Το σχολείο μας γέμισε με τα χρώματα και τα αρώματα του Φθινοπώρου . Μιλήσαμε για τους καρπούς και τα φρούτα που μας φέρνει το γλυκό φθινοπωράκι , το σχήμα και το χρώμα τους . Τα παρατηρήσαμε , τα ψηλαφίσαμε , τα μυρίσαμε , κάναμε πειράματα μ’ αυτά ! Τα παιδιά μάζεψαν ελιές από τον κήπο μας ! Μετρήσαμε καρπούς και φρούτα και αντιστοιχίσαμε ποσότητα με αριθμό.
Πείραμα : ΕΠΙΠΛΕΙ – ΒΥΘΙΖΕΤΑΙ ...
Γιατί το πορτοκάλι επιπλέει όταν έχει τη φλούδα του , ενώ βυθίζεται όταν την αφαιρέσουμε ;
Γιατί κάποια φρούτα ενώ είναι μικρά βυθίζονται , ενώ κάποια άλλα αν και μεγάλα επιπλέουν ;
Πόσο επηρεάζει το βάρος ή το μέγεθος σ’ αυτό ;
Με λίγη προσπάθεια τα μπαλόνια έγιναν κολοκύθες και τα παιδιά διασκέδασαν ζωγραφίζοντας αστείες φατσούλες !
Είπαμε παροιμίες , μάθαμε το ποίημα για το μηλαράκι -σκουληκάκι , φτιάξαμε τα δικά μας μηλαράκια και ξεχωριστά σκουληκάκια , παίξαμε με κάρτες χρονικής ακολουθίας, ομαδοποιήσαμε τα φρούτα ανά εποχές. Δουλέψαμε με τις μαθηματικές έννοιες “ΜΙΣΟ-ΟΛΟΚΛΗΡΟ”, αλλά χορέψαμε κι όλας στο ρυθμό “ΜΗΛΟ ΜΟΥ ΚΟΚΚΙΝΟ …”
ΠΕΙΡΑΜΑ
Τοποθετήσαμε μερικά φασόλια σε ένα σακουλάκι με δυο κουταλάκια νερό και αφού το κλείσαμε το κολλήσαμε στο τζάμι για να το βλέπει ο ήλιος. Παρακολουθήσαμε τα φασόλια για μερικές μέρες , ώσπου είδαμε τις πρώτες αλλαγές, κάποια φασόλια έβγαλαν ρίζες . Αυτά τα πήραμε και τα μεταφυτεύσαμε σε ποτηράκια .
Όμως όπως τα παιδάκια , έτσι και τα φασολάκια έχουν τον δικό τους ρυθμό , θέλουν το χρόνο τους για να μεγαλώσουν , έτσι πρέπει να κάνουμε υπομονή λίγες μέρες ακόμα για να δούμε τι θα γίνει και με τα υπόλοιπα….
Συνεχίσαμε τα πειράματα στον κήπο του σχολείου μας . Είδαμε τα δέντρα να αναπνέουν !
Νωρίς το πρωί , σκεπάσαμε την άκρη ενός κλαδιού με μια πλαστική σακούλα δένοντας με ένα σπάγγο το άνοιγμα της. Το μεσημέρι πήγαμε πάλι στο ίδιο δέντρο και παρατηρήσαμε ότι είχαν σχηματιστεί μικρές σταγόνες νερού στο εσωτερικό της σακούλας . Από πού προήλθαν ; Είναι ο “ιδρώτας” των φύλλων που παράγεται κατά τη διαδικασία της διαπνοής.
Επίσης, βάλαμε κομμάτια κολλητικής ταινίας σε μερικά φύλλα για να εμποδίσουμε το φως του ήλιου να περάσει στο συγκεκριμένο σημείο. Για να δούμε τη διαφορά στο χρώμα του φύλλου θα χρειαστεί να περάσουν αρκετές μέρες . Οπότε και θα επανέλθουμε…
Η φύση γύρω μας αλλάζει. Τί από αυτά που παρατηρούμε γύρω μας, μας κάνει εντύπωση; Γιατί πέφτουν τα φύλλα στην αυλή του σχολείου μας; Τί χρώματα έχουν; Είναι σκληρά ή μαλακά; Ποιά είναι τα φρούτα του φθινοπώρου; Με αφορμή την αλλαγή του καιρού….παρατηρούμε τις αλλαγές τόσο στο εξωτερικό μας περιβάλλον, όσο και στις καθημερινές μας συνήθειες. Ακούμε τραγούδια για το φθινόπωρο και βλέπουμε φθινοπωρινές εικόνες…παντού χρώματα φθινοπωρινά….κόκκινο, κίτρινο, καφέ, πορτοκαλί!!τραγουδάμε το τραγουδάκι του φθινοπώρου….”Το Φθινόπωρο μας φτάνει”
το φθινόπωρο ήρθε και στην τάξη μας
Γιατί στην αυλή μας δεν ρίχνουν όλα τα δέντρα, τα φύλλα τους; Συζητάμε για τα φυλλοβόλα και τα αειθαλή. Μαθαίνουμε πως δεν ρίχνουν όλα τα δέντρα τα φύλλα τους το Φθινόπωρο. Υπάρχουν και δέντρα που κρατούν τα φύλλα τους όλο το χρόνο…και αυτά ονομάζονται αειθαλή…..σαν την ελιά και το κυπαρίσσι που έχουμε στην αυλή μας!!! Αλλά και αυτά που ρίχνουν τα φύλλα τους και λέγονται φυλλοβόλα….σαν τη μουριά !!
Μαθαίνουμε τα φρούτα του Φθινοπώρου….αντιστοιχίζουμε το κάθε φρούτο με την εικόνα του, χτυπάμε παλαμάκια τις συλλαβές, αντιστοιχίζουμε το φρούτο με το δέντρο, λέμε αινίγματα για τα φρουτάκια, μαθαίνουμε την έννοια ΜΙΣΟ-ΟΛΟΚΛΗΡΟ, τραγουδάμε το μήλο μου κόκκινο, παρακολουθούμε στο διαδίκτυο το τραγουδάκι “μήλα γύρω-γύρω και στη μέση πορτοκάλι”… και κάνουμε κατασκευές!!!
Φύλλα εργασίας για το Φθινόπωρο…
Μήλα γύρω-γύρω στη μέση πορτοκάλι…https://youtu.be/sANf_UzOe5c
και επειδή μας άρεσε πολύ …το ζωγραφίσαμε όλοι μαζί!!!
και ακόμη…
Χρώματα και φρούτα:
- Παίζουμε με το σταφύλι; Νικήτρια η ομάδα που θα γεμίσει πρώτη το σταφύλι της με ρόγες.