Τα μαθηματικά στο νηπιαγωγείο και στο σπίτι

Αριθμοι στο νηπιαγωγειο

Συχνά οι γονείς αναρωτιούνται αν πρέπει τα παιδιά τους να διδάσκονται από μικρή ηλικία ή εάν είναι ικανά να διδαχτούν μαθηματικές έννοιες. Η αλήθεια είναι ότι τα παιδιά μπορούν να κάνουν πολλά περισσότερα από όσα φανταζόμαστε, αρκεί να έχουν την κατάλληλη καθοδήγηση. Έτσι, γιατί να μην μάθουν Μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο;

Τα μαθηματικά προέκυψαν από την ανάγκη του ανθρώπου να κατανοεί τον κόσμο και  να δίνει λύσεις σε προβλήματα. Τα μικρά παιδιά ήδη από πολύ νωρίς ηλικιακά έχουν γνώσεις μαθηματικών από το περιβάλλον τους. Αριθμοί, πράξεις, μετρήσεις, συλλογισμοί είναι κάποιες απ’ αυτές τις αρχικές γνώσεις τους. Κάτι απλό που μπορούμε να κάνουμε στο σπίτι για να βοηθήσουμε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο των μαθηματικών είναι να τα εμπλέκουμε καθημερινά σε απλές δράσεις που σχετίζονται με αντικείμενα που μπορούν να διαχειριστούν και υπάρχουν τριγύρω τους

Κυρίαρχος στόχος στο νηπιαγωγείο είναι τα παιδιά να αρχίσουν να σκέφτονται με τρόπους που χαρακτηρίζουν τη μαθηματική επιστήμη, συνειδητοποιώντας παράλληλα την κοινωνική τους διάσταση, το λόγο δηλαδή για τον οποίο χρησιμοποιούμε τα μαθηματικά στη ζωή μας.Κατά την επεξεργασία διαφορετικών θεμάτων δίνονται συχνά ευκαιρίες στα παιδιά να αναπτύξουν χαρακτηριστικά της λογικομαθηματικής σκέψης. Ειδικότερα η συμμετοχή των παιδιών σε οργανωμένες δραστηριότητες ενεργητικής μάθησης που έχουν νόημα για τα ίδια τους δίνει τη δυνατότητα να επιτυγχάνουν σταδιακά μαθησιακούς στόχους .

  • Να ομαδοποιούν, να διατάσουν, να σειροθετούν και να ταξινομούν
  • Να κάνουν αντιστοιχήσεις
  • Να συγκεντρώνουν, να οργανώνουν και να επεξεργάζονται δεδομένα
  • Να αριθμούν, να απαριθμούν και να μετρούν
  • Να αντιλαμβάνονται τη θέση των αντικειμένων, αλλά και του εαυτού τους στο χώρο και να προσανατολίζονται
  • Να κάνουν μετρήσεις
  • Να κάνουν εκτιμήσεις
  • Να διατυπώνουν και να ελέγχουν υποθέσεις
  • Να επιλύουν προβλήματα
  • Να χρησιμοποιούν τη σύγχρονη τεχνολογία για να επιλύουν μαθηματικά προβλήματα.

 Είναι γεγονός ότι πολλά μικρά παιδιά-από 3 ετών και άνω-γνωρίζουν να μετρούν από το ένα έως το δέκα, αλλά δεν γνωρίζουν ότι ο αριθμός 1 αντιστοιχεί σε ένα κύβο, σε ένα αρκουδάκι, σε μία καρέκλα.

Επομένως, για να ξεπεραστεί αυτό το πρόβλημα, καλό θα ήταν οι μικροί μαθητές να διδάσκονται την εκάστοτε ύλη σταδιακά. Στο νηπιαγωγείο, αυτός είναι ο στόχος μας! Στην αρχή οι μικροί μας μαθητές μαθαίνουν να ομαδοποιούν τα ίδια και τα διαφορετικά αντικείμενα, τα όμοια και τα ανόμοια αντικείμενα, μαθαίνουν ποικίλα γεωμετρικά σχήματα, μαθαίνουν να συγκρίνουν το μέγεθος, το μήκος, το ύψος, το βάρος, τις αποστάσεις και την ταχύτητα.

Αφού εμπεδώσουν και κατακτήσουν αυτές τις θεμελιώδεις μαθηματικές έννοιες, διδάσκονται διεξοδικά την έννοια της ποσότητας, δηλαδή μαθαίνουν να μετρούν αντικείμενα (για παράδειγμα αυτοκίνητα, ζωάκια, παιδάκια κτλ.) και στο τέλος διδάσκονται τους αριθμούς από το ένα έως το δέκα. Αυτή είναι η δομή της ύλης μας για τα Μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο.

Καλές τεχνικές για τη σύνδεση ποσότητας και ονομασίας είναι οι ακόλουθες:

Μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να μετρήσουν τα δάκτυλα ενός χεριού τους, να μετρήσουν τους συμμαθητές τους, τα μπουφάν αυτών στο χώρο αποδοχής, τα αυτοκόλλητα σε μία άσκηση, τις πεταλούδες σε μία εικόνα, τα κεράκια στην τούρτα, τα παράθυρα/πόρτες στο εκπαιδευτικό κέντρο, τις ζωγραφιές στον πίνακα ανακοινώσεων και να τους ζητήσουμε να βγάλουν πέντε τουβλάκια από το κουτί.

Τέλος, ακόμη και στη γωνιά της συζήτησης, έχουμε μια πολύ καλή ευκαιρία να ασκηθούμε σε μαθηματικές έννοιες. Τα παιδιά ασκούνται στην κατανόηση εννοιών, όπως : η κυκλική διαδοχή του χρόνου (ημέρες-ημερομηνίες, μήνες, εποχές, έτη), χρονική αντίληψη της διάρκειας της εβδομάδας-μήνα-έτους, στην επίλυση προβλημάτων σε σχέση με τους αριθμούς και το χρόνο , αρίθμηση, διαδοχή των αριθμών, αναγνώριση και απαγγελία των αριθμών, συγκρίσεις, ταξινομήσεις, πίνακες και ιστογράμματα.

Στο σπίτι ας δοκιμάσουμε να έχουμε ένα «μικρό βοηθό» κατά το μεσημεριανό μας τραπέζι ο οποίος θα βοηθάει στο μοίρασμα πιάτων, πιρουνιών, χαρτοπετσετών. Θα μοιράζει τόσα-όσα και τα μέλη της οικογένειας που θα φάνε παρέα. Θα ξαφνιαστείτε από το πόσο καλά μπορεί να τα καταφέρει! Θα δείτε πόσο χρήσιμος-η  θα νιώθει ο ίδιος-α για τον εαυτό του/της αλλά και για τους άλλους. Προσπαθήστε να κινητοποιήσετε το νήπιο σε καθημερινές δραστηριότητες που απαιτούν μαθηματική σκέψη και δώστε του την ευκαιρία να τονώσει την αυτοπεποίθηση του και τη συνεργατική του διάθεση!