Στα πλαίσια των Δράσεων του Ενεργού Πολίτη στη σχολική μονάδα με στόχο βιώσιμης ανάπτυξης: Αγάπη φέρω, γεύμα προσφέρω, τίτλο δράσης:
“Για το γεύμα αγάπης μαγειρεύω, και χαμόγελα τους στέλνω”
αλλά και του σχεδίου δράσης για την αυτοαξιολόγηση, Σχέσεις μεταξύ μαθητών/τριων με τίτλο “Νιώθεις ΕΓΩ, νιώθω & ΕΓΩ συναισθήματα ένα σωρό” (δείκτης διαμόρφωση τρόπων διαχείρισης εντάσεων και συγκρούσεων), Τα Απίθανα Νηπιάκια του 4ου & 6ου ΒΥΠ τμήματος συνεργάζονται ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων, που είναι γιορτή αγάπης και πραγματοποιούν εκπαιδευτικές δράσεις εθελοντισμού, αγάπης, αλληλεγγύης και ενεργής πολιτειότητας.
Στόχοι: Να γνωρίσουν και να αναπτύξουν οι μαθητές/τριες το αίσθημα της κοινωνικής προσφοράς προς το κοινωνικό σύνολο. Να κατανοήσουν τις έννοιες και τη σημασία του εθελοντισμού, της αλληλεγγύης και της στενής σύνδεσής τους με την ιδιότητα του ενεργού πολίτη και να διαμορφώσουν θετική στάση για τον εθελοντισμό. Να συμμετέχουν σε εθελοντικές δράσεις και να συνειδητοποιήσουν ότι μέσα από τέτοιες δράσεις θα νιώσουν χρήσιμοι και θα αποκτήσουν εμπειρίες, γνώσεις και δεξιότητες όπως είναι η ανάληψη ευθυνών, ικανότητα ολοκλήρωσης ενός έργου. Να μάθουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να συνεργαστούν μεταξύ τους για την επίτευξη κοινωφελών στόχων.
Διαβάσαμε το ξεχωριστό παραμύθι με τίτλο: “Το κόκκινο γιλέκο του Ρόμπιν”, μια ιστορία που πραγματεύεται την αξία της προσφοράς. Μέσα από την περιπέτεια του μικρού Ρόμπιν τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν με τον καλύτερο τρόπο, την ανεκτίμητη αξία του εθελοντισμού και της προσφοράς και να μάθουν ότι όταν προσφέρουμε με όλη μας την καρδιά, τότε η προσφορά μας χαρίζει αληθινή χαρά!
Λίγα λόγια την ιστορία:
“Ο Ρόμπιν, το μικρό σπουργιτάκι έπλυνε τα επτά γιλέκα του και πήγε για πατινάζ. Συναντά έναν βάτραχο που έχει ξεπαγιάσει και του χαρίζει ένα γιλέκο. Σταδιακά, χαρίζει όλα τα γιλέκα του διαδοχικά σε ζώα που τα έχουν ανάγκη αφού κρυώνουν μέσα στον σκληρό χειμώνα… Τι θα συμβεί άραγε όταν θα μείνει μέσα στην παγωνιά τουρτουρίζοντας χωρίς κανένα γιλέκο;”
Διδακτική Αξιοποίηση της ιστορίας:
- Πώς ένιωθαν τα ζωάκια προτού συναντήσουν το μικρό και τρυφερό γεμάτο αγάπη Ρόμπιν;
- Τι ήταν αυτό που οδηγούσε τον Ρόμπιν να χαρίζει τα γιλέκα του στα ζωάκια που κρύωναν και είχαν την ανάγκη κάποιου;
- Ποιος βοήθησε το Ρόμπιν όταν τουρτούριζε;
- Ποιο ήταν το χριστουγεννιάτικο δώρο που πήρε ο Ρόμπιν;
- Η κίνησή του αυτή να χαρίσει όλα τα γιλέκα του, τι μας λέει για το χαρακτήρα του Ρόμπιν;
Είναι καλό να προσφέρουμε σε κάποιον που έχει ανάγκη;
Πώς νιώθουμε όταν χαρίζουμε κάτι;
Ενεργοποίηση με μουσική:
Τα παιδιά χορεύουν και κάθε φορά που η μουσική σταματά παίρνουν μια πόζα εκφράζοντας το αντίστοιχο συναίσθημα π.χ. πόζα χαράς, έκπληξης, λύπης, θυμού.
Έπειτα ακούγεται η μουσική από την ταινία “Superman”.
- Τι μας θυμίζει η μουσική;
“Τον Σούπερμαν που είχε υπερδύναμη και είναι σουπερήρωας”
- Ποιους θεωρούμε υπερήρωες στη ζωή; Τα παιδιά εκφράζουμε ελεύθερα τις απόψεις μας.
“Αυτούς που σώζουν ζωές, κάποιον που κινδυνεύει – Τους πυροσβέστες που σώζουν ανθρώπους από τη φωτιά και το σεισμό – Τους ναυαγοσώστες που σώζουν κάποιον που πνίγεται – Τους γιατρούς που μας κάνουν καλά και δεν πεθαίνουμε – Αυτούς που δίνουν αίμα σε κάποιον που χρειάζεται – Αυτούς που δίνουν ρούχα και φαγητό σε όσους δεν έχουν να φάνε… ”
- Τι έκανε ο Ρόμπιν της ιστορίας μας;
“Ήθελε να βοηθήσει τα ζωάκια για να μην πεθάνουν από το κρύο και την παγωνιά, έγινε σουπερήρωας”
- Μπορούμε να τον χαρακτηρίσουμε σουπερήρωα;
Ποιες είναι οι “υπερδυνάμεις” – αξίες – αρετές που χαρακτηρίζουν ένα σε υπερήρωα στη ζωή;
- ΒΟΗΘΕΙΑ
- ΜΟΙΡΑΣΜΑ
- ΑΓΑΠΗ
- ΣΤΗΡΙΞΗ
- ΚΑΛΟΣΥΝΗ
- ΦΡΟΝΤΙΔΑ…
Πάμε να δημιουργήσουμε την μπέρτα του σουπεήρωα του Ρόμπιν και να γίνουμε κι εμείς σουπερήρωες!
Δίνουμε στα παιδιά χάρτινες χρωματιστές καρδούλες και καταγράφουμε υπερδυνάμεις. Έπειτα οι υπερδυνάμεις στερεώνονται στην κάπα και γίνεται η κάπα του υπερήρωα, εθελοντή.
Τα συναισθήματα του εθελοντή:
- Πώς νιώθει άραγε ένας εθελοντής κάθε φορά που προσφέρει;
Παιχνίδι: Μάντεψε το συναίσθημα του εθελοντή. Σε κάρτες αναγράφονται τα συναισθήματα. Κάθε φορά ένα παιδί τραβά μια κάρτα και παρουσιάζει με παντομίμα το συναίσθημα.
Φυλλάδια εργασίας:
- Πώς ένιωσε ο Άγιος Βασίλης με τη στάση – συμπεριφορά του μικρού Ρόμπιν; Κυκλώνω τη σωστή φατσούλα – Ζωγραφίζω το συναίσθημα.
- Ο Ρόμπιν φορώντας το κόκκινο γιλέκο κάθισε στο πιο ψηλό κλαδί και τραγουδούσε με καμάρι: “Καλά Χριστούγεννα” Το ζωγραφίζω όπως μπορώ.
- Σε ποιον θα χάριζα κάτι και γιατί;
- Αντιστοίχιση
Κατασκευάζουμε με πολύ μεράκι δύο αφίσες και δημιουργούμε στο σχολείο μας τη “Γωνιά του Εθελοντισμού”.
Έτσι από σήμερα και μέχρι τα Χριστούγεννα θα μπορούν όσοι το επιθυμούν να φέρνουν τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης για το κοινωνικό παντοπωλείο αλλά και να προσφέρουν κάποιο χρηματικό ποσό στον κουμπαρά της αγάπης για το γεύμα αγάπης του ιερού ναού Αγίου Γεωργίου ώστε να βοηθήσουμε συνανθρώπους μας που έχουν ανάγκη.
Μην ξεχνάμε ότι “Χριστούγεννα είναι ΑΓΑΠΗ και όταν η αγάπη γίνεται πράξη με προσφορά από καρδιάς τότε είναι Χριστούγεννα”.
Παροτρύνουμε τα παιδιά μας ώστε να χτίσουν γέφυρες επικοινωνίας και να ενημερώσουν συγγενείς και φίλους για την σπουδαία αυτή δράση ώστε η προσφορά μας να μεγαλώσει.





