ΤΑΞΗ ΣΤ1
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (2021-2022)
ΘΕΜΑ : Πηγές ενέργειας-εξοικονόμηση ενέργειας : Η Συμβολή της Ζωγραφικής Τέχνης
Α) ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Εφαρμόζοντας τη μέθοδο του «καταιγισμού ιδεών» (brainstorming) θέσαμε τους παρακάτω στόχους :
-
την αποσαφήνιση και τον ορισμό εννοιών και όρων , λέξεων ή εκφράσεων που αναλύουν την κεντρική έννοια – θέμα που τίθεται προς διερεύνηση
-
την ανάκληση προϋπαρχουσών γνώσεων ή ιδεών επί του θέματος ή των υποθεμάτων αυτού : διαθεματική – επικοδομητική προσέγγιση της γνώσης
-
την καλλιέργεια της δημιουργικής , αποκλίνουσας σκέψης και την ανάπτυξη καινοτόμων ιδεών με ορατό αποτέλεσμα προς την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου
-
την ταυτόχρονη ανάπτυξη ανώτερων νοητικών λειτουργιών και ψυχοκινητικών διεργασιών κατά τη διαδικασία της μάθησης ως απαραίτητη προϋπόθεση αυτής
Β) ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Οι μαθητές αποσαφήνισαν την έννοια των όρων «οικολογική συνείδηση – προστασία του περιβάλλοντος» υπογραμμίζοντας ότι η σχέση μας με τη φύση και γενικότερα με ό,τι μας περιβάλλει (πρέπει να ) είναι πρωτίστως σχέση ενσυναίσθησης και θετικής αλληλεπίδρασης . Στη συνέχεια ανέφεραν τις πηγές και τις μορφές ενέργειας και τόνισαν ότι ο πλανήτης θα έπρεπε να στραφεί , όσο το δυνατόν περισσότερο , στη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και στη μείωση της αλόγιστης χρήσης των μη ανανεώσιμων . Κατόπιν «ελεύθερης συζήτησης» κατέληξαν στην αναγκαιότητα της εξοικονόμησης ενέργειας και του τι μπορεί ο καθένας μας να πράξει ώστε να είναι μέρος της λύσης κι όχι του προβλήματος , εφαρμόζοντας στην καθημερινή του ζωή υλοποιήσιμες αντίστοιχες πρακτικές οι οποίες αναδείχτηκαν μέσω του προφορικού αλλά και γραπτού «καταιγισμού των ιδεών» (αποκλίνουσα σκέψη) τον οποίον ακολούθησε η κατηγοριοποίηση αυτών και η εικονική τους αναπαράσταση , αφού πρώτα αξιολογήθηκαν από τους ίδιους ως προς την αξία και την αποτελεσματικότητά τους (συγκλίνουσα σκέψη) . Τέλος οι μαθητές απεικόνισαν το γνωστικό περιεχόμενο των παραπάνω πρακτικών ψυχοκινητικά μέσω της ζωγραφικής τέχνης κάνοντας ορατές τις ιδέες τους .
Γ) ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ – ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Η ζωγραφική τέχνη ως αισθητική εμπειρία και μέρος της διεργασίας της «μετασχηματίζουσας μάθησης» ΄που συντελείται μέσω αυτής , οδήγησε στην επαναξιολόγηση και τον μετασχηματισμό των αναπαραστάσεων των μαθητών επί του συγκεκριμένου θέματος κατά τον διαμοιρασμό των ιδεών τους . Η ανάγνωση και ερμηνεία των έργων των παιδιών , από τα ίδια τα παιδιά , όρισαν συνειδητά τις λύσεις – προτάσεις (καθημερινές πρακτικές εξοικονόμησης ενέργειας) αλλά και το ίδιο το πρόβλημα (αλόγιστη σπατάλη των πηγών ενέργειας του πλανήτη από τον άνθρωπο) .