Πρόγραμμα στοματικής υγιεινής
Μέσα από το Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με τον τίτλο «Τα δοντάκια μου προσέχω και πολύ τα αγαπώ» παρέχονται στα παιδιά του 2ου ολοήμερου τμήματος χρήσιμες γνώσεις για τη βελτίωση του επιπέδου ατομικής υγείας και πιο συγκεκριμένα της στοματικής.
Το παρόν πρόγραμμα για το τρέχον σχολικό έτος (2021-22) υλοποιείται κατά τις διδακτικές ώρες του ολοήμερου προγράμματος από τον Φεβρουάριο μέχρι και τον Μάιο δύο φορές την εβδομάδα.
Αφορμή για αυτήν τη διδακτική παρέμβαση ήταν τα νεογιλά δοντάκια που είχαν ήδη αρχίσει να πέφτουνσε μερικά παιδιά. Προκειμένου να προσεγγιστεί η έννοια της στοματικής υγιεινής επιλέχθηκε η μέθοδος project. Η συγκεκριμένη επιλογή έγινε, καθώς εφαρμόζεται γενικότερα στο νηπιαγωγείο εξυπηρετώντας τις γνωστικές και μαθησιακές ανάγκες των παιδιών, και τους μαθησιακούς στόχους που προέρχονται από τις ευρύτερες γνωστικές περιοχές του ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ από την μεριά του εκπαιδευτικού.
Βασικοί στόχοι του προγράμαμτος είναι η καλλιέργεια και η υιοθέτηση μακροχρόνιων θετικών συναισθημάτων και στάσεων ζωής, η ευαισθητοποίηση και η ενημέρωση, η ανάπτυξη αυτοεκτίμησης, αυτοπεποίθησης, υπευθυνότητας και δημιουργικότητας των μαθητών/τριών πάνω σε θέματα που άπτονται του τομέα της στοματικής υγιεινής. Μέσα από το πρόγραμμα προσπαθήσαμε να γνωρίσουμε τα ακόλουθα:
– την ανατομία και την φυσιολογία της στοματικής κοιλότητας
– τους τρόπους και τους λόγους προστασίας της στοματικής κοιλότητας
– τις συνηθέστερες ασθένειες των δοντιών
– τον σωστό τρόπο βουρτσίσματος
– το επάγγελμα του οδοντίατρου
– τις σχετικές παραδόσεις
Μερικές ενδεικτικές δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν είναι οι ακόλουθες:
Τον Φεβρουάριο έγινε μια πρώτη επαφή και διερεύνηση των πρότερων γνώσεων των μαθητών/τριών που σχετίζονται με τη θεματική ενότητα. Αναρωτηθήκαμε γιατί χρειαζόμαστε τα δόντια μας και καταλήξαμε ότι με το στόμα και τα δόντια μας μπορούμε με να κάνουμε πολλά πράγματα.
Παρατηρήσαμε εικόνες με γερά και χαλασμένα δόντια μιλώντας για τα συναισθήματα που μας προκαλούν. Συζητήσαμεγια το πώς καταλαβαίνουμε εάν τα δόντια κάποιου είναι χαλασμένα και εάν εμείς οι ίδιοι έχουμε χαλασμένα δόντια. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι είναι καλό να έχουμε ένα όμορφο χαμόγελο τόσο για εμάς όσο και για τους άλλους.
Μάθαμε πως τα δόντια μας δεν είναι όλα ίδια. Έχουν διαφορετικό σχήμα, χρησιμότητα και μέγεθος. Επίσης, μάθαμε ότι υπάρχουν τα νεογιλά ή αλλιώς παιδικά δοντάκια και τα μόνιμα.Φτιάξαμε μασελάκια με πηλό και φασόλια για τα 20 νεογιλά δοντάκια μας:
Φυσικά παίξαμε βάζοντας τα δόντια σε σειρά από το μικρό στο μεγάλο και αντίστροφα:
Μάθαμε και παίξαμε με σχετικές παροιμίες:
Τον Μάρτιο αναρωτηθήκαμε γιατί χαλάνε τα δόντια μας. Η απάντηση ήταν ότι η απουσία ή το μη σωστό βούρτσισμα, η μη τακτική επίσκεψη στον οδοντίατρο, όπως επίσης και η μη υγιεινή διατροφή συνιστούν βασικούς λόγους εμφάνισης των ασθενειών των δοντιών και των ούλων. Διαβάσαμε και είδαμε πολλά βίντεο και παραμύθια ξεχωρίζοντας τα παραμύθια«Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας», «Σοκολάκης και Ζαχαρούλα», «Οδοντοβουρτσάκιας εναντίον Τρυποδόντη».
Μάθαμε και ζωγραφίσαμε τα μέρη του δοντιού, ώστε να καταλάβουμε γιατί έχουμε πονόδοντο:
Γνωρίσαμε τι χρειάζεται να κάνουμε εμείς για να έχουμε γερά δοντάκια. Μάθαμε να βουρτσίζουμε σωστά τα δόντια μας για να μην μας τα χαλάσουν τα βακτήρια, που τρέφονται από τη ζάχαρη. Για αυτό πρέπει να βουρτσίζουμε τα δόντια μας τουλάχιστον δύο φορές την ημέρα.
Παίξαμε με τις έννοιες (μισό-ολόκληρο):
Τον Απρίλιο γνωρίσαμε καλύτερα το επάγγελμα του οδοντίατρου. Μοιραστήκαμε τις εμπειρίες μας από την επίσκεψη στο οδοντιατρείο. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (22 Απριλίου) φτιάξαμε σελιδοδείκτες με την αγαπημένη μας νεράιδα των δοντιών διαβάζοντας φυσικά ένα παραμύθι.