ΑΡΘΡΑ

 

Υπεύθυνη του Τμήματος Ένταξης είναι η εκπαιδευτικός κ. Αντωνιάδου Γεωργία.

 


Η παιδεία είναι δεύτερος ήλιος για τους ανθρώπους.

Πλάτωνας, Έλληνας φιλόσοφος (427-347 π.Χ)

Τι είναι το Τμήμα Ένταξης

Tο Τμήμα Ένταξης είναι μια δομή της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης που λειτουργεί μέσα στα τυπικά σχολεία γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης. Στο σχολείο μας λειτουργεί σε τάξη του δευτέρου ορόφου ως ξεχωριστό τμήμα και βάση συγκεκριμένου ωρολογίου προγράμματος. Στόχος του Τ.Ε. είναι η εκπαιδευτική παρέμβαση με ατομικά ή ομαδικά εξατομικευμένα προγράμματα εκπαίδευσης στους μαθητές με αναπηρίες ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εντός του σχολικού ωραρίου. Παρέχεται δηλαδή σε αυτό εξατομικευμένη ή ομαδική διδασκαλία ανάλογα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών όλων των τάξεων.

 

 

 

Ποιοι μαθητές μπορούν να συμμετέχουν στο Τμήμα Ένταξης

Στο Τμήμα Ένταξης μπορούν να συμμετέχουν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που:

α) έχουν γνωμάτευση από διαγνωστικό φορέα (π.χ. .Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.) , Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα)

β) δεν έχουν γνωμάτευση από διαγνωστικό φορέα, αλλά έχουν αξιολογηθεί από την Ειδική Παιδαγωγό του σχολείου (κατόπιν αιτήματος του γονέα) και με τη σύμφωνη γνώμη της σχολικής συμβούλου ειδικής αγωγής.

Για να μπορέσει να συμμετάσχει ένας μαθητής στο Τμήμα Ένταξης πρέπει να υπάρχει συναίνεση του γονέα ή του κηδεμόνα ο οποίος υποβάλλει ενυπόγραφη αίτηση συμμετοχής του παιδιού του στο τμήμα ένταξης καθώς και ενυπόγραφη υπεύθυνη δήλωση.

Πως λειτουργεί το Τμήμα Ένταξης

Στο Τμήμα Ένταξης ακολουθείται:

α) Κοινό εξειδικευμένο πρόγραμμα για ομάδα μαθητών με παρόμοιες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

β) Εξατομικευμένο και εξειδικευμένο πρόγραμμα για μαθητές με σοβαρότερες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Το πρόγραμμα στο Τμήμα Ένταξης έχει ως σκοπό την στήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, έτσι ώστε να υπάρχει σύνδεση και συνέχεια με το πρόγραμμα της τάξης τους. Ο Ειδικός Παιδαγωγός του Τμήματος Ένταξης πρέπει να διαθέτει ειδικές γνώσεις και προσόντα και να τα χρησιμοποιεί ανάλογα. Είναι απαραίτητο πρώτα και κύρια να υποστηρίζει ψυχοπαιδαγωγικά και να παρέχει βοήθεια σε κάθε μαθητή που φοιτά στο Τμήμα Ένταξης, καθώς και να συνεργάζεται με το σύνολο του εκπαιδευτικού προσωπικού του σχολείου και τους γονείς.

Ο Ειδικός Παιδαγωγός σε συνεργασία με το δάσκαλο γενικής αγωγής καθορίζει τις ώρες φοίτησης των μαθητών στο Τμήμα Ένταξης. Σε καμία περίπτωση οι μαθητές δεν λείπουν από τη γενική τάξη σε μαθήματα που αποδίδουν καλύτερα ή σε μαθήματα που αγαπούν και έχουν ως σκοπό την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και αυτοεικόνας τους (όπως Μουσική, Εικαστικά, Γυμναστική, κτλ).

Τι διδάσκεται στο Τμήμα Ένταξης

Κύριος στόχος του Ειδικού Παιδαγωγού αρχικά είναι η καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης των μαθητών καθώς είναι σημαντική γιατί βοηθά τα παιδιά να αισθάνονται υπερήφανα για τον εαυτό τους και για το τι μπορούν να επιτύχουν στη ζωή τους. Τους δίνει το θάρρος να δοκιμάσουν νέα πράγματα και τους επιτρέπει να σέβονται τον εαυτό τους ακόμα και όταν κάνουν λάθη.

Όσον αφορά στα γνωστικά αντικείμενα, δίνεται βάρος κυρίως στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών. Συνήθως η πορεία του εκπαιδευτικού έργου έχει την εξής μορφή:

Άτυπες αξιολογήσεις των γνώσεων των μαθητών βάση επιλεγμένου υλικού (τεστ αξιολόγησης)
Καθορισμός εκπαιδευτικών στόχων
Διδασκαλία των γνωστικών αντικειμένων
Συνεχείς έλεγχοι και αξιολογήσεις κατανόησης των γνώσεων
Σύνδεση τους με πρακτικές εφαρμογές
Επαναξιολογήσεις της μάθησης.
Στο Τμήμα Ένταξης χρησιμοποιούνται ποικίλα εποπτικά μέσα και εναλλακτικοί τρόποι μάθησης, όπως παιδαγωγικό παιχνίδι, δραματοποίηση, μάθηση με υπολογιστή, διδασκαλία με χρήση αντικειμένων και άλλα. Η διδακτέα ύλη επιλέγεται και διαμορφώνεται μέσα από τροποποιήσεις και προσαρμογές και δεν διατάσσεται κατά τάξη ή ηλικία, αλλά οργανώνεται σύμφωνα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του κάθε μαθητή.

Γενικότερα, το Τ.Ε. παρέχει εξειδικευμένη παρέμβαση σε δεξιότητες των μαθητών με σκοπό να γίνουν αυτοματοποιημένες γνωστικές ικανότητες. Την ώρα που ο μαθητής βρίσκεται στο Τ.Ε. δουλεύει τις εντοπισμένες δυσκολίες του (γραφή, ανάγνωση, στρατηγικές κατανόησης κ.α.) και αυτό θα έχει θετικό αντίκτυπο σε όλα τα μαθήματα.

« Την ευθύνη εκπαίδευσης του μαθητή που φοιτά στα Τ.Ε έχουν από κοινού ο εκπαιδευτικός του Τ.Ε. και ο εκπαιδευτικός της συνήθους σχολικής τάξης φοίτησης του μαθητή. Οι δύο εκπαιδευτικοί συνεργάζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα για την παρακολούθηση του προγράμματος του μαθητή, για τις σχετικές προσαρμογές και τροποποιήσεις της διδασκαλίας, καθώς και για την αξιολόγηση της προόδου του»

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΗ ΑΠΟ ΚΕΔΑΣΥ

Γενικότερα, «οι εκπαιδευτικοί των Τ.Ε. πληροφορούν και συμβουλεύουν τα μέλη της σχολικής κοινότητας καθώς και τους γονείς για θέματα ειδικής αγωγής και συνεργάζονται με τους σχολικούς συμβούλους και το προσωπικό του οικείου ΚΕΔΑΣΥ»

Ιδιαίτερα στις περιπτώσεις μαθητών με σοβαρά προβλήματα συμπεριφοράς οι εκπαιδευτικοί των Τ.Ε. επιβάλλεται να επικοινωνούν με το ΚΕΔΑΣΥ που έχει εκδώσει τη γνωμάτευση, αξιοποιώντας τις συμβουλευτικές υπηρεσίες που μπορεί να προσφέρει.

 

Υ.Α. 17812/Γ6, ΦΕΚ 315/2014 «Νόμιμη σύσταση των ΕΔΕΑΥ και καθορισμός των ιδιαίτερων καθηκόντων των μελών και συντονιστών αυτών».
Υ.Α. 27922/Γ6, ΦΕΚ 449/2007 «Καθορισμός των ιδιαιτέρων καθηκόντων και αρμοδιοτήτων α)του εκπαιδευτικού προσωπικού, που υπηρετεί σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής (ΣΜΕΑ) της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ειδικά σχολεία, τμήματα ένταξης) …εκπαίδευσης»
Εγκύκλιος ΥΠΕΠΘ Γ6/15894/14.02.2006 «Φάκελοι ατομικών στοιχείων»
Υ.Α. 102357/Γ6, ΦΕΚ 1319/2002 «Ένταξη, φοίτηση και αποφοίτηση των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε όλους τους τύπους των σχολείων Ειδικής Αγωγής και τα Τμήματα Ένταξης»
Ν. 3699/2008, ΦΕΚ 199/2008 «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες»
Advertisements

 

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ 

1ο  ΚΕΔΑΣΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

2ο ΚΕΔΑΣΥ ΑΝ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

 

Αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών: Οι ειδικοί θεραπευτές

 

Αν υποψιαζόμαστε ή αναγνωρίσουμε κάποια σημάδια μαθησιακών δυσκολιών απευθυνόμαστε στους ειδικούς. Ποιοι είναι όμως οι ειδικοί και πώς επιλέγουμε τον κατάλληλο για το παιδί μας;
1. Ειδικός/ή Παιδαγωγός
Είναι η ειδικότητα για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών όσον αφορά:
– Δυσαναγνωσία- δυσκολίες στην ανάγνωση (αργή ανάγνωση, χωρίς ρυθμό, σύγχυση γραμμάτων και συμπλεγμάτων)
– Δυσορθογραφία – δυσκολίες στην ορθογραφία (επαναλαμβανόμενα λάθη θεματικής και καταληκτικής ορθογραφίας)
– Κατανόηση γραπτού λόγου
– Δυσκολίες στην γραπτή έκφραση
– Δυσαριθμησία- δυσκολίες στα μαθηματικά (έννοιες, αριθμοί, πράξεις, προβλήματα)
– Οργάνωση και τεχνικές μελέτης
Η παρέμβαση του ειδικού παιδαγωγού είναι πολύ σημαντική και ουσιαστική στην αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών ενός παιδιού. Είναι η ειδικότητα που ασχολείται αποκλειστικά με αυτά τα ζητήματα και παρέχει άμεση βοήθεια και καθοδήγηση στον μαθητή αλλά και στους γονείς με στόχο την αποτελεσματική αντιμετώπιση των δυσκολιών που προκύπτουν.
2.Λογοπεδικός – Λογοθεραπευτής
Ασχολείται με δυσκολίες:
– φωνολογικής επίγνωσης
– άρθρωσης (όταν το παιδί δεν λέει καθαρά κάποια γράμματα)
– έκφρασης, κατανόησης και οργάνωσης του προφορικού λόγου
– τραυλισμό
Πολύ σημαντική η παρέμβαση του λογοθεραπευτή, κυρίως στην προσχολική ηλικία και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, ώστε να αντιμετωπίζονται άμεσα και αποτελεσμαστικά οι δυσκολίες με τον λόγο.
3. Εργοθεραπευτής
Βοηθά παιδιά που έχουν δυσκολίες:
– αδρής κινητικότητας (ισορροπία, βάδιση, τρέξιμο και όλες οι κινήσεις)
–  λεπτής κινητικότητας
– οπτικοκινητικού συντονισμού
– στην λαβή του μολυβιού
Πολύ σημαντική η παρέμβαση του εργοθεραπευτή, κυρίως στην προσχολική ηλικία, ώστε να αντιμετωπισθούν άμεσα και έγκαιρα οι δυσκολίες του παιδιού.
4. Παιδοψυχολόγος
– Διενεργεί το τεστ νοημοσύνης
– Ασχολείται με δυσκολίες που προκύπτουν λόγω άγχους, χαμηλής αυτοεκτίμησης και άλλων ψυχολογικών καταστάσεων
– Συμβουλεύει τους γονείς πως να χειριστούν κάποιες καταστάσεις και δυσκολίες
Πως επιλέγουμε το κατάλληλο άτομο για το παιδί μας;
– Ρωτάμε για τις σπουδές, την εξειδίκευση και την εμπειρία του
– Ζητάμε να δώσει αξιολόγηση μετά από κάποιες συνεδρίες – να έχετε υπόψιν βέβαια ότι στο σχολείο γίνεται αποδεκτή η αξιολόγηση μόνο από τα ΚΕΣΥ και τα δημόσια ιατροπαιδαγωγικά κέντρα.
– Ζητάμε να μας δώσει ένα πλάνο του προγράμματος παρέμβασης και ένα σχετικό χρονοδιάγραμμα
– Πολύ σημαντικό είναι σύντομα να υπάρχει καλή σχέση θεραπευτή και παιδιού
– Ζητάμε να συνεργαστεί με το δάσκαλο/α του σχολείου ή με άλλες ειδικότητες αν χρειάζεται

