29ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας

παιδί σημαίνει….παιχνίδι

τα άρματα του 1821 , οι Γενίτσαροι , και οι σημαντικότερες μάχες σε στεριά και θάλασσα

Μαρ 202018

Σήμερα Τετάρτη 18 Μαρτίου 1821.

Συνεχίζουμε με το θέμα μας για την Ελληνική Επανάσταση του 1821.

Σήμερα θα μιλήσουμε για τα άρματα δηλαδή τα όπλα που είχαν οι Έλληνες στην επανάσταση.

Ο Πόλεμος με τους Οθωμανούς, ήταν δύσκολος. Οι Έλληνες είναι πολύ φτωχοί για να αγοράσουν όπλα. Ονομάζουν τα όπλα τους άρματα ήταν πιστόλια, καριοφίλια ή σπάθες

Στο παρακάτω βίντεο βλέπετε μία σύγχρονη παρέλαση της 25ης Μαρτίου όπου οι παρελαύνοντες ντυμένοι με παραδοσιακές στολές (ρούχα που φορούσαν εκείνα τα χρόνια), κρατούν στα χέρια τους αληθινά άρματα των ηρώων του 1821

https://www.facebook.com/pepi.spiliotopoulou/videos/10157105418704853/?t=68

Οι γενίτσαροι

Είχαμε αναφερθεί σε προηγούμενη διδασκαλία για το πόσο δύσκολα ζούσαν οι Έλληνες αυτά τα 400 χρόνια σκλαβιάς. Οι Τούρκοι έπαιρναν τα χωράφια και τα ζώα τους.

Έπαιρναν πολλά μικρά αγόρια Ελληνόπουλα με τη βία από τις οικογένειες τους ,τα μεγάλωναν και τα έκαναν Τούρκους στρατιώτες. Αυτοί ήταν οι γενίτσαροι. Κι ενώ ως μικρά παιδιά Ελληνόπουλα ήταν χριστιανοί βαφτισμένοι, οι Τούρκοι άλλαζαν την θρησκεία αυτών των παιδιών κάνοντας τα μωαμεθανούς  και έσπερναν στην μικρή καρδούλα τους μίσος για τους χριστιανούς. Μάλιστα τα έκαναν στρατιώτες τους , τα ονόμασαν γενίτσαρους.

Οι μάχες, δυνατές εξαπλώνονται σε όλη την Ελλάδα. Οι Έλληνες πολεμούν γενναία. Είναι λιγότεροι αλλά νικούν . Οι Τούρκοι έχουν πιο πολλά όπλα

Πολεμούν και στα νησιά . Οι νησιώτες με τα καράβια τους , μικρά πυρπολικά γίνονται ο φόβος και ο τρόμος των Τούρκων

Οι Έλληνες προτιμούν να πεθάνουν παρά να πέσουν στα χέρια των Τούρκων

Ας δούμε τώρα κάποιες σημαντικές στιγμές της Ελληνικής Επανάστασης

Στον παρακάτω σύνδεσμο τον οποίον μπορούν να δουν οι γονείς, υπάρχει χάρτης με τα σημαντικότερα γεγονότα από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης ως την ίδρυση του νεοσύστατου Ελληνικού κράτους

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1bn_N2-64n7K9PLciotKdcb7wK9FOLDpb&ll=42.460808684105345%2C30.855340466349844&z=5

Η μάχη της Αλαμάνας

O Ομέρ Βρυώνης (στον Τούρκικο στρατό), ήθελε να περάσει με το στρατό του από τα Γιάννενα  στην Στερεά Ελλάδα και στην Πελοπόννησο να σταματήσει την Επανάσταση που είχε εκεί ξεκινήσει.

Ο Ομέρ Βρυώνης είχε μεγαλώσει στην αυλή του Αλή Πασά στα Γιάννενα. Ο Αλή Πασάς ήταν άρχοντας τον καιρό εκείνο τον οποίον είχαν βάλει οι Τούρκοι.

φωτο με τον Ομέρ Βρυώνη και τον Αλή πασά

Ξεκινώντας την πορεία του ο Ομέρ Βρυώνης συνάντησε τον Αθανάσιο Διάκο στην Αλαμάνα

Ο Αθανάσιος Διάκος είχε ελευθερώσει την πόλη της Λειβαδιάς από τους Τούρκους. Μαζί με τον Πανουργιά ,έναν άλλον ήρωα, πήραν μέρος στην μάχη της Αλαμάνας

Ο Αθανάσιος Διάκος ήταν μόνος του με 48 παλικάρια όμως δεν παραδόθηκε

Ο Διάκος δεν φεύγει, ούτε εγκαταλείπει τους συντρόφους του» ήταν η απάντηση και έμεινε με 48 παλικάρια

Ο Διάκος πληγώθηκε στον ώμο και οι Τούρκοι στρατιώτες τον πήγαν στον Αλή πασάο οποίος  προσφέρθηκε να τον κάνει ανώτερο αξιωματικό στον οθωμανικό στρατό, αν αλλαξοπιστούσε και ασπαζόταν το Ισλάμ. Ο Διάκος αρνήθηκε απαντώντας «Εγώ Γραικός εγεννήθηκα, Γραικός θε να αποθάνω! «. Ο Διάκος αντιμετώπισε το θάνατο με θάρρος. Μόνο ένα παράπονο βγήκε απ’ τα χείλη του, προβλέποντας την ανάσταση του Ελληνισμού: «Για δες καιρό που διάλεξε ο χάρος να με πάρει, τώρα που ανθίζουν τα κλαδιά και βγάζει η γης χορτάρι

Η μνήμη του Α. Διάκου πέρασε στο θρύλο και έγινε περισσότερο κτήμα του λαού παρά της ιστορίας. Ενέπνευσε πολλούς λαϊκούς και έντεχνους εικαστικούς καλλιτέχνες και συγγραφείς ακόμα και εκτός Ελλάδος. Συνήθη θέματα είναι η προσωπογραφία του, η μάχη της Αλαμάνας και κυρίως η σκηνή της σύλληψής του.

Στο παρακάτω βίντεο ένα σύγχρονο τραγούδι του Μανώλη Ρασούλη για τον Αθανάσιο Διάκο

κι ένα κλέφτικο δημοτικό τραγούδι για τον Αθανάσιο Διάκο

Η μάχη της Γραβιάς

Συνεχίζοντας την πορεία του ο Ομέρ Βρυώνης , οι Έλληνες τον περίμεναν στο χάνι της Γραβιάς κι έδωσαν εκεί ακόμα μια σημαντική μάχη

Αρχηγός από τους Έλληνες σε αυτή τη μάχη ήταν ο Οδυσσέας Ανδρούτσος

Με λίγους Έλληνες οχυρώθηκε μέσα στο χάνι και αντιμετώπισε επιτυχώς το μεγάλο στρατό του  Ομέρ Βρυώνη. Ύστερα από την απόκρουση των Τούρκων ο Βρυώνης έδωσε διαταγή να φέρουν κανόνια με σκοπό να γκρεμίσει το χάνι, αλλά ο Ανδρούτσος και οι συναγωνιστές του κατάφεραν να αποδράσουν μέσα στη νύχτα με ελάχιστες απώλειες. Τότε γράφτηκε και το γνωστό δημοτικό τραγούδι «Τ’ Αντρούτσου η μάνα χαίρεται, του Διάκου καμαρώνει. Γιατί έχουν γιους αρματολούς, και γιους καπεταναίους. Ανδρούτσος φυλάει τη Γραβιά, Διάκος την Αλαμάνα».

Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να ακούσετε το δημοτικό αυτό τραγούδι

Κι ενώ όλα αυτά γίνονταν στην Στερεά Ελλάδα ας δούμε τι γινόταν στην Πελοπόννησο

 

Η μάχη του Βαλτετσίου

Μια πολύ σημαντική μάχη που έδωσε ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Η πρώτη μεγάλη νίκη του Κολοκοτρώνη. Ο «Γέρος του Μοριά» πολιορκώντας την Τρίπολη είχε στήσει στρατόπεδα στις γύρω περιοχές και μέσα σε αυτές ήταν και το Βαλτέτσι.  Εκεί νίκησε το στρατό των Οθωμανών

