ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ Τίτλος προγράμματος: « Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο» |
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο.
Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση, προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα, πρωτοβουλία, στρατηγική σκέψη, κλπ.
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
“Ας γνωριστούμε παίζοντας”
Στόχος του συγκεκριμένου εργαστηρίου είναι η ευαισθητοποίηση και η συγκρότηση ομάδας.
Με την συνοδεία απαλής μουσικής, τα νήπια κινούνται αρχικά ελεύθερα στο χώρο
Στη συνέχεια κινούνται με βάσει το παράγγελμα που δίνει η εκπαιδευτικός, π.χ με τα χέρια ψηλά, σαν να είναι πολύ κουρασμένα, κ.λ.π
Στο τέλος, στο σταμάτημα της μουσικής, διαλέγουν έναν φίλο, λένε το όνομά τους και αγκαλιάζονται!
Η δραστηριότητα επαναλαμβάνεται πολλές φορές, ώστε όλοι να έχουν την δυνατότητα κάθε φορά που σταματά η μουσική να βρουν έναν διαφορετικό φίλο!
Συνεχίζουμε με πολλά ομαδικά παιχνίδια!
“Μάντεψε ποιός… “π.χ. φοράει κόκκινη μπλούζα
“Γύρω – γύρω όλοι”
“Η μικρή Ελένη” κ.λ.π
Διαλέγουμε τον αγαπημένο μας φίλο και ζωγραφίζουμε μαζί!
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
“Οι κανόνες της ομάδας μας”
Στόχος είναι η δημιουργία κανόνων εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας, αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών και δεξιοτήτες που έχει ο εαυτός μας και ο άλλος καθώς και η ανεκτικότητα απέναντι στον άλλον.
Μέσα από την παρατήρηση διάφορων εικόνων που απεικονίζουν “σωστές και λάθος συμπεριφορές” στο νηπιαγωγείο συζητάμε για τους κανόνες της τάξης μας !
Το κάθε παιδί προτείνει το δικό του κανόνα,
τον καταγράφουμε!
Μαθαίνουμε το τραγουδάκι: “Οι κανόνες του σχολείου είναι θησαυροί”
Στο τέλος αποφασίζουμε όλοι μαζί να κάνουμε ένα κολλάζ με τους κανόνες της τάξης μας για να τους θυμόμαστε και να τους εφαρμόζουμε , ώστε να μπορούμε όλοι να είμαστε χαρούμενοι και να περνάμε όμορφα!!!
Γράφουμε και τις “μαγικές λεξούλες”
..και έτοιμο!!!
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
“Η αρχική μου ιδέα”
Στόχος του εργαστηρίου είναι η ανίχνευση αρχικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας και καταγραφή αυτών από τη νηπιαγωγό ατομικά
Στον ελεύθερο χώρο έχουν τοποθετηθεί αραιά απλωμένα παντού πράσινα χαρτιά Α4 και πάνω σε κάθε χαρτί έχει τοποθετηθεί μία μολυβοθήκη με διάφορους μαρκαδόρους. Τα χαρτιά και οι μολυβοθήκες είναι τόσα όσα και τα παιδιά της τάξης.
Η νηπιαγωγός με τη βοήθεια ενός ταμπουρίνου δίνει διάφορους ρυθμούς για περπατήματα στα παιδιά. Η οδηγία είναι κάθε παιδί να κινείται μόνο του διατηρώντας τη σιωπή του περνώντας ανάμεσα από τα απλωμένα στο πάτωμα χαρτιά ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΑ ΠΑΤΑΕΙ και ανάμεσα από τους άλλους. Κατά τη διάρκεια της κίνησής του δε πρέπει να αγγίζει ούτε να μιλά στους άλλους.
….στο τελευταίο σταμάτημα της μουσικής κάθε παιδί βρίσκει το πράσινο χαρτί που έχει πάνω την μολυβοθήκη του και κάθεται δίπλα στο χαρτί.
Ζητάμε από τα παιδιά να μας ζωγραφίσουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη “συνεργασία”.
Ακολουθεί συζήτηση. Τα παιδιά πρέπει να πουν και να εξηγήσουν στην νηπιαγωγό τι έχουν φτιάξει και τι τους έρχεται στο μυαλό με τη λέξη “συνεργασία”
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
“Ικανότητες επικοινωνίας”
Στόχος του εργαστηρίου είναι τα νήπια, μέσα από διάφορες συμβάσεις να προσπαθούν να επικοινωνήσουν με ποικίλους τρόπους
Εμείς επιλέξαμε: “Τις ευγενικές λεξούλες”
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
“Συνεργασία σε ομάδες”
Στόχος είναι να αναπτύξουν τα παιδιά δεξιότητες συνεργασίας σε μεγάλες ή μικρότερες ομάδες. Επιπλέον, να είναι σε θέση να αξιολογούν τους τρόπους με τους οποίους συνεργάστηκαν ή όχι, εντοπίζοντας σημεία που διευκόλυναν ή δυσκόλεψαν τη συνεργασίας τους
Διάφορες Κινητικές δραστηριότητες ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ διαβαθμισμένου επιπέδου δυσκολίας,
τόσο σε ομάδες, όσο και σε δυάδες, με ΜΠΑΛΕΣ διαφορετικών μεγεθών!
6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
“Ενσυναίσθηση – Επίλυση συγκρούσεων”
Στόχος του εργαστηρίου είναι να εμπλακούν τα παιδιά σε δραστηριότητες υποθετικών πραγματικών καταστάσεων που περιέχουν προβλήματα διαφωνιών ή Συγκρούσεων να προσπαθήσουν να τους καταλάβουν, να κατανοήσουν τους άλλους και να συνεργαστούν ώστε να βρουν τρόπους να επιλύσουν τις συγκρούσεις
Διαβάζουμε το βιβλίο: “Η σκάλα της αγάπης”
Συζητάμε με τα παιδιά για το βιβλίο που διαβάσαμε και το πώς θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε εμείς το “αστεράκι”
και καταλήγουμε στο συμπέρασμα: “Ότι η συνεργασία κάνει τα αδύνατα δυνατά”
Ζωγραφίζουμε ότι μας άρεσε από το παραμύθι
και την δική μας “σκάλα της αγάπης”
7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
“Η τελική μου ιδέα για την ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ”
Στόχος του εργαστηρίου είναι η αποτύπωση των τελικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας
“Το ΠΑΖΛ της Παρέας”
Το κάθε παιδί ζωγραφίζει πάνω σε ένα κομμάτι παζλ τον εαυτό του και γράφει το όνομά του. Στη συνέχεια όλα τα παιδιά μαζί συνθέτουν το Πάζλ της Παρέας
Συνεργασία για μας σημαίνει….
ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΠΟΤΕ ΝΙΚΗΜΕΝΟΙ!!!