22ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΑΜΙΑΣ

22 elementary school lamia Blogs.sch.gr site

Πώς να μιλήσουμε στα παιδιά μας και να διαχειριστούμε ψυχολογικά τον COVID-19

Απρ 20203

Αγαπητοί γονείς,
Δε μπορουμε να συναντηθούμε αλλά θέλουμε να σας στηρίξουμε αυτές τις δύσκολες ημέρες για όλους μας. Η πανδημία του κορωνοϊού είναι η νέα πραγματικότητα στην οποία ζούμε εδώ και λίγο καιρό και στην οποία καλούμαστε να ζήσουμε για ακόμα ένα απροσδιόριστο χρονικό διάστημα. Τα νέα αυτά δεδομένα, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη εξάπλωση του ιού και τη συνεχή έκθεση σε πληροφορίες, είναι αναμενόμενο να προκαλούν ανησυχία, άγχος και στρες στα παιδιά , στους γονείς και σ΄ολόκληρη την οικογένεια. Για τους παραπάνω λόγους, και για να είμαστε σε θέση να στηρίξουμε καλύτερα τα παιδιά μας, είναι σημαντικό ως γονείς:
– να αναγνωρίσουμε στον εαυτό μας ότι βιώνουμε ένα σοβαρό στρεσογόνο γεγονός, που είναι απολύτως φυσιολογικό να επιφέρει αρνητικές συναισθηματικές αντιδράσεις (φόβο, θλίψη, άγχος, δυσφορία κ.ά.),
– να κατανοήσουμε αυτά τα αρνητικά συναισθήματα και παράλληλα να δώσουμε χρόνο στον εαυτό μας ώστε να δούμε τις δυνατότητες μας για να ανταπεξέλθουμε σ’αυτή τη δύσκολη κατάσταση μη επιβαρύνοντας τα παιδιά μας.
Για την δική μας στήριξη είναι σημαντικό να μην κλεινόμαστε στον εαυτό μας, αλλά να συζητάμε για τα συναισθήματά μας με τα κοντινά μας άτομα
(σύντροφο, φίλους, συγγενείς), δηλαδή με το δικό μας υποστηρικτικό δίκτυο. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, ότι σε αυτήν την κρίσιμη για όλους μας περίοδο, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με μεγάλο όγκο πληροφοριών και είναι σε θέση να αντιληφθούν τη σοβαρότητα της κατάστασης. Επηρεάζονται, όμως, σε σημαντικό βαθμό από τον τρόπο που συμπεριφέρονται οι υπόλοιποι γύρω τους, και κυρίως οι γονείς. Αν οι γονείς διαχειρίζονται αυτή τη κρίση με σιγουριά, είναι σε θέση να παρέχουν και καλύτερη υποστήριξη στα παιδιά τους.
Η έγκυρη πληροφόρηση και η γνώση για το πώς να διαχειριστούμε μια τέτοια κατάσταση αποτελούν τα πρώτα βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση.
Για τον λόγο αυτό, παρακάτω παρέχονται χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τη συμπεριφορά των παιδιών ανά ηλικία και πρακτικές συμβουλές διαχείρισής τους. Κάθε παιδί, όπως και κάθε άνθρωπος γενικότερα, αντιδρά και διαχειρίζεται με διαφορετικό τρόπο το στρες, ανάλογα με την ηλικία του, τις προηγούμενες εμπειρίες του και τους μηχανισμούς διαχείρισης στρες που ήδη διαθέτει. Για κάθε παιδί, η