# Μένουμε σπίτι 13 και παίζουμε με τις λέξεις και τα γράμματα

Τα παιδιά πριν ακόμη αρχίσουν το Νηπιαγωγείο έρχονται σε επαφή με το γραπτό λόγο και ανακαλύπτουν πολλά από τα μυστικά του, όπως τη φορά της ανάγνωσης, αναγνωρίζουν και “διαβάζουν” κάποια γράμματα ή επιγραφές. Αντιλαμβάνονται τον επικοινωνιακό σκοπό της γραπτής γλώσσας.

Είναι πολύ εύκολο στη σημερινή γραμματοκρατούμενη κοινωνία μας ένα παιδί που δέχεται ποικίλα ερεθίσματα να αποκτήσει αναγνωστική ικανότητα και η αρμονική συνεργασία μεταξύ Νηπιαγωγείου- οικογένειας είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη αυτού του σκοπού.

Φέτος, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που μας κρατούν στο σπίτι, θα σας προτείνουμε κάποιες ιδέες και γλωσσικά παιχνίδια που μπορείτε να παίξετε μαζί με το παιδί σας:

 1. Στην προηγούμενη ανάρτησή μας δώσαμε την ιδέα δημιουργίας τηλεφωνικού καταλόγου των μελών, φίλων, συγγενών της οικογένειας. Αν είναι έτοιμος ο κατάλογος, τοποθετήστε τον δίπλα στο τηλέφωνο και προτρέψτε το παιδί να τον χρησιμοποιεί κάθε φορά που θέλει να επικοινωνήσει, να στείλει ευχές. Ο κατάλογος μπορεί να ανανεώνεται και να διευρύνεται.

2. Γράψτε μαζί τη λίστα με τα ψώνια του μπακάλη.

3. Διαβάστε μαζί τους λογαριασμούς και την αλληλογραφία που έρχεται στο σπίτι.

4.Φτιάξτε παρέα το μενού της εβδομάδας και καρφιτσώστε το σε πίνακα ανακοινώσεων.

5.Διαβάστε και εκτελέστε μαζί συνταγές μαγειρικής.

6.Παρακολουθήστε μαζί μία ταινία με υπότιτλους.

7. Προτείνετε να γράψει ένα γράμμα, μία κάρτα με ευχές για κάποιον που γιορτάζει.

8. Προτρέψτε το να κατασκευάσει, να διακοσμήσει και να γράψει μία πινακίδα-δώρο με το όνομα κάποιου μέλους, όπως κάναμε στο Νηπιαγωγείο μας στην αρχή της χρονιάς

Οι πρώτες φωτογραφίες με τις δημιουργίες των παιδιών μας έφτασαν. Ο Δημήτρης μας κατασκεύασε και διακόσμησε πινακίδα με το όνομά του. Έφτιαξε γλυπτά γράμματα με πλαστελίνη και ένα λεξικό με αντικείμενα που η ονομασία τους ξεκινά από τα αρχικά γράμματα του ονόματός του!!!

Μπράβο Δημήτρη μας για τις υπέροχες δημιουργίες σου!!! Πόσο ωραία και δημιουργικά περνάς….

9. Ας φτιάξουμε ένα λεξικό με τα γράμματα του αλφάβητου:

 Βρείτε τα γράμματα που συνθέτουν το όνομά σας. Στη συνέχεια, βρείτε στο σπίτι από ένα αντικείμενο που αρχίζει από κάθε γράμμα. Γράψτε όπως μπορείτε σε μια καρτέλα το όνομα του αντικειμένου και βάλτε την καρτέλα δίπλα στο αντικείμενο. Φωτογραφίστε μαζί κάθε αντικείμενο με την καρτέλα του και στείλτε μας τις φωτογραφίες να τις αναρτήσουμε εδώ:

10. Με πλαστελίνη δημιουργήστε τα γλυπτά των γραμμάτων, φωτογραφίστε….και περιμένουμε να θαυμάσουμε τα έργα σας:

11. Ας δούμε τις ψηφιακές αφηγήσεις κάποιων γραμμάτων που δημιουργήθηκαν με τη συμμετοχή παιδιών του Νηπιαγωγείου μας και κυκλοφορούν σε βιβλία:

“H ψηφιακή αφήγηση είναι μια σχετικά νέα μορφή τέχνης, η οποία χρησιμοποιεί τη μουσική, την εικόνα, το βίντεο και την αφήγηση για τη δημιουργία ιστοριών, οι οποίες μοιράζονται μέσω διαδικτύου. Η εκπαιδευτική της σημασία είναι μεγάλη και οι μαθητές αναπτύσσουν επικοινωνιακές δεξιότητες, μαθαίνουν να εκφράζουν τις απόψεις τους, να δομούν τις αφηγήσεις και να γράφουν για ένα ακροατήριο, αυξάνοντας παράλληλα γνώσεις και δεξιότητες στη χρήση των υπολογιστών, συνδυάζοντας ποικίλα πολυμέσα….”   Ιωάννα Κοτρωνίδου- Η ψηφιακή αφήγηση στο σχολείο.

