Σήμερα ξεκινήσαμε τη μέρα μας με πολλά παιχνίδια προσπαθώντας να ανακαλύψουμε την «κυρία συμμετρία». Αρχικά τοποθετήσαμε ένα μεγάλο καθρέφτη στο δάπεδο και πάνω σε αυτόν κατασκευάσαμε γέφυρες, κάστρα, φράχτες, κ. ά. Αυτό το παιχνίδι μας άρεσε πολύ, γιατί καθώς χτίζαμε με τα τουβλάκια παρατηρούσαμε την αντανάκλαση των κατασκευών μας μέσα από τον καθρέφτη:.
Μετά, χωριστήκαμε σε ζευγάρια και παίξαμε ένα παιχνίδι που έπρεπε να συνεργαστούμε για να φτιάξουμε το ίδιο σχέδιο. Πήραμε ένα κορδόνι και κομμάτια από το ξύλινο οικοδομικό υλικό που έχουμε στην τάξη. Οι οδηγίες ήταν, εκ περιτροπής να τοποθετούμε τα υλικά σε κάθε πλευρά της ¨γραμμής¨ της συμμετρίας, έτσι ‘ώστε στο τέλος να έχουμε το ίδιο σχέδιο:
Έπειτα, ζωγραφίσαμε μισή πεταλούδα στην τσάκιση του χαρτιού, το διπλώσαμε και είδαμε πώς αποτυπώθηκε ολόκληρο το σχέδιο της πεταλούδας και στις δυο πλευρές του χαρτιού:
Στη συνέχεια, κόψαμε στη μέση φωτογραφίες από περιοδικά και ζωγραφίσαμε το άλλο μισό:
Παρατηρήσαμε φωτογραφίες με πορτρέτα ανθρώπων, εστιάσαμε στα χαρακτηριστικά του προσώπου, στην έκφραση, στα μαλλιά και ζωγραφίσαμε ο καθένας το πορτρέτο του:
Περιηγηθήκαμε στο διαδίκτυο και βρήκαμε τα πορτρέτα που ζωγράφισαν διάσημοι ζωγράφοι όπως το πορτρέτο της Μόνα Λίζα του Λ. Ντα Βίντσι, το ποτρέτο του Βαν Γκόγκ και το πορτρέτο της Μις Αντέλ Μπλοχ του Κλιμτ. Τα παρατηρήσαμε προσεκτικά και στη συνέχεια πήραμε ένα φύλλο χαρτιού που είχε μόνο το κεφάλι ή και τα χέρια του πορτρέτου κι εμείς βάζοντας τη φαντασία μας να δουλέψει συμπληρώσαμε τη ζωγραφιά με φόντο:
Την επόμενη μέρα προσπαθήσαμε να ζωγραφίσουμε πορτρέτα πάνω σε χαρτί μιλιμετρέ:
Μας άρεσε πολύ κι αποφασίσαμε να ξαναχρησιμοποιήσουμε αυτό το χαρτί με τα τετραγωνάκια,
γιατί μας άρεσε να μετράμε κουτάκια ζωγραφίζοντας και είδαμε πως η ζωγραφιά μας βγαίνει πιο «συμμετρική»
Μα το πιο διασκεδαστικό που κάναμε ήταν τα «τρελοανθρωπάκια» μας με αστείες γκριμάτσες και μαλλιά χρωματιστά που τα φτιάξαμε φυσώντας τη μπογιά με καλαμάκι:
Σήμερα η κυρία μας ρώτησε αν μπορούμε να ζωγραφίσουμε τη φωνή μας. Αρχικά ξαφνιαστήκαμε, μα γρήγορα βάλαμε το μυαλό μας να δουλέψει κι αρχίσαμε τις δοκιμές. Πω, πω, φωνές κυματιστές, σιγανές, δυνατές, γάργαρα γέλια που αποτυπώθηκαν στο χαρτί με γραμμές ευθύες, καμπύλες, ζιγκ-ζαγκ, κ.τ.λ:
Αμέσως μετά πήραμε τη φωτογραφία μας σε προφίλ που βγάλαμε την προηγούμενη μέρα κι ο καθένας ζωγράφισε τη φωνή του:
… Τα παιχνίδια με τους καθρέφτες οδήγησαν και στο πρώτο μας πείραμα με απλά υλικά. Χρειαστήκαμε ένα ποτήρι, νερό κι ένα κομμάτι χαρτί. Ζωγραφίσαμε ένα βέλος σε ένα κομμάτι χαρτί και το τοποθετήσαμε στραμμένο προς τα δεξιά πίσω από ένα άδειο γυάλινο ποτήρι . Στη συνέχεια, γεμίσαμε το ποτήρι με νερό και το βέλος αυτή τη φορά βλέποντάς το μέσα από το νερό έδειχνε προς την αντίθετη κατεύθυνση. Η ιδέα αυτού του πειράματος είναι να δείξει στα παιδιά πώς η διάθλαση του φωτός μέσα από το νερό αλλάζει τα πράγματα και δημιουργεί οπτικές ψευδαισθήσεις.
Διάθλαση ονομάζουμε την αλλαγή της πορείας του φωτός, όταν αυτό συναντά διαφανή ή ημιδιαφανή σώματα. Όταν το φως περνά από τον αέρα σε ένα άλλο διαφανές υλικό ή από ένα διαφανές υλικό στον αέρα, αλλάζει πορεία.