Για γονείς….και παιδιά..

Καλές πρακτικές στους γονείς για ενίσχυση κριτικής σκέψης των νηπίων.

Πως να βοηθήσουμε τα παιδιά να ενδυναμώσουν την κριτική τους σκέψη:

Με ερωτήσεις ανοιχτού τύπου:

-Τι πιστεύεις για αυτό το θέμα;

-Έχουμε ένα πρόβλημα ,πως θα το λύσουμε;

Δίνουμε χρόνο στα παιδιά να σκεφτούν πριν να απαντήσουν(είναι χρονοβόρα διαδικασία και θέλει υπομονή για φανεί αργότερα το αποτέλεσμα)

Όταν παίζουν με τα παιχνίδια τους:

Παίξτε  μαζί τους ,πειραματιστείτε, δώστε ευκαιρία να μιλήσει μαζί σας π.χ.

-Πως μπορούμε να φτιάξουμε έναν πύργο;

-Με τα καλαμάκια αυτά τι θα μπορούσαμε να κάνουμε;

– με αυτά τα σχήματα τι μπορούμε να ζωγραφίσουμε;

Διαβάζοντας ένα παραμύθι:

-Αν ο ήρωας δεν έκανε αυτό ,πως νομίζεις ότι θα τέλειωνε η ιστορία;

-Ποιο πιστέυεις ότι είναι το πρόβλημα στο παραμύθι;

-Εσύ τι λύση θα έδινες;

-Αν ήσουν στη θέση του ήρωα τι θα έκανες;

Βοηθήστε  να σκεφτούν ενα λλακτικές λύσεις

Για να δούμε τι άλλο θα μπορούσαμε να κάνουμε μένοντας στο σπίτι;

Δεν συμφωνείς μαζί μου , ποιος είναι ο λόγος;

Μπορούμε να βρούμε μια λύση που να ικανοποιεί και τους δυό μας;

(π.χ. για μια διαφωνία σε παρακολούθηση ταινίας στην τηλεόραση ή κατά την επιλογή φαγητού)

Μερικές φορές καλό είναι να αναλύουμε την δική μας κριτική διαδικασία σκέψης για να μας παρατηρήσει το παιδί και να μάθει να σκέφτεται κριτικά(π.χ. σχολιάζοντας μια διαφήμιση στην τηλεόραση-ωραίο αυτό το προιόν αλλά είναι πολύ ακριβό,αν το αγοράσω δεν θα φτάσουν τα χρήματα για τις άλλες ανάγκες.Για να δώ αν μπορώ να πάρω κάτι άλλο εξίσου ικανοποιητικό, αλλά πιο φθηνό.)

Με τις τεχνικές αυτές βοηθήστε όχι να αποκτήσει  γνώση, αλλά να βρεί μόνο του τη λύση και να γίνει από παθητικός, ενεργά σκεφτόμενος πολίτης

Άς ακούσουμε ένα παραμύθι !

Τι έγινε στην αρχή ,τι έγινε μετά ,τι στο τέλος του παραμυθιού;

Περιέγραψε τον ήρωα ,τι ήθελε από τους γειτονές του, ήταν μοχθηρός;

Κι ένα παραμύθι για το χειμώνα.

Συζητάμε με τα παιδιά μας, για το παραμύθι κάνοντάς τους ερωτήσεις ή τους λέμε να μας το διηγηθούν. Είναι σίγουρο ότι θα τους βοηθήσει.