κατανόηση, η ενσυναίσθηση και το αίσθημα ασφάλειας είναι τα κύρια εργαλεία που χρειάζεται να υιοθετήσουν οι γονείς. Το σημαντικότερο είναι να καταλάβει το παιδί γιατί χρειάζεται να κάνει αυτό που του ζητάμε. Και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της συζήτησης και των απαντήσεων σε τυχόν απορίες. Ας δώσουμε χρόνο και χώρο στα παιδιά να εκφραστούν, καθώς και τη φροντίδα και την αγάπη μας για να ζήσουμε όλοι μας όσο πιο άνετα και ήρεμα γίνεται αυτή τη δύσκολη αναγκαία περίοδο εγκλεισμού και κοινωνικής απομόνωσης και να την κάνουμε όσο πιο ευχάριστη μπορούμε.
Ας δούμε λοιπόν κάποιες πρακτικές συμβουλές στη καθημερινή 24ωρη συμβίωση με τα αγαπημένα μας παιδιά
-Ο γονιός είναι ο διαμεσολαβητής ανάμεσα στο παιδί και την πραγματικότητα Εξηγούμε με όσο πιο απλά λόγια γίνεται για την κατάσταση και την αναστάτωση που επικρατεί. Δηλαδή για τον κορωνοϊό και για τη καραντίνα ως συνέπεια του. «Είναι αυτές οι μέρες που δεν μπορείς να πας στο σχολείο, στις δραστηριότητες σου ή να παίξεις με τους φίλους σου. Αυτό συμβαίνει γιατί στη χώρα μας όπως και σε πολλές χώρες έχει εμφανιστεί ο κορωνοϊός που αρρωσταίνει τους ανθρώπους με επίμονο βήχα και πυρετό. Οι γιατροί φροντίζουν τους άρρωστους ανθρώπους αλλά για να τους βοηθήσουμε πρέπει να μείνουμε σπίτι !!! Το να μείνεις σπίτι ξέρω είναι βαρετό αλλά υπάρχουν πολλά ευχάριστα πράγματα που μπορείς να κάνεις με τη μαμά και τον μπαμπά. Όταν ο κορωνοϊός φύγει τότε θα μπορέσουμε να βγούμε από το σπίτι.» ή «Για να μην διακινδυνεύσουμε να κολλήσουμε άλλους ή να μας κολλήσουν άλλοι είμαστε υποχρεωμένοι όλοι να παραμείνουμε σπίτια μας όσο μας επιβληθεί.
– Είμαστε προσεκτικοί να μην τα υπέρ-εκθέτουμε στα γεγονότα και κυρίως σε εικόνες. Ο περιορισμός της έκθεσης σε συνεχείς πληροφορίες και εικόνες από τα ΜΜΕ αποτελούν βασική προϋπόθεση για τη διατήρηση της ψυχικής ευεξίας, όχι μόνο των παιδιών αλλά και των ίδιων των γονιών Εξηγούμε λοιπόν στα παιδιά ότι με το μέτρο της παραμονής στο σπίτι θα πετύχουμε να μείνουμε υγιείς αλλά και να διευκολύνουμε τη δουλειά των γιατρών που μας φροντίζουν και μας γιατρεύουν! Ότι υπάρχουν φάρμακα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού και ότι η πλειοψηφία των ανθρώπων που ασθενούν θεραπεύονται. Το φαινόμενο της πανδημίας του κορωνοϊού και του κατ’ οίκον περιορισμού αγχώνουν περισσότερο τους γονείς. Γι’ αυτό το λόγο οι γονείς καλούνται να διαχειριστούν τις ανησυχίες και τις έντονες συναισθηματικές τους αντιδράσεις μπροστά στα παιδιά, με στόχο να τα καθησυχάσουν γι’ αυτό το τόσο ιδιαίτερο γεγονός .