Η μάχη συνεχίστηκε στην Τριπολιτσά

η άλωση της Τριπολιτσάς

Η Τριπολιτσά προστατευόταν από τείχος.  Είχε πύργους με διπλές πολεμίστρες, και τριάντα κανόνια, λίγα από τα οποία ήταν σε καλή κατάσταση. Το τείχος, είχε επτά πύλες.Η Τριπολιτσά ήταν περισσότερο ευάλωτη από τα υπόλοιπα κάστρα της Πελοποννήσου, γιατί βρισκόταν καταμεσής μιας πεδιάδας, γιατί το τείχος ήταν φτιαγμένο από απλές χωρίς ενίσχυση πέτρες αλλά κυρίως επειδή δεν μπορούσε να ελπίζει σε οποιαδήποτε υποστήριξη από θαλάσσης. Οι κάτοικοι κλείστηκαν μέσα στα τείχη . Ο Τούρκικος στρατός πλησίαζε. Ο Κολοκοτρώνης και οι στρατιώτες του πολεμούσαν τους Τούρκους και δεν τους άφηναν να περάσουν τα τείχη της πόλης. Οι άνθρωποι μέσα στην πόλη πεινούσαν και διψούσαν . Εκείνο το καιρό ξέσπασε επιδημία τύφου και πέθαναν πολλοί. Οι Τούρκοι καλούσαν τους Έλληνες να καταθέσουν τα όπλα και να επικαλεστούν το έλεος του Σουλτάνου, διαφορετικά θα τους πουλούσαν σκλάβους  προς τρία γρόσια ο άνθρωπος.

Στην μάχη αυτή νίκησαν οι Έλληνες και γράφτηκαν δημοτικά τραγούδια

όπως το τραγούδι 40 παλικάρια το οποίο μπορείτε να ακούσετε βλέποντας το παρακάτω βίντεο αναρτημένο από την βιβλιοθήκη της Λειβαδιάς

Κάποια  βίντεο για την άλωση της Τριπολιτσάς

η άλωση της Τριπολιτσάς, ταινία μικρού μήκους

Οι Σουλιώτες

Οι Σουλιώτες πήραν το όνομα τους από το χωριό Σούλι, ορεινό χωριό στη σημερινή Θεσπρωτία της Ελλάδας. Έγιναν ονομαστοί για τις πολεμικές τους ικανότητες και τις άλλες αρετές τους. Σέβονταν τις γυναίκες τους, τιμούσαν τους ήρωες  που πολεμούσαν  μάχες, περιφρονούσαν τους δειλούς. Άλλα χαρακτηριστικά στοιχεία ήταν ότι δεν κουρεύονταν.   Τα  ρούχα των γυναικών ήταν όλα κεντητά. Ζούσαν με πολύ περιορισμένα προϊόντα λόγω του άγονου του ορεινού εδάφους τους.

Οι Σουλιώτες πήραν μέρος στην Ελληνική επανάσταση του 1821 . Οι ηγέτες των Σουλιωτών Μάρκος Μπότσαρης και Κίτσος Τζαβέλας έγιναν γνωστοί στρατηγοί κατά την επανάσταση και πολλοί Σουλιώτες έχασαν σε μάχες την ζωή τους θυσιαζόμενοι για την ελευθερία

Στην παρακάτω φωτο ο Κίτσος Τζαβέλας

Ο Μάρκος Μπότσαρης μέσα από πίνακες ζωγραφικής

Μια ομάδα Σουλιωτισσών και Σουλιωτών με τα παιδιά τους να αποφασίσουν να πεθάνουν ελεύθεροι παρά να πέσουν στα χέρια των Τούρκων. Έτσι, προτίμησαν,  να πέσουν από την άκρη του γκρεμού. 

Ο Χορός τους έμεινα γνωστός ως χορός του Ζαλόγγου . Η περίπτωση του Ζαλόγγου γρήγορα έγινε γνωστή όχι μόνο τον τουρκοκρατούμενο ελληνικό χώρο αλλά και στην Ευρώπη, κατά την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, προκαλώντας ιδιαίτερη συγκίνηση και θαυμασμό.

Πίνακες ζωγραφικής με θέμα τον χορό του Ζαλόγγου

Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να ακούσετε το δημοτικό τραγούδι του χορού του Ζαλόγγου

Στο παρακάτω βίντεο Ο Χορός του Ζαλόγγου από το 4ο Μουσικοχορευτικό Αντάμωμα » εν αρμονία χορεύουσιν»

και στο παρακάτω βίντεο μια θεατρική και μουσικοχορευτική αναπαράσταση του χορού του Ζαλόγγου

τραγούδια αφιερωμένα σε Σουλιώτες ήρωες του 1821

το παραδοσιακό τραγούδι 3 Μπαιράκια

και το παραδοσιακό του Κίτσου η Μάνα

Μεσολόγγι: Η πολιορκία και η Έξοδος

Πρόκειται για ένα από τα πιο χαρακτηριστικά γεγονότα της Επανάστασης του 1821. Σημάδεψε τον Αγώνα για την Ανεξαρτησία και προκάλεσε τη συγκίνηση σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, γιγαντώνοντας την υποστήριξη στον δοκιμαζόμενο λαό που πολεμούσε κατά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας

Οι Έλληνες είχαν κλειστεί μέσα στην πόλη του Μεσολογγίου για πολύ καιρό. Τρόφιμα δεν υπήρχαν και οι κάτοικοι (γυναίκες, παιδιά, τραυματίες, γέροντες και μαχητές) λιμοκτονούσαν προσπαθώντας να σιτιστούν με φύκια, δέρματα, ποντίκια και γάτες.Οι 12.000 κάτοικοι του Μεσολογγίου αντιστάθηκαν καρτερικά επί ένα χρόνο.  Με μια πανίσχυρη στρατιά 20.000 ανδρών, ο Κιουταχής (Τούρκος στρατηγός)  ξεκίνησε από τα Τρίκαλα για το Μεσολόγγι κηρύσσοντας την έναρξη της πολιορκίας.Ο Μιαούλης, με τα πλοία του  βοηθούσε  με πολεμοφόδια και τρόφιμα τους πολιορκούμενους.Ο Γεώργιος Καραισκάκης πολεμούσε έξω από το Μεσολόγγι κάνοντας ζημιά στο στρατό του Κιουταχή.  Ο Κίτσος Τζαβέλλας, αρχηγός  Σουλιωτών πολεμιστών, ήρθε στην πόλη, αναπτερώνοντας το ηθικό των πολιορκουμένων. Αργότερα όμως ήρθε στο Μεσολόγγι και ο Τούρκος Ιμπραήμ με το στρατό του. Έγινε η έξοδος του Μεσολογγίου και πολλοί Έλληνες  αγωνιστές πολέμησαν ηρωικά.  Όμως γύρω στα 6.000 γυναικόπαιδα οδηγήθηκαν για να πουληθούν στα σκλαβοπάζαρα της Κωνσταντινούπολης .
Πολλά έργα, ζωγραφικά, λογοτεχνικά και άλλα υπήρξαν για  τη θυσία των Μεσολογγιτών
πίνακες ζωγραφικής με θέμα την έξοδο του Μεσολογγίου 
η έξοδος του Μεσολογγίου στο παρακάτω βίντεο που συνοδεύεται από το τραγούδι Ακρα του τάφου σιωπή

κι ένα βίντεο ακόμα με την ιστορία της εξόδου του Μεσολογγίου ως θεατρική παράσταση

Ένα ποίημα του Διονύσιου Σολωμού για την έξοδο του Μεσολογγίου με τίτλο Ελεύθεροι πολιορκημένοι

«το χάραμα πήρα «απόσπασμα από τους Ελεύθερους πολιορκημένους

Η επανάσταση στα νησιά του Αιγαίου

Η επανάσταση διαδόθηκε γρήγορα στα νησιά του Αιγαίου.

Πρώτα επαναστάτησαν οι κοντινές Σπέτσες με τη Μπουμπουλίνα. Είχε μια τεράστια περιουσία, την οποία ξόδεψε εξ ολοκλήρου για να αγοράσει καράβια και εξοπλισμό για την Ελληνική Επανάσταση.Όταν ξεκίνησε η ελληνική επανάσταση, είχε σχηματίσει δικό της εκστρατευτικό σώμα από Σπετσιώτες, τους οποίους αποκαλούσε «γενναία μου παλικάρια». Είχε αναλάβει να αρματώνει, να συντηρεί και να πληρώνει τον στρατό αυτό μόνη της όπως έκανε και με τα πλοία της και τα πληρώματά τους, κάτι που συνεχίστηκε επί σειρά ετών και την έκανε να ξοδέψει πολλά χρήματα για να καταφέρει να περικυκλώσει τα τουρκικά οχυρά, το Ναύπλιο και την Τρίπολη. Έτσι τα δύο πρώτα χρόνια της επανάστασης είχε ξοδέψει όλη της την περιουσία.

Ένα τραγούδι για τις γενναίες γυναίκες της Επανάστασης του 1821 στο παρακάτω βίντεο

καρτέλες διδασκαλίας μέσα από πίνακες ζωγραφικής

Σπουδαίοι ναυτικοί, όπως ο Ανδρέας Μιαούλης και ο Δημήτριος Παπανικολής, προσέφεραν σημαντικές υπηρεσίες, είτε μεταφέροντας τρόφιμα και πολεμοφόδια στην Πελοπόννησο και τη Στερεά Ελλάδα είτε προστατεύοντας τις παραπάνω περιοχές από τις επιθέσεις του τουρκικού στόλου. Ο Ανδρέας Μιαούλης ήταν από τα μέρη μας γεννήθηκε στο χωρίο Φύλλα .Για το παρωνύμιο Μιαούλης ,  του τo κόλλησαν οι ναύτες του, όταν τους έδινε τη διαταγή «Μία ούλοι!» για να κωπηλατούν συγχρόνως.  Ο Μιαούλης ήταν σχεδόν αγράμματος, όμως πολύ έξυπνος και ήξερε πολύ καλά  την ναυτική τέχνη.

Στη συνέχεια ξεσηκώθηκαν τα Ψαρά, η Σάμος, η Κάσος και τα Δωδεκάνησα

Ένα βίντεο για την επανάσταση στα νησιά

Οι θρυλικοί μπουρλοτιέρηδες του 1821

Το μπουρλότο, το «όπλο της ελληνικής επανάστασης», όπως χαρακτηρίστηκε από τους ξένους, κυριάρχησε στα πελάγη. Ήταν μια καθαρά ελληνική εφεύρεση, από τα αρχαία ακόμα χρόνια, καθώς πρώτοι οι Έλληνες χρησιμοποίησαν τη φωτιά ως αποτελεσματικό όπλο στη θάλασσα.Προέρχεται από τη λέξη «μπούρλος» που σήμαινε στουπί . Στην Ελληνική επανάσταση ττο είπαν πυρπολικό. Η λέξη προέρχεται από το αρχαίο ρήμα πυρπολώ που σημαίνει περιφέρομαι και καταστρέφω με φωτιά.

Πρώτοι Έλληνες μπουρλοτιέρηδες υπήρξαν οι Ψαριανοί.(από τα Ψαρά , ελληνικό νησί στο Αιγαίο )

Άνοιγαν στο κατάστρωμα μεγάλες τρύπες («ρούμπους» τις έλεγαν) κι έβαζαν στα ανοίγματα βαρέλια με μπαρούτι, ενώ πότιζαν τα πανιά του πλοίου στην πίσσα και την νάφθα, ώστε να αναφλέγονται εύκολα. Κάτω από το κατάστρωμα, τοποθετούσαν αγωγούς από πλώρη ως πρύμνη και τους γέμιζαν μπαρούτι («μίνες του μπαρουτιού» τους έλεγαν) για τη μετάδοση της φωτιάς. Η επίθεση ξεκινούσε με το σύνθημα «Με τη βοήθεια του Σταυρού, επιτεθείτε». Το ρυμουλκό πλησίαζε τον στόχο από τη μεριά που φυσούσε ο άνεμος κι αγκιστρωνόταν πάνω του με γάντζους («κόρακες»). Το πλήρωμα, 20 με 25 άνδρες, περνούσε την κατάλληλη στιγμή από την πρύμνη σε ρυμουλκούμενη βάρκα, ενώ ο καπετάνιος έβαζε φωτιά στο μπαρούτι κι αποχωρούσε τελευταίος. Ο τρόμος των Τούρκων στη θέα των μπουρλότων εξασφάλιζε ότι οι μπουρλοτιέρηδες θα αποχωρούσαν ασφαλείς.

 

Η καταστροφή των Ψαρών

Τα Ψαρά, ένα μικρό κοντά  στη Χίο, είχε σπουδαία θαλασσινή παράδοση και ήταν η τρίτη ναυτική δύναμη της Ελλάδας, μετά την Ύδρα και τις Σπέτσες, με ονομαστούς πυρπολητές, όπως ο Παπανικολής, ο Κανάρης και ο Πιπίνος. Ο Χοσρέφ , (Τούρκος ναύαρχος) είχε εντολή από τον σουλτάνο να εξαφανίσει από προσώπου γης τα Ψαρά, που τόσα προβλήματα δημιουργούσαν στον  τουρκικό στόλο.

Ο τουρκικός στόλος ξεκίνησε από τη Μυτιλήνη με προορισμό τα Ψαρά. Ήταν   176 πλοία (πολεμικά και φορτηγά) και 12 χιλιάδες άνδρες

Το νησί το  υπερασπίζονταν 3000 Έλληνες και οι κάτοικοι των Ψαρών  ήταν 30.000

Οι Έλληνες δεν χρησιμοποίησαν καθόλου τα πυρπολικά. Μάλιστα, αφαίρεσαν τα πηδάλια των πλοίων, και δεν έδιωξαν τα γυναικόπαιδα.

Η καταστροφή  υπήρξε τρομερή.

Ένα τραγούδι θρήνος από τον μεγάλο μας ποιητή Διονύσιο Σολωμό

Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη
περπατώντας η Δόξα μονάχη
μελετά τα λαμπρά παλληκάρια
και στην κόμη στεφάνι φορεί
γινωμένο από λίγα χορτάρια
πούχαν μείνει στην έρημη γη.

κι ένα εικονόλεξο του ποιήματος

Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να βρείτε το μελοποιημένο αυτό ποίημα του Διονύσιου Σολωμού

Μια σύγχρονη εκτέλεση από τον Ψαραντώνη

Αφήστε μια απάντηση

Translate

καλώς ήρθατε στο ιστολόγιο μας

καλώς ήρθατε στο ιστολόγιο μας

«Αν θέλουμε τα παιδιά να μαθαίνουν με επιτυχία τώρα και στο μέλλον, θα πρέπει να τα μάθουμε να σκέφτονται για τους εαυτούς τους, να επιλύουν προβλήματα και να συνυπάρχουν με τους άλλους. Αυτές οι ικανότητες κατακτώνται οταν τα παιδιά ενθαρρύνονται να εξερευνούν ενεργητικά το περιβάλλον, να επιλύουν πραγματικά προβλήματα που έχουν νόημα για αυτά και να συνεργάζονται με άλλους για την ολοκλήρωση εργασιών.Ολα αυτά τα παιδιά τα κάνουν όταν παίζουν»(Dodge Colker,1998)

Σαν σήμερα

  1. 20/06/: Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων
    Η Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων καθιερώθηκε για πρώτη φορά με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στις 4 Δεκεμβρίου του 2000 και πρωτογιορτάσθηκε στις 20 Ιουνίου 2001, με αφορμή τα 50 χρόνια από την υπογραφή της «Συνθήκης για το καθεστώς των προσφύγων».

το mail του Νηπιαγωγείου μας είναι

mail@29nip-chalk.eyv.sch.gr.

τηλ. σχολείου και FAX 2221082095

Διεύθυνση: Νικοδήμου και Απόλλωνος Κάνηθος Χαλκίδα, ΤΚ 34100

ΔΙΕΎΘΥΝΣΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ http:\\29nip-chalk.eyv.sch.gr

Νηπιαγωγοί : (προϊσταμένη) Μακρή Μαρία

marmak73@gmail.com

Λειβαδίτη Σοφία

jlivaditis75@gmail.com

κλικ στον σύνδεσμο και βρείτε στο χάρτη το νηπιαγωγείο μας

καλώς ήρθατε στο ιστολόγιο μας

καλώς ήρθατε στο ιστολόγιο μας

 

Κοριτσάκι μου, θέλω νὰ σοῦ φέρω τὰ φαναράκια τῶν κρίνων νὰ σοῦ φέγγουν τὸν ὕπνο σου.Θέλω νὰ σοῦ φέρω ἕνα περιβολάκι ζωγραφισμένο μὲ λουλουδόσκονη πάνω στὸ φτερὸ μιᾶς πεταλούδας νὰ σεργιανάει τὸ γαλανὸ ὄνειρό σου.

Όσα πραγματικά πρέπει να ξέρω

Όσα πραγματικά πρέπει να ξέρω για το πώς να ζω, τι να κάνω και πώς να είμαι, τα έμαθα στο νηπιαγωγείο. Η σοφία δε βρισκόταν στην κορυφή του σχολικού βουνού, αλλά εκεί, στα βουναλάκια από άμμο, στο νηπιαγωγείο. Αυτά είναι τα πράγματα που έμαθα: 1. Να μοιράζεσαι τα πάντα. 2. Να παίζεις τίμια. 3. Να μη χτυπάς τους άλλους. 4. Να βάζεις τα πράγματα πάλι εκεί που τα βρήκες. 5. Να καθαρίζεις τις τσαπατσουλιές σου. 6. Να μην παίρνεις τα πράγματα που δεν είναι δικά σου. 7. Να λες συγγνώμη, όταν πληγώνεις κάποιον. 8. Να πλένεις τα χέρια σου πριν από το φαγητό. 9. Να κοκκινίζεις. 10. Ζεστά κουλουράκια και κρύο γάλα κάνουν καλό. 11. Να ζεις μια ισορροπημένη ζωή, να μαθαίνεις λίγο, να σκέπτεσαι λίγο, να σχεδιάζεις, να ζωγραφίζεις, να τραγουδάς, να χορεύεις, να παίζεις και να εργάζεσαι κάθε μέρα από λίγο. 12. Να παίρνεις έναν υπνάκο το απόγευμα. 13. Όταν βγαίνεις έξω στον κόσμο, να προσέχεις την κίνηση, να κρατιέσαι από το χέρι και να μένεις μαζί με τους άλλους. 14.Να αντιλαμβάνεσαι τα θαύματα. Να θυμάσαι το μικρό σπόρο μέσα στο δοχείο από φελιζόλ. Οι ρίζες πάνε προς τα κάτω και το φυτό προς τα πάνω. Κανείς πραγματικάδεν ξέρει πώς και γιατί, αλλά όλοι μας μοιάζουμε σ’ αυτό. 15. Τα χρυσόψαρα, τα χάμστερς, τα άσπρα ποντίκια, ακόμη κι ο μικρός σπόρος μέσα στο πλαστικό δοχείο, όλα πεθαίνουν. Το ίδιο κι εμείς. Να θυμάσαι τελικά τα βιβλία και την πρώτη λέξη που έμαθες την πιο μεγάλη απ’ άλλους: τη λέξη ΚΟΙΤΑ. Όλα όσα πρέπει να ξέρετε βρίσκονται κάπου εδώ μέσα. Ο χρυσός κανόνας, η αγάπη και οι βασικές αρχές υγιεινής, η οικολογία, η πολιτική, η ισότητα και η υγιεινή ζωή… Πάρτε μια απ’ αυτές τις συμβουλές, εκφράστε την με επιτηδευμένη ορολογία ενηλίκων και εφαρμόστε τη στην οικογενειακή σας ζωή, στην εργασία σας, στην κυβέρνησή σας, στον κόσμο σας και θα παραμείνει αληθινή, ξεκάθαρη, σταθερή. Σκεφτείτε πόσο καλύτερος θα ήταν ο κόσμος, αν όλοι εμείς οι άνθρωποι τρώγαμε γάλα με κουλουράκια γύρω στις τρεις το απόγευμα και μετά ξαπλώναμε κάτω από τις κουβέρτες για έναν υπνάκο. Ή, αν όλες οι κυβερνήσεις είχαν ως βασική αρχή να βάζουν πάντα τα πράγματα εκεί που τα βρήκαν και να καθαρίζουν τις τσαπατσουλιές τους. Είναι ακόμη αλήθεια, ανεξάρτητα από την ηλικία σας, πως όταν βγαίνετε έξω στον κόσμο είναι καλύτερα να κρατιέστε από το χέρι και να μένετε μαζί με άλλους. ROBERT FULGHUM.

Σκακιστική άσκηση



Top
 
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων