“Οι σταγόνες ταξιδεύουν στον κύκλο του νερού” – 2o Εργαστήριο Δεξιοτήτων για τη σωστή διαχείριση του νερού.

Λίγες μέρες πριν μας αποχαιρετήσει το φθινόπωρο , παρακολουθήσαμε τη διαδραστική παράσταση “Οι σταγόνες ταξιδεύουν στον κύκλο του νερού” από τη θεατρική ομάδα  “Πολύτεχνο” . Μια παράσταση που θα αποτελέσει αφόρμηση για το εργαστήριο δεξιοτήτων που θα ακολουθήσει.

                                                   2022 11 29 17 46 43 8622022 11 29 17 48 36 189       2022 11 29 18 15 12 745      2022 11 29 18 13 32 908         2022 11 29 18 11 07 312              2022 11 29 18 07 58 549



Λήψη αρχείου

και κάπως έτσι ξεκινήσαμε το δεύτερο εργαστήριο δεξιοτήτων με τίτλο “Νερο-εξερευνητές….η σημασία της σωστής διαχείρισης του νερού!”, το οποίο έχει στόχο να γνωρίσουν οι μικροί μαθητές τη σημασία του νερού στη διατήρηση της βιοποικιλότητας,τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές του παραμέτρους, να γνωρίσουν βασικούς κανόνες για σωστή διαχείριση του νερού, αλλά και να αναγνωρίσουν ως λύσεις του περιβαλλοντικού προβλήματος τη ΣΩΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, ΣΗΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ, ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ.

Αρχικά μας επισκέφτηκε ο Άκης ο Νεράκης, μια σταγόνα που παρουσιάστηκε στα παιδιά προβληματισμένη και λίγο θυμωμένη με τους ανθρώπους που βρομίζουν το νερό, ενώ το έχουν απόλυτη ανάγκη για να ζήσουν….αλλά και που το σπαταλάνε χωρίς λόγο και δε σκέφτονται ότι το νερό είναι πολύτιμο!!

1673963146563   Τους μίλησε όμως και για την οικογένειά του …τις θάλασσες, τα ποτάμια, τις λίμνες…εξηγώντας τους ότι υπάρχει, όπου υπάρχει και νερό! Τους είπε και για το χορό του, που ονομάζεται κύκλος του νερού. Με τα παιδιά θυμηθήκαμε το θεατρικό και τις σταγόνες που τους μίλησαν για τον κύκλο του νερού…φτιάξαμε τον κύκλο του νερού σε κατασκευή, ζωγραφίσαμε ένα φύλλο εργασίας, είδαμε στο διαδίκτυο διάφορα βίντεο για τον κύκλο του νερού.https://youtu.be/V2cY_I1JAYg

1674030665382  20230118 073936  20230118 073947

αλλά και μάθαμε το τραγούδι της μικρής σταγόνας…..πάτα play για να μας ακούσεις να τραγουδάμε

στην συνέχεια διαβάσαμε τον Συννεφούλη και μάθαμε πως η δουλειά που κάνει δεν σταματά ποτέ….ζωγραφίσαμε τα σύννεφα αλλά και γράψαμε το όνομά τους, φτιάξαμε τις δικές μας σταγονίτσες…τους δικούς μας Νεράκηδες και τις δικές μας Νούλες Σταγονούλες. Βάψαμε τις ομπρέλες μας  με τα χρώματα που παρασκευάσαμε από τη μίξη των 3 βασικών χρωμάτων1673999137161   και ζωγραφίσαμε το ποιήμα η βροχή, με εικόνες που φανταστήκαμε.

1673617466463  1673603792452  1673603839530

1674030428890   16740304829861673603792452  1673603839530   1673604602315   1673604078596

1673604214479  1673604431185  1673617300569

Μιλήσαμε για το νερό και που υπάρχει στη γη, όπως μας είπε και στην αρχή του προγράμματος ο Άκης ο Νεράκης…..έτσι αρχικά είδαμε την υδρόγειο και ζωγραφίσαμε και εμείς τη γη μας…χρησιμοποιήσαμε το χάρτη του σχολείου μας και βρήκαμε τις θάλασσες, τις λίμνες, τα ποτάμια αλλά μιλήσαμε και για αλλές πηγές νερού που δεν φαίνονται στο χάρτη όπως τα φράγματα και τους καταρράκτες… έτσι τα παιδιά κόλλησαν στο χάρτη της Ελλάδας τις διάφορες πηγές νερού που έμαθαν.

1670438646374   1670439284266   1670438378878 

Εξηγήσαμε πως ο πλανήτης μας ονομάζεται και γαλάζιος πλανήτης  γιατί έχει περισσότερο νερό!! το νερό όμως αυτό δεν πίνεται γιατί είναι θαλασσινό….αρά και αλμυρό. Το νερό που μπορούμε να πιούμε και να χρησιμοποιήσουμε εμείς και τα ζώα είναι το γλυκό νερό ….το νερό της βροχής, των ποταμών, των λιμνών….και των άλλων πηγών νερού που μάθαμε. Καταλάβαμε λοιπόν ότι το γλυκό νερό δεν είναι τόσο πολύ…για αυτό και δεν πρέπει να το σπαταλάμε αλλά ούτε και να το βρομίζουμε… είδαμε και ένα βίντεο για να καταλάβουμε καλύτερα πως εμείς οι άνθρωποι ρυπαίνουμε το νερό

.αλλά και πως μπορούμε να κάνουμε οικονομία ….προσέχοντας να μην το σπαταλάμε. Πρώτα μιλήσαμε στην παρεούλα και είδαμε διάφορες εικόνες με τρόπους εξοικονόμησης νερού, και στην συνέχεια παρακολουθήσαμε όλοι μαζί ένα σχετικό βίντεο, στο τέλος φτιάξαμε την δική μας αφίσα για την εξοικονόμηση του νερού….γράφοντας ένα μήνυμα που τα παιδιά από μόνα τους διάλεξαν.

20230203 122342      20230126 080917      

.γράψαμε την λέξη νερό αλλά και των άλλων πηγών και προσπαθήσαμε να τη βρούμε.

 

1674030291446  1673732032632 1   20230118 092159 20230112 085234   20230112 085202   20230112 085219

Μιλήσαμε για τη χρησιμότητα του νερού για να δούμε πόσο πολύτιμο είναι και πόσο το έχουμε ανάγκη…φτιάξαμε ένα ομαδικό κολλάζ αλλά και βρήκαμε μερικές συσκευές που δουλεύουν μόνο με νερό!…και κάπως έστι έφτασε και η ώρα των πειραμάτων με το νερό…αρχικά είδαμε πως το νερό παίρνει διάφορες μορφές είναι δηλαδή υγρό, στερέο και αέριο! Βάλαμε νερό σε παγοθήκες και τις βάλαμε στην κατάψυξη, αφήσαμε τα παγάκια έξω από το ψυγείο να λιώσουν, ζεστάναμε νερό και είδαμε την εξάτμιση.20230113 074610 Μετά κάναμε πείραμα για την ρύπανση του νερού, για την διαλυτότητά του αλλά και για υλικά που επιπλέουν ή βυθίζονται στο νερό…

IMG 20221129 100359  1673961678444

1674402290760 1      1673603592428 1 

 

Υποσχεθήκαμε ένας -ένας κι όλοι μαζί καθισμένοι σε κύκλο κρατώντας στα χέρια μας το “γαλάζιο πλανήτη”(μπάλα):

Αγαπητή Γη,

υπόσχομαι πως θα σε φροντίζω,

το νερό σου δε θα σπαταλώ ,

ούτε θα το βρωμίζω!

IMG 20221129 110733   IMG 20230122 231645

IMG 20221129 111230     IMG 20230122 232219

Και κάπως έτσι έκλεισε ο κύκλος του νερού, με την υπόσχεση μας ως πολίτες του μέλλοντος, να αγαπάμε και να φροντίζουμε τη Γη μας….το σπίτι μας!!!!

 

ΑΧ ΝΕΡΟ !   ΑΧ ΝΕΡΑΚΙ ! 

ΠΟΥ ΚΥΛΑΣ ΜΕΣ ΤΟ ΡΥΑΚΙ

ΚΑΙ ΖΩΗ ΠΑΝΤΟΥ ΧΑΡΙΖΕΙΣ 

ΑΧ ΠΟΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΜΑΣ ΛΕΙΨΕΙΣ !

Άλλο ένα βιωματικό εργαστήριο ξεκινά και για όσο διαρκέσει εμείς θα έχουμε έναν σπουδαίο ρόλο , θα γίνουμε μικροί επιστήμονες !

Θα είμαστε οι μικροί Νερο…εξερευνητές ! 

Φέρνουμε την υδρόγειο σφαίρα στο κέντρο της ολομέλειας και συζητάμε για τα χρώματα που παρατηρούμε και για το γαλάζιο που υπερισχύει. Το 75 % του ανθρώπινου σώματος όπως και το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη μας αποτελούνται από νερό , στοιχεία που υποδηλώνουν τη σημασία του για την ανθρώπινη ζωή και τη ζωή του πλανήτη μας !

Το φύλλο εργασίας που ακολουθεί , δείχνει αυτό ακριβώς που συζητήσαμε .

2023 01 10 19 23 30 997

 

– Μα από πού προέρχεται το νερό και πώς βρέθηκε ψηλά στον ουρανό  ;

Δημιουργούμε το αρχικό μας ιστόγραμμα όπου τα παιδιά απαντούν σε κάποιες  διερευνητικές ερωτήσεις γύρω από το θέμα .

2023 02 03 15 08 15 343

 

Στη συνέχεια διαβάζουμε την ιστορία της “Μικρής σταγόνας” , παρακολουθούμε  βίντεο και δημιουργούμε όλοι μαζί τον πίνακα αναφοράς για τον ¨ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ”. Μαθαίνουμε την ορολογία με την οποία δηλώνουμε κάθε φαινόμενο : ΕΞΑΤΜΙΣΗ- ΣΥΜΠΥΚΝΩΣΗ-ΒΡΟΧΟΠΤΩΣΗ-ΧΙΟΝΟΠΤΩΣΗ-ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ και πάλι από την αρχή …

2022 12 14 11 27 33 753

Τα παιδιά επαναλαμβάνουν με τη σειρά τους τη διαδρομή της σταγόνας , κάποιοι μπαίνουν στη διαδικασία να ζωγραφίσουν τον κύκλο του νερού και κάποιοι άλλοι να κάνουν χειροτεχνία .

2022 11 29 17 08 12 183       2022 11 29 17 07 08 549 1     2022 11 29 16 57 36 321     2022 11 29 16 56 26 990

 

2022 11 30 14 15 14 127     2022 11 30 14 18 03 808    2022 12 01 19 26 57 206   2022 12 01 19 33 29 535   2023 01 13 22 24 30 147 1

Η Νούλα σταγονούλα και ο Νούλης σταγονούλης που δημιουργούμε με τα παιδιά , μας  μιλάνε για την ιστορία τους .

2023 01 14 15 30 59 312    2023 01 14 15 36 13 513   2023 01 16 20 29 39 820

 

 

 

 

Στην επόμενη συνάντηση με την ολομέλεια ψάχνουμε τις ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ .

Πού βρίσκουμε νερό μέσα στο σπίτι αλλά κυρίως πού βρίσκουμε νερό στη φύση ;

Διαβάζουμε το ποίημα “Από πού είσαι ποταμάκι ;” Το ζωγραφίζουμε , μαθαίνουμε να το τραγουδάμε και στη συνέχεια δημιουργούμε τα σκηνικά και το δραματοποιούμε !

2023 01 21 16 19 26 041   2023 01 26 18 05 25 444        2023 01 21 20 48 00 852

 

Το νερό είναι πολύτιμο αγαθό και έχει τόσες πολλές χρήσεις στην καθημερινότητά μας …

Τα παιδιά αποτυπώνουν με τον δικό τους τρόπο τις περισσότερες από αυτές !

2023 01 11 18 35 02 980

Ώσπου έρχεται η ώρα να γνωρίσουμε τις μορφές του νερού . Είναι το μόνο στοιχείο που μπορεί να υπάρχει και στις 3 μορφές : ΣΤΕΡΕΟ – ΥΓΡΟ – ΑΕΡΙΟ.

Αυτό φαντάζει μαγικόοοοο !!!

Αλλά ξέχασα, εμείς είμαστε μικροί επιστήμονες και πρέπει να τα αποδείξουμε όλα αυτά κι άλλα πολλά!

Έτσι ξεκινάει ένας κύκλος πειραμάτων …για να γνωρίσουμε τις ιδιότητες του νερού ή όπως το λέμε επιστημονικά Η2Ο !

Βάλαμε στην κατάψυξη παγοκυψέλες και φτιάξαμε παγάκια , δηλαδή ΣΤΕΡΕΟ νερό , στη συνέχεια πήρε ο καθένας το παγάκι του κι αφού το παρατήρησε , το άγγιξε , το κράτησε για λίγο στα χέρια του , το τοποθέτησε σε ένα ποτήρι και το άφησε σε θερμοκρασία δωματίου να ξαναλιώσει . Συγκεντρώσαμε το νερό από τα λιωμένα παγάκια σε δύο μόνο ποτήρια και τα ξαναβάλαμε στην κατάψυξη , έτσι δημιουργήσαμε δύο καινούργια τεράστια παγάκια . Κατόπιν τα αφήσαμε κι αυτά να λιώσουν και το νερό που συγκεντρώσαμε το βάλαμε σε ένα ορθογώνιο μπολ και το καταψύξαμε για άλλη μια φορά . Έτσι καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι το σχήμα που θα πάρει το νερό όταν είναι σε στερεή μορφή εξαρτάται από το σχήμα του δοχείου.

2023 01 13 22 04 34 305      2023 01 13 22 07 22 607       2023 01 21 16 27 29 866 

 

Πιάνοντας τον πάγο διαπιστώσαμε ότι είναι πολύ σκληρός σαν πέτρα , έτσι μπήκαμε στον πειρασμό να δοκιμάσουμε να τον σπάσουμε . 

ΧΑΧΑΧΑ!!!  Το να σπάσεις τον πάγο είτε μεταφορικά είτε κυριολεκτικά δεν είναι και τόσο εύκολο …

Οι μικροί μας επιστήμονες όμως τα κατάφεραν αρκετά καλά με επιμονή , υπομονή , συνεργασία  και ευρηματικότητα !!!

2023 01 21 16 36 08 808

 

Τοποθετήσαμε το μπολ με τον κομματιασμένο πάγο πάνω στο καλοριφέρ , μέχρι που τον είδαμε να ξαναλιώνει  να παίρνει δηλαδή την ΥΓΡΗ του μορφή και σιγά σιγά από τη ζέστη να εξατμίζεται , να γίνεται δηλαδή ΑΕΡΙΟ.

Ακολούθησε φύλλο εργασίας για τις μορφές του νερού ώστε να αξιολογήσουμε τις γνώσεις που αποκτήσαμε .

2023 01 20 13 52 38 940     2023 01 20 14 11 37 285

 

Με τη βοήθεια ενός κέρματος  και ενός σταγονόμετρου κάναμε το πείραμα της συμπύκνωσης .

Πώς αγκαλιάζονται οι σταγόνες και δημιουργούν ένα σύννεφο ;

2023 01 16 14 19 57 406

 

Πείραμα διάθλασης :

Πώς φαίνεται ένα αντικείμενο όταν το κοιτάς μέσα από το νερό; 

2023 01 21 20 57 01 435

 

Πειράματα διαλυτότητας :

Ποια υλικά διαλύονται στο νερό και ποια όχι , μένει να το ανακαλύψουμε ,επιστήμονες είμαστε !

2023 01 24 19 08 21 871     2023 01 24 19 13 42 252

 

Η ρύπανση του νερού είναι ένα σοβαρό πρόβλημα και ο καλύτερος τρόπος να το αντιληφθούν τα παιδιά είναι να το βιώσουν , να το δουν να συμβαίνει μπροστά στα μάτια τους μέσα από ένα πείραμα .

Μέσα σε ένα διάφανο μπουκάλι ρίχνουμε πέτρες και χώμα . Δημιουργούμε έτσι δύο στρώσεις από διαφορετικά υλικά . Στη συνέχεια ρίχνουμε νερό ,το οποίο παρατηρούμε ότι διαπερνά όλες τις πέτρες , βρέχει το χώμα και καταλήγει στον πάτο του μπουκαλιού . Με αυτόν τον τρόπο σχηματίζονται οι υπόγειοι υδροφορείς και με αυτόν τον τρόπο περνάει σ’ αυτούς η μόλυνση .

2023 01 25 14 46 09 450       2023 01 25 14 35 13 008

Σε ένα άλλο μπουκάλι έχουμε βάλει καθαρό νερό στη συνέχεια προσθέτουμε λίγο χρώμα μαύρης τέμπερας στο νερό. Σε πολύ λίγο όλο το νερό έχει χρωματιστεί . Δείχνοντας έτσι στα παιδιά πόσο εύκολα περνά το χρώμα – μόλυνση- σε όλο το μπουκάλι. Το ίδιο συμβαίνει και σε κανονικές συνθήκες , σε όλους τους φορείς νερού.

Το ίδιο συμβαίνει και με τη ρύπανση των θαλασσών , πόσο εύκολα οι πετρελαιοκηλίδες μολύνουν τα νερά, με θανάσιμες συνέπειες για τους οργανισμούς που ζουν εκεί! 

2023 01 25 20 00 19 422     2023 01 25 22 04 22 953

 

Μπήκαμε και στη διαδικασία να κάνουμε Διήθηση ή αλλιώς φιλτράρισμα του νερού γιατί είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τα στάδια από τα οποία περνάει το νερό έως ότου καθαριστεί για να μπορέσει να ξαναχρησιμοποιηθεί ή να γίνει πόσιμο . 

 

2023 01 25 22 17 20 940

Ύστερα από όλα αυτά τα τόσο σημαντικά βιώματα που είχαμε καθήσαμε όλοι μαζί στον κύκλο , παρακολουθήσαμε ένα βίντεο για την εξοικονόμηση του νερού και ξεκίνησε η συζήτηση για να απαντήσουμε σε καίρια ερωτήματα όπως :

 -Τελικά υπάρχει αρκετό νερό για όλους ;

-Μήπως έχει κάποιο παράπονο το νερό από εμάς ;

-Για ποιο λόγο πρέπει να μη σπαταλάμε το νερό ;

-Μήπως είναι πολύτιμο και το χρειαζόμαστε όλοι ;

Μέσα από αυτή τη συζήτηση τα παιδιά σκέφτηκαν και κατέγραψαν τρόπους εξοικονόμησης του νερού .

2023 01 27 23 49 20 337       2023 01 27 23 41 13 027

 

Κλείσαμε το εργαστήριο φωνάζοντας το σύνθημα – υπόσχεση :

“ΑΣ ΠΡΟΣΕΞΟΥΜΕ ΛΙΓΑΚΙ …ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΠΟΥΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ ΝΕΡΑΚΙ !”

2023 01 26 18 18 30 234

Αλλά και οι σταγονούλες μας το ίδιο έκαναν , μας υπευθύμισαν αυτό που οφείλουμε όλοι να κάνουμε 

“ΑΝ ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΓΩΝΑ ΔΕΝ ΘΑ ΜΕΙΝΕΙ ΟΥΤΕ ΣΤΑΓΟΝΑ !”

 

2023 02 03 19 37 45 668

Έτσι όμορφα,   αφού διαβάσαμε κι άλλες ιστορίες , είδαμε κι άλλα βίντεο ,μάθαμε τη φωνούλα Ν , μετρήσαμε ποτήρια , κεράσαμε τόσες γρανίτες όσοι είναι οι φίλοι μας …

2023 01 27 23 07 59 765       2023 01 27 23 16 55 587

 

Ολοκληρώσαμε αυτό το εργαστήριο τραγουδώντας παρέα με την Ελευθερία Αρβανιτάκη τα ΕΦΤΑ ΠΟΤΑΜΙΑ  !

 

Πατήστε στον σύνδεσμο 

https://www.youtube.com/watch?v=4I_vf918O0s