-Εντάσσουμε στο καθημερινό πρόγραμμα των παιδιών εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
-Προγραμματίζουμε χαλαρωτικές δραστηριότητες με τα παιδιά μας πριν την ώρα του ύπνου.
-Διατηρούμε την καθημερινότητα και τη ρουτίνα τους όσο το δυνατόν περισσότερο. Η διατήρηση της ρουτίνας είναι καθησυχαστική για τα παιδιά, καθώς τα βοηθά να διατηρούν ένα αίσθημα ασφάλειας και κανονικότητας στην καθημερινότητά τους. Τα παιδιά μπορεί να έχουν απορίες σχετικά με το πότε θα επιστρέψουν στο σχολείο και στην προηγούμενη καθημερινότητά τους. Μπορεί να αναφέρουν ότι τους λείπουν οι φίλοι και οι φίλες τους. Τους εξηγούμε όσο πιο απλά μπορούμε αυτά που γνωρίζουμε τη δεδομένη στιγμή
-Αποφεύγουμε την απόδοση ευθυνών.Όταν υπάρχει ένταση, είναι εύκολο μερικές φορές να αρχίσουμε να κατηγορούμε μία ή περισσότερες ομάδες ανθρώπων. Είναι σημαντικό όμως να αποφύγετε να στιγματίσετε ομάδες ανθρώπων ως υπεύθυνες για τον κορωνοϊό
.-Τονίζουμε στα παιδιά τα σημαντικά στοιχεία .Μερικά σημαντικά σημεία που πρέπει να τους τονίσετε κατά τις συζητήσεις σας είναι:«Οι ενήλικες στο σπίτι και στο σχολείο φροντίζουν για την υγεία και την ασφάλεια των παιδιών. Αν έχουν οποιαδήποτε ανησυχία, να μιλούν σε κάποιον ενήλικα που εμπιστεύονται. Ο κορωνοϊός Covid-19 δεν προσβάλλει όλους τους ανθρώπους, ούτε τους αρρωσταίνει όλους. Οι υγειονομικές Αρχές και οι Αρχές του σχολείου προσέχουν ιδιαίτερα ώστε να βεβαιωθούν ότι θα προσβληθούν όσο το δυνατόν λιγότεροι άνθρωποι.»
-Δίνουμε έμφαση σε ό,τι μπορούν να κάνουν τα παιδιά για να προστατευτούν και όχι σε όσα δεν μπορούν να ελέγξουν και κυρίως σε τρόπους αυτοπροστασίας . Μιλάμε στα παιδιά μας ιδιαίτερα για το πώς μπορούν να προφυλαχθούν από τον κορωνοϊο, τηρώντας βασικούς κανόνες υγιεινής και κυρίως εφαρμόζοντας το συχνό και σχολαστικό πλύσιμο των χεριών. Μπορούμε παράλληλα να σκεφτούμε όλοι μαζί ιδέες για το πώς να υιοθετήσουμε συμπεριφορές προαγωγής της υγείας στο σπίτι. Για παράδειγμα, ακολουθούμε πιο υγιεινή διατροφή και βάζουμε στη μέρα μας τη σωματική δραστηριότητα .
-Συζητάμε με τα παιδιά μας. Τα ενθαρρύνουμε να μας κάνουν ερωτήσεις και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους. Είναι σημαντικό, τα παιδιά να μάθουν να εκφράζουν τα συναισθήματά τους από μικρή ηλικία κυρίως όταν πρόκειται για καταστάσεις κρίσης γιατί τα βοηθά να ανακουφιστούν από την ένταση που μπορεί να βιώνουν. Παράλληλα, είναι πιθανό να ανησυχούν για την υγεία συγγενών ή μεγαλύτερων ηλικιακά ατόμων, όπως ο παππούς και η γιαγιά. Εάν υιοθετήσουμε τέτοιες δραστηριότητες τώρα είναι και πιθανό να διατηρηθούν και μετά το πέρας της πανδημίας!
-Είμαστε ψύχραιμοι και καθησυχαστικοί. Έχουμε στο νου μας ότι τα παιδιά αντιδρούν και ακολουθούν τις αντιδράσεις των ενηλίκων που είναι υπεύθυνοι για τη φροντίδα τους. Αυτά που λέμε εμείς στα παιδιά σε σχέση με τον ιό, σε σχέση με τα μέτρα πρόληψης που λαμβάνονται και τις σχετικές εξελίξεις μπορούν είτε να αυξήσουν είτε να μειώσουν το άγχος των παιδιών.
Υπογραμμίζουμε στα παιδιά ότι η υγεία των ίδιων και της οικογένειάς μας είναι καλή, εφόσον αυτό ισχύει.
-Είμαστε ειλικρινείς – Δίνουμε στα παιδιά ακριβείς πληροφορίες
Αν τα παιδιά δεν έχουν σωστή ενημέρωση, είναι εύκολο να αρχίσουν να φαντάζονται πράγματα πολύ χειρότερα από ό,τι ισχύει στην πραγματικότητα.
Τα παιδιά μπορεί να θελήσουν να μιλήσουν σε κάποιον για τους φόβους τους, τις ανησυχίες τους, τις απορίες τους .Επιτρέψτε στα παιδιά σας να σας μιλήσουν για τα συναισθήματά τους και καθησυχάστε τα. Είναι σημαντικό να νιώθουν ότι έχουν κάποιον να μιλήσουν.

