
Η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία δίνει την ευκαιρία να δοθεί η προσοχή των μαθητών/τριών τους στους ανθρώπους με αναπηρία, στα δικαιώματα και στις δυνατότητές τους, να διδαχθεί η ανθρωπιά… Μέσα από τις βιωματικές δράσεις οι μαθητές/μαθήτριες και στη συνέχεια ως πολίτες μαθαίνουν να μπαίνουν στη θέση των ατόμων με αναπηρία με ενσυναίσθηση και ευαισθητοποίηση ως προς την αντιμετώπιση των ευάλωτων ομάδων, όπως την ομάδα των ατόμων με αναπηρία. Μαθαίνουν να αναγνωρίζουν ότι οι άνθρωποι με κάποια αναπηρία, άνθρωποι με διαφορετικότητα έχουν τα ίδια δικαιώματα με όλους τους ανθρώπους και ότι είναι ίσοι με όλους. Οφείλουν ως αυριανοί πολίτες να τους βοηθούν με σεβασμό, όπως με το να συμμετέχουν και οι άνθρωποι με αναπηρία σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής, κοινωνικές, οικογενειακές, πολιτισμικές, υγείας, παιδείας, εργασιακές, νομικές. Μέσα από τις βιωματικού τύπου δραστηριότητες οι μαθητές/μαθήτριες μαθαίνουν, επίσης, πως να συμβάλλουν στην καλύτερη ένταξη των ατόμων με αναπηρία και στην ισότητα στο σχολικό περιβάλλον. Μαθαίνουν να αναγνωρίζουν την ιδιαιτερότητα και τη διαφορετικότητα, να την αποδέχονται, να αναπτύσσουν τρόπους συνεργασίας και επικοινωνίας με τα άτομα με αναπηρία. Με αυτούς τους βιωματικούς τρόπους μαθαίνουν οι μαθητές/μαθήτριες να καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και τον σεβασμό ως προς τα άτομα με αναπηρία και κατά συνέπεια εκπαιδεύουν και οδηγούν σε μια καλύτερη και ανθρώπινη συμπεριφορά, η οποία θα είναι αντιρατσιστική και δημοκρατική. Μαθαίνουν να αναπτύσσουν δεξιότητες αυτογνωσίας και ενσυναίσθησης καλλιεργώντας την αίσθηση του ανήκειν σε διαφορετικές ομάδες αποδεχόμενοι το διαφορετικό, καθώς όλοι έχουν κοινό γνώρισμα τον άνθρωπο.
Στην Α΄ τάξη πραγματοποιήθηκε η προβολή του βίντεο με τίτλο “Ούσκο, ο μαχητής της ζωής” όπου προβάλλεται η ιστορίας μιας αρκούδας, η οποία βρίσκεται σε ειδικό αναπηρικό αμαξίδιο και φιλοξενούνταν στην οικολογική οργάνωση του “ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ”, καθώς και εικόνες της λειτουργικότητας της αρκούδας. Ακολούθησε συζήτηση με τους/τις μαθητές/μαθήτριες, ώστε να αντιληφθούν τις δυσκολίες των ζώων αλλά και των ανθρώπων με αναπηρία στην καθημερινότητά τους. Επίσης, τα παιδιά σχεδίασαν την αρκούδα, καθώς και χρωμάτισαν σχέδια όπου απεικόνιζαν παιδιά με αναπηρία με σκοπό να εξοικειωθούν με την εικόνα των ατόμων με αναπηρία.
Στη Β΄ τάξη προβλήθηκε στους μαθητές το βίντεο με τίτλο “Ιστορίες ζωής από την ΕΛΕΠΑΠ” και από τη συζήτηση που ακολούθησε διαφάνηκε πως οι μαθητές αντιλήφθηκαν τις δυσκολίες των παιδιών που χρησιμοποιούν αναπηρικό αμαξίδιο. Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε η βιωματική δραστηριότητα “Τι είναι;”. Ειδικότερα, οι μαθητές κλήθηκαν να καλύψουν τα μάτια τους με ένα μαντήλι και να προσπαθήσουν να καταλάβουν μέσω της αφής τα αντικείμενα που βρίσκονταν σε ένα κουτί.
Στις Γ΄και Δ΄τάξεις προβλήθηκε το βίντεο με τίτλο “Βλέπω… νιώθω… ακούω” και ακολούθησε συζήτηση με τους μαθητές.
Έπειτα τα παιδιά συμμετείχαν στην πρώτη βιωματική δραστηριότητα, την λεγόμενη χειλεανάγνωση (διάβασμα χειλιών) κατά την οποία χωρίστηκαν σε ζευγάρια. Ένας μαθητής από το κάθε ζευγάρι διάβασε χωρίς όμως να βγάζει ήχο μία πρόταση από το σχολικό βιβλίο. Ο άλλος μαθητής προσπαθούσε να διαβάσει τα χείλη του συμμαθητή του και να καταλάβει τι λέει. Στη συνέχεια, οι ρόλοι αντιστράφηκαν και ο δεύτερος μαθητής έκανε χειλεανάγνωση σε διαφορετική πρόταση.
Επίσης, η Γ΄ τάξη συμμετείχε σε μία ακόμη δραστηριότητα βιωματικού χαρακτήρα, στην οποία οι μαθητές κλήθηκαν να καλύψουν τα μάτια τους μ’ ένα μαντήλι και με την αφή να διαβάσουν απλές λέξεις που τους δόθηκαν, οι οποίες ήταν γραμμένες με ανάγλυφο τρόπο σχηματισμένες με φακές.
Στην Ε΄τάξη πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τους/τις μαθητές/μαθήτριες σχετικά με την αναπηρία. Οι μαθητές/μαθήτριες συμμετείχαν σε διάφορες βιωματικές δράσεις. Η πρώτη αφορούσε την “Ανάγνωση με θολή όραση” κατά την οποία οι μαθητές/μαθήτριες προσπάθησαν να διαβάσουν ένα κείμενο, το οποίο ήταν θολό και οι λέξεις δεν ήταν εύκολα αναγνώσιμες.
Η δεύτερη δράση είχε τίτλο “Μπορείς να διαβάσεις σωστά;” στην οποία οι μαθητές/μαθήτριες κλήθηκαν να διαβάσουν ένα φυλλάδιο με αναγραφόμενα χρώματα και χρωματιστές λέξεις και ζητήθηκε να αναγνώσουν το χρώμα με το οποίο είναι γραμμένη η λέξη και όχι την ίδια τη λέξη.
Στην ΣΤ΄ τάξη οι μαθητές πραγματοποίησαν μια υπέροχη ερμηνεία τραγουδιού στην ελληνική νοηματική γλώσσα με την πολύτιμη καθοδηγητική βοήθεια της δασκάλας τους, κυρίας Σταγιοπούλου Ευγενίας. Η κίνησή τους ήταν καταπληκτική και συνάμα συγκινητική.
youtube:
Στη συνέχεια, ακολούθησε συζήτηση για τα διάφορα είδη αναπηριών και μια σειρά από βιωματικές δραστηριότητες. Δόθηκαν στους μαθητές φωτοτυπίες όπου αναγραφόταν το αλφάβητο Braille, με τη βοήθεια του οποίου σχημάτισαν το όνομά τους. Στην επόμενη δραστηριότητα οι μαθητές/μαθήτριες κλήθηκαν να καλύψουν τα μάτια τους μ’ ένα μαντήλι και με την αφή να διαβάσουν απλές λέξεις που τους δόθηκαν, οι οποίες ήταν γραμμένες με ανάγλυφο τρόπο σχηματισμένες με φακές.
Διαφάνηκε ότι οι μαθητές μπήκαν στη θέση των ατόμων με αναπηρία, κατανόησαν κάποιες από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στη λειτουργικότητά τους καθημερινά, καθώς και προβληματίστηκαν σχετικά με τα εμπόδια που συναντούν και την οποιαδήποτε βοήθεια θα μπορούσε να υπάρχει ως προς τα άτομα με αναπηρία.
Τα παιδιά της Γ΄τάξης με τον γυμναστή του σχολείου κο Δάφκα Στέφανο έπαιξαν διάφορα παιχνίδια με στόχο την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης .
Τα παιδιά της Γ΄τάξης με τη μουσικό του σχολείου κα Μητούλα Δέσποινα τραγούδησαν το τραγούδι του Τριγωνοψαρούλη “Εγώ είμαι εγώ”. Απολαύστε το!
Οι δράσεις της Γ΄τάξης αποτυπώθηκαν στο βίντεο που ακολουθεί:
Ευχαριστούμε πολύ όλες/όλους τις/τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας και τα μέλη της ΕΔΥ, την Ψυχολόγο, κα Γεωργία Λαζαρίδου και την Κοινωνική Λειτουργό, κα Φωτεινή Ρήστα για την όμορφη εμπειρία που χάρισαν στα παιδιά μας.