Ένα γράμμα που λάβαμε από τη Ρούλα Φθινοπωρούλα μας βοήθησε να γνωρίσουμε όλα όσα συμβαίνουν την εποχή αυτή του χρόνου.
Ο παππούς ο Γέρο – Χρόνος ,
μ’ άσπρα γένια και μαλλιά,
έχει τέσσερα παιδάκια ,
όλα χαμογελαστά!
Άνοιξη, καλοκαίρι ,
φθινόπωρο, χειμώνα,
ζευγάρια όλα πήρανε
για να μην είναι μόνα!
Παντρεύτηκε το Φθινόπωρο και πήρε τη Βροχούλα,
και ο Χειμώνας ο ψυχρός, διάλεξε τη Χιονούλα..
Η Άνοιξη προτίμησε τη γελαστή Λιακάδα
και το Καλοκαιράκι τη Ζέστη με βαρκάδα.
Και άρχισαν να κάνουνε
κι αυτοί μικρά παιδάκια
χαρούμενα,και γελαστά
του χρόνου εγγονάκια!!!
Ο Σεπτέμβρης με βιβλία,
κι ο Οκτώβρης με σημαία,
ο Νοέμβρης με αέρα
του φθινόπωρου η παρέα!!!
Γνωρίσαμε λοιπόν τα παιδιά του Φθινοπώρου , τα ζωγραφίσαμε αλλά και παίξαμε με το όνομά τους.
Συνεχίσαμε μιλώντας για τα φρούτα του Φθινοπώρου. Τα γνωρίσαμε , τα ονομάσαμε , παίξαμε με αυτά και στο τέλος τα δοκιμάσαμε μέσα σε μια υπέροχη Φθινοπωρινή φρουτοσαλάτα!
Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας φρούτο του Φθινοπώρου…και κέρδισε το μήλο!
Ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα!
(ανασύνθεση πρότασης)
Και μια κατασκευούλα για το σπίτι
Πέφτουν τα φύλλα απ`τα δεντράκια
κι ήρθαν τα πρώτα τα συννεφάκια
του Φθινοπώρου είναι η αρχή
καλώς μας ήρθες πρώτη βροχή!
Πλιτς πλατς η πρώτη στάλα
πλιτς πλατς στο σπίτι τρεχάλα!
Γιατί βρέχει; Ποιος στέλνει τη βροχή;
Ακολούθησε η γνωριμία μας με τον κύκλο του νερού
Δυο υπέροχα βιβλία μας βοήθησαν να κατανοήσουμε πως δημιουργείται η βροχή
Αλλά και το σχετικό πείραμα που κάναμε στην τάξη (δυστυχώς η φωτογραφία δεν είναι καλή)
Γιατί πέφτουν τα φύλλα;
Μιλήσαμε για τα φυλλοβόλα και τα αειθαλή δέντρα. Παρατηρήσαμε τα φύλλα που είχαμε συγκεντρώσει στην τάξη , την υφή τους , τα νεύρα τους…
Και φυσικά παίξαμε και κάναμε και τα μαθηματικά μας με τα φυλλαράκια μας….
Ομαδοποιήσεις με βάση ένα χαρακτηριστικό κάθε φορά (χρώμα-σχήμα-μέγεθος) και σειραθετήσεις
Συνεχίσαμε με τη σπορά μιας και είχε μπει πια ο Νοέμβριος ή αλλιώς Μεσοσπορίτης…
Μάθαμε τι χρειάζεται ένα σποράκι για να μεγαλώσει και σειραθετήσαμε σχετικές κάρτες. Συμπληρώσαμε σχετικά φύλλα εργασίας
και φυσικά…φυτέψαμε!
Παράλληλα πραγματοποιήσαμε ένα ακόμα πείραμα. Για να επιβεβαιώσουμε τι χρειάζεται ένα σποράκι για να αναπτυχθεί , φυτέψαμε κάποια ακόμα ποτηράκια με φακές.Ένα από αυτά το τοποθετήσαμε σε ένα ντουλάπι για να δούμε την ανάπτυξή του χωρίς φως/ήλιο. Ένα ακόμα το βάλαμε δίπλα στο παράθυρο να το βλέπει ο ήλιος αλλά του στερήσαμε τον αέρα τοποθετώντας από πάνω ένα ποτήρι. Και τέλος ένα ακόμα αποφασίσουμε να μην το ποτίζουμε για να δούμε τι θα γίνει….
Μία εβδομάδα μετά , το αποτέλεσμα ήταν αυτό :
Το φυτό χωρίς νερό δεν αναπτύχθηκε , το φυτό χωρίς φως αναπτύχθηκε αλλά δεν είχε το πράσινο χρώμα που είχαν τα υπόλοιπα και το φυτό χωρίς αέρα είχε πολύ μικρή αναπτυξη σε σχέση με τα υπόλοιπα (μάλλον έπαιρνε από κάπου αέρα τελικα…)
Χαρήκαμε πολύ που πήραμε τα φυτά μας σπίτι μεταμορφωμένα σε σκαντζοχοιράκια!
Το Φθινόπωρο είναι και η εποχή του ελαιομαζέματος…
Ξεκινήσαμε παρατηρώντας τον πίνακα του λαικού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ “Το μάζεμα των ελαιών εν Μυτιλήνη”
Τον περιγράψαμε , απαντήσαμε σε ερωτήσεις και μάθαμε για τη διαδικασία του ελαιομαζέματος. Αναπαραστήσαμε τον πίνακα και δραματοποιήσαμε το λιομάζωμα. Εντοπίσαμε στον χάρτη τις ελαιοπαραγωγικές περιοχές της Ελλάδας και στην υδρόγειο τις ελαιοπαραγωγικές χώρες και καταλήξαμε ότι αυτές είναι συνήθως κοντά σε θάλασσα.
Στον υπολογιστή παρακολουθήσαμε την επεξεργασία της ελιάς στο ελαιοτριβείο με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού cd rom Ramkid 20 και παίξαμε παιχνίδια με σύνθετες λέξεις με το λάδι.
Στη συνέχεια είδαμε εικόνες ενός μελανόμορφου αγγείου που φέρει παράσταση ελαιοσυγκομιδής και παρατηρήσαμε ότι ακόμα και στην αρχαιότητα η διαδικασία ήταν ακριβώς ίδια. Κατασκευάσαμε τα δικά μας μελανόμορφα αγγεία
Σειρά είχε η Μυθολογία. Διαβάσαμε το μύθο “Πως πήρε το όνομά της η πόλη της Αθήνας” Δραματοποιήσαμε τη διαμάχη της Αθηνάς και του Ποσειδώνα και ζωγραφίσαμε τα δώρα των δύο Θεών – ελιά για την Αθηνά , νερό για τον Ποσειδώνα.
Φυσικά μάθαμε το γράμμα της ελιάς – το Ε ε καθώς και του Φθινοπώρου – το Φ φ
Αυτά και άλλα πολλά ζήσαμε , παίξαμε και μάθαμε αυτές τις ημέρες στο νηπιαγωγείο μας
Όλοι μαζί με μια φωνή καταλήξαμε ότι είναι όμορφη εποχή το Φθινόπωρο!