Ειδικότερα ανά ηλικία η διαχείριση της συμπεριφοράς των παιδιών-εφήβων και η ενημέρωση τους για τον covid19 έχει ως εξής:

Παιδιά έως 2 ετών
Τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία ενδέχεται να κλαίνε πιο συχνά από το συνηθισμένο και να αποζητούν περισσότερη προσοχή και φροντίδα απ’ ότι συνήθως.
Προσπαθούμε να είμαστε ήρεμοι όταν βρισκόμαστε μαζί τους. Μπορεί να μην αντιλαμβάνονται πλήρως αυτά που τους λέμε, αλλά είναι σε θέση να αντιληφθούν τα μη-λεκτικά μηνύματα (όπως εκφράσεις ή κινήσεις) και τις αντιδράσεις μας.
Παρατηρούμε τη συμπεριφορά τους για οποιοδήποτε σημάδι άγχους ή στρες. Διατηρούμε τη ρουτίνα και ένα σταθερό πρόγραμμα.

Παιδιά προσχολικής ηλικίας (3 έως 6 ετών)
Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι πιθανό λόγω στρες, να επιστρέψουν σε προγενέστερες συμπεριφορές, όπως νυκτερινή ενούρηση, προσκόλληση στους γονείς, φόβος να μείνουν μόνα, διαταραχές στον ύπνο ή απώλεια όρεξης.
Αρχικά χρειάζεται να δείξουμε ως γονείς υπομονή και κατανόηση. Είναι σημαντικό, να παρέχουμε στα παιδιά μας ασφάλεια, τόσο λεκτική όσο και σωματική μέσω της φυσικής μας παρουσίας. Παράλληλα, τα ενθαρρύνουμε να εκφράσουν τα συναισθήματά τους μέσα από το παιχνίδι, το παραμύθι ή την αφήγηση. Είναι πολύ πιθανό επίσης το παιδί μας να ανησυχεί για την υγεία των γονιών, συγγενών και φίλων. Είναι σημαντικό να καθησυχάσουμε τα παιδιά, εξηγώντας τους ότι λαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για να παραμείνουμε όλοι υγιείς και ασφαλείς. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε την κατάσταση ως ευκαιρία, ώστε να μάθουμε στα παιδιά μας να τηρούν και τα ίδια τους κανόνες υγιεινής, πλένοντας συχνά τα χέρια τους. Μπορούμε μάλιστα να κάνουμε πιο διασκεδαστική τη διαδικασία, για παράδειγμα μέσα από κάποιο σχετικό τραγούδι ή ακόμη και γράφοντας ένα δικό τους τραγούδι.
Μπορούμε να μιλήσουμε στα παιδιά μας για τον νέο κορωνοϊό, μέσω παραμυθιών. Χρησιμοποιούμε και άλλες μεθόδους, όπως τη ζωγραφική με διάφορα χρώματα, τα παιχνίδια ρόλων, τις κατασκευές κλπ

Παιδιά ηλικίας 6-12 ετών
Σε μία τέτοια κατάσταση, τα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας μπορεί να εκδηλώνουν θλίψη, θυμό, ευερεθιστότητα, προβλήματα στον ύπνο και στη διατροφή, εφιάλτες και προβλήματα συγκέντρωσης. Επίσης, μπορεί να εμφανίσουν και σωματικά συμπτώματα, όπως πονοκέφαλο ή πόνο στο στομάχι, ως αντίδραση στο στρες. Σημαντική είναι και η διατήρηση των επαφών των παιδιών μας με τους συνομήλικους και τους φίλους τους. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν το Ίντερνετ ή το τηλέφωνο, αφού η συνάντηση από κοντά δεν επιτρέπεται στην παρούσα φάση.
Είναι επίσης σημαντικό να μην χαθεί η επαφή του παιδιού με τα μαθήματα. Στο διαδίκτυο υπάρχει πολύ υλικό για επανάληψη στην ήδη διδακτέα ύλη. Μπορούμε να αξιοποιούμε γενικότερα το διαδίκτυο για δημιουργικές δραστηριότητες, π.χ. εκπαιδευτικά παιχνίδια για ασφαλή πλοήγηση, παρακολούθηση παραστάσεων διαδικτυακά, δωρεάν βιβλία και παραμύθια για παιδιά•
Έφηβοι ηλικίας 12-18 ετών
Οι έφηβοι, όπως και οι υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες παιδιών, μπορεί να εμφανίσουν τις συνήθεις αντιδράσεις, όπως σωματικοί πόνοι, ευερεθιστikότητα, διαταραχές στη διατροφή και τον ύπνο. Ωστόσο, μπορεί να επιδεικνύουν παράλληλα μια συμπεριφορά απάθειας, αγνοώντας συμπεριφορές προαγωγής υγείας και κανόνες υγιεινής ή υιοθετώντας συμπεριφορές υψηλού κινδύνου, όπως κατανάλωση αλκοόλ ή άλλων ουσιών.
Η κατανόηση, η ενσυναίσθηση και η υπομονή από εμάς τους γονείς παίζουν και εδώ καθοριστικό ρόλο. Συζητάμε μαζί τους. Τους δίνουμε χώρο να εκφραστούν, χωρίς να προσπαθούμε να επιβάλλουμε το πώς εμείς οι ίδιοι αντιλαμβανόμαστε ή κρίνουμε την κατάσταση.Μην ξεχνάμε ότι οι έφηβοι μπορεί να αντιμετωπίζουν τον ιό με χιούμορ. Το χιούμορ είναι ένας υγιής μηχανισμός άμυνας και διαχείρισης, αρκεί να μην έχει αντίθετα αποτελέσματα αν αντιμετωπίζουν την κατάσταση μόνο με αυτόν τον τρόπο.
Οι έφηβοι, λόγω και της κατάστασης, ενδέχεται να «βουλιάξουν» στις οθόνες των υπολογιστών.
Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα πρόγραμμα και ως προς αυτό. Δηλαδή ορίζουμε μαζί συγκεκριμένες ώρες που μπορούν να αφιερώνουν στο διαδίκτυο ή τον υπολογιστή για ψυχαγωγικούς λόγους. Εάν υπάρχουν ήδη όρια ως προς αυτό, είναι καλό να τα διατηρήσουμε και να φροντίζουμε να τηρούμε
Kαι στους εφήβους είναι απαραίτητο να μην χαθεί η επαφή με τα μαθήματα και το σχολείο. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζονται τα παιδιά που βρίσκονται στη Γ’ Λυκείου. Οι μαθητές αυτοί είναι πολύ πιθανό να βιώνουν ήδη στρες λόγω των εισαγωγικών εξετάσεων και των αλλαγών που μπορεί να επέλθουν λόγω της κατάστασης. Συζητάμε μαζί τους, τους ενθαρρύνουμε να εκφράζουν τα συναισθήματα και τις ανησυχίες τους, τους θυμίζουμε ότι η ίδια κατάσταση ισχύει για όλους τους συμμαθητές τους και προσπαθούμε να τους κάνουμε να νιώσουν ασφάλεια για το μέλλον αποφεύγοντας να τους μεταφέρουμε τα δικά μας άγχη και ανησυχίες σχετικά με το νέο κορωνοϊό.

Εν κατακλείδι ο κάθε γονέας ξέρει καλύτερα από κάθε άλλον το παιδί του και τις ανάγκες του. Οι υγιείς σχέσεις που χτίζουμε με τα παιδιά μας αποτελούν σημαντικό εφόδιο, όχι μόνο για τη διαχείριση της κρίσης στην περίπτωση του νέου κορωνοϊού, αλλά και για τη διαχείριση μελλοντικών κρίσεων στην οικογένεια.
Τέλος, είναι μια καλή ευκαιρία για εμάς τους γονείς να αναρωτηθούμε τι θέλουμε το παιδί μας να μάθει μέσα από αυτήν την κρίση δημόσιας υγείας. Το βασικότερο που έχει προκύψει μέχρι στιγμής, είναι η ατομική ευθύνη και δράση και πόσο σημαντικό ρόλο μπορεί να διαδραματίσει ο καθένας μας στην αντιμετώπιση της δύσκολης αυτής κατάστασης.
Η συλλογική ευθύνη, η συλλογική δράση, ο αλτρουισμός και η αλληλοβοήθεια αποτελούν επίσης συμπεριφορές και ιδανικά που καλούμαστε να επιδείξουμε και μπορούν να δώσουν λύσεις και απαντήσεις σε περιπτώσεις κρίσεων. Αυτά είναι εξαιρετικά σημαντικά μηνύματα για όλους μας και πρέπει να τα υπενθυμίζουμε οι ίδιοι στον εαυτό μας αλλά και στα παιδιά μας.

Γι΄αυτό σε περίπτωση που χρειάζεστε επιπλέον βοήθεια για τον τρόπο που θα ενημερώνετε τα παιδιά σας ή θα διαχειρίζεστε τη συμπεριφορά τους ή ψυχολογική υποστήριξη για σας , μπορείτε να απευθυνθείτε τηλεφωνικά στα παρακάτω μέλη
του εκπαιδευτικού προσωπικού του σχολείου μας

ΕΛΕΝΗ ΛΑΠΑΝΤΖΗ εκπ/κός ΤΕ (ειδική παιδαγωγός) τηλ 2238023595
ΚΟΜΜΑΤΑ ΜΑΡΙΑ σχολική ψυχολόγος της ΕΔΕΑΥ τηλ 2231022859
ΑΝΤΩΝΟΠΟΛΟΥ κοινωνική λειτουργός της ΕΔΕΑΥ τηλ 2231022859
Email επικοινωνίας 22dimrodi@sch.gr
Θα βρεθούμε ξανά όταν όλα θα έχουν περάσει. …

Αφήστε μια απάντηση

This is an example of a WordPress page, you could edit this to put information about yourself or your site so readers know where you are coming from. You can create as many pages like this one or sub-pages as you like and manage all of your content inside of WordPress.

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Απρίλιος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Μαρ   Μαΐ »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ



Top
 
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων