Συμμετοχή του νηπιαγωγείου στο Εθνικό Θεματικό Δίκτυο: «ΤΟ ΣΕΙΣΜΙΚΟ ΤΟΞΟ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΝΩΝΕΙ» και εκπόνηση καινοτόμου προγράμματος με τίτλο: ” Όταν ο κύριος Εγκέλαδος θυμώσει… εμείς θα είμαστε Έτοιμοι! ” τις εργασίες του οποίου συντονίζει το Κ.Π.Ε. Ζακύνθου προκειμένου:
- Η σχολική μονάδα να είναι κατάλληλα προετοιμασμένη σε περίπτωση σεισμικού γεγονότος.
- Να γίνουν αλλά και να ενισχυθούν οι απαραίτητες ενέργειες μαθητικής μέριμνας (προστασία από σεισμούς).
- Τα νήπια να διαχειριστούν ένα σεισμικό γεγονός στο σχολικό περιβάλλον και όχι μόνο.
- Να συμβάλλει στη βελτίωση και τον εμπλουτισμό της Εκπαιδευτικής Διαδικασίας με δραστηριότητες που στοχεύουν στην καλλιέργεια Δεξιοτήτων Ζωής όπως:
- Η απόκτηση της ενδεδειγμένης αντισεισμικής στάσης και συμπεριφοράς.
- Τρόπους αποτελεσματικής προστασίας.
- Καλλιέργεια δεξιοτήτων επιβίωσης από την εκμάθηση μέτρων πρόληψης και προστασίας.
- Κατανόηση της σημασίας του όρου «ετοιμότητα».
- Τη συμμετοχή σε ασκήσεις ετοιμότητας.
Ως εκ τούτου, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του σχεδίου δράσης αποτελεί Πρακτική μείωσης σεισμικού κινδύνου στο σχολικό περιβάλλον και στην εκπαίδευση γενικά.
Οι φάσεις υλοποίησης του σχεδίου δράσης αφορούν την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, ασκήσεων ετοιμότητας και τη σύναψη του πρωτοκόλλου συνεργασίας με το Κ.Π.Ε. Ζακύνθου στο πλαίσιο του Εθνικού Θεματικού Δικτύου: “Το Σεισμικό Τόξο που μας Ενώνει” ως εξής:
Α’1. Μαθαίνουμε να προστατευόμαστε με ασκήσεις Ετοιμότητας. Παιχνίδια ομαδικά και ατομικά με συγκεκριμένα παραγγέλματα που στόχευαν στην ετοιμότητα και στον συγχρονισμό των νηπίων σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο. Ζευγάρια-Ομάδες με σκοπό την εκτέλεση οδηγιών.
Α2. Ανάθεση 1ης αποστολής από την κυρία “Τούλα – Ετοιμούλα” (ψηφιακό είδωλο) στα παιδιά, μέσω μηνύματος στον υπολογιστή. Η αποστολή αφορά την ανακάλυψη και το διάβασμα του βιβλίου ‘Έτοιμος;” με θέμα την ετοιμότητα σε περίπτωση σεισμού.
Α3. Aνάθεση 2ης αποστολής Η αποστολή αφορά την πραγματοποίηση ασκήσεων σεισμού, όπως έκαναν και οι ήρωες στο βιβλίο που διαβάσαμε.
Α4. Ανάθεση 3ης αποστολής ΚΟΥΤΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ Η αποστολή αφορά τη δημιουργία ομαδικής εργασίας με τίτλο: «ΚΟΥΤΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ».
Α’5 Ομαδική Εργασία-Κάτοψη του χώρου του νηπιαγωγείου Να συμμετέχουν στον σχεδιασμό και στην εφαρμογή του Σχολικού Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης σε περίπτωση σεισμού. Να αποκωδικοποιούν απλά σύμβολα, σχεδιαγράμματα και χάρτες ακολουθώντας τους κανόνες ασφαλείας.
Α’6 Κατασκευή Μακέτας του Νηπιαγωγείου. Κατασκευή της μακέτας της τάξης και του χώρου συγκέντρωσης στην αυλή του νηπιαγωγείου αξιοποιώντας το οικοδομικό υλικό. Αναπαράσταση άσκησης σεισμού στην τάξη μέσα από ένα παιχνίδι ρόλων κατά τη διάρκεια του οποίου “δάνεισαν” τη φωνή τους στις κούκλες, ανακάλεσαν προηγούμενες γνώσεις προκειμένου να προβούν στους απαραίτητους υπολογισμούς που πρέπει να κάνουν ώστε να τοποθετήσουν τις κούκλες στο χώρο, να τις μετακινήσουν ακολουθώντας την απαραίτητη διαδρομή για να φτάσουν στο χώρο συγκέντρωσης.
Α’7 ΣΕΙΣΜΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ & ΣΩΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ (ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ STEAM) – ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΜΑΚΕΤΑΣ Τα νήπια επέλεξαν χωρίς περιορισμούς στη σκέψη τους τις συμβουλές που θέλουν να δώσουν στην κοινότητα και αφορούν την σωστή συμπεριφορά σε περίπτωση σεισμού και τον τρόπο με τον οποίο θα το κάνουν πραγματικότητα. Αξιοποίησαν το τραγούδι μας με τίτλο: “Όταν η Γη κουνιέται!”. Ανέπτυξαν την κριτική τους σκέψη και συνεργάστηκαν με σκοπό να βοηθήσουν τα playmobil να κάνουν άσκηση σεισμού, μέσα από ένα παιχνίδι ρόλων στο οποίο τα νήπια θα αναλάβουν να τα καθοδηγήσουν.
Α’8 ΣΕΙΣΜΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΚΑΙ ΟΧΗΜΑΤΑ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ Οι μικροί μαθητές ασχολήθηκαν με τα οχήματα Έκτακτης Ανάγκης και γνώρισαν τους χρήσιμους αριθμούς κλήσης αυτών.
Α’9 Οι πλάκες της Γης που χορεύον τρελά…την κουνούν καμιά φορά! Η Γη μοιάζει με ραγισμένο αυγό-Το Παζλ της Γης (STEAM) αποτέλεσαν εκπαιδευτικές δραστηριότητες, με σκοπό τα νήπια να γνωρίσουν το λόγο που προκαλείται το φυσικό φαινόμενο του σεισμού. Ενεπλάκησαν σε αυτές με δημιουργικό τρόπο και εκφράστηκαν ελεύθερα, προκειμένου να εξηγήσουν πως γίνεται ο σεισμός. Συμμετείχαν σε ομαδικές εικαστικές δημιουργίες ( γη, Ήπειροι και Τεκτονικές πλάκες). Έκαναν το πείραμα του ραγισμένου αυγού που μοιάζει με το φλοιό της γης εξαιτίας των πλακών που υπάρχουν πάνω της. Αντιλήφθηκαν ότι ο σεισμός προέρχεται από την κίνηση των πλακών της γης και αποτελεί ένα φυσικό φαινόμενο και όχι κάτι «μαγικό».
Β’ Ανάπτυξη Συναισθηματικής Νοημοσύνης νηπίων-Αφήγηση παραμυθιού: “Τι νιώθεις;” Πανικός/Ψυχραιμία (συγγραφέας Lydia Magica) .
Β’1 Διαχείριση Συναισθημάτων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από ένα Σεισμικό Γεγονότος- Κατασκευή μασκών στις οποίες απεικονίζεται το συναίσθημα του Πανικού και της Ψυχραιμίας. Αξιοποίηση των μασκών σε ομαδικά παιχνίδια και ασκήσεις σεισμού τόσο με συγκροτημένη σκέψη και ψύχραιμο τρόπο όσο και με παρορμητική συμπεριφορά και συναίσθημα πανικού. Μέσω παιχνιδιών, δραστηριοτήτων και ασκήσεων σεισμού τα νήπια ανέπτυξαν τη Συναισθηματική τους Νοημοσύνη και συγκεκριμένα:
- Να επιβιώνουν παρόλες τις δυσκολίες ή τα ξαφνικά γεγονότα όπως ένας σεισμός.
- Να ελέγχουν τις παρορμήσεις τους.
- Να ενεργούν με ωριμότητα, νηφαλιότητα και ψυχραιμία.
- Να αντιληφθούν ότι ο Πανικός δεν τους επιτρέπει να σκεφτούν και να δράσουν με ασφάλεια, ενώ η Ψυχραιμία βοηθά να αποφύγουν στάσεις, ενέργειες και συμπεριφορές που θα έβαζαν τον εαυτό τους σε κίνδυνο.
- Να έχουν υπομονή και να περιμένουν να ολοκληρωθεί ένα σεισμικό γεγονός.
- Να λειτουργούν ομαδικά και να αναπτύσσουν το αίσθημα της ενσυναίσθησης και της υπευθυνότητας.
- Να μάθουν να ρυθμίζουν τα συναισθήματά τους ώστε αυτά να μην επηρεάζουν την κρίση τους και τη συμπεριφορά τους απέναντι σε ένα σεισμικό γεγονός.
Γ’ Η Ενημερωτική Εκπομπή των “Ετοιμούληδων”!
Με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα καλλιεργήθηκε η κριτική σκέψη των νηπίων, τα οποία κλήθηκαν να συνεργαστούν, προκειμένου να ανακαλέσουν και να επιλέξουν από τις νέες γνώσεις και εμπειρίες που απέκτησαν κατά τη διάρκεια υλοποίησης του σχεδίου δράσης, εκείνες που έκριναν σημαντικές και αφορούσαν την ενημέρωση, την πρόληψη και τη σωστή συμπεριφορά σε περίπτωση σεισμικού γεγονότος. Αξιοποίησαν ψηφιακά περιβάλλοντα, αναπτύσσοντας έτσι τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους.
Ανέλαβαν επομένως σημαντική αποστολή, εφόσον κλήθηκαν να ενημερώσουν το κοινωνικό σύνολο για την ενδεδειγμένη αντισεισμική συμπεριφορά και για την ενεργό συμμετοχή τους στην ομάδα της κυρίας “Ετοιμότητας”!
Δ’ Τα χρωματιστά σπίτια! Οι μικροί μηχανικοί του 20ου Νηπιαγωγείου Χαλκίδας εν δράσει!
Τα νήπια αναλαμβάνουν το ρόλο του Μηχανικού, ελέγχουν σπίτια μετά το σεισμό, δίνουν οδηγίες και συμβουλές στους ιδιοκτήτες τους. Επέλεξαν τα χρώματα που χρησιμιποίησαν για να αποτυπώσουν το μέγεθος της ζημιάς που έχουν υποστεί.
Τις δράσεις μας μπορείτε να δείτε στον Ψηφιακό Πίνακα (Padlet) που έχει αναρτήσει το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ζακύνθου. Οδηγείτε τον κέρσορα πάνω στην οριζόντια και κάθετη μπάρα για να δείτε0 τις δράσεις του 20ου νηπιαγωγείου ανάμεσα σε αυτές των άλλων σχολείων μου συμμετέχουν στο δίκτυο.
ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ Α.Ε.Ε. 2023-2024 από 20° ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΛΚΙΔΑΣ διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.
