«ΜΕΛΙ – ΤΟΣΟ ΓΛΥΚΟ ΚΑΙ ΤΟΣΟ ΩΦΕΛΙΜΟ»

Έγραψε η Μαρία Μπουρτζή,

                                                          Κ..Φ.Α.

 11 B_13Φέτος στα πλαίσια του προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης η Β΄ τάξη του σχολείου μας ασχολήθηκε με το πρόγραμμα  « Μέλι-τόσο γλυκό και τόσο ωφέλιμο» .

Οι μαθητές μέσα από ανάγνωση κειμένων, παραγωγή γραπτού λόγου, παροιμίες-αινίγματα, ακροστιχίδες, ζωγραφική, παιχνίδια και τραγούδια  έμαθαν για την μέλισσα και την προσφορά της στην παραγωγή του πολύτιμου για την υγεία μας «μελιού».

Στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής οι μικροί μαθητές έπαιξαν  τα παρακάτω διασκεδαστικά παιχνίδια σχετικά με τις μέλισσες και το μέλι.

 

  1. 11 B_11 ΠΕΡΝΑ-ΠΕΡΝΑ Η ΜΕΛΙΣΣΑ . Δύο  παιδιά (οι μάνες) στέκονται αντιμέτωπα και χτυπώντας ρυθμικά τις παλάμες τους τραγουδούν «Περνά-περνά η μέλισσα με τα μελισσόπουλα  και με τα παιδόπουλα». Τα υπόλοιπα παιδιά σχηματίζουν μια σειρά το ένα πίσω από το άλλο και περνούν ανάμεσα από τις μάνες. Όταν το τραγούδι σταματήσει οι μάνες πιάνουν ένα παιδί και το ρωτούν χαμηλόφωνα αυτό που έχουν συμφωνήσει  πριν από την έναρξη του παιχνιδιού. Π.χ. Τι θέλεις μήλο ή πορτοκάλι .  Όποιο παιδί επιλέξει το μήλο πηγαίνει πίσω από την μάνα που έχει το μήλο ή και αντίθετα. Το παιχνίδι 11 B_15συνεχίζεται με τον ίδιο τρόπο μέχρι να τελειώσουν όλα τα παιδιά. Στο τέλος σχηματίζονται δύο ομάδες που η κάθε μια έχει στην δική της μάνα. Στο σημείο αυτό τα παιδιά γίνονται δύο αλυσίδες αγκαλιάζοντας τις μάνες οι οποίες πιάνονται και αυτές από τα χέρια. Όποια ομάδα λοιπόν τραβήξει την άλλη προς το  μέρος της κερδίζει.
  2.  ΜΟΥΣΙΚΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ.  Σκορπίζουμε στον χώρο  διάφορα λουλούδια. Πρέπει να είναι ένα λιγότερο  από τον αριθμό των παιδιών της τάξης μας. Τα παιδιά παριστάνουν τις μέλισσες. Βάζουμε μουσική και τα παιδιά πετούν ανάμεσα στα λουλούδια όπως οι μέλισσες. Όταν η μουσική σταματήσει τότε ο κάθε μαθητής πρέπει να πάρει στο χέρι του ένα λουλούδι. Όποιος δεν προλάβει χάνει και βγαίνει από το παιχνίδι. Ο τελευταίος που θα μείνει είναι ο νικητής.
  3. 11 B_14ΠΟΙΟ ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΝΑ ΔΙΑΛΕΞΩ. (Παραλλαγή του Δεν περνάς κυρά- Μαρία)  Τα παιδιά σε  κύκλο στέκονται γύρω-γύρω, κρατώντας από ένα διαφορετικό λουλούδι  το καθένα. Στην μέση του κύκλου είναι ένα  παιδί-μελισσάκι και τραγουδά «ποιο λουλούδι να διαλέξω τραλαλά». Τα άλλα παιδιά του λένε «Τι θα κάνεις το λουλούδι τραλαλά» κλπ. Το  παιδί μελισσάκι διαλέγει ένα λουλούδι  και αλλάζουν ρόλους με το παιδί που κρατούσε το συγκεκριμένο λουλούδι. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να γίνουν μελισσάκια όλα τα παιδιά.11 B_12
  4.  ΜΑΖΕΨΤΕ ΤΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ. Χωρίζουμε τους μαθητές μας σε ομάδες τον πέντε ατόμων. Το κάθε παιδί  είναι η μέλισσα και βρίσκεται μέσα σε ένα στεφάνι που είναι η κυψέλη. Σκορπίζουμε στον χώρο πολλά λουλούδια. Μόλις ξεκινήσει  η μουσική  οι μέλισσες βγαίνουν από τις κυψέλες τους και προσπαθούν να μαζέψουν όσο πιο πολλά λουλούδια μπορούν. Μόλις σταματήσει η μουσική επιστρέφουν στις κυψέλες τους και μετρούν  πόσα λουλούδια μάζεψαν. Όποιος έχει μαζέψει τα περισσότερα είναι ο νικητής.

Με την καθηγήτρια μουσικής του σχολείου μας κα Ντορίτα Ζερβοπάνου οι μαθητές διδάχτηκαν και τραγουδούν τραγουδάκια για το μέλι και τη μέλισσα.

Η ΜΕΛΙΣΣΑ

 

Ζουμ, ζουμ, ζουμ

μέλισσα πετά,11 B_4

στα δεντράκια τ’ ανθισμένα

στα λουλούδια τ’ ανοιγμένα

ζουμ, ζουμ, ζουμ,

μέλισσα πετά.

 

Ζουμ, ζουμ, ζουμ

έλα εδώ κοντά

δε σε πιάνω μελισσάκι,

πέταξε στο λουλουδάκι,

ζουμ, ζουμ, ζουμ

έλα εδώ κοντά.

 

Ζουμ, ζουμ, ζουμ11 B_1

σκύβει και ρουφά

και γυρίζει στην κυψέλη

φορτωμένη με το μέλι

ζουμ, ζουμ, ζουμ

γύρισε ξανά.

 

(Καψάσκη – Μακρή Αγγελική, Τα πρώτα μου τραγούδια, Ανθολογία Παιδικών Τραγουδιών, εκδ. Καψάσκη, Αθήνα, 2002, σελ. 59)

 

Η ΜΕΛΙΣΣΑ

 

11 B_3 Πόσο θα ήθελα να ήμουν μέλισσα

Να βομβίζω και να πετώ ψηλά.

Στα λουλουδάκια να χαμογελώ,

Να τα αγαπώ, νέκταρ να ρουφώ.

Πάνω απ’ τις πόλης και απ’ χωριά

Να  πετώ ανάλαφρα.

 

Πόσο θα ήθελα να ήμουν μέλισσα

Να ζουζουνίζω και να πετώ ψηλά

Στα μεγάλα δέντρα να χαθώ

Να παίρνω το χυμό, από κάθε φυτό.

Πάνω απ’ τους κάμπους και απ’ τα βουνά

Να   πετώ ανάλαφρα.

 

Στίχοι: Βάσω Ηλιάδη, Παιδοψυχολόγος-Ζωγράφος

Μουσική: Ντορίτα Ζερβοπάνου

11 B_5Μέλισσα

Είμαι μια μέλισσα μικρή.

Μικρή και εργατική.

Την κυψέλη καθαρίζω

Συγυρίζω, τα γυαλίζω

Με τον ήλιο τρέχω

εγώ μέσα στον αγρό.

Αλλά και στην πόλη μέσα

κυνηγώ κάθε ανθό.

Είμαι έντομο μικρό.

Μικρό και θαυματουργό.

Το μελάκι σας προσφέρω

και βασιλικό πολτό.

Να το βάζουνε στο γάλα,

στο γιαούρτι με καρύδια,

στη σαλάτα, στο ψητό,

άντε και στον αστακό.

 

Τ11 B_2α παιδάκια πρέπει όλα

το μελάκι μου να τρώνε.

 

Και θα πουν όλα μαζί:

ΠΩ! ΠΩ! ΠΩ! Τι τροφή είναι αυτή.

Στίχοι: Γαλάνη Αικατερίνη

Μουσική: Ντορίτα Ζερβοπάνου

 

ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΗΣ Β ΤΑΞΗΣ TOY 2ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΝΕΑΣ ΑΓΧΙΑΛΟΥ

             Μετά από συνεργασία με τις δασκάλες των δύο τμημάτων στα πλαίσια του προγράμματος, προτάθηκε  στους μαθητές  συνεργατικά να κατασκευάσουν ένα σταυρόλεξο ,χρησιμοποιώντας έννοιες που είχαν ήδη παρουσιαστεί στην τάξη και στη συνέχεια να το λύσουν ηλεκτρονικά χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή.

11 B_7 ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-  ΕΡΓΑΛΕΙΑ

Για την δημιουργία του σταυρόλεξου χρησιμοποιήθηκε το σχολικό εργαστήριο ΤΠΕ και η εφαρμογή ΗΟΤ POTATOES καθώς και ο φυλλομετρητής MOZILLA-FIREFOX για την συμπλήρωσή του.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΗΘΗΚΕ

Αρχικά παρουσιάστηκαν στους μαθητές όλες οι έννοιες που είχαν σχέση με το θέμα και τους δόθηκαν όλες οι απαραίτητες πληροφορίες με χρήση εικόνων, βιβλίων, βίντεο.Έπειτα στο εργαστήριο των ΤΠΕ ήρθαν σε γνωριμία με το περιβάλλον της εφαρμογής HOT POTATOES 11 B_6και συγκεκριμένα του εργαλείου JCROSS.’Εγινε παρουσίαση του τρόπου με τον οποίο δημιουργείται ένα σταυρόλεξο , καταχωρούνται οι ορισμοί των λέξεων και συνδέονται οι λέξεις οριζόντια και κάθετα. Στη συνέχεια ζητήθηκε από τους μαθητές να επιλέξουν τις λέξεις που θα χρησιμοποιούσαν για το σταυρόλεξο και να δημιουργήσουν τους ορισμούς αυτών. Ακόμη ασχολήθηκαν με τον τρόπο σύνδεσης τους. Μετά από 3 ωριαίες συναντήσεις είχαν δημιουργήσει το σταυρόλεξο. Στη συνέχεια προχώρησαν στην αποθήκευσή του με κατάλληλη μορφή ώστε η συμπλήρωση του να γίνεται με χρήση του υπολογιστή. Στο τέλος όλοι οι μαθητές δοκίμασαν την ηλεκτρονική του συμπλήρωση.

ΣΤΟΧΟΙ

  • Οι μαθητές να χρησιμοποιήσουν και να κατανοήσουν λέξεις που έμαθαν στα πλαίσια του προγράμματος
  • να εξοικοιωθούν με το περιβάλλον του υπολογιστή και να τον χρησιμοποιήσουν ως εκπαιδευτικό εργαλείο
  • να γνωρίσουν το περιβάλλον μιας νέας εφαρμογής
  • να συνεργαστούν μεταξύ τους και να αναλάβουν πρωτοβουλίες
  • να νιώσουν τη χαρά της δημιουργίας

Γράφουν οι δασκάλες της Β’ τάξης: Αντωνίου Σοφία-Γαλάνη Αικατερίνη

11 B_9 Στα πλαίσια του προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης με θέμα: «Μέλι…τόσο γλυκό … τόσο ωφέλιμο», στις 17-05-2016, επισκέφτηκε το σχολείο μας ο κύριος Γιώργος ο μελισσοκόμος.

Έφερε μαζί του και παρουσίασε στους μαθητές της Β’ τάξης μια ξύλινη κυψέλη με τα κελιά της, το καπνιστήρι, το ξέστρο και την στολή του μελισσοκόμου την οποία και φόρεσε.11 B_8

Αφού μίλησε στους μικρούς μαθητές για το ρόλο της εργάτριας μέλισσας, της βασίλισσας και του κηφήνα, τους έδειξε πού αποθηκεύεται το μέλι και πού τοποθετούνται τα αυγά μέσα στην κυψέλη.

11 B_10Επίσης έμαθαν πόσο πολύτιμα είναι για την υγεία μας το μέλι, ο βασιλικός πολτός και η πρόπολη, τα προϊόντα της μέλισσας. Τόνισε στους μικρούς μαθητές ότι δεν πρέπει να φοβούνται τις μέλισσες οι οποίες τσιμπάνε (αμύνονται), μόνο αν πειράξουμε τη «φωλιά».

Τέλος τα παιδιά τραγούδησαν το τραγούδι της μέλισσας για να αποχαιρετήσουν τον κ. Γιώργο και να τον ευχαριστήσουν για τα όσα τους έμαθε.

Ήταν ένα όμορφο και εποικοδομητικό πρωινό!

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση