Κανονισμός Λειτουργίας

                                                                     Εσωτερικός   Κανονισμός  Λειτουργίας 

                                                            1ου Νηπιαγωγείου Σκοπέλου

  Σκοπός του σχολείου είναι να συμβάλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες, να γίνουν υπεύθυνοι, ελεύθεροι, δημοκρατικοί πολίτες.

Το σχολείο είναι ο χώρος που οι μαθητές ζουν πολλές ώρες, μαθαίνουν, σκέφτονται, δημιουργούν, συνάπτουν σχέσεις με ομηλίκους, παίζουν, χαίρονται, αντιμετωπίζουν δυσκολίες και καλούνται να επιλύσουν “προβλήματα”, διαμορφώνοντας σταδιακά συμπεριφορές και στάσεις ζωής. Για να υλοποιηθεί αποτελεσματικά το πολυδιάστατο έργο του Σχολείου και να επιτευχθούν οι στόχοι του, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ύπαρξη κανόνων. Στο κείμενο που ακολουθεί με τον γενικό τίτλο «Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολείου» περιγράφονται οι πιο σημαντικοί από αυτούς τους κανόνες.

1.Προσέλευση –Αποχώρηση μαθητών.

Τα παιδιά προσέρχονται στο σχολείο 8.15 – 8.30 .Στη συνέχεια η κεντρική πόρτα εξόδου

κλειδώνει.

 Είναι αυτονόητο ότι η έγκαιρη προσέλευση συμβάλλει καθοριστικά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, ενώ η καθυστέρηση επηρεάζει αρνητικά τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας εντός της τάξης. Γι’ αυτό και είναι απολύτως αναγκαίο να τηρείται πιστά ο χρόνος προσέλευσης.

Περιπτώσεις μη έγκαιρης προσέλευσης μαθητή  αντιμετωπίζονται  κατά περίπτωση από το σύλλογο διδασκόντων του Νηπιαγωγείου.

  Οι μαθητές αποχωρούν κατά το τέλος του σχολικού ωραρίου και αν παρουσιαστεί ανάγκη  αποχώρησης μαθητή πριν του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), η αποχώρηση γίνεται πάντοτε με συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα ο οποίος  υπογράφει υπεύθυνη δήλωση παραλαβής του τέκνου του και, φυσικά, κατόπιν συνεννόησης με την/ον υπεύθυνη/ο εκπαιδευτικό της τάξης και την Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.

 Δεν επιτρέπεται η παραμονή γονέων ή οποιουδήποτε προσώπου ξένου στο χώρο του σχολείου σε όλη τη διάρκεια των μαθημάτων. Η προσέλευση γονέων ή οποιουδήποτε άλλου προσώπου στο χώρο του σχολείου θα πρέπει να γίνεται κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας με τους εκπαιδευτικούς ή στον προκαθορισμένο χρόνο επίσκεψης, έτσι όπως έχει οριστεί με σχετική απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων ή από τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό του κάθε τμήματος. Σε κάθε έκτακτη περίπτωση γονείς γίνονται δεκτοί μετά από τηλεφωνική επικοινωνία.

 Οι γονείς/κηδεμόνες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αποχώρηση οφείλουν να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των παιδιών τους. Σε περίπτωση κωλύματος κατά την οποία ο συνοδός αδυνατεί να βρίσκεται στο σχολείο την ώρα αποχώρησης, οφείλει να ενημερώσει τηλεφωνικά τη Διεύθυνση του Σχολείου.

  1. Φοίτηση

  Το σχολείο αποτελεί το φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, ακριβώς γιατί εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις συγκεκριμένης και οργανωμένης προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων της αγωγής. Γι’ αυτό η φοίτηση των μαθητών είναι υποχρεωτική και η συμμετοχή τους σε όλες τις εκδηλώσεις πρέπει να είναι ενεργός και συστηματική. Οι σχολικές γιορτές, εθνικές, θρησκευτικές ή άλλου τύπου (π.χ. λήξης σχολικού έτους), καθώς και οι εκπαιδευτικές επισκέψεις αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και συμβάλλουν στην αποτελεσματική πραγμάτωση του εκπαιδευτικού έργου, γι’ αυτό οι μαθητές απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο. Η ελλιπής φοίτηση υπονομεύει το εκπαιδευτικό έργο και δυσχεραίνει την πρόοδο των μαθητών.

 Σε περίπτωση απουσίας μαθητή οι γονείς οφείλουν να ενημερώνουν έγκαιρα το σχολείο (είτε τηλεφωνικά είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου). Αλλά και ο/η υπεύθυνος/η εκπαιδευτικός της τάξης οφείλει να επικοινωνεί με την οικογένεια, όταν πρόκειται για μακρόχρονη ή επαναλαμβανόμενη απουσία μαθητή.

Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας.

  Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό. Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στην εκπαιδευτικό της τάξης και  στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.

3.Συμεριφορά μαθητών.

 Η συνεργασία των μαθητών-εκπαιδευτικών  είναι απαραίτητη, για να διατηρηθεί ένα κατάλληλο για εργασία και μάθηση περιβάλλον. Για την επιτυχία του σκοπού αυτού οι μαθητές οφείλουν  να συμπεριφέρονται με ευγένεια και σεβασμό στους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές τους.

 Ο σύλλογος διδασκόντων συζητά σε  τακτά χρονικά διαστήματα θέματα που αφορούν τη συμπεριφορά των μαθητών. Σε περίπτωση    παραβατικής συμπεριφοράς οι εκπαιδευτικοί συνεργάζονται με τους γονείς με προσωπικές συναντήσεις ,τηλεφωνικές ή με τηλεδιασκέψεις προσπαθώντας να αντιμετωπιστούν θέματα  συμπεριφοράς των μαθητών.

4.Πρόληψη φαινομένων βίας και σχολικού εκφοβισμού.

  Ο οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας οφείλουν να μεταδίδουν στα παιδιά τρόπους επίλυσης συγκρούσεων τόσο μέσα στην αίθουσα με τα παιδιά όσο και με τη συνεργασία της οικογένειας του κάθε παιδιού. Φαινόμενα βίας ή σχολικού εκφοβισμού αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από το σύλλογο διδασκόντων της σχολικής μονάδας και με την ενημέρωση – συνεργασία των εκπαιδευτικών –γονέων – Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου.

5.Συνεργασία Σχολείου –Οικογένειας-Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων

 Οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας οργανώνουν συναντήσεις με την οικογένεια του κάθε παιδιού έτσι ώστε να συζητηθούν θέματα που αφορούν την πρόοδο  και τη συμπεριφορά του παιδιού του παιδιού, προβληματισμούς γονέων κλπ.

Η συνεργασία των εκπαιδευτικών με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων και των φορέων  κρίνεται απαραίτητη προκειμένου να επιτευχθούν δραστηριότητες/εκδηλώσεις και δράσεις που αφορούν τη εκπαιδευτική διαδικασία των παιδιών.

6.Γονείς και κηδεμόνες

  Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.  Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.  Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.  Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους – θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης – τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

7.Προετοιμασία γεύματος-Γεύμα

 Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους. Ο/η νηπιαγωγός στο ολοήμερο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.

8.Ποιότητα του σχολικού χώρου

 Ένας από τους στόχους του σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους μαθητές σε ό, τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου.

 Καθαροί και συντηρημένοι χώροι στη σχολική μονάδα διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο επιτελείται τόσο η εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και η καλλιέργεια της ψυχής του παιδιού. Φθορές ,ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας της σχολικής μονάδας αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητες και γενικά  εθίζουν το μαθητή στην αντίληψη  της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας .Μαθητής που προκαλεί φθορά στη περιουσία του σχολείου ,ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασής του βαρύνει τον κηδεμόνα του.

 Τέλος, η συγγραφή και συν-υπογραφή ενός συμβολαίου με κανόνες συμπεριφοράς ανάμεσα στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς της κάθε τάξης, συντελεί στην εσωτερίκευση και τήρηση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου και αναπόφευκτα στη δημιουργία μιας αρμονικής σχέσης μεταξύ των μελών της σχολικής μας κοινότητας.

9.Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

  Φαινόμενα έκτακτων αναγκών αντιμετωπίζονται σύμφωνα με το σχέδιο έκτακτης ανάγκης που έχει οριστεί  για κάθε περίπτωση από το σύλλογο διδασκόντων του Νηπιαγωγείου και την Προϊσταμένη.

  Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου.

  Επίσης, ενημερώνουν τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών. Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές  παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα.

 Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Προϊστάμενες οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ. λ. π  για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.