Φθινόπωρο 2015

Ένα γράμμα που λάβαμε από τη Ρούλα Φθινοπωρούλα μας βοήθησε να γνωρίσουμε όλα όσα συμβαίνουν την εποχή αυτή του χρόνου.

 MERES 018 MERES 017

Ο παππούς ο Γέρο – Χρόνος ,
μ’ άσπρα γένια και μαλλιά,
έχει τέσσερα παιδάκια ,
όλα χαμογελαστά!

Άνοιξη, καλοκαίρι ,
φθινόπωρο, χειμώνα,
ζευγάρια όλα πήρανε
για να μην είναι μόνα!

Παντρεύτηκε το Φθινόπωρο και πήρε τη Βροχούλα,
και ο Χειμώνας ο ψυχρός, διάλεξε τη Χιονούλα..
Η Άνοιξη προτίμησε τη γελαστή Λιακάδα
και το Καλοκαιράκι τη Ζέστη με βαρκάδα.

Και άρχισαν να κάνουνε
κι αυτοί μικρά παιδάκια
χαρούμενα,και γελαστά
του χρόνου εγγονάκια!!!

Ο Σεπτέμβρης με βιβλία,
κι ο Οκτώβρης με σημαία,
ο Νοέμβρης με αέρα
του φθινόπωρου η παρέα!!!

Γνωρίσαμε λοιπόν τα παιδιά του Φθινοπώρου , τα ζωγραφίσαμε αλλά και παίξαμε με το όνομά τους.

CAM01535 CAM01538

Συνεχίσαμε μιλώντας για τα φρούτα του Φθινοπώρου. Τα γνωρίσαμε , τα ονομάσαμε , παίξαμε με αυτά και στο τέλος τα δοκιμάσαμε μέσα σε μια υπέροχη Φθινοπωρινή φρουτοσαλάτα!

CAM01553

Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας φρούτο του Φθινοπώρου…και κέρδισε το μήλο!

CAM01551

Ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα!

(ανασύνθεση πρότασης)

CAM01550

Και μια κατασκευούλα για το σπίτι

CAM01552

Πέφτουν τα φύλλα απ`τα δεντράκια

κι ήρθαν τα πρώτα τα συννεφάκια

του Φθινοπώρου είναι η αρχή

καλώς μας ήρθες πρώτη βροχή!

Πλιτς πλατς η πρώτη στάλα

πλιτς πλατς στο σπίτι τρεχάλα!

Γιατί βρέχει; Ποιος στέλνει τη βροχή;

Ακολούθησε η γνωριμία μας με τον κύκλο του νερού

DSC06948

T060004022-200κατάλογος

Δυο υπέροχα βιβλία μας βοήθησαν να κατανοήσουμε πως δημιουργείται η βροχή

Αλλά και το σχετικό πείραμα που κάναμε στην τάξη (δυστυχώς η φωτογραφία δεν είναι καλή)

CAM01579CAM01581

Γιατί πέφτουν τα φύλλα;

Μιλήσαμε για τα φυλλοβόλα και τα αειθαλή δέντρα. Παρατηρήσαμε τα φύλλα που είχαμε συγκεντρώσει στην τάξη , την υφή τους , τα νεύρα τους…

CAM01565  CAM01561CAM01560

Και φυσικά παίξαμε και κάναμε και τα μαθηματικά μας με τα φυλλαράκια μας….

Ομαδοποιήσεις με βάση ένα χαρακτηριστικό κάθε φορά (χρώμα-σχήμα-μέγεθος) και σειραθετήσεις

CAM01569CAM01571CAM01572CAM01575

Συνεχίσαμε με τη σπορά μιας και είχε μπει πια ο Νοέμβριος ή αλλιώς Μεσοσπορίτης…

κατάλογος

Μάθαμε τι χρειάζεται ένα σποράκι για να μεγαλώσει και σειραθετήσαμε σχετικές κάρτες. Συμπληρώσαμε σχετικά φύλλα εργασίας

CAM01582 CAM01585

και φυσικά…φυτέψαμε!

CAM01588CAM01589

Παράλληλα πραγματοποιήσαμε ένα ακόμα πείραμα. Για να επιβεβαιώσουμε τι χρειάζεται ένα σποράκι για να αναπτυχθεί , φυτέψαμε κάποια ακόμα ποτηράκια με φακές.Ένα από αυτά το τοποθετήσαμε σε ένα ντουλάπι για να δούμε την ανάπτυξή του χωρίς φως/ήλιο. Ένα ακόμα το βάλαμε δίπλα στο παράθυρο να το βλέπει ο ήλιος αλλά του στερήσαμε τον αέρα τοποθετώντας από πάνω ένα ποτήρι. Και τέλος ένα ακόμα αποφασίσουμε να μην το ποτίζουμε για να δούμε τι θα γίνει….

CAM01591 CAM01592 CAM01593 CAM01594

Μία εβδομάδα μετά , το αποτέλεσμα ήταν αυτό :

CAM01607 CAM01608

Το φυτό χωρίς νερό δεν αναπτύχθηκε , το φυτό χωρίς φως αναπτύχθηκε αλλά δεν είχε το πράσινο χρώμα που είχαν τα υπόλοιπα και το φυτό χωρίς αέρα είχε πολύ μικρή αναπτυξη σε σχέση με τα υπόλοιπα (μάλλον έπαιρνε από κάπου αέρα τελικα…)

Χαρήκαμε πολύ που πήραμε τα φυτά μας σπίτι μεταμορφωμένα σε σκαντζοχοιράκια!

CAM01610 CAM01614

Το Φθινόπωρο είναι και η εποχή του ελαιομαζέματος…

theofilos-1

Ξεκινήσαμε παρατηρώντας τον πίνακα του λαικού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ “Το μάζεμα των ελαιών εν Μυτιλήνη”

Τον περιγράψαμε , απαντήσαμε σε ερωτήσεις και μάθαμε για τη  διαδικασία του ελαιομαζέματος. Αναπαραστήσαμε τον πίνακα και δραματοποιήσαμε το λιομάζωμα. Εντοπίσαμε στον χάρτη τις ελαιοπαραγωγικές περιοχές της Ελλάδας και στην υδρόγειο τις ελαιοπαραγωγικές χώρες και καταλήξαμε ότι αυτές είναι συνήθως κοντά σε θάλασσα.

Στον υπολογιστή παρακολουθήσαμε την επεξεργασία της ελιάς στο ελαιοτριβείο με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού cd rom Ramkid 20 και παίξαμε παιχνίδια με σύνθετες λέξεις με το λάδι.

Στη συνέχεια είδαμε εικόνες ενός μελανόμορφου αγγείου που φέρει παράσταση ελαιοσυγκομιδής και παρατηρήσαμε ότι ακόμα και στην αρχαιότητα η διαδικασία ήταν ακριβώς ίδια. Κατασκευάσαμε τα δικά μας μελανόμορφα αγγεία

CAM01605

Σειρά είχε η Μυθολογία. Διαβάσαμε το μύθο “Πως πήρε το όνομά της η πόλη της Αθήνας” Δραματοποιήσαμε τη διαμάχη της Αθηνάς και του Ποσειδώνα και ζωγραφίσαμε τα δώρα των δύο Θεών – ελιά για την Αθηνά , νερό για τον Ποσειδώνα.

CAM01599

Φυσικά μάθαμε το γράμμα της ελιάς – το Ε ε καθώς και του Φθινοπώρου – το Φ φ

Αυτά και άλλα πολλά ζήσαμε , παίξαμε και μάθαμε αυτές τις ημέρες στο νηπιαγωγείο μας

Όλοι μαζί με μια φωνή καταλήξαμε ότι είναι όμορφη εποχή το Φθινόπωρο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *