Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας 2023- 2024
1o Νηπιαγωγείο Κασσάνδρειας
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
1/θέσιο Νηπιαγωγείο Κασσάνδρειας
Διεύθυνση A’/θμιας Εκπαίδευσης
Ν. ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
Κωδικός Σχολείου (ΥΠAIΘ): 9490019
ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Έδρα του Σχολείου (διεύθυνση): ΚΑΣΣΑΝΔΡΕΙΑ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
Τηλέφωνο 2374023840 FAX:2374023840
e-mail: mail@1nip-kassandr.chal.sch.gr
Ιστοσελίδα: https://blogs.sch.gr/1nipkass/
Προϊσταμένη Σχολικής Μονάδας: ΚΑΡΑΝΙΚΟΛΑ ΝΙΚΗ
Περιεχόμενο του Εσωτερικού Κανονισμού
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση της νηπιαγωγού του 1ου Νηπιαγωγείου Κασσάνδρειας, Καρανικόλα Νίκης, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και εκπροσώπου του Δήμου. Στη συνέχεια θα προωθηθεί προς έγκριση από την οικεία Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου και τη Δ/νση Π.Ε. Χαλκιδικής.
Το όραμα του σχολείου μας
ΟΡΑΜΑ ΜΑΣ: είναι τα παιδιά να αγαπήσουν το σχολείο από το πρώτο σκαλί της εκπαίδευσης, να είναι χαρούμενα, να κοινωνικοποιηθούν, να μάθουν να εργάζονται υπεύθυνα και να παίρνουν πρωτοβουλίες. Να μαθαίνουν μέσα από δημοκρατικές, σύγχρονες και βιωματικές μεθόδους διδασκαλίας. Να καλλιεργήσουμε αρμονικές σχέσεις με τους γονείς. Γενικότερα να είναι ζωντανό κύτταρο της τοπικής μας κοινωνίας.
Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα οι δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών, και άλλων πρακτικών.
Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αναπτύσσοντας δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής.
Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Κανονισμού του Νηπιαγωγείου, επιδιώκεται:
• Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων των μαθητών/μαθητριών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
• Να αναπτύσσεται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
• Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
• Να δημιουργείται πλαίσιο συνθηκών για ουσιαστική μάθηση και εργασία.
Οι κεντρικοί άξονες του Εσωτερικού Κανονισμού
Ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας για το σχολικό έτος 2023-24 έχει συνταχθεί σύμφωνα με τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ για το σχολικό έτος 2023-24.
1. Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση
Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια του υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου, τα διαλείμματα, η έναρξη και η λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις, ανακοινώνονται σε γονείς και μαθητές με την έναρξη του διδακτικού έτους και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του σχολείου. Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται έγκαιρα για προγραμματισμένες ή έκτακτες (γνωστές όμως εκ των προτέρων) αλλαγές που προκύπτουν στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως και για αλλαγές που σχετίζονται με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών σε απεργιακές κινητοποιήσεις.
Για το σχολικό έτος 2023-2024 το πρόγραμμα του σχολείου, διαμορφώνεται ως εξής:
- Πρόωρη Υποδοχή
(ισχύει μόνο για τους μαθητές/μαθήτριες που παρακολουθούν το ολοήμερο πρόγραμμα και είναι προαιρετική)
o Προσέλευση των μαθητών/μαθητριών: 7:45-8:00 - Υποχρεωτικό πρόγραμμα
o Υποδοχή των μαθητών/μαθητριών στο σχολείο: 8.15- 8:30
o Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος – αποχώρηση μαθητών/μαθητριών: 13:00 - Ολοήμερο πρόγραμμα
o Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:00
o Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 16:00
Πρόωρη αποχώρηση από το Ολοήμερο πρόγραμμα δεν προβλέπεται.
Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή προσαρμογή των μαθητών/μαθητριών δύναται να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Νηπιαγωγείο κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας κατά περίπτωση και για τα παιδιά που ενδέχεται να παρουσιάσουν δυσκολίες προσαρμογής. Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους για την οποία ενημερώνονται ο Συντονιστής/Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου και ο Διευθυντής/Διευθύντρια Εκπαίδευσης.
Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος/οι είσοδοι του σχολείου κλείνει/κλείνουν στις 8:30 ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου.
Οι μαθητές/μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν τη λήξη του ωραρίου. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου κα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).
Οι εκπαιδευτικοί υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του Σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν.
Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών/μαθητριών, παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίσουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας.
Ο μαθητής/η μαθήτρια κατά την παραμονή του/της στο σχολείο θα πρέπει να έχει μαζί μία σχολική τσάντα νηπιαγωγείου (με εύχρηστο κούμπωμα), μέσα στην οποία θα φέρνει καθημερινά το πρόγευμα και το ελαφρύ γεύμα του (ολοήμερο τμήμα). Θα πρέπει, επίσης, να έχει μία μικρή υφασμάτινη πετσέτα την οποία θα στρώνει επάνω στο τραπέζι, το μπολ του φαγητού του, κουτάλι/ πιρούνι και το παγουρίνο / μπουκάλι του. Οι ώρες του προγεύματος και του γεύματος είναι ιδιαίτερες στιγμές της ημέρας. Παρακαλούμε να μη δίνετε στο παιδί σας τρόφιμα τα οποία δεν του αρέσουν ή τα οποία δυσκολεύεται να φάει, γιατί αυτό είναι πιθανόν να αποτελέσει αφορμή για αντιδράσεις του προς το νηπιαγωγείο. Φροντίζετε να παίρνει μαζί του υγιεινές τροφές – ως επί το πλείστο – και απαγορεύονται τα γαριδάκια, τσιπς, σοκολάτες, κρουασάν τυποποιημένα κ.α. Δεν πρέπει να έχει μαζί του ξηρούς καρπούς, τσίχλες, ή καραμέλες, για λόγους ασφάλειας τόσο του ιδίου, όσο και των άλλων παιδιών.
Μέσα στην τσάντα του καλό σα ήταν να υπάρχει μια αλλαξιά ρούχων καθώς και κάλτσες.
2. Παιδαγωγικός έλεγχος – Συμπεριφορά μαθητών/τριών
Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια, τον Προϊστάμενο/Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας, το Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.
Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές/μαθήτριες να συνειδητοποιούν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή/της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του.
Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.
3. Πρόληψη φαινομένων βίας και σχολικού εκφοβισμού
Η εξασφάλιση του υποστηρικτικού πλαισίου για την επιτυχή πραγματοποίηση του εκπαιδευτικού έργου, η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών, η εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της, αποτελεί βασική προτεραιότητα της σχολικής κοινότητας. Η οργάνωση της σχολικής ζωής δίνει έμφαση στην εκπαίδευση παιδιών, εκπαιδευτικών και γονέων για τη διαχείριση της συμπεριφοράς πρωτίστως σε προληπτικό επίπεδο. Δίνεται λοιπόν έμφαση στα εξής:
• Συντονισμένη εφαρμογή κοινής αντιμετώπισης από τον εκπαιδευτικό της τάξης και των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς μαθητών ή γονέων για θέματα λειτουργίας.
• Συχνές παιδαγωγικές συναντήσεις σε επίπεδο ολομέλειας ή επιμέρους ομάδων εκπαιδευτικών, όπου εκτιμάται η πορεία των παρεμβάσεων και λαμβάνονται αποφάσεις για περαιτέρω διαχείριση.
• Δραστηριότητες με αφορμή παγκόσμιες ημέρες (ημέρα ΑΜΕΑ, Δικαιωμάτων παιδιών, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ασφάλειας στο διαδίκτυο, κ.ά.)
• Άμεση εμπλοκή των δομών αντισταθμιστικής αγωγής της σχολικής μονάδας (Ψυχολόγος, Κοινωνικός λειτουργός), συνεργασία της σχολικής μονάδας με τις δομές της Δ/νσης, της Περιφέρειας, με τους οικείους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου Γενικής και Ειδικής Αγωγής, με τις δημόσιες δομές (Σείριος).
4. Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες
Το σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/ δραστηριοτήτων με στόχο τη σύνδεση της σχολικής ζωής με την κοινωνική, την απόκτηση γνώσεων, την ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής και ευαισθητοποίησης σε κοινωνικά θέματα. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα επιλέγονται με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες της σχολικής μονάδας και της κάθε τάξης σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών και των εκπαιδευτικών.
Επίσης στο σχολείο πραγματοποιούνται:
• Επισκέψεις σε χώρους πολιτισμού (μουσεία, θέατρα κ.ά.)
• Συμμετοχή σε Δίκτυα
• Δράσεις με αφορμή εορτές, παγκόσμιες ημέρες που άπτονται της Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, της Αγωγής Υγείας, της Πολιτιστικής κληρονομιάς, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κ.ά.
• Συμμετοχή σε δράσεις που οργανώνονται από την Τοπική αυτοδιοίκηση
5. Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων
Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών και με τον Σύλλογο Γονέων.
Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων
Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:
• Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
• Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.
• Κατά την ενημέρωση προόδου με το πέρας κάθε τριμήνου, όπου πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους
Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.
Οι γονείς :
• Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
• Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
• Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.
• Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους – θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης – τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.
• Επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις.
• Επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου, ή αξιοποιούν κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας που παρέχεται από το Νηπιαγωγείο για να ενημερώνονται.
• Οι γονείς/κηδεμόνες σε έκτακτες περιπτώσεις κα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι.
• Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στον/την εκπαιδευτικό της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στον Διευθυντή/στη Διευθύντρια ή στον Προϊστάμενο/Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.
Συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας, για αυτό και είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων σε αυτόν. Σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται, οργανώνονται και πραγματοποιούνται από κοινού δράσεις που πλαισιώνουν δημιουργικά το εκπαιδευτικό έργο και εμπλουτίζουν τη σχολική ζωή.
6. Ποιότητα του σχολικού χώρου
Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Νηπιαγωγείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Τεράστια συμβολή σε αυτό έχει και η υπεύθυνη καθαριότητας του Νηπιαγωγείου.
Έκθεση αποτίμησης – ανατροφοδότησης – προτάσεις βελτίωσης
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας επικαιροποιείται κάθε χρόνο, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμοδίων συλλογικών του οργάνων.
Ο Κοινά συμφωνημένος Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρηση του από τα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες, με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο το σχολείο μας οικοδομεί τους στόχους και το όραμα του.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη/ Διευθύντρια και το Σύλλογο Διδασκόντων του Σχολείου, καθώς και από την Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Ο Δ/ντής Π.Ε. Χαλκιδικής: Κόμπος Κων/νος
Η ΣΕΕ: Κατερίνα Πετρακάκη
Η προϊσταμένη: Καρανικόλα Νίκη