Εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας- Σχολικό έτος 2022-2023

Ταυτότητα

Το 1ο Νηπιαγωγείο Μαλίων για το τρέχον σχ. έτος 2022-23, λειτουργεί με δύο (2) τμήματα πρωινού υποχρεωτικού προγράμματος και δύο (2) τμήματα προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος.  Υπηρετούν σ’ αυτό τέσσερις εκπαιδευτικοί ΠΕ60, μια εκπαιδευτικός ΠΕ06 και τέλος, ένα άτομο ως βοηθητικό προσωπικό- καθαρίστρια.
Ο παρακάτω Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε  ύστερα από εισήγηση της προϊσταμένης της σχολικής μονάδας και με τη συμμετοχή όλων των μελών του συλλόγου διδασκόντων, ενώ συνεργάστηκαν τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων των Νηπιαγωγείων Μαλίων και ο Αντιδήμαρχος Παιδείας- Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Π.Ε. του Δ. Χερσονήσου ως εκπρόσωπός του οικείου Δήμου, κατά το σχολικό έτος 2020-2021, ενώ επικαιροποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2022-2023 με απόφαση του Συλλόγου διδασκόντων.

Προσέλευση- Παραμονή- Αποχώρηση από τη σχολική μονάδα

  • Η προσέλευση των μαθητών στη σχολική μονάδα γίνεται, καθημερινά, όπως ορίζει το Π.Δ.79/2017 από τις 08.15 έως τις 08.30. Τους μαθητές, οφείλουν να συνοδεύουν και να εποπτεύουν ενήλικες, γονείς ή κηδεμόνες, μέχρι την παράδοση τους στους εκπαιδευτικούς. Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την άφιξή τους, δεν εισέρχονται στους εσωτερικούς χώρους του νηπιαγωγείου λόγω των ειδικών υγειονομικών συνθηκών, αλλά παραδίδουν τα παιδιά στις νηπιαγωγούς στο στεγασμένο εξωτερικό χώρο του νηπιαγωγείου. Η κεντρική θύρα (αυλόπορτα) κλειδώνεται στις 08.30, με ευθύνη των εκπαιδευτικών και παραμένει κλειστή καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, για να διαφυλάσσεται η ασφάλεια των μαθητών.
  • Σε περίπτωση καθυστέρησης στην προσέλευση, ο γονέας- κηδεμόνας οφείλει -εγκαίρως- να ενημερώσει τηλεφωνικώς τον εκπαιδευτικό του αντιστοίχου τμήματος και αφού διαπιστωθεί ότι συντρέχει σοβαρός λόγος καθυστέρησης, τότε και μόνο θα επιτραπεί η είσοδος του μαθητή στο νηπιαγωγείο, σε εύλογο χρόνο, πάντα με τη συνοδεία ενήλικα.
  • Η αποχώρηση των νηπίων πραγματοποιείται στις 13.00 για τους μαθητές του πρωινού υποχρεωτικού προγράμματος και στις 16.00 για τους μαθητές του προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος. Τα παιδιά παραδίδονται, αποκλειστικά και μόνο, στους αναγραφόμενους -στην υπεύθυνη δήλωση προσέλευσης/αποχώρησης- ενήλικες, που έχουν συμπληρώσει οι γονείς κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Παραλαβή μαθητή από άτομο που δεν περιλαμβάνεται στην υπεύθυνη δήλωση προσέλευσης/ αποχώρησης μπορεί να γίνει -εκτάκτως και για πολύ σοβαρό λόγο- κατόπιν έγκαιρης ενημέρωσης του γονέα προς τον εκπαιδευτικό, αφού επιβεβαιωθεί  η ταυτότητα (κατόπιν επίδειξης της) του εν λόγω ατόμου. Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών, μετά την παραλαβή τους από τον εκάστοτε συνοδό, ανήκει αποκλειστικά στον γονέα ή κηδεμόνα.
  • Οι μαθητές/μαθήτριες δεν επιτρέπεται να αποχωρήσουν από το Σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων, χωρίς άδεια. Σε περίπτωση ανάγκης πρόωρης αποχώρησης μαθητή, (π.χ. λόγω ασθένειας), αυτή γίνεται πάντοτε έπειτα από τηλεφωνική επικοινωνία του εκπαιδευτικού με τους γονείς και πάντα με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα, αφού υπογραφεί σχετική υπεύθυνη δήλωση πρόωρης αποχώρησης. Σε περίπτωση που ο γονέας θέλει να παραλάβει το παιδί του νωρίτερα από το προγραμματισμένο (για πολύ σοβαρό λόγο), οφείλει να ενημερώσει εγκαίρως, αυτοπροσώπως ή τηλεφωνικώς, τον εκπαιδευτικό του τμήματος, για το λόγο για τον οποίο το παιδί πρέπει να αποχωρήσει πρόωρα και υπογράψει κατά την αποχώρηση σχετική υπεύθυνη δήλωση.
  • Οι γονείς οφείλουν να προσέρχονται στην σχ. μονάδα, στους προβλεπόμενους χρόνους, για την παραλαβή των παιδιών τους. Σε περίπτωση καθυστέρησης, ο εκπαιδευτικός καλεί άμεσα τους γονείς, ώστε να ρυθμιστεί η παραλαβή τους, και υπενθυμίζει το ωράριο αποχώρησης των μαθητών.

Φοίτηση/ απουσίες

  • Η φοίτηση στο νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική τόσο για τα νήπια όσο και για τα προνήπια. Η τακτική φοίτηση του παιδιού αποτελεί βασική προϋπόθεση, τόσο για την ομαλή προσαρμογή του στο σχολικό περιβάλλον, όσο και για την απρόσκοπτη παρακολούθηση του προγράμματος δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου.
  • Οι απουσίες καταχωρούνται σε ειδικό έντυπο, καθημερινά από τον εκπαιδευτικό του τμήματος. Στο τέλος του τρέχοντος μήνα γίνεται η ηλεκτρονική καταχώρηση στο πληροφοριακό σύστημα myschool του ΥΠΑΙΘ.
  • Αν ένα παιδί ασθενήσει, παραμείνει υποχρεωτικά στο σπίτι μέχρι να περάσουν τα συμπτώματα(συνάχι, βήχας, καταρροή κ.α) ενώ ο γονέας ενημερώνει τον εκπαιδευτικό του τμήματος για την απουσία του. Ο μαθητής επιστρέφει στο σχολείο αφού έχουν υποχωρήσει τα συμπτώματα και έχει ανακτήσει τις δυνάμεις του. Ο γονέας δύναται να προσκομίσει ιατρική βεβαίωση, στην οποία θα αναφέρεται επακριβώς το είδος της ασθένειας που είχε.
  • Για την τρέχουσα σχολική χρονιά, λόγω των έκτακτων υγειονομικών μέτρων, οι γονείς οφείλουν να τηρούν απαρέγκλιτα τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, σε περίπτωση ασθενείας του τέκνου τους, ώστε να αποφευχθεί τυχόν διασπορά του κορωνοϊού στη σχολική μονάδα.
  • Αν το παιδί υποβάλλεται σε κάποια συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή ή αν έχει ευαισθησία σε κάποιες τροφές ή σε κάτι άλλο (αλλεργίες), οι γονείς οφείλουν να ενημερώσουν σχετικά τον εκπαιδευτικό του τμήματος, ενώ το Α.Δ.Υ.Μ. θα πρέπει να έχει συμπληρωθεί ορθά από τον επιβλέποντα γιατρό.
  • Δεν προβλέπεται η χορήγηση φαρμάκων σε μαθητές από τους εκπαιδευτικούς, όπως ορίζει η σχετική νομοθεσία. Παρέχονται, από μέρους τους, οι πρώτες βοήθειες σε περίπτωση ήπιου τραυματισμού μαθητή ενώ ενημερώνονται τηλεφωνικά οι γονείς του παιδιού για την παραλαβή του, σε περίπτωση σοβαρού τραυματισμού ή ακόμα και το ΕΚΑΒ, σε περίπτωση πολύ σοβαρού ζητήματος υγείας.

Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος

  • Τον παιδαγωγικό έλεγχο των μαθητών εντός της σχολικής μονάδας έχουν αποκλειστικά οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι επιβλέπουν και φροντίζουν ώστε οι μαθητές να έχουν την κατάλληλη συμπεριφορά απέναντι στους γύρω τους αλλά και στον ίδιο τους τον εαυτό.
  • Σε περίπτωση ¨αποκλίνουσας¨ συμπεριφοράς, η παρέμβαση γίνεται εντός σχολικού πλαισίου, σε συνεργασία με την οικογένεια του μαθητή ώστε να υπάρξει η κατάλληλη παιδαγωγική αντιμετώπιση, λαμβάνοντας υπόψη όλους τους παράγοντες που μπορεί να ενεργοποίησαν μια τέτοια συμπεριφορά (κάποιο σημαντικό γεγονός, θάνατος συγγενικού προσώπου κ.α.)
  • Κανένας άλλος γονέας δεν έχει το δικαίωμα να επιπλήττει μαθητή, εντός της σχολικής μονάδας.
  • Οι μαθητές μαθαίνουν, με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών αλλά και των γονέων, να σέβονται και να προσέχουν την περιουσία του σχολείου (παιδαγωγικό υλικό, παιχνίδια, βιβλία). Η αξιοποίηση καθημερινών σχολικών γεγονότων είναι η χρησιμότερη μέθοδος για να κατανοήσουν την έννοια του σεβασμού της περιουσίας του σχολείου.

Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού

  • Το νηπιαγωγείο λειτουργεί βασιζόμενο στις αρχές του σεβασμού, της συνεργασίας και της αποδοχής της διαφορετικότητας, ενώ εκπαιδευτικοί, μαθητές και όσοι εμπλέκονται στην καθημερινή λειτουργία του φροντίζουν διαρκώς για την τήρηση αυτών.
  • Οι εκπαιδευτικοί φροντίζουν, από τις πρώτες μέρες λειτουργίας του νηπιαγωγείου- να καλλιεργούν τις αξίες της φιλίας, της αγάπης και του σεβασμού στους μικρούς μαθητές ενώ φροντίζουν να αναδεικνύουν -με θετικό τρόπο- την διαφορετικότητα και μοναδικότητα όλων.
  • Όλοι οφείλουν να σέβονται, να βοηθούν και να φροντίζουν μαθητές με αναπηρίες, αλλόγλωσσους ή με κάθε είδους διαφορετικότητα και να τους φέρονται ως ισάξιοι.
  • Περιπτώσεις φαινομένων βίας ή εκφοβισμού αντιμετωπίζονται άμεσα μέσα από τη συνεργασία εκπαιδευτικών- γονέων και μαθητών, ενώ υποβοηθητικό-υποστηρικτικό ρόλο θα μπορεί να έχει και η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου.

Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

  • Αναφορικά με τις εκπαιδευτικές ή διδακτικές επισκέψεις -εκτός σχολικής μονάδας- που πραγματοποιεί το νηπιαγωγείο στο πλαίσιο σχεδίων εργασίας που υλοποιεί, οι γονείς, εφόσον επιθυμούν να συμμετέχει το παιδί τους, υπογράφουν, υποχρεωτικά, υπεύθυνη δήλωση έγκρισης συμμετοχής των παιδιών τους στις επισκέψεις. Η υπεύθυνη δήλωση φυλάσσεται στο αρχείο του σχολείου ως τη λήξη του σχολικού έτους. Σε περίπτωση άρνησης συμμετοχής από το γονέα, τα παιδιά που δε συμμετέχουν παραμένουν στο σπίτι. Σε περίπτωση που για την πραγματοποίηση της εκπαιδευτικής επίσκεψης, απαιτείται καταβολή χρηματικού ποσού, ο γονέας, εφόσον έχει συναινέσει στη συμμετοχή του παιδιού του, οφείλει να καταβάλει έγκαιρα το οριζόμενο αντίτιμο.
  • Οι σχολικές γιορτές, εθνικές, θρησκευτικές ή άλλου τύπου, καθώς και οι διδακτικές επισκέψεις που πραγματοποιεί το νηπιαγωγείο, αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στον εμπλουτισμό του εκπαιδευτικού έργου. Γι’ αυτό οι μαθητές καλό θα ήταν να μην απουσιάζουν από αυτές, αν δεν έχουν σοβαρό λόγο. Μετά το πέρας του εκάστοτε εορτασμού, η διάρκεια του οποίου θα ανακοινώνεται έγκαιρα στους γονείς από τους εκπαιδευτικούς, τα παιδιά αποχωρούν από τη σχολική μονάδα.
  • Ο εορτασμός της 28ης Οκτωβρίου, της 17ης Νοέμβρη, των Τριών Ιεραρχών και της 25ης Μαρτίου, για το τρέχον σχολικό έτος, θα πραγματοποιηθούν ανάλογα με τα υγειονομικά δεδομένα της εκάστοτε χρονικής στιγμής.
  • Κατά τις ονομαστικές γιορτές και τις ημέρες των γενεθλίων των νηπίων, επιτρέπεται η προσφορά:
    μόνο συσκευασμένων βρώσιμων κερασμάτων, ώστε οι γονείς να έχουν τον απόλυτο έλεγχο και εποπτεία κατά την κατανάλωση τους από τα παιδιά τους στο σπίτι ή-μη βρώσιμων κερασμάτων.

Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων

  • Οι γονείς/κηδεμόνες δύνανται να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από τον εκπαιδευτικό του τμήματος. Επίσης, οφείλουν να συμβάλλουν στην ομαλή ένταξη του παιδιού τους στο σχολικό περιβάλλον και να συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς, σε περίπτωση αντιμετώπισης οποιασδήποτε αποκλίνουσας συμπεριφοράς. Για το λόγο αυτό, οι ατομικές συναντήσεις γονέων και εκπαιδευτικών θα πραγματοποιούνται κατόπιν προγραμματισμένης συνάντησης εκτός διδακτικού ωραρίου αλλά εντός εργασιακού ωραρίου στον εργασιακό χώρο του εκπαιδευτικού.
  • Ειδικά για το τρέχον σχολικό έτος, ατομικές συναντήσεις θα γίνονται ύστερα από ραντεβού που θα ορίζεται, τουλάχιστον δύο μέρες πριν, ύστερα από τηλεφωνική ή προφορική επικοινωνία με τον εκπαιδευτικό του τμήματος, τηρώντας τα απαραίτητα υγειονομικά πρωτόκολλα.
  • Ομαδικές συναντήσεις γονέων θα γίνονται με χρήση της πλατφόρμας WEBEX, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς
  • Η ομαδική επικοινωνία του νηπιαγωγείου με τους γονείς, φέτος, θα γίνεται αποκλειστικά κυρίως μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τηλεφωνικά. Οι γονείς οφείλουν, σε καθημερινή βάση, να ελέγχουν την ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας που έχουν δηλώσει για τυχόν μηνύματα από το νηπιαγωγείο.
  • Το σχολείο πρέπει να ενημερώνεται για κάθε αλλαγή του αριθμού τηλεφώνου, της διεύθυνσης οικίας ή του ηλεκτρονικού τους ταχυδρομείου των γονέων. Σε περίπτωση που ένα νήπιο, κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο σχολείο, δηλώσει αδιαθεσία, αμέσως ενημερώνεται τηλεφωνικά από τη προϊσταμένη – νηπιαγωγό του σχολείου ο γονέας/κηδεμόνας του για την άμεση προσέλευσή του στο σχολείο και την παραλαβή του παιδιού του.
  • Σε περίπτωση διαζευγμένων γονέων πρέπει το νηπιαγωγείο να γνωρίζει ποιος από τους δυο γονείς έχει την κηδεμονία καθώς και τα δικαιώματα- υποχρεώσεις των γονέων. Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να γνωστοποιούν εμπιστευτικά στον εκπαιδευτικό της τάξης κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά στη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή αλλά και οποιαδήποτε αλλαγή στη ζωή του παιδιού (π.χ. διαζύγιο, νέο μωρό κ.λπ.), προκειμένου να γνωρίσει καλύτερα τις ανάγκες και τις αδυναμίες του.
  • Δεν επιτρέπεται στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών να αναρτούν φωτογραφίες ή βίντεο στο διαδίκτυο από διάφορες εκδηλώσεις του σχολείου. Εικόνες από σχολικές δραστηριότητες των παιδιών μπορούν να αναρτηθούν από τη νηπιαγωγό της τάξης μόνο στον εσωτερικό χώρο του Νηπιαγωγείου για διδακτική αξιοποίηση και πουθενά αλλού. Δύνανται, επίσης, να αξιοποιούν αυτό το υλικό για τη δημιουργία σχολικών ενθύμιων, πάντα με τη γραπτή συναίνεση των γονέων. Η συναίνεση- υπεύθυνη δήλωση υπογράφεται στην αρχή του σχολικού έτους και φυλάσσεται στο αρχείο του σχολείου.
  • Οι γονείς πρέπει να συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς σε θέματα διατροφής, καθαριότητας και υγιεινής ζωής των παιδιών. Να φροντίζουν για την υγιεινή διατροφή τους, να κάνουν τακτικό έλεγχο για ψείρες και να κρατούν τα παιδιά του στο σπίτι σε περίπτωση ασθένειας, σεβόμενοι την υγεία των λοιπών μαθητών και εκπαιδευτικών. Επίσης, φροντίζουν ώστε να έχουν τα παιδιά τους μια αλλαξιά ρούχα, φυλαγμένη στη σχολική μονάδα, καθώς και να έχουν πάντα τα απαραίτητα κλινοσκέπασματα για τη λειτουργία του ολοημέρου προγράμματος.
  • Οι γονείς και κηδεμόνες φροντίζουν να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων του σχολείου (Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικό συμβούλιο), να μετέχουν στην ανάδειξη των συμβουλίων τους είτε ως εκλογείς είτε ως υποψήφιοι και να συνδράμουν στην εύρυθμη λειτουργία τους, στις δράσεις τους κ.α.

Ποιότητα του σχολικού χώρου 

  • Το σχολείο συνεργάζεται αρμονικά με τις εκάστοτε αρχές του οικείου Δήμου για την ποιοτική αναβάθμιση, συντήρηση και φροντίδα των σχολικών χώρων και υλικοτεχνικών υποδομών ώστε το παιδαγωγικό έργο να επιτελείται σε ένα –κατά το μέγιστο βαθμό- κατάλληλο περιβάλλον.
  • Μέσω των εκπαιδευτικών καλλιεργείται η αίσθηση της ευθύνης στους μαθητές σε ότι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου, γεγονός που ενισχύεται από τους γονείς και κηδεμόνες,
  • Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων ή ακόμα και μεμονωμένοι γονείς μπορούν να συνεργάζονται με το Νηπιαγωγείο ή και τις εκάστοτε δημοτικές αρχές, π.χ. για τον καλλωπισμό της σχολικής μονάδας (π.χ. φύτευση λουλουδιών), για την προμήθεια παιδαγωγικού υλικού ή ακόμα και για την προσφορά ειδών όπως μεταχειρισμένα παιχνίδια, βιβλία κ.α.