Η ταυτότητα του σχολείου
Το Νηπιαγωγείο Χρυσοβίτσας είναι ένα γενικό, δημόσιο σχολείο, το οποίο λειτουργεί από το 1974 στο χωριό Χρυσοβίτσα του Δήμου Μετσόβου. Το Νηπιαγωγείο σήμερα λειτουργεί ως 1θέσιο με οκτώ (8) εγγραφέντα νήπια-προνήπια. Το διδακτικό προσωπικό του Νηπιαγωγείου αποτελείται από την Προϊσταμένη του σχολείου Αγγελική Καζάνα (ΠΕ60 Νηπιαγωγών) και την εκπαιδευτικό Αγγλικής Γλώσσας Θεοδούλα-Μαρία Ευσταθοπούλου (ΠΕ06) .
Προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία του σχολείου αποτελούν οι σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ παιδιών, εκπαιδευτικών, γονιών – κηδεμόνων και όλων όσων εμπλέκονται στη σχολική ζωή.
Όλοι και όλες οφείλουν σεβασμό προς όλα τα μέλη της κοινότητας χωρίς διακρίσεις με βάση το φύλο, την εθνική καταγωγή, τη θρησκεία, την ηλικία, την αναπηρία. Στη σχολική κοινότητα του Νηπιαγωγείου Χρυσοβίτσας ανήκουν όλοι και όλες που με οποιονδήποτε τρόπο είχαν ή έχουν θεσμική σχέση με το σχολείο. Ο πυρήνας της σχολικής κοινότητας δεν είναι στατικός, αλλά μεταβάλλεται κάθε σχολική χρονιά και περιλαμβάνει όλα τα ενεργά συμμετέχοντα μέλη στη σχολική ζωή, δηλαδή τους/τις εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τις μαθήτριες. Το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ των μελών ορίζεται από τον Εσωτερικό Κανονισμό λειτουργίας του σχολείου.
Γενικά στοιχεία
Το σχολείο μας αποτελεί χώρο μάθησης, έμπνευσης, ανακάλυψης, δημιουργίας, παιχνιδιού, έκφρασης συναισθημάτων και κοινωνικοποίησης. Όλα αυτά τα στοιχεία συνυπάρχουν και καλλιεργούνται στην καθημερινότητα των παιδιών, σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο, σε κάθε πτυχή της σχολικής ζωής. Στόχος είναι το σχολείο μας να είναι ένας χώρος οικείος και φιλόξενος, ένα περιβάλλον όπου όλοι και όλες θα “ακούν” τον άλλο με σεβασμό. Κεντρική παιδαγωγική μας άποψη είναι ότι το σχολείο οφείλει να παρέχει ένα περιβάλλον ασφαλές, μη ανταγωνιστικό, με σαφείς κανόνες λειτουργίας, μέσα στο οποίο τα παιδιά μπορούν να ξεδιπλώσουν την προσωπικότητά τους, να εκφράσουν τις ανησυχίες τους, να μοιραστούν τα ενδιαφέροντά τους.
Τα μαθήματα οργανώνονται με βασικό κριτήριο τον σεβασμό απέναντι στον ρυθμό και τον τρόπο μάθησης του κάθε παιδιού. Με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας προωθείται η ανάπτυξη των ικανοτήτων για επιχειρηματολογία και διαπραγμάτευση. Η λειτουργία ομάδων στο σχολείο αποτελεί φορέα αγωγής και συμβάλλει στην ανάπτυξη ποιοτικής διά βίου μάθησης, στην προώθηση των υψηλών επιδόσεων και, γενικότερα, στη διαδικασία ανάπτυξης του παιδιού. Ευνοεί την ενεργοποίηση των μαθητών και τη μεταξύ τους συνεργασία, απομακρύνοντας, σταδιακά, το παιδί από την εγωκεντρική σκέψη. Οι διαπροσωπικές σχέσεις που δημιουργούνται κυρίως μέσα από τις ευκαιρίες για συζήτηση, προβληματισμό, διαφωνία, λήψη απόφασης και η υλοποίηση κοινού στόχου συμβάλλουν στην ωρίμανση των ικανοτήτων για αυτενέργεια, πρωτοβουλία και δημιουργικότητα. Με την διαθεματική προσέγγιση η γνώση γίνεται μια οργανωμένη, προγραμματισμένη εμπειρία μάθησης, η οποία δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα μιας ενοποιημένης γνώσης που συνδέεται με ένα συγκεκριμένο θέμα. Η οργάνωση δραστηριοτήτων που συνδέονται με διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα γύρω από ένα θέμα που προσελκύει το ενδιαφέρον των παιδιών, προσφέρει τη δυνατότητα στα παιδιά να αντιληφθούν τη σφαιρική διάσταση της γνώσης, να συνδέουν διαφορετικές εμπειρίες μεταξύ τους και να ασκηθούν στην παρατήρηση, τη διερεύνηση και την αναπαράσταση φαινομένων του περιβάλλοντος, να εισαχθούν δηλαδή σε έναν τρόπο δουλειάς που μοιάζει με εκείνον της επιστημονικής έρευνας. Οι θεματικές προσεγγίσεις είναι οι διερευνήσεις θεμάτων που επιλέγει η εκπαιδευτικός, η οποία προσχεδιάζει την πορεία τους και καθορίζει τη χρονική τους διάρκεια. Η έμφαση εδώ δίνεται στις μαθησιακές επιδιώξεις που θέτει η εκπαιδευτικός. Με τα Σχέδια Εργασίας – Projects οι διερευνήσεις των θεμάτων αναδύονται από τα ίδια τα παιδιά, τα οποία καθορίζουν τη διαδικασία σχεδιασμού, οργάνωσης και υλοποίησης του θέματος, στο πλαίσιο συζητήσεων που αναπτύσσονται με την υποστήριξη και την ενθάρρυνση της εκπαιδευτικού. Οι δραστηριότητες των Σχεδίων Εργασίας κινητοποιούν με γνήσιο τρόπο τα ενδιαφέροντα των παιδιών, δημιουργούν τις προϋποθέσεις ώστε τα παιδιά να σχεδιάζουν τη δράση, τα εμπλέκουν ενεργά και δημιουργικά στην πορεία της μάθησης και τους επιτρέπουν να αναζητούν, να κατανοούν και να εφαρμόζουν τις γνώσεις τους και τις δεξιότητές τους, καθώς εμπλέκονται σε κοινωνικά ζητήματα. Οι στόχοι των σχεδίων εργασίας προκύπτουν από τις ιδέες και τα ερωτήματα των παιδιών που μετατρέπονται σε δράσεις, η χρονική διάρκεια των οποίων συνδέεται άμεσα με τη διατήρηση του ενδιαφέροντος των παιδιών. Με τη βιωματική μάθηση το παιδί τοποθετείται στο κέντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας δίνοντας του την ευκαιρία να αναπτύξει μέσα από το παιχνίδι, την επικοινωνία, τη συνεργασία και δεξιότητες, κοινωνικές, νοητικές, αισθητηριακές, κίνησης και λόγου. Η βιωματική μέθοδος επιδιώκει την ενεργό συμμετοχή των παιδιών στη μάθηση θεωρώντας σημαντικές τις συναισθηματικές αντιδράσεις, τις ερωτήσεις και απορίες των παιδιών που συζητιούνται ελεύθερα στην τάξη. Τα παιδιά δουλεύουν σε ομάδες, επικοινωνούν τα βιώματά τους, επεξεργάζονται από κοινού τις αντιδράσεις τους, θέτουν τους δικούς τους στόχους, εκφράζονται και δημιουργούν. Μαθαίνουν να προβληματίζονται και να αναρωτιούνται για την εμπειρία τους και να αναπτύσσουν την ικανότητα για κριτικό αναστοχασμό. Με το παιχνίδι προσφέρεται η δυνατότητα στα παιδιά να εξερευνούν τον περιβάλλοντα χώρο, να πειραματίζονται, να ανακαλύπτουν προβλήματα και να προσπαθούν να τα λύσουν, να αξιοποιούν την περιέργεια και τη δημιουργικότητά τους, να κάνουν επιλογές και να προβαίνουν σε εφαρμογή των δικών τους ιδεών με το δικό τους τρόπο και ρυθμό. Τα παιδιά στο παιχνίδι εμπλέκονται κοινωνικά, συναισθηματικά, κινητικά και νοητικά με άλλα παιδιά, με αντικείμενα και αναπαραστάσεις γνώριμες ή νέες, με καταστάσεις ρεαλιστικές και φανταστικές. Μέσα από το παιχνίδι μαθαίνουν, καθώς ανακαλύπτουν, δημιουργούν, αυτοσχεδιάζουν, αναπαριστούν, συνεργάζονται, επικοινωνούν και κοινωνικοποιούνται. Να αναλαμβάνουν ευθύνες και ρόλους, μαθαίνουν να τηρούν και να σέβονται κανόνες.
Τα παιδιά αντιμετωπίζονται ως άτομα με τα δικά τους μοναδικά χαρακτηριστικά. Ταυτόχρονα, είναι μέλη της κοινότητας του σχολείου τους, ακολουθώντας τους κανόνες αρμονικής συνύπαρξης με τους άλλους. Αρχικά, ενθαρρύνεται το «εγώ» με αυτοπεποίθηση και αγάπη και στη συνέχεια ενισχύεται το «εμείς», ενώ παράλληλα χτίζονται οι γέφυρες του καθενός με τους υπόλοιπους.
Ο/οι εκπαιδευτικός/οί, εξασφαλίζοντας τις απαραίτητες προϋποθέσεις, δημιουργούν το κατάλληλο κλίμα στην τάξη, ώστε να αναπτυχθεί η προσωπικότητα κάθε παιδιού.
Συγκεκριμένα ο/η εκπαιδευτικός καλείται:
- Να οργανώνει ελκυστικές μαθησιακές εμπειρίες που έχουν νόημα και ενδιαφέρον για τα ίδια τα παιδιά μέσα σε πνεύμα αναγνώρισης, συνεργασίας, ενθάρρυνσης, εμπιστοσύνης, αποδοχής, αγάπης, επιμερισμού της εργασίας και των ρόλων και αμοιβαίου σεβασμού μεταξύ όλων των παιδιών.
- Να υποστηρίζει την προσέγγιση της γνώσης μέσα από το παιχνίδι, τη διερεύνηση, την αξιοποίηση διαφόρων πηγών πληροφόρησης, τη συζήτηση, την ανταλλαγή απόψεων, τη δημιουργία, την παρουσίαση ιδεών.
- Να επιδιώκει την αβίαστη συμμετοχή κάθε παιδιού στις καθημερινές δραστηριότητες του προγράμματος σύμφωνα με το δικό του τρόπο και ρυθμό.
- Να αξιοποιεί τις προϋπάρχουσες γνώσεις, τα βιώματα και τις εμπειρίες των παιδιών ως σημείο εκκίνησης, επιδιώκοντας συγχρόνως τη διεύρυνση και τον εμπλουτισμό τους.
- Να διαμορφώνει ένα ασφαλές πλαίσιο λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας, μέσα στο οποίο τα παιδιά να νιώθουν άνετα να εκφράζονται ελεύθερα με κάθε τρόπο.
- Να δημιουργεί συνθήκες που μπορούν να εμπνεύσουν και να παρακινήσουν τα παιδιά, ώστε να συμμετέχουν στον σχεδιασμό της μαθησιακής διαδικασίας και να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα και την φαντασία τους.
- Να σχεδιάζει και να υλοποιεί δράσεις θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους και λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία, τις δυνατότητες, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του κάθε παιδιού καθώς και το γενικό αναπτυξιακό επίπεδο των παιδιών της τάξης.
- Να δίνει σημασία όχι μόνο στο περιεχόμενο της μάθησης αλλά και στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Να παρατηρεί συστηματικά και να ακούει προσεκτικά τι έχουν να της πουν τα παιδιά ώστε να κατανοεί τις γνώσεις, τις ιδέες, τις αντιλήψεις και τις σκέψεις τους.
- Να μπορεί να διακρίνει τι ενδιαφέρει τα παιδιά, τι τους προκαλεί την περιέργεια και τι τα κινητοποιεί.
- Να αξιολογεί κάθε δραστηριότητα που αναπτύσσεται, εκτιμώντας αν το νόημα ήταν σαφές για τα παιδία.
- Να προσφέρει στα παιδιά τα υλικά, την ενθάρρυνση και την υποστήριξη που χρειάζονται για να επιλύουν με επιτυχία τα προβλήματα, ώστε να τονώνεται η αυτοπεποίθηση τους και να ενισχύεται η εμπιστοσύνη στον εαυτό τους.
- Να αναπτύσσει συστηματική συνεργασία με τους γονείς, ώστε να συμμετέχουν και αυτοί στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Να δημιουργεί το κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο, ώστε να είναι εφικτή η εξατομικευμένη και η ομαδική εργασία.
- Να παρακολουθεί και να καταγράφει την πρόοδο και την εξέλιξη του κάθε παιδιού.
- Να συλλέγει, να συνθέτει και να ερμηνεύει πληροφορίες που προκύπτουν από το πλαίσιο της καθημερινής εμπειρίας μέσα στην τάξη, με σκοπό τη λήψη αποφάσεων που αφορούν τη διδασκαλία και τη μάθηση.
- Να διαμορφώνει στην τάξη κλίμα συμμετοχικότητας, συλλογικότητας και αλληλοκατανόησης.
- Να δείχνει σεβασμό στην προσωπικότητα του παιδιού, να αντιμετωπίζει με διακριτικότητα ζητήματα οριοθέτησης που τυχόν παρουσιάζονται, να ρυθμίζει συγκρούσεις με ορθολογική επιχειρηματολογία.
- Να δημιουργεί μια προσωπική και ουσιώδες σχέση με το κάθε παιδί, η οποία θα του εμπνέει ασφάλεια, εμπιστοσύνη και αποδοχή.
Οι στόχοι μας αφορούν:
- Τη διαμόρφωση και τη σωστή οργάνωση του χώρου βάσει της παιδοκεντρικής κατεύθυνσης. Το σχολείο μας αναδεικνύει το παιχνίδι ως τον πυρήνα του όλου προγράμματος.
- Την εξατομικευμένη προσέγγιση και την υποστήριξη του μαθητή με γνώμονα το χαρακτήρα, τις κλίσεις, τις ικανότητες, τα ενδιαφέροντα, τις ανάγκες, τις ενδεχόμενες δυσκολίες του και, κυρίως, το σεβασμό της προσωπικότητάς του.
- Τη συναισθηματική ωρίμανση του παιδιού, την εξοικείωσή του με το νέο κοινωνικό χώρο και την αποδοχή κανόνων ατομικής και ομαδικής συμπεριφοράς.
- Το πνεύμα συλλογικότητας και αλληλεγγύης που καλλιεργούν οι μαθητές μέσα από τα πολιτιστικά δρώμενα, τις εκπαιδευτικές επισκέψεις, τα δημιουργικά εργαστήρια, τις ομαδικές δραστηριότητες, τη βιωματική εκπαίδευση και τα σχέδια εργασίας.
- Την ευαισθητοποίηση των μαθητών στα σύγχρονα οικολογικά θέματα.
- Την δημιουργία ενός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που προκαλεί το ενδιαφέρον για τη μάθηση και δίνει ευκαιρίες στα παιδιά να χρησιμοποιούν τις γνώσεις τους, να εξασκούν τις δεξιότητές τους και να συνεχίζουν να μαθαίνουν διαρκώς, προάγοντας την αναζήτηση, την αιτιολόγηση, την κριτική σκέψη, τη λήψη αποφάσεων και τη λύση προβλημάτων.
- Την ανάπτυξη των νοητικών δεξιοτήτων του παιδιού. Προσπαθούμε να καλλιεργήσουμε στα μικρά παιδιά εκείνες τις ικανότητες που θα τους επιτρέψουν να ταξινομήσουν και να εμπλουτίσουν τις εμπειρίες και τα ερεθίσματα, τα οποία αντλούν από το φυσικό και κοινωνικό τους περιβάλλον.
- Την αισθητική παιδεία. Ο χορός, η μουσική, τα εικαστικά, το θεατρικό παιχνίδι και το θέατρο, προσφέρουν στα παιδιά κίνητρα για αισθητικές αναζητήσεις και τα προκαλούν να ανακαλύψουν νέους τρόπους επικοινωνίας κι έκφρασης.
- Τη σωματική διάπλαση. Η άσκηση νου και σώματος μέσα από ασκήσεις ψυχοκινητικής, βοηθούν το παιδί να γνωρίσει το σώμα του και τις δυνατότητές του, να ελέγχει και να συντονίζει τις κινήσεις του, να εναρμονίζεται με το ρυθμό και τη μουσική.
- Τη κοινωνική αγωγή. Η κοινωνική αγωγή του παιδιού προϋποθέτει την ενεργητική συμμετοχή του σε ομαδικές δραστηριότητες. Ιδιαίτερο βάρος δίνουμε στην αλληλεπίδραση των παιδιών με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον τους.
- Την ενθάρρυνση της συνεργασίας σχολείου και οικογένειας έτσι ώστε να οικοδομηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στην οικογένεια και το σχολείο.
- Τη ποιοτική και ουσιαστική σχέση μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί με πείρα, αγάπη και αφοσίωση στο παιδί, επιδίδονται στην ολόπλευρη ανάπτυξη και πρόοδό του, μέσα από την γνώση και την αξιοποίηση των ευκαιριών για μάθηση. Ενθαρρύνουν τη δράση των μαθητών, τους καθοδηγούν, τους φωτίζουν νέους ορίζοντες και τους οπλίζουν με εφόδια για το μέλλον τους.