 

Δείτε μερικές ιστοσελίδες εκπαιδευτικού χαρακτήρα για παιδιά:
Περιηγηθείτε στις σελίδες
Jele

 

 

 

 

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΛΟΓΙΣΜΙΚΑ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11  ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ

 

Όπως είναι γνωστό με πρωτοβουλία του Ο.Η.Ε. και της UNICEF, η 11η Δεκεμβρίου έχει ορισθεί ως Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού. Ο ετήσιος εορτασμός της ημέρας αυτής, αντικατοπτρίζει τη σημασία που η Διεθνής Κοινότητα αποδίδει στα παιδιά όλου του κόσμου, καθώς και την ανησυχία της σχετικά με την κατάστασή τους.

Η Χάρτα των δικαιωμάτων του παιδιού αναφέρει:

Το παιδί θα απολαμβάνει όλα τα δικαιώματα….χωρίς διάκριση φυλής, χρώματος, φύλλου, γλώσσας, θρησκείας, πολιτικών ή άλλων πεποιθήσεων, εθνικής ή κοινωνικής καταγωγής, περιουσίας, οικογενειακής προέλευσης ή άλλης κοινωνικής θέσης του ίδιου του παιδιού ή της οικογενείας του”Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού (1959), Αρχή Πρώτη.

Ο Δεκάλογος των δικαιώματων του παιδιού

Δικαιούμαι να έρθω στη ζωή. Δικαιούμαι να υπάρξω.

Δικαιούμαι να μεγαλώσω σε έναν κόσμο χωρίς βία και φτώχεια.

Δικαιούμαι να ζήσω σε έναν κόσμο που σέβεται και προστατεύει το φυσικό περιβάλλον.

Δικαιούμαι να έχω ελεύθερη πρόσβαση στον μαγικό κόσμο της γνώσης.

Δικαιούμαι να έχω ελεύθερο χρόνο και χώρο για να παίζω.

Δικαιούμαι να μάθω τί είνα καλό για την σωματική και ψυχική μου υγεία.

Δικαιούμαι να περνάω αρκετό χρόνο με τους γονείς μου.

Δικαιούμαι να ζήσω με αθωότητα και ανεμελιά τα παιδικά μου χρόνια.

Δικαιούμαι να ζήσω σε μιά κοινωνία που προστατεύει τα προσωπικά μου δεδομένα.

Δικαιούμαι έναν κόσμο ανθρώπινο, δίκαιο και ειρηνικό. ΄Εναν κόσμο στον οποίο θα μεγαλώσουν αύριο τα δικά μου παιδιά. (Πηγή UNICEF)

 

 

3 Δεκεμβρίου: Παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία

 

 

Iστορίες Ζωής από την ΕΛΕΠΑΠ

 

 

ΠΑΙΔΙΑ ΡΙΣΚΑΡΟΥΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΝΕ ΣΧΟΛΕΙΟ

 

 

 

 

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

 

 

 

 

 

 

Mε τα μάτια ενός παιδιού

Αν μπορούσαμε να δούμε με τα μάτια ενός  παιδιού τότε δεν θα αντιμετωπίζαμε τα άτομα με ειδικές ανάγκες με οίκτο, λύπη, φόβο αλλά  σαν φυσιολογικούς ανθρώπους, χωρίς  να κοιτάζουμε αλλού, αλλά με σεβασμό στην αξιοπρέπεια και την ευτυχία τους

 

 

 

 

 

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση