϊτανάκι είναι ένας χορός που δένει απόλυτα με το χρώμα και το κέφι της αποκριάς. Το γαϊτανάκι πέρασε στην Ελλάδα από πρόσφυγες του Πόντου και της Μικράς Ασίας και έδεσε απόλυτα με τα άλλα τοπικά έθιμα, αφού η δεξιοτεχνία των χορευτών αλλά και ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του δεν αφήνουν κανέναν αδιάφορο!
Δεκατρία άτομα χρειάζονται για να στήσουν το χορό. Ο ένας κρατά ένα μεγάλο στύλο στο κέντρο, από την κορυφή του οποίου ξεκινούν 12 μακριές κορδέλες, καθεμιά με διαφορετικό χρώμα. Οι κορδέλες αυτές λέγονται γαϊτάνια και δίνουν το όνομά τους στο έθιμο.
Γύρω από το στύλο, 12 χορευτές κρατούν από ένα γαϊτάνι και χορεύουν μαζί, σε 6 ζευγάρια, τραγουδώντας το παραδοσιακό τραγούδι. Καθώς κινούνται γύρω από το στύλο, κάθε χορευτής εναλλάσσεται με το ταίρι του κι έτσι όπως γυρνούν πλέκουν τις κορδέλες γύρω από το στύλο δημιουργώντας χρωματιστούς συνδυασμούς. Ο ένας χορευτής περνάει τη μια φορά μέσα και την άλλη από έξω από τον άλλον και έτσι οι κορδέλες πλέκονται πολύχρωμες πάνω στο κοντάρι δημιουργώντας διάφορα χρωματιστά σχέδια. Όταν πια οι κορδέλες τυλιχτούν γύρω από το στύλο και οι χορευτές χορεύουν όλο και πιο κοντά σε αυτόν, τότε ο χορός τελειώνει και το στολισμένο γαϊτανάκι μένει να θυμίζει το αποκριάτικο πνεύμα. Πιθανόν ο κυκλικός αυτός χορός να υποδηλώνει τον κύκλο της ζωής, από την χαρά στην λύπη, από τον χειμώνα στην άνοιξη, από την ζωή στον θάνατο και το αντίθετο.

 

Tο δέμα, που ξεκίνησε εδώ και καιρό και πέρασε από άλλα τρία σχολεία, έκανε την τέταρτη του στάση στο σχολείο μας.Η τάξη μας καλωσόρισε την κούκλα με την παραδοσιακή στολή που φτιάξανε τα προηγούμενα σχολεία, τα παιχνίδια και τις ζωγραφιές που μας στείλανε. Έτσι, εμπλουτίζοντας το πακέτο με δικές μας ζωγραφιές και παιχνίδια το αποχαιρετούμε και το αφήνουμε να συνεχίσει το ταξίδι……

Φτιάχνουμε το λογότυπο του προγράμματος, την Κυρα-Σαρακοστή και μικρούς χαρταετούς…

Ξεκινήσαμε να βρίσκουμε στοιχεία για τα παραδοσιακά παιχνίδια…. δηλαδή τα παιχνίδια που παίζανε οι γονείς μας, οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας…Το πιο ωραίο όμως ήταν όταν ξεκινήσαμε να παίζουμε και εμείς οι ίδιοι…

 Τα παιδιά δημιούργησαν τη δική τους έκθεση στο σχολείο. Συγκεντρώσανε με τη βοήθεια του παππού και της γιαγιάς αντικείμενα που δημιουργήθηκαν και χρησιμοποιούνταν πριν από πολλά χρόνια όπως υφαντά στον αργαλειό και στο χέρι, παλιά χαρτονομίσματα και κέρματα, χρήσιμα πράγματα για τις νοικοκυρές (παλιές κατσαρόλες, μπρίκια, τηγανάκια, γουδί, μύλος πιπεριού, πινακωτή κ.α.).
Τέλος, τα παιδιά είχαν την χαρά να παρουσιάσουν την έκθεσή τους και στις υπόλοιπες τάξεις αναλαμβάνοντας  τις όποιες διευκρινήσεις….
 

Εκδρομή και γνωριμία με τα παλιά επαγγέλματα.Ο τσαγκάρης έφτιαχνε τα παπούτσια των ανθρώπων.Το παλαιό παντοπωλείο είχε τα πάντα ακριβώς όπως τα σημερινά σούπερ μάρκετ.Το σχολείο με τα παραδοσιακά θρανίο και τον πίνακα.Το αλεύρι σε κάθε σπίτι δημιουργούνταν με αυτές τις μυλόπετρες, ενώ τα πλεκτά καλάθια δε λείπανε.

Ένα παραδοσιακό θέατρο σκιών και μία μικρή παράσταση πραγματοποιήθηκε από τα παιδιά.Αφού δημιούργησαν τις φιγούρες των λαϊκών ηρώων και κυρίως της φιγούρας του Καραγκιόζη, ανέλαβαν δράση..Η παράσταση ξεκίνησε με πολύ χαρά και όρεξη….

Τα παιδιά της Γ΄τάξης μέσω της πλατφόρμας etwinning συμμετείχαν στον διαγωνισμό παραδοσιακού χορού ανάμεσα σε άλλα ελληνικά και ξένα σχολεία.

Αφήστε μια απάντηση