Θέμα «Οικολογική Συνείδηση»
Τίτλος: «Κρατώ τον πλανήτη καθαρό , τα σκουπίδια δεν πετώ»
Βασικοί στόχοι:
- καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
- Να εντοπίσουν τα παιδιά το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων
- Να κατανοήσουν τι σημαίνει ανακύκλωση
- Να αποκτήσουν γνώσεις για τις διαδικασίες της ανακύκλωσης
- Να αναγνωρίσουν ποια υλικά ανακυκλώνονται και ποια όχι
- Να ανακαλύψουν τα οφέλη της ανακύκλωσης αξιολόγηση των σταδίων της λύσης του προβλήματος.
- Να προβληματιστούν και να συνειδητοποιήσουν την αξία της ανακύκλωσης
- Να κρίνουν, να αποφασίζουν και να διεκδικούν τα δικαιώματά τους για καθαρό περιβάλλον
- Να προτείνουν λύσεις και να τις υλοποιούν για όφελος δικό τους, της τοπικής κοινωνίας και του ευρύτερου φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1ο
Διερευνήσαμε τις προυπάρχουσες γνώσεις των παιδιών.
Θέσαμε στα παιδιά την ερώτηση “Τι γίνονται τα σκουπίδια ; Πού πηγαίνουν όταν τα πετάμε; ”
Οι απαντήσεις που πήραμε ήταν
1 Τα πηγαίνουν κάπου
2 Τα βάζουμε σε σακούλα και τα πηγαίνουμε στον κάδο,
3 Τα πηγαίνουν σε ένα χώρο και τα καταστρέφουν
4 Τα παλιά ρούχα το πηγαίνουν σε έναν ειδικό κάδο
5 Τα πλαστικά τα γυάλινα και τα τενεκεδάκια τα πλένουμε και τα πηγαίνουμε στον μπλε κάδο ανακύκλωσης.
Παρακολουθήσαμε το βίντεο « Μαθαίνω για την ανακύκλωση»
https://www.youtube.com/watch?v=HRTyuepfO08
https://www.youtube.com/watch?v=qsn9S_379LI
Μιλήσαμε για το μπλε κάδο . Είδαμε ανάλογο βιντεάκι
https://www.youtube.com/watch?v=jUXWKk3JLCU
Κάναμε ζωγραφιές
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2ο
Μαζί με τους μαθητές μας παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό βίντεο με τίτλο «Σκουπίδια…αυτός ο Θησαυρός» https://youtu.be/M3ZgKsf1rnM . Τα παιδιά κλήθηκαν να παρατηρήσουν, να συγκρίνουν και να διαχειριστούν κριτικά τις πληροφορίες. Στο βίντεο αναφέρεται ότι τα ανακυκλώσιμα υλικά ανάλογα με το υλικό τους έχουν τον δικό τους ειδικό κάδο ο οποίος διακρίνεται από το χρώμα. Στη συνέχεια παίξαμε το παιχνίδι «Βάλε το ανακυκλώσιμα υλικά στον ανάλογο κάδο»
Στη συνέχεια τα παιδιά έφεραν από το σπίτι διάφορα υλικά . Τα ανακυκλώσιμα αυτά υλικά , τα χωρίσαμε σε κατηγορίες και τα ταξινόμησαν στους κάδους .
Παίξαμε το παιχνίδι “Ανακύκλωσέ το”
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3ο
Διαβάσαμε την ιστορία “Το παράπονο της Λήδας της εφημερίδας. Μιλήσαμε για την ανακύκλωση του χαρτιού . Κάναμε ζωγραφιές.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4ο
Διαβάσαμε το παραμύθι ” Η οικογένεια Κουτορνίθη κάτω στο γιαλό”
Μιλήσαμε για τη ρύπανση των θαλασσών, τις επιπτώσεις που έχει στη θαλάσσια ζωή και προσπαθήσαμε να βρούμε εναλλακτικές λύσεις .
Κάναμε ζωγραφιές.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5ο
Διαβάσαμε το παραμύθι ” Η Κυρία Ανακύκλωση και οι φίλοι της. Ζωγραφίσαμε μια πόλη βρώμικη και μια καθαρή.
Θέμα «Κλιματική Αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική Πρ0στασία»
Τίτλος: «Σεισμός- και τώρα τι κάνω;»
Βασικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
- Να καλλιεργήσουν δεξιότητες του 21ου αιώνα.
- Να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τους φυσικούς κινδύνους, τα φυσικά φαινόμενα και τις φυσικές καταστροφές.
- Να αποκτήσουν εμπειρίες στην διαχείριση κρίσεων και σε καταστάσεις εκτάκτων αναγκών μέσα από βιωματικές διαδικασίες προσομοίωσης.
- Να κατανοήσουν το φαινομένου του σεισμού και των αιτιών που τον προκαλούν.
- Να αποκτήσουν γνώσεις για τα φυσικά χαρακτηριστικά της γης, όπως τον πυρήνα, τις τεκτονικές πλάκες και τις διεργασίες που λαμβάνουν χώρα στο εσωτερικό της.
- Να αποκτήσουν δεξιότητες αυτοπροστασίας κατά τη διάρκεια ενός σεισμού και να εφαρμόσουν τις απαραίτητες ενέργειες μετά από αυτόν.
- Να αξιολογήσουν τα μέτρα ασφαλείας σε έναν χώρο και να λαμβάνουν μέτρα πρόληψης.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1
Ρωτήσαμε τα παιδιά αν γνωρίζουν τι είναι σεισμός. Τα περισσότερα παιδιά γνώριζαν ότι κατά τη διάρκεια ενός σεισμού κουνιούνται τα σπίτια. Ένα παιδί μας είπε ότι υπάρχουν κάτι πλάκες οι οποίες συγκρούονται και τότε γίνεται σεισμός.
Αποφασίσαμε να καταγράψουμε τι θέλουμε να μάθουμε για το σεισμό
Φτιάξαμε εννοιολογικό χάρτη
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2
Είδαμε βιντεάκι με το μύθο του γίγαντα Εγκέλαδου
https://www.youtube.com/watch?v=BD5VEbhuI3c
Στη συνέχεια τον ζωγραφίσαμε
Είδαμε επίσης βιντεάκια από τη μυθολογία άλλων λαών σχετικά με το σεισμό.
Μύθος 2ος: Ο γενναίος Κασίμα και το γατόψαρο (Ιαπωνία)
Μύθος 3ος: Οι χελώνες που σηκώνουν τη Γη (Βόρεια Αμερική)
Μύθος 4ος: Το ψάρι, η πέτρα και η αγελάδα (Αφρική)
Εργαστήριο 3ο
Διαβάσαμε το παραμύθι « Το αρκουδάκι που φοβόταν το σεισμό».
Μιλήσαμε για τις ενέργειες που πρέπει να κάνουμε κατά την ώρα του σεισμού και τι όταν σταματήσει ο σεισμός. Φτιάξαμε το βαλιτσάκι του σεισμού, το οποίο πήραμε μαζί μας και στην άσκηση σεισμού που κάναμε.
Ακούσαμε τα τραγούδια « ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΟΝ ΣΕΙΣΜΟ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΑΙ ΟΣΟ ΜΠΟΡΩ , ΣΕΙΣΜΟΣ, ΦΙΛΑΡΑΚΟ ΜΗ ΣΕ ΠΙΑΝΕΙ ΠΑΝΙΚΟΣ ,Η ΧΕΛΩΝΑ ΤΟΥ ΣΕΙΣΜΟΥ»
φτιάξαμε τα δικά μας σεισμοσπιτάκια
Κάναμε άσκηση σεισμού και δώσαμε στα παιδιά βραβείο συμμετοχής
Στο διαδραστικό πίνακα ξεχωρίσαμε τις σωστές και τις λάθος συμπεριφορές κατά την ώρα του σεισμού.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4ο
Είδαμε βιντεάκι με θέμα ” Το ταξίδι στο κέντρο της γης ”
Κάναμε την ανάλογη κατασκευή με το εσωτερικό της γης.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 50
Φτιάξαμε το δικό μας ηφαίστειο. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν
Τέλος με βάση όσα μάθαμε οδηγήσαμε το φίλο μας τον ποντικούλη σε ασφαλές σημείο μετά από έναν μεγάλο σεισμό.
Ολοκληρώνοντας τα εργαστήρια για τις φυσικές καταστροφές παρακολουθήσαμε βίντεο και ειδήσεις από φυσικές καταστροφές που έλαβαν χώρα στην Ελλάδα, όπως οι πλημμύρες που έπληξαν τη Θεσσαλία. Αποφασίσαμε με τα παιδιά να στείλουμε βοήθεια, όπου σε συνεργασία με τους γονείς συγκεντρώσαμε και στείλαμε αγαθά πρώτης ανάγκης αλλά και παιδαγωγικό υλικό σε νηπιαγωγείο της περιοχής. Το πακέτο μας συνόδευε μια επιστολή που έγραψαν τα παιδιά αλλά και ζωγραφιές συμπαράστασης και αγάπης.
ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ
Στα πλαίσια του προγράμματος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και της Θεματικής Ενότητας «Φροντίζω το περιβάλλον» αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με την ανακύκλωση . Ένα θέμα ενδιαφέρον τόσο για τα παιδιά όσο και για μας.
Τίτλος: «Κρατώ τον πλανήτη καθαρό , τα σκουπίδια δεν πετώ»,
Βασικοί στόχοι:
- καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
- Να εντοπίσουν τα παιδιά το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων
- Να κατανοήσουν τι σημαίνει ανακύκλωση
- Να αποκτήσουν γνώσεις για τις διαδικασίες της ανακύκλωσης
- Να αναγνωρίσουν ποια υλικά ανακυκλώνονται και ποια όχι
- Να ανακαλύψουν τα οφέλη της ανακύκλωσης αξιολόγηση των σταδίων της λύσης του προβλήματος.
- Να προβληματιστούν και να συνειδητοποιήσουν την αξία της ανακύκλωσης
- Να κρίνουν, να αποφασίζουν και να διεκδικούν τα δικαιώματά τους για καθαρό περιβάλλον
- Να προτείνουν λύσεις και να τις υλοποιούν για όφελος δικό τους, της τοπικής κοινωνίας και του ευρύτερου φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1
Ανιχνεύσαμε τις αρχικές γνώσεις των παιδιών για τα ανακυκλώσιμα προϊόντα
Είδαμε το εκπαιδευτικό βίντεο για το μπλε κάδο από την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης.
Συζητήσαμε για τα οφέλη της ανακύκλωσης και τη συμβολή της στην προστασία του περιβάλλοντος.
Διαβάσαμε το παραμύθι ” Η κυρία Ανακύκλωση και οι φίλοι της ”
Ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε περισσότερο.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2
Μάθαμε ποια υλικά ανακυκλώνονται και ποια όχι. Στην συνέχεια τα βάλαμε στους ανάλογους κάδους.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3
Γράψαμε τη λέξη ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ.
Κατασκευάσαμε την αφίσα της ανακύκλωσης.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4
Διαβάσαμε το παραμύθι “Ο Μπεν η Μου και τα σκουπίδια.”
Μιλήσαμε για τη διαδικασία της κομποστοποίησης.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5
Διαβάσαμε την ιστορία ” Το παράπονο της Λήδας της εφημερίδας”
Με αφορμή την παραπάνω ιστορία φτιάξαμε χαρτί από χαρτοπετσέτες έτσι ώστε δουν και να κατανοήσουν τα παιδιά τη διαδικασία της ανακύκλωσης του χαρτιού.
Ακούσαμε και χορέψαμε το τραγούδι ” Κάδος μπλε” https://www.youtube.com/watch?v=H0e3D7wHoxU
Κάναμε κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά
Παίξαμε κουκλοθέατρο με τις χάρτινες κούκλες. Τα παιδιά αυτοσχεδίασαν , έγιναν ζωάκια του δάσους και μας μίλησαν για την προστασία του περιβάλλοντος,
ΖΩΑ ΥΠΟ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Στα πλαίσια του προγράμματος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και της Θεματικής Ενότητας «Φροντίζω το περιβάλλον» γνωρίσαμε κάποια απειλούμενα είδη ζώων, τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν και τους τρόπους προστασίας. Καθώς το πρόγραμμα υλοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του χειμώνα ασχοληθήκαμε με ζώα υπό εξαφάνιση που ζουν στα δάση της Ελλάδας.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Αίνιγμα
Είμαι ζώο δυνατό,
μες στο δάσος περπατώ,
κάνω βήματα βαριά,
έχω δόντια σουβλερά
και νυχάκια φοβερά.
Ποιο ζώο είμαι;
Την τάξη μας επισκέφθηκε ένα μικρό αρκουδάκι που θέλησε να μας διηγηθεί την ιστορία του. Μας έδειξε ένα βίντεο για την ημέρα που ψάχνοντας για φαγητό, βρέθηκε να περπατάει σε μια παγωμένη λίμνη. Μάθαμε για τη ζωή της αρκούδας παρακολουθώντας το βίντεο “Αρκούδες-Ο μαγικός κόσμος των ζώων” και στη συνέχεια το αρκουδάκι μας ζήτησε να σκεφτούμε τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαμε να το βοηθήσουμε. Καταγράψαμε τις ιδέες μας και τις ζωγραφίσαμε.
Δώσαμε στα παιδιά ένα φύλλο εργασίας με το αίνιγμα , εκείνα βρήκαν το ζωάκι στο οποίο αναφέρονταν το αίνιγμα και το ζωγράφισαν.
Τέλος, διασκεδάσαμε με το παιχνιδοτράγουδο «Θα πάω για αρκούδες».
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2
Αίνιγμα
Μέσα στα δάση τα πυκνά
Κυνηγώ ζώα πολλά
Έχω φοβερή φωνή
Και μ’ αρέσει το φαΐ
Ποιο ζώο είμαι;
Ο “Λύκος Ζαχαρίας” μας “έφερε” ένα παζλ που μόλις το λύσαμε… εμφανίστηκε ένας λύκος! Μιλήσαμε για τη ζωή των λύκων, τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν και το πόσο παρεξηγημένοι είναι στα παραμύθια.
Παρακολουθήσαμε στον διαδραστικό πίνακα κάποια από τα παραμύθια στα οποία ο λύκος παρουσιάζεται κακός αλλά διαβάζοντας το παραμύθι «Τα τρία μικρά λυκάκια» του Ευγένιου Τριβιζά είδαμε και μια διαφορετική του εικόνα.
Δώσαμε και πάλι ένα φύλλο εργασίας με τα αίνιγμα τα παιδιά βρήκαν το ζωάκι και το ζωγράφισαν.
Παίξαμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι “Το Bingo του λύκου Ζαχαρία” και διασκεδάσαμε με το παιχνιδοτράγουδο “Λύκε, λύκε είσαι εδώ;”
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3
Αίνιγμα
Μες στο δάσος το πυκνό
Περήφανο εγώ περπατώ
Έχω κέρατα μεγάλα
Και τα χόρτα αγαπώ
Ποιο ζωάκι είμαι;
Ο “Ρούντολφ” μας επισκέφθηκε σήμερα και μας ζήτησε να λύσουμε ένα παζλ. Μόλις τα καταφέραμε, διαβάσαμε πως χρειαζόταν τη “ΒΟΗΘΕΙΑ!” μας. Μάθαμε μερικά πράγματα για τη ζωή του και τους λόγους για τους οποίους θεωρείται ζώο υπό εξαφάνιση. Τον ζωγραφίσαμε να μας ζητάει “ΒΟΗΘΕΙΑ” και δίπλα τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαμε να τον βοηθήσουμε. (Του δώσαμε φαγητό και δώρα, φυτέψαμε δέντρα, σβήσαμε τις πυρκαγιές, πήραμε τα όπλα από τους κυνηγούς και πολλά πολλά άλλα…!!!).
Διαβάσαμε το παραμύθι “Ένας τάρανδος στο σπίτι μου” του συγγραφέα Μαρκ Κίμπολ Μούλτον και ακούσαμε το τραγούδι Το Ελάφι- Παιδική χορωδία Σπύρου Λάμπρου
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4
Έχοντας συζητήσει για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι αρκούδες, οι λύκοι και τα ελάφια στα προηγούμενα εργαστήρια έπρεπε να μάθουμε και για τους ανθρώπους που βοηθούν αυτά τα ζώα. Μάθαμε για την περιβαλλοντική οργάνωση “ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ” και μας μίλησε διαδικτυακά η κυρία Μαρία Γλούφτση εκπρόσωπος του “ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ”, δείχνοντας μας μια πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση για τα ζώα υπό εξαφάνιση και το σημαντικό έργο του “ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ”.
Ζωγραφίσαμε τι μας έκανε εντύπωση από αυτά που μας είπε η εκπρόσωπος του “ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ”, λύσαμε ένα σταυρόλεξο με τα ζώα υπό εξαφάνιση στον διαδραστικό πίνακα και σαν φύλλο εργασίας και παίξαμε παιχνίδια μνήμης στον διαδραστικό πίνακα.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5
Δημιουργήσαμε συνεργατικά μια αφίσα με τα ζώα υπό εξαφάνιση που μάθαμε στα προηγούμενα εργαστήρια και την αποστείλαμε στην οργάνωση «ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ» σαν ένα μικρό ευχαριστώ για την εξαιρετική παρουσίαση που μας έκαναν.
Το μικρό μας ποντικάκι χάθηκε μέσα στο δάσος και έψαχνε να βρει τους φίλους του, την αρκούδα, τον λύκο και το ελάφι! Εμείς φυσικά και το βοηθήσαμε προγραμματίζοντας το ρομποτάκι μας και βοηθώντας το να διασχίσει το δάσος.
Τέλος, φτιάξαμε αρκουδίτσες και ελαφάκια για να θυμόμαστε πως αγαπάμε τα ζωάκια και πάντα θα τα προστατεύουμε!