Στο πλαίσιο των θεματικών μας δραστηριοτήτων, τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν καλύτερα το πολύτιμο δέντρο της πατρίδας μας, την ελιά! Μέσα από δημιουργικές και πειραματικές δραστηριότητες, εξερεύνησαν τη μορφή, τη σημασία και τις ιδιότητες της ελιάς με βιωματικό και ευχάριστο τρόπο!! Οι δραστηριότητες αυτές εντάσσονταν σε ένα ευρύτερο παιδαγωγικό και μαθησιακό πλαίσιο μέσα από το οποίο επιδιώχθηκε η ανάπτυξη της παρατηρητικότητας, της λεπτής κινητικότητας, της γλωσσικής καλλιέργειας και της συνεργασίας, καθώς και η εξοικείωση με βασικές έννοιες των φυσικών επιστημών!!!
Αρχικά, τα παιδιά δημιούργησαν τα δικά τους κλαδάκια ελιάς! Ζωγράφισαν τον κορμό χρησιμοποιώντας καφέ χρώμα και στη συνέχεια τοποθέτησαν πάνω του μαύρους καρπούς φτιαγμένους από χαρτί γκοφρέ καθώς και πραγματικά φύλλα ελιάς στις θέσεις των φύλλων!! Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό και γέμισε την τάξη με «μικρές ελιές»!!!
Στη συνέχεια, ακολούθησαν λεξιλογικές δραστηριότητες γύρω από τη λέξη ελιά όπου τα παιδιά:
-
Έπαιξαν με τα γράμματα της λέξης βάζοντάς τα στη σωστή σειρά!
-
Προσπάθησαν να αντιγράψουν τη λέξη εξασκώντας τη γραφή τους!
-
Έφτιαξαν με πλαστελίνη το αρχικό γράμμα “ε” πλάθοντάς το με τα χεράκια τους και καλλιεργώντας τη λεπτή κινητικότητά τους!
-
Ζωγράφισαν και στόλισαν το μεγάλο και μικρό γράμμα “Ε, ε”, ενώ το αναζήτησαν και ανάμεσα σε άλλα γράμματα αναπτύσσοντας την οπτική τους διάκριση!
-
Τέλος, προσπάθησαν να βρουν λέξεις που αρχίζουν από το γράμμα “ε” εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιό τους και ενισχύοντας τη γλωσσική επίγνωση!
Ως ολοκλήρωση αυτών των δραστηριοτήτων, τα παιδιά συμμετείχαν και σε ένα απλό πείραμα με θέμα τα υγρά! Αρχικά, υποθέσανε ψηφίζοντας με σταυρούς ποιο από τα τρία υγρά (νερό, λάδι, οινόπνευμα) θα στεγνώσει πιο γρήγορα πάνω σε ένα χαρτί!! Στη συνέχεια, πειραματίστηκαν και παρατήρησαν τα αποτελέσματα ανακαλύπτοντας ότι το οινόπνευμα εξατμίζεται πιο γρήγορα!! Έτσι, γνώρισαν βιωματικά την έννοια της εξάτμισης και ανέπτυξαν την ικανότητα παρατήρησης, σύγκρισης και εξαγωγής συμπερασμάτων!!!
Τέλος, με ένα ακόμη μικρό πείραμα αναμείγνυαν νερό και λάδι και διαπίστωσαν ότι το λάδι δεν ανακατεύεται με το νερό, αλλά επιπλέει στην επιφάνεια εξοικειώνοντάς τα με τις ιδιότητες των υγρών και ενισχύοντας την παρατηρητικότητα και την κριτική τους σκέψη!!
Μετά την ολοκλήρωση όλων αυτών των δραστηριοτήτων μέσα στην τάξη, ακολούθησε μια εκπαιδευτική επίσκεψη σε έναν τοπικό ελαιώνα όπου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τα δέντρα της ελιάς, να ενημερωθούν για τους καρπούς και τα προϊόντα της, αλλά και για τη διαδικασία συγκομιδής!
Με μεγάλο ενθουσιασμό, συμμετείχαν και τα ίδια στο μάζεμα της ελιάς κρατώντας τα ειδικά εργαλεία και ερχόμενα σε επαφή με τον εξοπλισμό που χρησιμοποιεί ο ελαιοπαραγωγός για τη συλλογή του καρπού!!
Ήταν μια υπέροχη εμπειρία που τους έδωσε τη δυνατότητα να συνδέσουν όσα έμαθαν στην τάξη με την πραγματική ζωή και τη φύση καλλιεργώντας έτσι τη γνώση μέσα από τη βιωματική μάθηση και την παρατήρηση στο φυσικό περιβάλλον!!!
Μέσα από όλες αυτές τις δραστηριότητες, τα παιδιά προσέγγισαν την ελιά όχι μόνο ως φυτό αλλά και ως σύμβολο ζωής, πολιτισμού και γνώσης μαθαίνοντας με χαρά και δημιουργικότητα μέσα από την εμπειρία!!!























