Βράβευση εκπαιδευτικού

Ιούν 202221

«Μια τάξη μαγική: Συμμαθητές με τον Albert, την Hellen, τον Louis ,τον Ludwig….»

Πώς θα ήταν η τάξη μας αν είχαμε συμμαθητές ή μαθητές τον Άλμπερτ Αϊνστάιν, την Έλεν Κέλλερ, τον Λουΐς Μπράιγ και τον Λούντβιχ Μπετόβεν;

Συναντήσαμε τις σημαντικές αυτές προσωπικότητες και μέσα από τη γνωριμία τους αναζητήσαμε τον εαυτό μας και τις δυνατότητές μας για  να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες μας και να ζούμε αρμονικά μαζί .

Δυο εκπαιδευτικοί, ο Δημήτρης Αίσωπος εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής στο 2ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Βόλου και η Ευτυχία Πλακαρού εκπαιδευτικός  Γενικής αγωγής στο 27ο Δημοτικό Σχολείο Βόλου, με γνώμονα το κοινό όραμα της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στην πράξη, την επιθυμία για την ενίσχυση του ενδιαφέροντος και της συμμετοχικότητας των παιδιών με την ανάπτυξη των ποικίλων δεξιοτήτων τους στα πλαίσια της αντεστραμμένης τάξης και διαφοροποιημένης προσέγγισης της διδασκαλίας, αλλά και της προσφοράς στους συναδέλφους ρεαλιστικών  προτάσεων διδασκαλίας, συνεργαστήκαμε στη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού- πακέτου με τη μορφή video.

Κατά τη γνώμη μας, κύριο γνώρισμα του σημερινού σχολείου είναι η πολυεπίπεδη ετερότητα του μαθητικού πληθυσμού. Στη χώρα μας  θεωρείται θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών η πρόσβαση στην εκπαίδευση, αλλά και η παροχή ίσων ευκαιριών, ώστε να επιτύχουν την κοινωνικοποίησή τους, την ολική ανάπτυξή τους και να μάθουν αποτελεσματικά για να γίνουν υγιείς, ενεργοί, δημοκρατικοί πολίτες.

Στη σύγχρονη εκπαιδευτική διαδικασία η συμπερίληψη μολονότι εκκινεί από τα άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εστιάζει σε όλους τους μαθητές/ριες. Η ετερότητα και η διαφορετικότητα των ατόμων είναι το αναμενόμενο και η ισότιμη συμμετοχή και πρόσβαση, στις σημερινές συνθήκες και μελλοντικές προοπτικές,  είναι μία συνεχής πρόκληση. Η συμπερίληψη στο σχολείο διαρθρώνεται σε τρείς άξονες: 1) τη διαμόρφωση συμπεριληπτικής κουλτούρας, 2) τη δημιουργία συμπεριληπτικών πολιτικών και 3) την εφαρμογή συμπεριληπτικών πρακτικών (Booth and Ainscow, 2017).

Σκοπός μας ήταν η παιδαγωγική αξιοποίηση του βίντεο ως γνωστικό (cognitive),πολιτισμικό (cultural) και χειραφετικό (emancipatory) εργαλείο, το οποίο θα επιτρέπει τη γνωστική επεξεργασία και την κατασκευή εννοιών, θα ενεργοποιεί την κριτική και δημιουργική σκέψη και θα προωθεί τη µάθηση σε δεξιότητες και µαθησιακά προϊόντα ανωτέρων επιπέδων.

Με βάση τα παραπάνω δημιουργήθηκε εκπαιδευτικό πακέτο  4 video στη θεματική ενότητα «Πρόσωπα της Ιστορίας» ή αλλιώς προσωπικότητες που επηρέασαν τον κόσμο μας.

Επιλέχτηκαν 4 διάσημες προσωπικότητες με αναπηρία και δυσκολίες μάθησης, ο Albert Einstein, ο Louis Braille,  Ludwig van Beethoven  και η Hellen Keller για να δημιουργήσουν συνθήκες ταύτισης, να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση, η προσωπική ενδυνάμωση, η κριτική σκέψη και οι στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων.

Με λίγα λόγια:

Albert Einstein:

Η αναγνωρισιμότητα της ευφυίας του χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο για την προσέγγιση. Η παρουσίαση των καθημερινών στιγμών της γνωστής προσωπικότητας συνέβαλε στην οικειοποίησή του και στη ενίσχυση της  αυτοεκτίμησης παιδιών με δυσλεξία και γενικότερα παιδιών με δυσκολίες μάθησης. Παράλληλα δημιούργησε συνθήκες απενεχοποίησης του λάθους και του διαφορετικού ρυθμού μάθησης και ώθησε στην ενδυνάμωση και στην αυτοβελτίωση .

Louis Braille:

Η γνωριμία με τον Μπράιγ στόχευσε στην παρουσίαση του τυφλού ατόμου που κατάφερε,  να προσφέρει στον κόσμο έναν πολύτιμο  κώδικα γραφής και ανάγνωσης δίνοντας διέξοδο σε πολλούς ανθρώπους. Το video  εστίασε στη δυναμική προσωπικότητα με βασικό της χαρακτηριστικό τη θέληση, την επιμονή και την κοινωνική προσφορά. Δόθηκε έτσι μια αισιόδοξη προοπτική για την ενεργό κοινωνική ζωή ατόμων με δυσκολίες όρασης.

Ludwig van Beethoven:

Στο video ο γνωστός μουσικός εμφανίστηκε με την πλευρά του κακοποιημένου από τον πατέρα του, λεκτικά και σωματικά, παιδιού. Στη συνέχεια  του κωφού ενήλικα που κατάφερε, με τη βοήθεια της μουσικής και τη θέληση της προσωπικότητάς του να ξεπεράσει τις δυσκολίες του και να εξελιχθεί σε παγκόσμια μουσική μεγαλοφυία.

Hellen Keller:

Στο video της Hellen Keller,  αναδείχτηκε η δυναμική πλευρά  της προσωπικότητάς της και  η ικανότητά της να ξεπεράσει τις δυσκολίες του τυφλού και κωφού ατόμου. Όλη η παρουσίαση έχει θετικό πρόσημο και υπογραμμίζεται ιδιαίτερα η κοινωνική της προσφορά.  Σημαντικής βαρύτητας είναι η διακριτική επισήμανση της συνεισφοράς της φίλης και δασκάλας της που ενθαρρύνει την ανάγκη της κοινωνικοποίησης, τη σχέση εκπαιδευτικού-μαθητή/τριας και τη διαχρονική αξία της φιλίας.

«Οι άνθρωποι μπορεί να μη θυμούνται τι έκανες ή τι τους είπες, αλλά πάντα

θα θυμούνται πως τους έκανες να αισθανθούν»

Maya Angelou

Γι’ αυτό τα video απευθύνονται σε μαθητές/ριες και εκπαιδευτικούς.

Η προσπάθειά μας αποτελεί μέρος μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης που αφορά τη δημιουργία εκπαιδευτικού καναλιού και ιστοσελίδας με  τίτλo: «Tosakidio»

Στο χώρο αυτό, που δημιουργήθηκε ως καταστάλαγμα των ανησυχιών και των εμπειριών μας, με μεράκι και πολλή αγάπη για  εκπαιδευτικούς και τους μαθητές/τριες, θα μπορούν όλοι να βρουν δωρεάν, ό,τι  τους ενδιαφέρει μέσα από μια μεγάλη βιβλιοθήκη εκπαιδευτικού αλλά και ψυχαγωγικού υλικού. Το υλικό θα είναι ολοκληρωμένο και προσβάσιμο το Σεπτέμβρη του 2022.

Τα παιδιά θα βρουν πολυθεματικό υλικό μέσα από προσεκτικά σχεδιασμένα εκπαιδευτικά βίντεο- ντοκιμαντέρ με κουίζ  ανάλογα με την ηλικία και τα ενδιαφέροντά τους και οι εκπαιδευτικοί,χρήσιμο υλικό από το κανάλι και το site μας καθώς και μεθοδολογικές προτάσεις παιδαγωγικής αξιοποίησής του σε αυτόνομα projects, στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική αλλά και ως μέρος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων .

Η συμμετοχή μας και βράβευσή μας στον πανελλήνιο διαγωνισμό Education Leader Awards 2022, στην κατηγορία: Συμπερίληψη & Διαφορετικότητα με το Βραβείο: Bronze, μας έδωσε μεγάλη χαρά καθώς μας πρόσφερε την επιβεβαίωση πως κινούμαστε στο σωστό δρόμο.

Ήταν όμως και έκπληξη καθώς λάβαμε και φέτος τιμητική διάκριση στα βραβεία που αποτελούν πλέον θεσμό στο χώρο της Παιδείας και οι συμμετοχές είναι κάθε χρόνο όλο και πιο πολλές και δυνατές! Έκπληξη, γιατί η συμμετοχή μας δεν ήταν ολοκληρωμένη, ήταν ένα πολύ μικρό δείγμα της, καθώς  το κανάλι μας και το site μας δεν έχει βγει ακόμη στον αέρα(έχει προγραμματιστεί για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο).Μας δίνει όμως τη δύναμη να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας!

Με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους μαθητές και μαθήτριές μας,  προσπαθούμε να προσφέρουμε μέσω της γνώσης και της οπτικοποιημένης εμπειρίας, εργαλεία για ενίσχυση των δεξιοτήτων τους, που θα τους παρέχουν μια αισιόδοξη προοπτική στη σχολική ζωή και στην κοινωνικοποίησή τους, ένα ανοιχτό παράθυρο στη διεκδίκηση ίσων αποστάσεων και ευκαιριών στη ζωή.

Ακόμη, η δύσκολη εποχή της πανδημίας του Covid 19 ανέδειξε τη μεγάλη ανάγκη και διάθεση συνεργασίας και επικοινωνίας όλων των εκπαιδευτικών, ειδικής και γενικής αγωγή στην οποία ανταποκρινόμαστε με τον τρόπο μας, με εκτίμηση και σεβασμό.

Οι άνθρωποι που πάνε μπροστά σ’ αυτόν τον κόσμο, είναι αυτοί που σηκώνονται, αναζητούν τις συνθήκες που θέλουν, κι αν δεν τις βρουν, τις διαμορφώνουν μόνοι τους.

Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω, 1856-1950, Ιρλανδός συγγραφέας, Νόμπελ 1925

Αφήστε μια απάντηση

Πρόσφατα σχόλια

    European Radio Logo


    Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
    Αντίθεση
    Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων