Εισαγωγή
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας (άρθρο 37, Ν.4692/2020) επιδιώκει να
εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να
πραγματοποιείται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται οι στόχοι που
θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές/ μαθήτριες, εκπαιδευτικοί,
βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες).
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την
πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών
σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος
στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και τα χαρακτηριστικά της
τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται, σύμφωνα με την ισχύουσα
νομοθεσία (ΦΕΚ 491/τ.Β΄/09-02-2021), ύστερα από εισήγηση της Προϊσταμένης του
Νηπιαγωγείου κατά την πραγματοποίηση της προβλεπόμενης συνεδρίασης του
Σχολικού Συμβουλίου (άρθρο 51 του Ν.1566/1985, ΦΕΚ 167 Α ́, όπως τροποποιήθηκε
με το άρθρο 107 του Ν.4823/2021, ΦΕΚ 136 Α ́) και εγκρίνεται με την υπ’ αριθμ: 20η
Πράξη/24-11-2023, το οποίο απαρτίζεται από α. την Προϊσταμένη ως Προεδρεύουσα
της Συνεδρίασης, β. τριών (3) εκπαιδευτικών της Σχολικής Μονάδας οι οποίοι
ορίζονται κατά πλειοψηφία από τον Σύλλογο Διδασκόντων/Διδασκουσών της
Σχολικής Μονάδας και γ. τον εκπρόσωπο του οικείου Δήμου.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας εγκρίνεται από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης
ΠΕ60, η οποία έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας, καθώς και από
τον Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Εν προκειμένω, επειδή δεν υφίσταται θεσμοθετημένος Σύλλογος Γονέων και
Κηδεμόνων της Σχολικής Μονάδας, δεν υπάρχει η συμμετοχή των
γονέων/κηδεμόνων στο Σχολικό Συμβούλιο, διότι εγείρονται ζητήματα νομικής
φύσεως. Ωστόσο, προβλέπεται, όταν δημιουργηθεί θεσμοθετημένος Σύλλογος
Γονέων και Κηδεμόνων, να τροποποιηθεί ο παρών Εσωτερικός Κανονισμός
Λειτουργίας.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται για το σχολικό έτος 2023-
2024, κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο στους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται
στο ιστολόγιο του Νηπιαγωγείου.
Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της
σχολικής κοινότητας: της Διεύθυνσης του Νηπιαγωγείου, των εκπαιδευτικών, του
βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών/μαθητριών και των γονέων/ κηδεμόνων.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας, όταν κριθεί αναγκαίο, αναπροσαρμόζεται,
μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών
της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις,
να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας της σχολικής μονάδας
και τις εκάστοτε αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων.
1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή
αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της
σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και
διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική
λειτουργία του. Ταυτοχρόνως, οι δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν
αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις και ευκαιρίες
βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών και άλλων
πρακτικών.
Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την
προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο
αναπτύσσοντας δεξιότητες οι οποίες έχουν κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή
διαδικασία και συγχρόνως αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο
αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η
αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της
διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η
περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της
ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.
Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Εσωτερικού Κανονισμού
Λειτουργίας του Νηπιαγωγείου, επιδιώκεται:
• Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με
επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων των
μαθητών/μαθητριών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
• Να αναπτύσσεται κατάλληλο περιβάλλον για την ανάπτυξη της
προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας, αλλά και όλων των μελών
της σχολικής κοινότητας.
• Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής
κοινότητας.
• Να δημιουργείται πλαίσιο συνθηκών για ουσιαστική μάθηση και εργασία.
2. Λειτουργία του Νηπιαγωγείου
I. Έναρξη – λήξη μαθημάτων
Το σχολικό έτος του Νηπιαγωγείου αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει την 31η
Αυγούστου του επόμενου έτους. Το διδακτικό έτος αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και
λήγει την 21η Ιουνίου του επόμενου έτους. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες
εκκινούν από την 11η Σεπτεμβρίου και λήγουν τη 15η Ιουνίου του επόμενου έτους.
Το διδακτικό έτος για τους μαθητές/τις μαθήτριες χωρίζεται σε τρία (3) τρίμηνα. Το
πρώτο τρίμηνο αρχίζει την 11η Σεπτεμβρίου και λήγει τη 10η Δεκεμβρίου, το δεύτερο
τρίμηνο αρχίζει την 11η Δεκεμβρίου και λήγει τη 10η Μαρτίου και το τρίτο τρίμηνο
αρχίζει την 11η Μαρτίου και λήγει τη 15η Ιουνίου.
Το Νηπιαγωγείο δεν λειτουργεί τις ημέρες και περιόδους, όπως ορίζονται από το Π.
Δ. 79/2017 – ΦΕΚ 109/Α/01-08-2017.
II. Ωράριο λειτουργίας – Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών
Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του Βασικού Υποχρεωτικού προγράμματος
και του Προαιρετικού Ολοήμερου προγράμματος, τα διαλείμματα, ο χρόνος
διδασκαλίας ανά διδακτική ώρα, καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους
καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘΑ.
Για το σχολικό έτος 2023-2024 το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, διαμορφώνεται
ως εξής:
Βασικό Υποχρεωτικό πρόγραμμα
o Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών: 08.15- 08:30.
o Λήξη Βασικού Υποχρεωτικού προγράμματος – αποχώρηση των μαθητών και των
μαθητριών: 13:00
Προαιρετικό Ολοήμερο πρόγραμμα
o Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Προαιρετικού Ολοήμερου
προγράμματος:13:00
o Λήξη των δραστηριοτήτων: 16:00.
Η προετοιμασία για την αποχώρηση των μαθητών και μαθητριών πραγματοποιείται:
α) Βασικό Υποχρεωτικό Πρόγραμμα από 12.45 έως 13.00, με ώρα αποχώρησης 13:00
β) Προαιρετικό Ολοήμερο Πρόγραμμα από 15:45 έως 16:00 με ώρα αποχώρησης
16.00.
Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή
προσαρμογή των μαθητών/μαθητριών δύναται να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο
παραμονής στο Νηπιαγωγείο κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας (παρ. 7,
άρθρο 2, Π.Δ. 79/2017).
Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως
δύο φορές ανά διδακτικό έτος, με Απόφαση του Συλλόγου
Διδασκόντων/Διδασκουσών, για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, για την οποία
ενημερώνεται ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (άρθρο 16, παρ. 10 Π.Δ.
79/2017).
Οι εκπαιδευτικοί υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο
του Νηπιαγωγείου και οι γονείς/κηδεμόνες/συνοδοί αποχωρούν. Κατά τη διάρκεια
του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια
στον χώρο της σχολικής μονάδας κανένας επισκέπτης.
Είναι μείζονος σημασίας για την εύρυθμη λειτουργία του Νηπιαγωγείου η τήρηση
του ωραρίου και η αποφυγή καθυστερήσεων προσέλευσης/αποχώρησης και
παράδοσης μεσημεριανών γευμάτων για το Προαιρετικό Ολοήμερο πρόγραμμα.
Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των
μαθητών/μαθητριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει
τη λειτουργία της σχολικής μονάδας.
Σε περίπτωση αργοπορημένης προσέλευσης/αποχώρησης και παράδοσης
μεσημεριανών γευμάτων για το Προαιρετικό Ολοήμερο πρόγραμμα λόγω
σημαντικής ανάγκης οι γονείς/ κηδεμόνες επικοινωνούν τηλεφωνικώς με τη
Διεύθυνση του Νηπιαγωγείου.
Οι μαθητές/ μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους ενήλικες για τους οποίους έχει
ενημερωθεί η Διεύθυνση του Νηπιαγωγείου. Απαιτείται τηλεφωνική ενημέρωση σε
περίπτωση αλλαγής ατόμου που παραλαμβάνει τον/ τη μαθητή/ μαθήτρια.
Η αυλόπορτα του Νηπιαγωγείου κλειδώνεται στις 08:30 και παραμένει
κλειδωμένη καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας της σχολικής μονάδας, για να
διαφυλάσσεται η ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών. Ανοίγει μόνο κατά τις ώρες
αποχώρησης των νηπίων, δηλαδή 13:00 και 16.00.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το
Νηπιαγωγείο πριν τη λήξη του ωραρίου.
Εάν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού
ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο
Νηπιαγωγείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως
συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (Υπεύθυνη δήλωση).
Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί για ειδικούς λόγους να πάρει το παιδί
του πριν τη λήξη των μαθημάτων, πρέπει να ενημερώσει αρμοδίως τη Διεύθυνση του
Νηπιαγωγείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι
(Υπεύθυνη δήλωση).
Οι γονείς/κηδεμόνες/συνοδοί προσέρχονται εγκαίρως για την παραλαβή των
μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από την είσοδο της σχολικής
μονάδας, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης.
III. Ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου
Το Νηπιαγωγείο εφαρμόζει το Ωρολόγιο πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις
εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘΑ (Φ7/95956 /Δ1 /01-09-2023) και εξειδικεύεται από τον
Σύλλογο Διδασκόντων/Διδασκουσών με ευθύνη της Προϊσταμένης του
Νηπιαγωγείου και υποβάλλεται προς έγκριση στον Προϊστάμενο εκπαιδευτικών
θεμάτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Οι γονείς/ κηδεμόνες ενημερώνονται για προγραμματισμένες ή έκτακτες αλλαγές
που προκύπτουν στο Ωρολόγιο πρόγραμμα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email).
Το πρόγραμμα δραστηριοτήτων το οποίο ακολουθεί το Νηπιαγωγείο έχει
καθοριστεί με όσα προβλέπει και περιλαμβάνει το Πρόγραμμα Σπουδών για την
Προσχολική Εκπαίδευση (ΦΕΚ Β 687/10-02-2023) του Υπουργείου Παιδείας,
Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
3. Σχολική και κοινωνική ζωή
Ι. Φοίτηση
Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στο Νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική και
διετής (άρθρο 88 του Ν. 4871/2021 Α’ 246) και γίνονται δεκτές προς φοίτηση δύο
ηλικίες παιδιών. Σύμφωνα με το άρθρο 6 του ΠΔ 79/2017 (Α’ 109), η πρώτη ηλικία
περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία στις 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής
συμπληρώνουν την ηλικία των πέντε (5) ετών. Η δεύτερη ηλικία (προνήπια)
περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία στις 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής
συμπληρώνουν την ηλικία των τεσσάρων (4) ετών.
Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών εποπτεύεται από την κάθε Εκπαιδευτικό του
τμήματος, που καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και από την Προϊσταμένη που
τις καταχωρεί στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘΑ. Η ελλιπής φοίτηση και
μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο
των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο
σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών/μαθητριών φέρουν κατά το
νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.
Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνον όταν συντρέχει σοβαρός λόγος
(ασθένεια, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα κ.ά.).
Κατά την επάνοδο του/της μαθητή/ μαθήτριας στο σχολείο, μετά από μακρόχρονη
απουσία ασθένειας, για τη δικαιολόγηση των απουσιών χρειάζεται ιατρική
βεβαίωση/γνωμάτευση.
II. Σχολικοί χώροι
Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα
περιουσιακά στοιχεία του Νηπιαγωγείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το
φυσικό περιβάλλον της σχολικής μονάδας αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των
μελών της σχολικής κοινότητας.
Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις
σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και
εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες.
Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Τεράστια συμβολή σε
αυτό έχει και η υπεύθυνη καθαριότητας του Νηπιαγωγείου.
III. Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στην αυλή,
όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο πρόγραμμα.
Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζεται ως προκαθορισμένος χώρος παραμονής των
μαθητών και μαθητριών η αίθουσα διδασκαλίας.
Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι
μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε
πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στις εκπαιδευτικούς που
επιβλέπουν.
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος
να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του
Νηπιαγωγείου από τα κάγκελα του εξωτερικού χώρου.
Σε όλο τον χρόνο παραμονής των μαθητών/μαθητριών στην αυλή υπάρχει διαρκής
επαγρύπνηση από τις υπεύθυνες εκπαιδευτικούς, επειδή εκτιμάται ότι η αυλή της
σχολικής μονάδας παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα ασφάλειας και χρήζει
στοιχειωδών βελτιώσεων.
IV. Σχολικές γιορτές – εκδηλώσεις/ αργίες
Οι σχολικές γιορτές, εθνικές, θρησκευτικές ή άλλου τύπου αποτελούν μέρος της
σχολικής ζωής και βοηθούν στην πραγματοποίηση του σχολικού έργου, γι’ αυτό οι
μαθητές/ μαθήτριες συστήνεται να μην απουσιάζουν από αυτές εάν δεν έχουν
σοβαρό λόγο.
Ο τρόπος πραγματοποίησης (ώρα, παρουσία ή όχι γονέων/κηδεμόνων) των
σχολικών γιορτών καθορίζεται με Απόφαση του Συλλόγου
Διδασκόντων/Διδασκουσών.
Το Νηπιαγωγείο δύναται να συμμετέχει στον γενικό εορτασμό των εθνικών και
τοπικών εορτών, σύμφωνα με το πρόγραμμα της Δημοτικής Αρχής.
Εκκλησιασμός μαθητών/μαθητριών μπορεί να γίνει ύστερα από Απόφαση του
Συλλόγου Διδασκόντων/Διδασκουσών, εφόσον επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες και
εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις για ασφαλή μετάβασή τους στον ναό.
V. Διδακτικές επισκέψεις
Σε περίπτωση διδακτικής επίσκεψης, κατόπιν Απόφασης Συλλόγου
Διδασκόντων/Διδασκουσών, τηρείται το ημερήσιο σχολικό διδακτικό ωράριο, ενώ
θα υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση προς τους γονείς/κηδεμόνες και γραπτή έγκρισή
τους.
VI. Πρόγευμα – γεύμα
Προτείνεται κάθε μαθητής/ μαθήτρια να λαμβάνει πρωινό στο σπίτι, προτού
προσέλθει στο Νηπιαγωγείο και να έχει μαζί του/ της, κατά την προσέλευση στο
Νηπιαγωγείο καθημερινώς μια σχολική τσάντα με:
• το πρόγευμα/ δεκατιανό,
• μία μικρή υφασμάτινη πετσέτα την οποία θα στρώνει επάνω στο τραπέζι
• ένα παγουρίνο με νερό.
Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των
γονέων/κηδεμόνων τους και παραλαμβάνεται κατά την πρωινή υποδοχή των
παιδιών ή μετά τη λήξη του Βασικού Υποχρεωτικού Προγράμματος στη 1 μμ από
την Προϊσταμένη.
Η Νηπιαγωγός στο Προαιρετικό Ολοήμερο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου βοηθά
και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες
δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται με
αυτονομία. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους/στις
μαθητές/μαθήτριες μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες
αυτοεξυπηρέτησης.
Επειδή δίνεται μεγάλη βαρύτητα στην ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών,
αποφεύγονται οι ξηροί καρποί και τροφές που δυσκολεύουν τα παιδιά.
Σε καμία συνθήκη δεν πρέπει να έχει ο μαθητής/η μαθήτρια μαζί του/της κάποια
τροφή την οποία δεν την έχει ξαναδοκιμάσει στο σπίτι, έτσι ώστε να αποφεύγονται
περιστατικά άγνωστης αλλεργικής αντίδρασης.
Η επιλογή του δεκατιανού/γεύματος πρέπει να είναι προσυμφωνημένη με
τον/την μαθητή/μαθήτρια, έτσι ώστε να αποφεύγεται η αναστάτωση στη
λειτουργία του προγράμματος.
Σημειώνεται ότι κατά τις ημέρες των ονομαστικών εορτών ή των γενεθλίων, οι
μαθητές και μαθήτριες δύνανται να μοιράσουν ατομικά κεράσματα στους
συμμαθητές και συμμαθήτριές τους. Σε περίπτωση που το κέρασμα είναι φαγώσιμο
προτείνεται να είναι συσκευασμένο ατομικά και τα παιδιά να το παραλαμβάνουν
κατά την αποχώρησή τους ενημερώνοντας τους γονείς/κηδεμόνες και να το
ανοίγουν με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων.
VII. Σχολικό πρόγραμμα
Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού
για τη μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη και κοινωνικοποίησή του. Οι μαθητές και
μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική
διαδικασία σεβόμενοι τους κανόνες της σχολικής μονάδας, όπως διαμορφώνονται
από τους ίδιους και τις εκπαιδευτικούς, όπως και το δικαίωμα των συμμαθητών και
συμμαθητριών τους για μάθηση.
Τα παιδιά μαθαίνουν να συν-εργάζονται, να δημιουργούν, να αλληλεπιδρούν, να
αυτενεργούν και να είναι υπεύθυνα. Η συνεργασία μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και
εκπαιδευτικών έχει κοινό στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη
προσωπικότητα.
VIII. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις
Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου
• Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των
εκπαιδευτικών και των μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνη, σε
συνεργασία με τις εκπαιδευτικούς, για την ομαλή λειτουργία της σχολικής
μονάδας.
• Ενημερώνει τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εκπαιδευτική
νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του
Νηπιαγωγείου και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων/
Διδασκουσών.
• Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων,
την αξιοποίησή τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την
αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.
• Είναι υπεύθυνη, μαζί με τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και
αισθητική των χώρων του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της
υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.
• Έχει την ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο Νηπιαγωγείο, για
την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής
κοινότητας.
Οι εκπαιδευτικοί
• Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και
τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της
εκπαιδευτικής πολιτικής και με την καθοδήγηση των Στελεχών της
Εκπαίδευσης.
• Προετοιμάζουν καθημερινώς και οργανώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία,
εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις
ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών/μαθητριών.
• Συνεργάζονται με τους/τις μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά
τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους,
δημοκρατική συμπεριφορά.
• Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς
και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των
μαθητών/μαθητριών και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά
και την εξέλιξη των παιδιών τους.
• Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους και τους
προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.
• Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού,
συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
• Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην
οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους
παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των
μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες,
ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
• Ενθαρρύνουν τους/τις μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη
διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και
το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και
συλλογικότητας.
• Συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής προκειμένου να
υποστηριχθούν οι μαθητές/ μαθήτριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
καθώς και οι οικογένειές τους.
• Συνεργάζονται με την Προϊσταμένη, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη
Εκπαίδευσης για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση
προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα
δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.
• Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες της
αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης, που παρέχονται
θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και μέσω της
ενδοσχολικής επιμόρφωσης ή και της αυτοεπιμόρφωσης.
Οι μαθητές /μαθήτριες
• Επιδεικνύουν σεβασμό, με τη στάση τους, προς κάθε μέλος της σχολικής
κοινότητας.
• Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης,
συμμετέχουν ενεργά συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική
διαδικασία.
• Απευθύνονται στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Νηπιαγωγείου και
ζητούν τη βοήθειά τους για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους
δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.
• Προσέχουν ώστε να διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν
ενδιαφέρον για την υλική περιουσία του σχολείου.
• Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική,
λεκτική ή ψυχολογική).
• Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο. Σε
περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής,
ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και
ακολουθούν τα εξής βήματα:
1. Συζητούν με ειρηνικό τρόπο με όποιον έχουν διαφορά.
2. Απευθύνονται στην υπεύθυνη εκπαιδευτικό τμήματος.
3. Απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.
• Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η ανακύκλωση
υλικών.
• Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές, αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις
εκτός Νηπιαγωγείου, ακολουθούν τις συνοδούς εκπαιδευτικούς και
συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
Γονείς και κηδεμόνες
• Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται εγκαίρως και ανελλιπώς στο
Νηπιαγωγείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
• Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε
να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας της σχολικής μονάδας.
• Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο, αλλά και μέσω του
Συλλόγου Γονέων/ Κηδεμόνων, όταν υπάρχει ως θεσμοθετημένο όργανο, με
τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων/Διδασκουσών για θέματα
που αφορούν τους/τις μαθητές/μαθήτριες.
• Ενημερώνουν εγκαίρως και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, εάν
υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους – θέματα
υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής
και κοινωνικής κατάστασης – τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση,
τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του
σχολείου.
IX. Παιδαγωγικός έλεγχος
Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο
συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με την υπεύθυνη εκπαιδευτικό της τάξης, την
Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων/Διδασκουσών και τη
Σύμβουλο Εκπαίδευσης, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική
αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση,
λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των
δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές απαγορεύονται.
Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές
και οι μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να
μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι
πολίτες. Εάν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα
αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του Εσωτερικού Κανονισμού
Λειτουργίας της σχολικής μονάδας, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο,
σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του.
Το Νηπιαγωγείο αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην πρόληψη φαινομένων βίας και
σχολικού εκφοβισμού. Προς την κατεύθυνση αυτή, εφαρμόζονται από τις
εκπαιδευτικούς σχετικές δραστηριότητες καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Νηπιαγωγείο για την όποια μη
αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους. Η στενή συνεργασία σχολείου – γονέων/κηδεμόνων
είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.
X. Φαρμακευτική αγωγή εντός σχολικού ωραρίου
Εάν το παιδί υποβάλλεται σε κάποια συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή ή εάν
έχει ευαισθησία σε φάρμακα, σε κάποιες τροφές ή σε κάτι άλλο τότε ο γονέας
ενημερώνει για το θέμα αυτό την Προϊσταμένη. Σε περιπτώσεις που απαιτείται
φαρμακευτική αγωγή εντός σχολικού ωραρίου, οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να
αιτούνται την άδεια της Προϊσταμένης της σχολικής μονάδας, προκειμένου να
εισέρχονται οι ίδιοι, ή άλλο πρόσωπο το οποίο θα υποδείξουν σχετικά, στο χώρο της
σχολικής μονάδας, ώστε να τη χορηγήσουν, όπως ορίζει η σχετική νομοθεσία
(Εγκύκλιος Φ.7/495/123484/Γ1/04-10-2010).
XI. Σχολικό ιστολόγιο
Το Νηπιαγωγείο διαθέτει και λειτουργεί ιστολόγιο με ιστοθέση στο Πανελλήνιο
Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ), https://blogs.sch.gr/1nipareo/
Υπεύθυνη για τη διαχείρισή του είναι η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.
Η Προϊσταμένη και όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό μεριμνά για την ασφάλεια των
ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων των μαθητών/μαθητριών στο Διαδίκτυο και
ακολουθεί τις σχετικές οδηγίες του ΠΣΔ.
XII. Φωτογράφιση/Βιντεοσκόπηση – Προσωπικά δεδομένα
Τηρείται απαρέγκλιτα η ισχύουσα νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα όλων
των μελών της σχολικής κοινότητας. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τις κείμενες
διατάξεις και τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης
(GDPR), επιβάλλεται η γραπτή συγκατάθεση των γονέων ως προς τη συλλογή,
επεξεργασία και δημοσιοποίηση οπτικού υλικού των παιδιών τους.
Η Φωτογράφιση/Βιντεοσκόπηση σχολικών εκδηλώσεων επιτρέπεται μόνο κατόπιν
Απόφασης του Συλλόγου Διδασκόντων/Διδασκουσών και γραπτής συναίνεσης όλων
των γονέων/κηδεμόνων.
4. Επικοινωνία και συνεργασία γονέων/κηδεμόνων- Νηπιαγωγείου
Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας Νηπιαγωγείου – οικογένειας
Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του
κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία
με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο
σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το
Νηπιαγωγείο και τις εκπαιδευτικούς.
Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στην
εκπαιδευτικό της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή
συνεννόηση, απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.
ΙI. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Νηπιαγωγείου και
γονέων/κηδεμόνων
Η επικοινωνία του Σχολείου με τους γονείς/κηδεμόνες θεωρείται καθοριστική για
την ομαλή λειτουργία του Σχολείου. Οι τρόποι επικοινωνίας του Νηπιαγωγείου με
τους γονείς / κηδεμόνες που προτάσσονται είναι οι εξής:
• Ολιγόλεπτη επικοινωνία κατά την υποδοχή – αποχώρηση των παιδιών
• Τηλεφωνική επικοινωνία
• Γραπτή επικοινωνία (email)
• Ορισμένη ημέρα για κάθε εκπαιδευτικό μία φορά το μήνα για τον γονέα που
επιθυμεί ενημέρωση προόδου
• Προσωπικές/ομαδικές συναντήσεις κάθε τρίμηνο για την πρόοδο και
συμπεριφορά του παιδιού, κατόπιν συνεννόησης.
Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τις εκπαιδευτικούς
προγραμματίζονται με Απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/Διδασκουσών.
Από την αρχή του διδακτικού έτους, λαμβάνουν χώρα ενημερώσεις με όποιο
πρόσφορο μέσο (email) για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του
Νηπιαγωγείου και κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους κάθε φορά που ο
Σύλλογος Διδασκόντων/Διδασκουσών κρίνει αναγκαία μια συνάντηση.
Η ατομική ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων για θέματα που αφορούν στην
αγωγή και στην πρόοδο των μαθητών/μαθητριών πραγματοποιείται σε
προκαθορισμένη από την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα ανά τρίμηνο.
Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στον σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις
προβλεπόμενες ώρες των συναντήσεων με τις εκπαιδευτικούς των τάξεων και
κατόπιν συνεννόησης με την εκπαιδευτικό.
Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους
και να ενημερώνουν άμεσα την Προϊσταμένη για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο
να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους
για την αποστολή ενημερώσεων.
Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες πρέπει να αξιοποιούν κάθε πρόσφορο μέσο
επικοινωνίας που παρέχεται από το Νηπιαγωγείο και να ενημερώνονται για τα
θέματα του Νηπιαγωγείου.
Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες σε έκτακτες περιπτώσεις πρέπει να έχουν φροντίσει
είτε οι ίδιοι είτε οι ενήλικες που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι.
ΙΙΙ. Σύλλογος Γονέων / Κηδεμόνων
Οι γονείς /κηδεμόνες των μαθητών/ μαθητριών συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων/
Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε
αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων/ Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί
αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η
συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με την
Προϊσταμένη, τον Σύλλογο Διδασκόντων/Διδασκουσών του Νηπιαγωγείου, αλλά και
με τον Πρόεδρο της Πρωτοβάθμιας Σχολικής επιτροπής του Δήμου. Για το
Νηπιαγωγείο Αρεόπολης και στην τρέχουσα σχολική χρονιά 2023 – 2024 δεν
υφίσταται θεσμοθετημένος Σύλλογος Γονέων/ Κηδεμόνων.
IV. Σχολικό Συμβούλιο
Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν
ο Σύλλογος Διδασκόντων/Διδασκουσών, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου
Γονέων/ Κηδεμόνων και ο εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Έργο του
Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης
λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συνεργατικά
και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στην υγιεινή,
στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε
ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής του Νηπιαγωγείου.
V. Η σημασία της συνέργειας όλων
Ένα ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργατικό και δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από
τη σύμπραξη όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας − μαθητών/μαθητριών,
εκπαιδευτικών, Προϊσταμένης, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής
Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης − προκειμένου να επιτύχει στην αποστολή του.
5: Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους
Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών
Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με
ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως
λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του
πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.
Η απρόβλεπτη ή περιστασιακή κρίση είναι αυτή που συνδέεται ευθέως με την
ανάγκη εκπόνησης ενός σχεδίου διαχείρισής της. Τα κρίσιμα συμβάντα χρήζουν
έγκαιρων και έγκυρων ενεργειών ανταπόκρισης. Η έγγραφη και οργανωμένη
αποτύπωση αυτών, σε επίπεδο σχολικής μονάδας, συνιστά το πρωτόκολλο – σχέδιο
διαχείρισης κρίσεων. Τα οφέλη ενός τέτοιου σχεδίου έγκεινται στη διασφάλιση της
σωματικής ακεραιότητας και της ψυχικής υγείας του ανθρώπινου δυναμικού του
σχολείου.
Οι φάσεις του σχεδίου υλοποίησης της διαχείρισης κρίσεων είναι οι εξής:
1. Προσδιορισμός της κρίσης – γεγονότος (π.χ. πλημμύρα, πυρκαγιά).
2. Επίπεδο αντιμετώπισης.
3. Ειδοποίηση – ενημέρωση όσων εμπλέκονται στην αντιμετώπιση της κρίσης.
4. Επιλογή τρόπου και πλαισίου ενημέρωσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών
και φορέων, των γονέων και κηδεμόνων.
5. Αξιολόγηση διαχείρισης της κρίσης.
Η Διεύθυνση του Νηπιαγωγείου, σε συνεργασία με τον Σύλλογο
Διδασκόντων/Διδασκουσών προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που
προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού
χώρου και μεριμνά για την ενημέρωση των μαθητών και των μαθητριών για τους
βασικούς κανόνες και τους τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των εν λόγω
φαινομένων.
Ο χώρος του Νηπιαγωγείου είναι ισόγειος, χωρίς σκάλες, με άμεση πρόσβαση/
έξοδο στην αυλή και οι ασκήσεις ετοιμότητας είναι προσαρμοσμένες στο πλαίσιο της
άμεσης εξόδου – διαφυγής στην αυλή του σχολικού συγκροτήματος, όπου δεν
υπάρχει κίνδυνος από παρακείμενα κτίρια στην περίπτωση διαχείρισης σεισμικού
φαινομένου, ενώ στην περίπτωση πυρκαγιάς, το Νηπιαγωγείο διαθέτει
πυροσβεστήρες οι οποίοι συντηρούνται καταλλήλως (αναγόμωση).
Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο
στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα άτομα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει
γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/μαθητριών από τη σχολική μονάδα.
Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας, όπως η νόσος Covid – 19 ή ακραίων-επικίνδυνων
συνθηκών η Διεύθυνση του Νηπιαγωγείου, οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες,
γονείς/κηδεμόνες, συμμορφώνονται και ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν
οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘΑ, Υπουργείο Πολιτικής
Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την
ασφάλεια των μελών της.
6. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας: διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής
του
Ο κοινά συμφωνημένος Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας βασίζεται στην
ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η
τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές/μαθήτριες,
εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό
στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας
του Νηπιαγωγείου. Είναι το θεμέλιο επάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να
οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.
Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν
προβλέπονται από τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας αντιμετωπίζονται κατά
περίπτωση από την Προϊσταμένη και τον Σύλλογο Διδασκόντων/Διδασκουσών,
σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική
νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών ενημερώνονται με κάθε πρόσφορο
μέσο σχετικά με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Νηπιαγωγείου.