Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση της λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης

Στο πλαίσιο του φετινού σχεδίου δράσης μας με τίτλο “Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση της λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης”, στοχεύσαμε στα εξής: α. στον εκσυγχρονισμό της ήδη υπάρχουσας δανειστικής βιβλιοθήκης με περισσότερους τίτλους βιβλίων και όχι μόνο παραμυθιών, στην επιλογή των οποίων συμμετείχαν και οι μαθητές, β. στην αρχειοθέτηση και ταξινόμηση των νέων τίτλων καθώς και στην απόσυρση βιβλίων που είναι φθαρμένα από την πολυετή χρήση ή ο Σύλλογος Διδασκόντων κρίνει πως δεν ανταποκρίνονται στην ηλικιακή κατηγορία των νηπίων του σχολείου, γ. στη σύνταξη νέου κανονισμού λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης, δ. στον σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων με στόχο την κατανόηση των βασικών κανόνων διαχείρισης ενός βιβλίου, ε. στην εξοικείωση των νηπίων με τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη, στη διαμόρφωση νέων εντύπων για τη φιλαναγνωσία που στοχεύουν πρωτίστως στην ανάδειξη της δημιουργικής φαντασίας, την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των μαθητών, στ. στη συνεργασία με συγγραφείς παιδικών παραμυθιών και την υλοποίηση βιβλιοπαρουσιάσεων στον χώρο του σχολείου, ζ. στη συνεργασία με τους γονείς των μαθητών/μαθητριών και την καθιέρωση «Ημέρας Ανάγνωσης Παραμυθιού από γονείς/γιαγιάδες/παππούδες» που μπορεί να συνδυαστεί με την ημέρα του πρωταγωνιστή της τάξης που ήδη λειτουργεί στο νηπιαγωγείο.

 

Δράσεις που υλοποιήθηκαν

Κατά τον μήνα Νοέμβριο 2023:

Τον Νοέμβριο ξεκίνησε η λειτουργία της Δανειστικής Βιβλιοθήκης του Νηπιαγωγείου μας. Αυτό μας έδωσε την αφορμή να διαβάσουμε τη Χαριστική Βιβλιοθήκη του Αντώνη Παπαθεοδούλου και του Δικαίου Χατζηπλή και να συνειδητοποιήσουμε πόσα πολλά μας χαρίζουν τα βιβλία. Αποφασίσαμε μαζί με τα παιδιά και τι δράσεις θέλουμε να κάνουμε με αφορμή το βιβλίο. Είδαμε εικόνες από βιβλιοθήκες του κόσμου (https://www.alfavita.gr/koinonia/144669_oi-25-pio-omorfes-bibliothikes-se-olo-ton-kosmo), αναρωτηθήκαμε τι είδους βιβλία υπάρχουν και ζητήθηκε από τα παιδιά να φέρουν ένα βιβλίο από το σπίτι τους που δεν είναι παραμύθι (π.χ. γνώσεων, μαγειρικής, σχολείου, λογοτεχνικό κλπ.). Αναφορικά με τη Δανειστική Βιβλιοθήκη, δόθηκε στα παιδιά ένα Συμβόλαιο και το Τετράδιο με τα φύλλα καταγραφής (ένα για κάθε βιβλίο). Παράλληλα, στάλθηκε στους γονείς μία παρουσίαση με πληροφορίες για τη χρησιμότητα της Δανειστικής Βιβλιοθήκης στο Νηπιαγωγείο και οδηγίες για την διαδικασία της ανάγνωσης του βιβλίου.

Κατά τον μήνα Ιανουάριο 2024:

Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου μας παρακολούθησαν την παράσταση «Ας πούμε όλοι μαζί παραμύθι από την αρχή». Με σκηνικό ένα μεγάλο βιβλίο και με την μαγική φράση «μια φορά κι έναν καιρό» ξεκινήσαμε να πλάθουμε ένα παραμύθι μαζί με τα παιδιά δίνοντάς τους τη δυνατότητα να δομήσουν πραγματικά τον σκελετό του παραμυθιού χρησιμοποιώντας τη μέθοδο Propp. Σκοπός της παράστασης ήταν να μυήσει όλα τα παιδιά στον μαγικό κόσμο του βιβλίου και να τους αποκαλύψει την δύναμη που κρύβουν τα βιβλία. Με αφορμή τη συγκεκριμένη παράσταση, τα παιδιά κλήθηκαν να γράψουν το δικό τους παραμύθι βάζοντας τη φαντασία τους και τις τεχνικές που αξιοποιήθηκαν στην παράσταση.

Κατά τον μήνα Φεβρουάριο 2024:

Αποσκοπώντας στην ανανέωση των τίτλων των βιβλίων της δανειστικής βιβλιοθήκης, αποστείλαμε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ένα αρχείο drive με προτάσεις τίτλων βιβλίων στους γονείς και παρακαλέσαμε όποιος επιθυμεί και έχει τη δυνατότητα, να επιλέξει έναν τίτλο και να το προσφέρει στο σχολείο.

Κατά τον μήνα Μάρτιο 2024:

Τα Ολοήμερα τμήματα του Νηπιαγωγείου μας έλαβαν μέρος στον 5ο Μαραθώνιο Ανάγνωσης από τις Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ. Ο Μαραθώνιος Ανάγνωσης αποτελεί ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που προάγει τη φιλαναγνωσία, ενώ παράλληλα ενθαρρύνει τα παιδιά να ανταλλάξουν σκέψεις και απόψεις, να αναπτύξουν διάλογο και να γίνουν ενεργητικοί αναγνώστες. Περισσότερες λεπτομέρειες για τη διαδικασία υπάρχουν στο παρακάτω link: https://www.metaixmio.gr/el/5ος-μαραθωνιος-αναγνωσης-για-το-νηπιαγωγειο
Τα σχετικά βιβλία προμηθευτήκαμε από το συνεργαζόμενο με τη σχολική μας μονάδα βιβλιοπωλείο (σχολική επιτροπή) και οι εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ μας προμήθευσαν με τα αντίστοιχα φύλλα δραστηριοτήτων.

Κατά τον μήνα Απρίλιο 2024:

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου) προσκαλέσαμε τους γονείς σε μία εβδομάδα ανάγνωσης παραμυθιών. Πολλοί γονείς ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα και ήρθαν στο Νηπιαγωγείο μας για να διαβάσουν στα παιδιά έναν από τους νέους τίτλους βιβλίων της δανειστικής μας βιβλιοθήκης. Επιπλέον, στάλθηκε στους γονείς ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με τις απόψεις τους για την αποτελεσματικότητα του Σχεδίου Δράσης φέτος στη σχολική μας μονάδα. Τα αποτελέσματα που θα εξαχθούν, θα χρησιμοποιηθούν για την περαιτέρω βελτίωση της λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης. Τα δεδομένα θα αναλυθούν στατιστικά με την τήρηση απόλυτης εμπιστευτικότητας.

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε χωρίς προβλήματα και υπήρξε πολύ καλή συνεργασία μεταξύ του ανθρωπίνου δυναμικού του Νηπιαγωγείου και των γονέων. Αρχικά, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας είχαν πολλαπλά οφέλη από τη λειτουργία της Δανειστικής Βιβλιοθήκης όπως ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων, ανάπτυξη φαντασίας και δημιουργικότητας, αλλά και κοινωνικών δεξιοτήτων καθώς δόθηκαν ευκαιρίες για συζητήσεις και αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών και των εκπαιδευτικών. Τα παιδιά απέκτησαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την ανάγνωση και επιπλέον μπήκαν στη θέση ενός συγγραφέα και εικονογράφου. Πολύ σημαντικό αποτέλεσμα της Δράσης είναι ότι αποκτήθηκαν 35 νέοι τίτλοι βιβλίων για το Νηπιαγωγείο μας από προσφορές των γονέων, αλλά και το γεγονός ότι πάνω από 10 γονείς επισκέφθηκαν το Νηπιαγωγείο μας για αναγνώσεις βιβλίων.

Ακολουθούν ενδεικτικές φωτογραφίες από την υλοποίηση του προγράμματος.

 

IMG c51b2d97d7c48d0441c513ecc970faaa V

IMG ddb678d6638ca0b0fbb81833b7a39706 V

17062024 103134 6ad0b5ac945d

17062024 103136 1f4f4f1c0f4c

17062024 103147 79090c1a93fa

17062024 103034 ad4165a0c7e4

17062024 103032 64f7a3f49340

17062024 103015 79541b1f83fb

17062024 103012 6f01e9d30c4b

17062024 103010 269ee3229dbb

17062024 103003 fd91b4f3c097

17062024 103008 ce770b4f6371

17062024 103005 689de2097393

17062024 102510 636f531fe24d

17062024 102507 52e83e93d612

17062024 102503 c54cc5bce628

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση