ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
(ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ 31/94185/Δ1, ΦΕΚ 3791/Β/13-8-2021)
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο διδακτική και εκπαιδευτική δράση, η οποία
συνίσταται στην πιλοτική προσθήκη νέων θεματικών κύκλων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο
πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου αξιοποιώντας μεθόδους διερευνητικής – ανακαλυπτικής
μάθησης. Στόχος τους είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής,
δεξιοτήτων τεχνολογίας επιστήμης στους μαθητές και στις μαθήτριες.
Ενδεικτικά, οι σύγχρονες δεξιότητες περιλαμβάνουν την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα,
τη συνεργασία, την επικοινωνία, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα, αυτομέριμνα,
κοινωνικές δεξιότητες, πολιτειότητα, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, προσαρμοστικότητα,
ανθεκτικότητα, υπευθυνότητα, πρωτοβουλία, την επίλυση προβλημάτων, τον ψηφιακό και
τεχνολογικό γραμματισμό.
Εκπαιδευτικό/ενημερωτικό υλικό και Θεματικοί Κύκλοι
Το απαραίτητο εκπαιδευτικό υλικό θα αντλείται από την ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα
του Ι.Ε.Π., με τίτλο «Πλατφόρμα 21+», που θα περιλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό ή/και οδηγό
εκπαιδευτικού, οπτικοακουστικό εκπαιδευτικό υλικό ή/και φύλλα εργασίας, προτεινόμενες
σχολικές δράσεις για την εργαστηριακή και βιωματική προσέγγιση του θέματος, φύλλα
αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ενημερωτικό υλικό προς
τους γονείς, κατάλληλα διαβαθμισμένο ανά τάξη.
Οι Θεματικοί κύκλοι προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης και
αφορούν την εξής θεματολογία:
1. Ζω καλύτερα –Ευ Ζην
2. Φροντίζω το Περιβάλλον
3. Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
4. Δημιουργώ και καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
1. Ζω καλύτερα –Ευ Ζην
Περιλαμβάνονται προγράμματα στους παρακάτω τομείς:
1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή- Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια
2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη
3. Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση
Λέξεις κλειδιά: υγιεινή ζωή, άσκηση και διατροφή, πρόληψη και προστασία από εξαρτήσεις,
αυτομέριμνα και ψυχική υγεία, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, ασφάλεια στο δρόμο, οδική
ασφάλεια, ασφάλεια στα σπορ, στο σπίτι, στην πλοήγηση και στη χρήση διαδικτύου, πρώτες
βοήθειες, διασώστες, ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας και ευαλωτότητας.
2. Φροντίζω το Περιβάλλον
Περιλαμβάνονται προγράμματα στους παρακάτω τομείς:
1. Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά
2. Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία
3. Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά
Λέξεις κλειδιά: κλίμα, κλιματική αλλαγή, οικολογική συνείδηση, ανακύκλωση, τεχνολογία
περιβάλλοντος και βιώσιμη ανάπτυξη, φυσικές καταστροφές: πρόληψη & προστασία,
παγκόσμια κληρονομιά, φιλοζωία, τα δικαιώματα των ζώων και αειφορία, τοπική πολιτιστική
κληρονομιά, παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά.
3. Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-
Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Περιλαμβάνονται προγράμματα στους παρακάτω τομείς:
1. Ανθρώπινα δικαιώματα
2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση
3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα
Λέξεις κλειδιά: εθελοντισμός, πολιτειότητα, ανθρώπινα δικαιώματα & αξιοπρέπεια,
αλληλοσεβασμός και σεβασμός στη διαφορετικότητα, αντιμετώπιση διακρίσεων, ισότητα
των φύλων, συνεργασία/συνεργατικότητα, φιλανθρωπία, κοινωνική ευαισθησία, κοινωνική
ευθύνη, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, συμπερίληψη στην εκπαίδευση, δημοκρατία,
δημοκρατική παιδεία και παράδοση, σχολικός και διαδικτυακός εκφοβισμός
4. Δημιουργώ και καινοτομώ-
Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
Περιλαμβάνονται προγράμματα στους παρακάτω τομείς:
1. STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική
2. Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα
Λέξεις κλειδιά: δημιουργική διαδικασία, δημιουργική σκέψη, οργανωτική ικανότητα και
προγραμματισμός, εικονική επιχείρηση, νεανική επιχειρηματικότητα, επαγγέλματα του
μέλλοντος, οικονομικός γραμματισμός, οικονομία και ηθική, φορολογική συνείδηση,
κοινωνική ευθύνη, ψηφιακά περιβάλλοντα/ανοιχτά ψηφιακά περιβάλλοντα, ψηφιακές
δεξιότητες, καινοτομία, νέες επαγγελματικές δεξιότητες, προσωπικότητα και επαγγελματική
ταυτότητα
Κύκλοι δεξιοτήτων
Κατά την υλοποίηση της δράσης καλλιεργούνται οι παρακάτω κύκλοι δεξιοτήτων:
Α) Κύκλος των δεξιοτήτων μάθησης
– Κριτική σκέψη
– Επικοινωνία
– Συνεργασία
– Δημιουργικότητα
Β) Κύκλος των δεξιοτήτων ζωής
– Αυτομέριμνα
– Κοινωνικές Δεξιότητες
– Πολιτειότητα
– Ενσυναίσθηση και ευαισθησία
– Προσαρμοστικότητα
– Ανθεκτικότητα
– Υπευθυνότητα
– Πρωτοβουλία
– Οργανωτική ικανότητα
– Προγραμματισμός
– Παραγωγικότητα
Γ) Κύκλος των δεξιοτήτων της τεχνολογίας και της επιστήμης
– Δεξιότητες Μοντελισμού και προσομοίωσης
– Πληροφορικός γραμματισμός
– Ψηφιακός γραμματισμός
– Τεχνολογικός γραμματισμός
– Γραμματισμός στα Μέσα – Ευχέρεια στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση
– Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες
– Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
– Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες
– Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
– Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας
– Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
– Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Δ) Κύκλος των δεξιοτήτων του νου
– Στρατηγική σκέψη
– Επίλυση προβλημάτων
– Μελέτη περιπτώσεων (case studies)
– Κατασκευές
– Πλάγια σκέψη
Στο πλαίσιο του Εβδομαδιαίου Ωρολογίου Προγράμματος του Νηπιαγωγείου, τα Εργαστήρια
Δεξιοτήτων εντάσσονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης και υλοποιούνται κατά την
πρωινή λειτουργία και στο χρονικό διάστημα (διδακτικές ώρες) που ορίζεται για τις
«Οργανωμένες Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ», σε τρεις (3)
διδακτικές ώρες, κατανεμημένες δύο (2) με τρεις (3) φορές την εβδομάδα. Η νηπιαγωγός
έχει την ευελιξία να επιλέγει ανάλογα με το πλαίσιο, τη δυναμική της ομάδας και τα
ενδιαφέροντα των νηπίων, τη θεματική που θα διαπραγματεύεται στην τάξη.
4ος Θεματικός κύκλος:
“Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία”
Υποθεματική:” STEM/STEAM Ρομποτική”
Θεματική ενότητα: «Ο κύκλος του νερού / STEAM»
- Τα παιδιά δούλεψαν σε ομάδες ανά δύο και παρουσίασαν τις εργασίες τους σχετικά με ό,τι αναφέραμε για τον κύκλο και τη χρησιμότητα του νερού.
- Εξοικειώθηκαν με τις έννοιες της εεξάτμισης, συγκέντρωσης, συμπύκνωσης, βροχόπτωσης
- Έπαιξαν διαδραστικά παιχνίδια στον υπολογιστή
- Ανάγνωση παραμυθιών για το νερό, προβολή εποπτικού υλικού (videos) από το διαδίκτυο και του τραγουδιού “Από πού είσαι ποταμάκι;”
- Περιέγραψαν τις εικόνες από το παραμύθι “Το ταξίδι της σταγόνας”
- Οι μορφές του νερού
Τα πειράματα που κάναμε στην τάξη
- Βύθιση-Επίπλευση
- Το νερό χρωματίζεται και του δίνουμε γεύση προσθέτοντας αλάτι, ζάχαρη, λεμόνι, ξύλακανέλας και καρφάκιαγαρύφαλλο. Παρατηρώντας ταυτόχρονα τη διαλυτότητα του νερού σε ορισμένα από τα υλικά που ρίξαμε.
- Εξάτμιση-Υγροποίηση με το νερό στην κατσαρόλα που βράζει.
3ος Θεματικός κύκλος:
Φροντίζω το Περιβάλλον
Υποθεματική :“Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά”
Θεματική ενότητα:
“Οι μικροί Αργοναύτες”
Η προσέγγιση της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, στοχεύει στο να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με τα έθιμα και τις παραδόσεις του τόπου τους, να ανακαλύψουν το παρελθόν και να υιοθετήσουν πεποιθήσεις και στάσεις που προάγουν τη διατήρηση της ξεχωριστής ιστορίας, της πολιτιστικής κληρονομιάς τους. Παράλληλα, ως μελλοντικοί ενεργοί πολίτες, γνωρίζοντας από πού ξεκίνησαν θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν την κριτική τους ικανότητα, να διατυπώσουν ερωτήματα και να δημιουργήσουν καινούργια νοήματα για τον κόσμο που τους περιβάλλει (Αλληλεπίδραση με το Φυσικό και Ανθρωπογενές Περιβάλλον). Για να επιτευχθεί αυτό, στον συγκεκριμένο εργαστηριακό κύκλο επιλέχθηκε η ενασχόληση με την Ελληνική Μυθολογία που αποτελεί βασικό κομμάτι του αρχαιοελληνικού πολιτισμού, η ψηφιακή περιήγηση σε μουσεία που προάγει τον ψηφιακό γραμματισμό των νηπίων (Μουσειακή Εκπαίδευση), δράσεις πολιτισμού : «Ταξιδεύουμε με την Αργώ στην Αρχαία Ελλάδα », Παρακολούθηση θεατρικής παράστασης « Η Αργοναυτική Εκστρατεία» ,ομαδικές δραστηριότητες και συμβολικό παιχνίδι όπου οι μαθητές θα μεταμορφωθούν σε μικρούς Αργοναύτες με τον μύθο της Αργοναυτικής Εκστρατείας και δημιουργία κατασκευών σχετικές με την Αρχαία Ελλάδα, τους θεούς του Ολύμπου και τους ήρωες της Ελληνικής Μυθολογίας.
- Διαβάσαμε βιβλία Μυθολογίας και είδαμε εκπαιδευτικά videos
- Οι κατασκευές μας (ομαδικές και ατομικές) με την Αργώ και το μονοσάνδαλο Ιάσονα
- Εργασίες
- Δραματοποίηση του μύθου
- Παρακολούθηση της θεατρικής παράστασης ” Ο Ιάσονας και η Αργοναυτική Εκστρατεία” της Κάρμεν Ρουγγέρη
2ος ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων:
Eνδιαφέρομαι & Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη:
Συμπερίληψη :Αλληλοσεβασμός ,Διαφορετικότητα.
ΠΑΡΑΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
Αρχικά εξοικειωθήκαμε με την έννοια της «διαφορετικότητας» και της «ενσυναίσθησης» μέσα από παραμύθια, ζωγραφική και ομαδικές κατασκευές .Επισκεφτήκαμε το μουσείο ΑΦΗΣ όπου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά το σύστημα γραφής BRAILLE και να παίξουν βιωματικά παιχνίδια. Στη συνέχεια γνωρίσαμε τους παραολυμπιακούς αγώνες και την αξία της συμπερίληψης.
Ας μιλήσουμε σήμερα για τους Παραολυμπιακούς αγώνες.
Τι γνωρίζεις για αυτούς;
Γιατί πιστεύεις ότι θεσμοθετήθηκαν;
Ποια νομίζεις ότι υπήρξε η αφορμή;
Αν δυσκολεύεσαι να δώσεις απαντήσεις, συμβουλεύσου τη Wikepedia από εδώ ή βρες πληροφορίες από το noesi.gr εδώ.
Παραολυμπιακοί αγώνες Παρίσι 2024
Ας δούμε εδώ κάποιες από τις στιγμές των παραολυμπιακών αγώνων του Παρισιού το 2024 καθώς και τους Έλληνες αθλητές και τις Ελληνίδες αθλήτριες που διακρίθηκαν.
Στόχος του προγράμματος ήταν η αποδοχή της διαφορετικότητας και η ευαισθητοποίηση των παιδιών μας απέναντι στα άτομα με αναπηρία και η δημιουργία ενός κλίματος ασφάλειας και αποδοχής προς όλα τα μέλη της ομάδας ανεξαρτήτου ικανοτήτων .
Προβολή βίντεο ”Η Αργυρώ γελάει”
Επίσκεψη στο Μουσείο Αφής
“Κάθε ρόδα γυρνά με αγάπη” (ατομική κατασκευή)
“Με χρώματα, αγάπη και συμπερίληψη ο κόσμος γίνεται καλύτερος” (ομαδική αφίσα)
Ζωγραφική με το στόμα
Εμφανής και μη εμφανής δυσκολίες
4 ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
1ος Θεματικός κύκλος: “Ζω καλύτερα – Ευ Ζην”
Υποθεματική: Υγεία – Ασφάλεια στο δρόμο
Θεματική ενότητα: «Kυκλοφορώ Με Aσφάλεια »
Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος για την Οδική Κυκλοφορία και Ασφάλεια είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα οχήματα και οι πεζοί, να κατανοήσουν τους κανόνες της οδικής συμπεριφοράς και να αναπτύξουν δεξιότητες ασφαλούς μετακίνησης, αντίληψης και αντιμετώπισης των κινδύνων του δρόμου. Η Κυκλοφοριακή Αγωγή αποτελεί μία από τις κύριες στρατηγικές της οδικής ασφάλειας και ανήκει στα τέσσερα Ε: Education (Εκπαίδευση), Enforcement (Επιβολή), Engineering (Μηχανική), Emergency Systems (Συστήματα Έκτακτης Ανάγκης). Τα παιδιά κυκλοφορούν στον δρόμο ως πεζοί, ως επιβάτες αλλά και ως οδηγοί. Για αυτό πρέπει να τα βοηθήσουμε να αξιοποιήσουν όσο καλύτερα γίνεται κάθε ευκαιρία που τους δίνεται και να εξοικειωθούν με τους Κανόνες Οδικής Ασφάλειας. Mέσα από την ενασχόληση με το συγκεκριμένο θέμα, οι μαθητές/ριες μπορούν να ευαισθητοποιηθούν περισσότερο σε θέματα που αφορούν την οδική ασφάλεια και να γίνουν ενεργοί πολίτες με θετικές στάσεις και συμπεριφορές προς τον κόσμο των ενηλίκων.
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής στο paradise park
Εκπαιδευτικές δραστηριότητες στο σχολείο
Δραματοποίηση με σήματα που έφτιαξαν τα παιδιά

































