Για κάθε ψηφιακή αφήγηση γράμματος που θα δείτε μπορείτε να δουλέψετε ως εξής:

Ρωτήστε το παιδί ποιες λέξεις άκουσε που αρχίζουν από Α α;

Ζητήστε να γράψει  το γράμμα ή  να το ζωγραφίσει όπως το φαντάζεται

Σκεφτείτε μαζί με το παιδί και άλλες λέξεις από Α α ή Δ δ, ή Μ μ….

Επιχειρήστε μαζί με το παιδί να συνθέσετε τη δική σας ιστορία, χρησιμοποιώντας κάποιες λέξεις που το ίδιο προτείνει και με βάση αυτές να “χτίσετε” την υπόθεση.

Προτείνετε  να εικονογραφήσει την ιστορία του.

Πειραματιστείτε γράφοντας  στο τηλέφωνο ή σε ψηφιακό κασετόφωνο την αφήγηση της ιστορίας από το παιδί.

Χρησιμοποιήστε ένα απλό πρόγραμμα στο υπολογιστή όπως π.χ. το movie maker και εισάγετε τις ζωγραφιές, την αφήγηση της ιστορίας….και έχετε έτοιμη τη δική σας ψηφιακή αφήγηση που μπορείτε να τη μοιραστείτε με τους φίλους σας. Ιωάννα Κοτρωνίδου- Κάθε γράμμα μια ιστορία….

                                                            

12. Παίζουμε ζαρο-ιστορίες;

Οι εικόνες που ακολουθούν θα σας βοηθήσουν να συνθέσετε τις δικές σας ιστορίες. Εκτυπώνετε και φτιάχνετε τα ζάρια.  Κάθεστε στο πάτωμα μαζί με τα μέλη της οικογένειάς σας και ρίχνετε τα ζάρια. Από τις εικόνες που σας τυχαίνουν καλείστε να πλέξετε την ιστορία σας.

Λίγες επιπλέον οδηγίες… Αφού ρίξετε τα ζάρια ο πρώτος διαλέγει μια εικόνα και αρχίζει την ιστορία. Ο επόμενος διαλέγει μια άλλη εικόνα από αυτές που έτυχαν και συνεχίζει την ιστορία….

Την ιστορία την φτιάχνει δηλαδή η ομάδα της οικογένειάς σας  επιλέγοντας ο καθένας  όποια εικόνα θέλει από αυτές που έτυχαν, και ο καθένας  συνεχίζει την ιστορία από το σημείο που την άφησε ο προηγούμενος (kidsactivities)

13. Ας παίξουμε:

Πληκτρολογούμε το αρχικό γράμμα της λέξης:

Στο παρακάτω memory ταιριάζω τις εικόνες με τα αρχικά γράμματά τους:

https://matchthememory.com/eirini-?fbclid=IwAR2vtvvWuCxb4z_2ypqVgDaz6H0eVXO0ww_wpsDCTiMFukzCDw0QcSMDHvY

Ταιριάζω τη λέξη με τη σωστή εικόνα και φτιάχνω ζευγάρια:

https://matchthememory.com/eir?fbclid=IwAR1mv7SH6EBAzdVnTWyR9RsqHPlVv1g2QaxYa1HJzp1-bQHHpvpx5zN7XGk

Βρίσκω πού κρύβεται το γράμμα ρ:

Ταιριάζω τη λέξη με τη σωστή εικόνα και φτιάχνω ζευγάρια:

Παιχνίδια κρεμάλας με το γράμμα γ:

Ενώνω τις εικόνες που αρχίζουν απ’ το ίδιο γράμμα:

 

Ταιριάζω τις εικόνες με τη σωστή λέξη:

 

Κρεμάλα με λέξεις που αρχίζουν από κ:

Από Ι. Μαυρίδου

Σας αγαπάμε πολύ!!!