Το Νηπιαγωγείο είναι μία ξεχωριστή εμπειρία για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, καθώς σηματοδοτεί μία μοναδική περίοδο ξεγνοιασιάς, δημιουργικού παιχνιδιού, καλλιέργειας πολλαπλών δεξιοτήτων, κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης.
Ακολουθούν μερικές ιδέες-προτάσεις, που πιστεύουμε ότι θα βοηθήσουν γονείς και παιδιά να απολαύσουν ακόμα περισσότερο τη μοναδική εμπειρία του Νηπιαγωγείου:
ΤΟ ΠΡΩΙΝΟ ΞΥΠΝΗΜΑ
Το πρωινό ξύπνημα είναι καλό να γίνεται μέσα σε κλίμα ευχάριστο, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις. Πώς θα το καταφέρουμε αυτό; Ορίζοντας και τηρώντας ένα σταθερό ωράριο ύπνου για το παιδί. Το παιδί της προσχολικής ηλικίας έχει ανάγκη από τουλάχιστον 10 ώρες ύπνου την ημέρα, δεδομένου ότι σταδιακά η συνήθεια του μεσημεριανού ύπνου σταματά. Ένα παιδί που έχει ευχαριστηθεί τον ύπνο του, ξεκινάει την ημέρα του με κέφι και η καλή του διάθεση το συνοδεύει σε όλη τη διάρκεια της σχολικής του ημέρας.
Είναι επίσης σημαντικό να έχει το παιδί αρκετό χρόνο, για να ντυθεί και να φάει το πρωινό του χωρίς να βιάζεται: για τον λόγο αυτό, είναι προτιμότερο να ξυπνήσει δέκα λεπτά νωρίτερα παρά να ξεκινήσει την ημέρα του με άγχος.
ΤΙ ΝΑ ΦΟΡΑΕΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Είναι προτιμότερο να διαλέξετε ρούχα απλά και άνετα. Γενικά τα φερμουάρ σε σχέση με τα κουμπιά είναι πολύ πιο εύχρηστα για τα παιδικά χέρια, ενώ οι ζώνες (σε φούστες ή παντελόνια) πολύ συχνά δημιουργούν δυσκολία, ιδιαίτερα όταν το παιδί επείγεται να πάει στην τουαλέτα. Επίσης, τα καλσόν σχίζονται ή φθείρονται πολύ εύκολα, ενώ δυσκολία δημιουργούν επίσης τα παπούτσια με κορδόνια, καθώς πολύ συχνά λύνονται και θέτουν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα των νηπίων. Για τον λόγο αυτό, προτιμήστε παπούτσια με βέλκρο [χριτς-χρατς].
Καλό θα ήταν να διαλέγετε μαζί με το παιδί τα ρούχα που θα φορέσει την επόμενη μέρα στο σχολείο, εξηγώντας παράλληλα ποια ρούχα είναι περισσότερο κατάλληλα για το σχολείο και γιατί.
ΔΕΚΑΤΙΑΝΟ
Συζητήστε με το παιδί σας τι ακριβώς θα παίρνει μαζί του για την ώρα του δεκατιανού. Αποφύγετε κρουασάν, τσιπς, γαριδάκια, σοκολάτες και γενικότερα τροφές με υψηλό αίσθημα κορεσμού. Ιδανικά το δεκατιανό είναι «στεγνό», φυλάσσεται μέσα σε απλό τάπερ που κλείνει με καπάκι και μπορεί να περιλαμβάνει ενδεικτικά:
qΦρούτο
qΣπιτικό σάντουιτς – τοστ
qΚουλούρι ή κριτσίνια
qΤυρί και ψωμί
qΣπιτικό κέικ
qΓιαούρτι
qΒραστό αβγό
qΚράκερς ολικής άλεσης
qΜπάρες δημητριακών
Σταφιδόψωμο
Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΣΑΝΤΑ
Για το Νηπιαγωγείο, προτιμήστε τροχήλατες τσάντες που είναι συνήθως μεγαλύτερες από εκείνες με τα λουράκια και μεταφέρονται ευκολότερα. Τα πράγματα που καθημερινά θα χρειάζεται να φέρνει το παιδί στο σχολείο είναι αρκετά και μια ευρύχωρη τσάντα βοηθά σημαντικά το νήπιο να οργανώνει και να τακτοποιεί μόνο του τα πράγματά του χωρίς τη βοήθεια της Νηπιαγωγού.
ØΑποφύγετε το υπερβολικά πολύ φαγητό. Επιλέξτε κάτι υγιεινό, που να αρέσει στο παιδί και σε ποσότητα που να μπορεί να τη φάει.
ØΤο παιδί πρέπει να μπορεί να ανοίγει και να κλείνει την τσάντα του μόνο του.
ØΜην επιτρέπετε στο παιδί να φέρνει δικά του παιχνίδια από το σπίτι.
Παρακάτω θα σας δώσουμε κάποιες πληροφορίες σχετικά με το πρωινό και ολοήμερο τμήμα και τι πρέπει να περιέχει η σχολική τσάντα σε κάθε περίπτωση:
Π Ρ Ω Ι Ν Ο Τ Μ Η Μ Α
Τα παιδιά θα προσέρχονται στο νηπ/γείο στις 8.15-8.30 το πρωί και θα αποχωρούν στις 1.00 το μεσημέρι.
- Μέσα στην τσάντα τους θα πρέπει να υπάρχει:
- Δεκατιανό που το τρώνε από τις 10.00 το πρωί και μετά. Πρωινό θα τρώνε στο σπίτι πριν έρθουν στο σχολείο.
- 1 μικρή πετσέτα κουζίνας για να την στρώνουν στο τραπέζι και να τρώνε.
- 1 παγουρίνο ή μπουκάλι με νερό.
- 1 αλλαξιά ρούχων και εσωρούχουν σε ξεχωριστή πλαστική σακκούλα.
- 2 πακετάκια χαρτομάντηλα και 2 αντισηπτικά πακετάκια με μαντηλάκια. Παρακαλούμε όχι, μπουκαλάκια με αντισηπτικό, μπορεί να καταπιούν το αντισηπτικό που περιέχουν κατά λάθος.
Ο Λ Ο Η Μ Ε Ρ Ο Τ Μ Η Μ Α
ØΟι μαθητές και μαθήτριες που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα αποχωρούν από το σχολείο στις 4 μ.μ. Η αποχώρηση δε γίνεται σε καμία άλλη στιγμή της ημέρας, παρά μόνο όταν συντρέχει σοβαρός λόγος και πάντα με υπεύθυνη δήλωση του γονέα/κηδεμόνα.
Ø Στο Ολοήμερο Πρόγραμμα (όπως και στο πρωινό υποχρεωτικό) τα νήπια/προνήπια είναι σημαντικό να διαθέτουν δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης στο φαγητό, το ντύσιμο και την τουαλέτα.
Τα παιδιά θα προσέρχονται στο νηπ/γείο στις 8.15-8.30 το πρωί και θα αποχωρούν στις 4.00 το απόγευμα. Για τα παιδιά που έχουν δηλώσει πρόωρη υποδοχή-πρωινή ζώνη η προσέλευση θα πρέπει να γίνεται καθημερινά κατά την διάρκεια ΟΛΗΣ της σχολικής χρονιάς στις 8 παρά τέταρτο με 8 η ώρα το πρωί.
Α. Μέσα στην σχολική τους τσάντα θα πρέπει να υπάρχει:
- Δεκατιανό που το τρώνε από τις 10.00 το πρωί και μετά. Πρωινό θα τρώνε στο σπίτι πριν έρθουν στο σχολείο.
- 1 μικρή πετσέτα κουζίνας για να την στρώνουν στο τραπέζι και να τρώνε.
- 1 παγουρίνο ή μπουκάλι με νερό.
- Μεσημεριανό φαγητό σε πλαστικό τάπερ για φούρνο μικροκυμάτων που να κλείνει με ασφάλεια για να μην λερώνεται η τσάντα, όχι μεταλλικό, με το όνομα του παιδιού πάνω γραμμένο με ανεξίτηλο μαύρο μαρκαδόρο.
- 1 κουτάλι ή πηρούνι.
- 2 πακετάκια χαρτομάντηλων και 2 πακετάκια αντισηπτικών μαντηλιών. Όχι μπουκαλάκι αντισηπτικού υγρού, μπορεί να το καταπιούν κατά λάθος.
- 1 αλλαξιά ρούχων και εσωρούχουν σε ξεχωριστή πλαστική σακκούλα.
Β. Μέσα σε μια άλλη μεγάλη πλαστική τσάντα με το όνομα του παιδιού γραμμένο απέξω και πάνω σε αυτή, 2 μικρά παιδικά σεντόνια στο ύψος του παιδιού και 1 μικρό μαξιλάρι. Τα σεντόνια και οι μαξιλαροθήκες θα επιστρέφονται κάθε Παρασκευή και θα αντικαθίστανται με άλλα, καθόλη την διάρκεια του σχολικού έτους.
Τα παιδιά θα προσέρχονται στο νηπ/γείο στις 8.15-8.30 το πρωί και θα αποχωρούν στις 4.00 το απόγευμα. Για τα παιδιά που έχουν δηλώσει πρόωρη υποδοχή-πρωινή ζώνη η προσέλευση θα πρέπει να γίνεται καθημερινά κατά την διάρκεια ΟΛΗΣ της σχολικής χρονιάς στις 8 παρά τέταρτο με 8 η ώρα το πρωί.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ØΓια οποιαδήποτε απορία ή πρόβλημα έχετε, απευθυνθείτε στις αρμόδιες υπεύθυνες νηπιαγωγούς του κάθε τμήματος, ολοήμερου ή πρωινού. Μπορείτε να τηλεφωνήσετε στο σχολείο και να συζητήσετε αυτό που σας προβληματίζει ή να στείλετε mail σε συννενόηση με τις νηπιαγωγούς. Αποφύγετε να συζητάτε θέματα που σας απασχολούν σχετικά με το παιδί κατά την πρωινή προσέλευση.
ØΠαρακολουθείτε καθημερινά τα mails που έρχονται από το σχολείο.
ØΣτην περίπτωση που αλλάξετε αριθμό τηλεφώνου ή mail, ενημερώστε άμεσα το Νηπιαγωγείο.
ØΤο τηλέφωνο του σχολείου είναι το: 2104826530 και μπορείτε να επικοινωνείτε μετά τις 1.00 η ώρα το μεσημέρι, γιατί μέχρι τις 1.00 λειτουργούν τα υποχρεωτικά πρωινά τμήματα με τις νηπιαγωγούς. Σας ενημερώνουμε ότι δεν υπάρχει γραμματεία.
ØΠαρακολουθείτε τις αναρτήσεις του ιστολογίου του σχολείου: https://blogs.sch.gr/1nipfalir
ΑΥΤΟΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ
ØΒοηθήστε το παιδί σας να αποκτήσει αυτονομία: να μπορεί να βάζει και να βγάζει το μπουφάν του, να κατεβάζει και ανεβάζει φερμουάρ, να αλλάζει τα ρούχα του στην περίπτωση «ατυχήματος» στην τουαλέτα.
ØΣημαντικό είναι να μπορεί να τακτοποιεί μόνο του τα πράγματά του: να βγάζει όσα χρειάζεται για την ώρα του φαγητού και να μπορεί να τα βάζει ξανά στην τσάντα, κλείνοντας το φερμουάρ της.
ØΠολύ σημαντική η αυτονομία του παιδιού στην τουαλέτα. Αποφύγετε παντελόνια που ξεκουμπώνουν δύσκολα ή που έχουν κορδόνια, καλσόν και μακριά φορέματα/φούστες.
ΣΥΝΕΠΕΙΑ
- Ώρες προσέλευσης
- Πρόωρη Υποδοχή: 7.45 π.μ. – 8.00 π.μ.
- Πρωινό Πρόγραμμα: 8.15 π.μ. – 8.30 π.μ.
- Ώρες αποχώρησης:
- Πρωινό Πρόγραμμα: 1 μ.μ.
- Ολοήμερο Πρόγραμμα: 4 μ.μ.
- Είναι πολύ σημαντικό να είστε συνεπείς στις ώρες προσέλευσης και αποχώρησης για την εύρρυθμη λειτουργία του νηπιαγωγείου.
ΟΙ ΙΩΣΕΙΣ
Οι ιώσεις είναι συνήθως μια αναπόφευκτη δυσάρεστη πραγματικότητα για την πλειοψηφία των νηπίων (ιδιαίτερα για εκείνα που δεν έχουν φοιτήσει προηγουμένως σε άλλο προσχολικό πλαίσιο).
Θυμηθείτε ότι είναι καλύτερο να παραμείνει στο σπίτι το παιδί που έχει εμφανίσει μία ίωση (έστω και ελαφριάς μορφής, χωρίς έντονα συμπτώματα ή πυρετό), καθώς συνήθως με την ένταση της σχολικής ημέρας η κατάστασή του επιδεινώνεται και η ανάρρωσή του καθυστερεί.
Επίσης, ένα παιδί που έρχεται άρρωστο στο Νηπιαγωγείο είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα μεταφέρει την ίωση σε κάποιο ή σε κάποια από τα υπόλοιπα παιδιά της ομάδας.
ΜΙΚΡΕΣ ΚΑΙ ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΨΕΙΡΕΣ
Οι ψείρες είναι ένα πολύ συνηθισμένο πρόβλημα στο Νηπιαγωγείο. Ακμάζουν κατά τη διάρκεια επιστροφής των παιδιών στο σχολείο τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Επίσης, είναι καλό να γνωρίζουμε ότι οι ψείρες πηγαίνουν και σε καθαρά και σε βρώμικα μαλλιά, μετακινούνται από παιδί σε παιδί, ιδιαίτερα όταν μοιράζονται προσωπικά αντικείμενα (όπως χτενάκια, τσιμπιδάκια, κοκαλάκια ή καπέλα), γεγονός που σε κάθε περίπτωση καλό είναι να αποφεύγεται.
Το Νηπιαγωγείο θα ενημερώσει άμεσα τις οικογένειες των παιδιών, στην περίπτωση που παρουσιαστεί κρούσμα που πέσει στην αντίληψη των Νηπιαγωγών. Θυμηθείτε, ωστόσο, ότι είναι σημαντικό να μιλήσετε με τις εκπαιδευτικούς, αν διαπιστώσετε στο σπίτι σχετικό κρούσμα.
ΕΠΙΜΟΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ…
Όταν το παιδί γυρίζει από το σχολείο, είναι προτιμότερο να μην το «βομβαρδίζετε» με ερωτήσεις. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας χρειάζονται συνήθως χρόνο, προκειμένου να εξοικειωθούν με το καινούριο περιβάλλον του Νηπιαγωγείου. Ορίστε μία ώρα μέσα στην ημέρα, κατά την οποία θα συζητάτε μαζί του σχετικά με τις χαρές και τις ανησυχίες του, τους φίλους ή φίλες του στο σχολείο και μην ξεχνάτε να το επιβραβεύετε συχνά για κάθε μικρή αλλά σημαντική του κατάκτηση.
Αφήστε το να σας πει από μόνο του πώς πέρασε την ημέρα του και δείξτε κατανόηση στην ενδεχόμενη στιγμιαία κακή του διάθεση ή στον εκνευρισμό του. Αν πάλι η έντασή του φαίνεται να παρατείνεται, μη διστάσετε να απευθυνθείτε στις εκπαιδευτικούς του τμήματος.
ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ…
Η συνεργασία σχολείου – οικογένειας έχει εξέχουσα σημασία και θα πρέπει πρωτίστως να στοχεύει στη γόνιμη ένταξη του παιδιού στο πλαίσιο του Νηπιαγωγείου και την αρμονική κοινωνική και συναισθηματική του ανάπτυξη.
Είναι σημαντικό να αισθάνεστε το σχολείο του παιδιού σας
ως έναν χώρο, όπου μπορούν να ακουστούν οι ανησυχίες
και οι προβληματισμοί σας, ως έναν χώρο όπου γονείς και
εκπαιδευτικοί «εργάζονται» παράλληλα προς την επίτευξη
ενός κεντρικού κοινού στόχου: την ευτυχία και την ισόρροπη
ανάπτυξη των παιδιών.
ΚΑΛΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ !!!
Ένα παιδί μπορεί να διδάξει σε έναν ενήλικο τρία πράγματα:
να είναι ευτυχισμένος χωρίς ιδιαίτερο λόγο, να είναι πάντα απασχολημένος
με κάτι και να ξέρει να απαιτεί με όλη του τη δύναμη αυτό που θέλει.
Paulo Koehlo